Stadskrant van 23 juli 2003
GemeenteLoket
Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals
onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil,
ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen
en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).
Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u
(043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het
rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.
Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350
44 00
Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ
Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur
(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor
aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie,
afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie
van begraafplaatsen).
Volle containers op milieuperron?
Afval dat op of naast de containers wordt achtergelaten, vervuilt de
omgeving. Dit tot grote ergernis van de omwonenden. Zijn de containers
van het milieuperron vol? Neem dan uw afval mee terug naar huis of
breng het naar een van de vijftig andere milieuperrons of een van de
drie milieuparken. Overigens staat op het achterlaten van afval naast
of op de containers een boete van 231,00 euro.
Opvang voor vrouwen in nood (2)
Waar krijg je als vrouw in nood hulp? In de Stadskrant van vorige week
keken we al naar vrouwenopvang Xonar. Deze week: Stichting 't
Wieckerhoes.
PR-medewerker en medeoprichter Mariet Ghijsen kent de geschiedenis van
het huis maar al te goed. Ze vertelt met trots over het ontstaan:
"Jaren geleden vingen de Zusters Augustinessen in de Lenculenstraat
vrouwen in moeilijkheden op. Zoals dat in veel kloosters het geval is,
moesten de activiteiten op een gegeven ogenblik worden gestaakt
vanwege een tekort aan 'vrouwkracht'. Zij meldden het feit dat ze niet
meer aan vrouwenopvang konden doen bij de gemeente in de hoop dat deze
vorm van zorg toch zou worden voortgezet. Dat leidde tot een
initiatiefgroep die op zoek ging naar een alternatief. Uiteindelijk
viel de keuze op de stichting Emmaus, een woonwerkgemeenschap, die de
vrouwen ging opvangen. De samenwerking met Emmaus is gestopt en
voortgezet door de stichting 't Wieckerhoes. We begonnen eind 1998. We
vingen een moeder met vier kinderen op en dat verliep prima. In
januari 1999 ging 't Wieckerhoes écht van start."
Organisatie
't Wieckerhoes bood aanvankelijk alleen bed, bad en brood aan vrouwen
die opgevangen moesten worden. Later leverde Xonar ondersteuning op
het gebied van maatschappelijk werk naast de pure opvangfaciliteiten.
Ghijsen: "Dat ging een tijd goed, totdat steeds meer het gevoel
ontstond dat er een eigen coördinator moest komen: een centrale figuur
die de vrijwilligsters kon coachen, de organisatie in handen kon
houden en verder beleid mee kon ontwikkelen. Linda Kurvers werd die
coördinator, een rustpunt in de organisatie." 't Wieckerhoes draait
voor het overgrote deel op vrijwilligers, allemaal vrouwen tussen
twintig en zeventig jaar. Bovendien werken er vaak stagiaires van MBO
en HBO maatschappelijk werk. Bovendien wordt assistentie ingehuurd van
maatschappelijk werk. Deze mensen houden vaak de intakegesprekken met
de vrouwen. Naast de coördinator is er stafondersteuning.
Voor wie?
't Wieckerhoes heeft zestien kamers voor de opvang van vrouwen samen
met hun kinderen. Ghijsen: "Wij vangen hier vrouwen op die in
moeilijkheden verkeren omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben en
niet kunnen terugvallen op familie of vrienden. We ontvangen vrouwen
die huiselijk geweld hebben ervaren, maar ook een groep vrouwen die
praktische vragen heeft, bijvoorbeeld over hygiëne of opvoeding. Deze
vrouwen hebben vaak niet of nauwelijks geleerd voor zichzelf te
zorgen. Vrouwen met specifieke problemen verwijzen we door naar Xonar.
Acute psychiatrische patiënten, drugsverslaafden en jongens boven
twaalf jaar kunnen we echt niet opvangen hier."
Verblijf
Vrouwen mogen in principe tussen drie en zes maanden blijven. Hebben
ze hun leven sneller op de rails, dan gaan ze eerder hun eigen weg.
