Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Maar liefst 30% van tweens geeft geld aan goed doel
Groeiende spanning in de wereld raakt gevoelige snaar
Naarden, 24 juli 2003. Is de jeugd van vandaag nog geïnteresseerd in goede doelen? Uit een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve website voor tweens, blijkt van wel. Maar liefst 37% van de ondervraagde meisjes en 24% van de ondervraagde jongens geeft wel eens geld aan een goed doel of is lid van een ideële instelling. In totaal deden 1848 respondenten tussen de 9 en 15 jaar mee aan het onderzoek.
83% van de meisjes en 72% van de jongens vindt het heel belangrijk of belangrijk dat er goede doelen zijn. Als de tween gevraagd wordt aan welk goed doel ze geld geven, scoort het Wereld Natuur Fonds (o.a. met een jeugdprogramma onder de noemer Rangers ) het hoogst met 46%. 11% van de tweens zegt aan de Dierenbescherming (met jeugdafdeling Kids for Animals ) te geven, 9% aan Greenpeace en 8% aan Unicef . Verder zijn noemenswaardig de Kankerbestrijding met 3%, de Hartstichting met 2% en War Child met 2%.
Op de vraag Stel je krijgt nu 100 euro voor een goed doel, aan welk goed doel zou je het geven? gaven de respondenten een iets ander beeld. De hoogste score was nog steeds het Wereld Natuur Fonds met 23%. 17,3% kiest voor Unicef. Kinderen in arme landen, de Kankerbestrijding, Greenpeace, War Child en de Dierenbescherming/KFA scoren tussen de 3 en 8%.
Kaboem is Nederlands populairste website voor en door Tweens (9-15 jaar). Het is voor Tweens dé plak om elkaar te ontmoeten en alles te aan te treffen over typische Tweens onderwerpen. Kaboem is continu op zoek naar de laatste trends onder tweens. Daartoe wordt doorlopend onderzoek gedaan binnen www.kaboem.nl. Veel trends en actuele zaken kunnen ook herleid worden door het volgen van onderwerpen op het prikbord en de chatboxen op Kaboem. Duidelijk te herleiden hieruit is dat het afgelopen jaar, met name als gevolg van continue spanningen en gebeurtenissen in de wereld, de aandacht voor maatschappelijke onderwerpen als veiligheid, vertrouwen en vrede belangrijker geworden zijn. Naar aanleiding hiervan is Kaboem gestart met een aantal onderzoeken naar maatschappelijke thema s waarvan dit onderzoek een recent voorbeeld is.
Kaboem heeft meer dan 500.000 leden en voert inmiddels met verschillende instanties overleg over hoe vanuit deze positie in gezamenlijkheid ingespeeld kan worden op deze trend en hoe de betrokkenheid van de doelgroep nog meer verbreed en te vergroot kan worden.
Noot aan de redactie:
zie bijlage voor meer informatie over Kaboem
Voor meer informatie of beeldmateriaal:
Kaboem Media B.V.
Gooimeer 3-30, 1411 DC Naarden
Martien Verdeuzeldonk, Managing Director.
e-mail m.verdeuzeldonk@kaboem.nl
telefoon : 035 672 10 00