Soms is een week al genoeg om even weg te zijn uit een moeilijke of
bedreigende gezinssituatie. Kurvers: "We werken ook samen met het
Bureau Jeugdzorg. We verstrekken dan bijvoorbeeld opvang aan een
zeventienjarig meisje totdat een plan voor permanente plaatsing elders
gereed is. Opvallend is overigens dat we steeds meer vragen krijgen
van minderjarigen: ontspoorde meisjes 16, 17 jaar. De bedoeling is dat
onze gasten eenmalig hier komen, blijven hun probleem bestaan, dan
moeten ze op zoek naar een andere oplossing. Dat zijn moeizame
processen. Het gebeurt dan ook wel eens dat mensen een tweede keer om
opvang vragen."
Activiteiten
Kurvers: "We vangen de vrouwen en hun kinderen niet alleen op, maar we
organiseren ook cursussen sociale vaardigheden, zelfverdediging,
budgettering en hygiëne. Dat kost allemaal geld. We krijgen wel
financiële steun van de Provincie en Gemeente Maastricht, maar we
moeten zélf ook voor inkomsten zorgen. Dat doen we onder andere via
fondswerving en door een dagprijs te vragen aan de vrouwen in ons
huis. Wij vragen 16,50 euro per dag voor de vrouw en 5,50 euro per dag
per kind. Dit is inclusief maaltijden. Verder verhuren we het voorhuis
van ons Hoogbrugstraat-pand aan studenten, ook weer alleen aan
meisjes, die slaapdiensten in de opvang verrichten. Onze laatste bron
van inkomsten zijn de twee kringloopwinkels die we beheren op de
Hoogbrugstraat en Brusselsestraat (bij de Kommel)."
Doel
Er zit een duidelijke lijn en structuur in de vrouwenopvang van
Stichting 't Wieckerhoes. Ze zit in overleg en zoekt samenwerking met
andere organisaties. Er moet steeds vroeger worden ingegrepen, voordat
het te laat is. En dat allemaal binnen de beperkingen en mogelijkheden
van vrouwen aan de rand van de samenleving. Kurvers: "Wij zijn er met
name voor een groep vrouwen die tussen de wal en het schip valt, die
niet zo goed weet waar het probleem ligt en waar hulp gezocht kan
worden. Vaak gaat het om vrouwen die op allerlei gebieden in de
problemen zijn geraakt en die weinig ondersteuning hebben. We werken
laagdrempelig. Als een vrouw in moeilijkheden verkeert, kan ze ons
gewoon opbellen of binnenlopen. We stellen dan een paar vragen aan de
telefoon en vertellen de (financiële) voorwaarden. Soms nemen we een
vrouw meteen op, soms is er eerst een intakegesprek." Ghijsen vult
aan: "Wij vinden dat heel belangrijk, die laagdrempeligheid. We willen
op maat werken en dat is bij zo veel verschillende soorten gasten soms
erg moeilijk. Zeker als je ook nog een stukje begeleiding wilt geven.
Naast Xonar hebben wij een aparte functie. Wij willen bieden wat de
Zusters Augustinessen ook boden: liefdewerk, opvang, begeleiding en
huiselijke sfeer."
Bel voor meer informatie over 't Wieckerhoes (043) 326 21 66. Zie ook
het artikel van vorige week over Vrouwenopvang Xonar.
Hogere waarde Wet geluidhinder
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij
Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het
verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet
geluidhinder ten behoeve van 12 geprojecteerde appartementen op een
perceel aan de Burgemeester Kessensingel/Einsteinstraat (locatie vml.
tankstation).
Het verkrijgen van een hogere waarde vindt plaats in het kader van de
te volgen artikel 19-WRO vrijstellingsprocedure.
Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang
van 24 juli 2003 gedurende 2 weken ter inzage bij het GemeenteLoket
(zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Gedurende deze
termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken over het
ontwerp-verzoek.
De opmerkingen moeten worden gericht aan Burgemeester en Wethouders,
t.a.v. de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201
BZ Maastricht. Op dinsdag 5 augustus 2003 wordt om 16.30 uur in kamer
2.05 ZO (2e verdieping), Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22,
een openbare zitting gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid
wordt gesteld mondeling opmerkingen in te dienen over het
ontwerp-verzoek.
Limburg maakt websites toegankelijk voor gehandicapten
De websites van Universiteit Maastricht, Zorgkantoren VGZ, de
provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Venray, Weert en
Roermond worden beter toegankelijk voor mensen met een handicap.
Vertegenwoordigers van de Limburgse organisaties hebben op 16 juli in
Maastricht een verklaring ondertekend tijdens een bijeenkomst van
Drempels Weg in aanwezigheid van burgemeester Gerd Leers. Drempels
Weg, een activiteit van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid, streeft
ernaar zo veel mogelijk websites toegankelijk te maken en aandacht te
vragen voor het belang van een voor iedereen toegankelijk internet.
Op 19 juni installeerde burgemeester Leers van Maastricht de drie
ambassadeurs van Drempels Weg in de provincie Limburg. Roy Smeets
(verstandelijke handicap), Dick Gerritse (motorische handicap) en Wiel
Vos (visuele handicap) hebben vier weken lang campagne gevoerd voor
een betere toegankelijkheid van het internet. Woensdag 16 juli maakten
de ambassadeurs tijdens een bijeenkomst in het Stadhuis van Maastricht
de resultaten van hun inspanningen bekend.
Drempels Weg boekt succes
Tijdens de bijeenkomst tekenden vertegenwoordigers van uiteenlopende
Limburgse organisaties een intentieverklaring, waarmee zij aangeven
dat zij hun websites beter toegankelijk zullen maken voor
gehandicapten. Gemeente Maastricht was als eerste bereid de
intentieverklaring te tekenen. Zij deed dat een maand geleden bij de
start van de campagne. Toen was al duidelijk dat er een enkele
knelpunten lagen. Maastricht wil ze voor eind 2003 opgelost hebben.
Woensdag hebben onder meer de gemeenten Venray, Weert, Roermond, Heel,
Vaals, Sittard-Geleen en vertegenwoordigers van Nutsbedrijven
Maastricht, Zorgkantoren VGZ en de Provincie Limburg het voorbeeld van
Maastricht gevolgd.
Internet uitkomst voor gehandicapten
Internet is voor mensen met een handicap een uitkomst. Het medium
stelt hen in staat om hun leven veel zelfstandiger in te richten. Voor
een visueel gehandicapte betekent het internet een sneller en veel
uitgebreider alternatief voor de braillebibliotheken, terwijl een
auditief gehandicapte dankzij mail en chat kan communiceren zonder
doventolk. Veel websites zijn echter slecht toegankelijk voor mensen
met een handicap. Dick Gerritse, de ambassadeur die mensen met een
motorische handicap vertegenwoordigt, is op de Limburgse sites vooral
te kleine links en veel Engelse teksten tegengekomen. Die Engelse
teksten zijn ook een probleem voor Roy Smeets die verstandelijk
gehandicapt is. Hij pleitte voor heldere Nederlandse taal. Wiel Vos,
die volledig blind is, noemde vooral als digitale drempels ontbrekende
`alt-teksten' (teksten die een beschrijving geven van een afbeelding)
en hinderlijke `pop-ups' (vensters die ongevraagd op het beeldscherm
verschijnen, meestal met reclameboodschappen).
Actuele informatie over Drempels Weg vindt u op www.drempelsweg.nl.
Saneringsregelingen Wet bodembescherming
Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op
grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat:
· op 11 juli 2003, onder projectcode LI 093500066 een melding is
ontvangen van adviesbureau Geoconsult namens Beheersmaatschappij
Jennissen, Illikhoven 54, 6116 AL Roosteren met betrekking tot het
voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Galjoenweg 71,
kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie I, nummer 3377
(gedeeltelijk) de bodem te saneren.
· op 11 juli 2003, onder projectcode MA 093500036 (stuknummer SOG
2003-22405) een melding is ontvangen van adviesbureau Royal Haskoning
namens de Woningstichting Sint Servatius, Prins Bisschopsingel 22 te
Maastricht met betrekking tot het voornemen om op de locatie
plaatselijk aangeduid Voedingskanaalweg 22-62c, kadastraal bekend
gemeente Maastricht, sectie D, nummers 3275, 3276 en 4157
(gedeeltelijk) de bodem te saneren.
· op 14 juli 2003, onder projectcode MA 093500009 (stuknummer SOG
2003-22633) een melding is ontvangen van de Stichting Bodemsanering
Nederlandse Spoorwegen met betrekking tot het voornemen om op de
locatie plaatselijk aangeduid Nieuweweg 35 te Maastricht, kadastraal
bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 3177 de bodem te saneren.
Het betreft hier een gefaseerde sanering, fase 4 deellocatie 2
(uitbreiding hal B, nabij spoor 7, 8 en 9 ) en locatie 6 ter plaatse
van de werkplaats Maastricht NS-emplacement te Maastricht.
Naar aanleiding van de meldingen zullen wij de ingediende
saneringsplannen beoordelen.
Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtstreeks bij ons besluit is
betrokken, zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.
Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs van
de afdeling Milieu en Stad, telefoon (043) 350 44 17.
Voorlopige subsidieplafonds cultuursubsidies 2004
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat zij bij
besluit van 14 juli 2003 voor de verstrekking van subsidies voor
cultuurprojecten in 2004 (*) de volgende subsidieplafonds hebben
vastgesteld:
Projectsubsidies professionele kunst en cultureel erfgoed Aanvragen
indienen vóór 1 oktober 2003
- voor professionele kunsten (inclusief evenementen) EUR 98.700
- voor cultureel erfgoed EUR 16.000
Projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving Voor projecten in de 1e
helft van 2004; indienen vóór 1 oktober 2003. Voor projecten in de 2e
helft van 2004; indienen vóór 1 maart 2004
- voor beeldende kunst EUR 44.100 1e tranche / EUR 29.400 2e tranche
- voor cultureel ondernemerschap EUR 10.920 1e tranche / EUR 7.280 2e
tranche
Projectsubsidies Actieplan Cultuurbereik Voor projecten in de 1e helft
van 2004; indienen vóór 1 oktober 2003. Voor projecten in de 2e helft
van 2004; indienen vóór 1 maart 2004
- voor cultuurbereik EUR 30.000 1e tranche / EUR 20.000 2e tranche
- voor cultuur en school EUR 27.000 1e tranche / EUR 18.000 2e tranche
Verstrekking van deze subsidies geschiedt op basis van de door ons
vastgestelde beleidsregels projectsubsidies op de desbetreffende
deelterreinen en met inachtneming van de Algemene Subsidieverordening
van Gemeente Maastricht. Deze beleidsregels zijn vastgesteld bij
collegebesluit van 23 juli 2002. De gewijzigde beleidsregels beeldende
kunst en vormgeving zijn vastgesteld op 1 april 2003. De beleidsregels
zijn opvraagbaar via de website van Gemeente Maastricht:
www.maastricht.nl. De verdeling van de subsidies vindt plaats
overeenkomstig de verdeelregels, zoals opgenomen in de betreffende
beleidsregels (zie website Gemeente Maastricht).
Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat het om voorlopige
subsidieplafonds gaat. De definitieve subsidieplafonds kunnen pas
worden aangegeven, nadat de gemeenteraad van Maastricht, in zijn
vergadering van oktober 2003, de gemeentebegroting 2004 heeft
vastgesteld. In verband met noodzakelijke bezuinigingen kunnen de
hierboven aangegeven plafonds worden verlaagd.
(*) projecten in 2004 zijn projecten waarvan de openbare presentatie
of het eindresultaat in 2004 plaatsvindt
Voorlopige subsidieplafonds cultuursubsidies 2005 - 2008
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat culturele
instellingen en initiatieven, die in aanmerking willen komen voor een
meerjarig subsidie in de periode 2005-2008, daartoe een verzoek moeten
indienen vóór 15 november 2003.
Voor deze subsidies hebben wij een subsidieplafonds vastgesteld van
EUR 506.368,-. Verstrekking van deze subsidies geschiedt op basis van
de door ons vastgestelde beleidsregels structurele subsidies voor
instellingen op het gebied van professionele kunst en cultureel
erfgoed en met inachtneming van de Algemene Subsidieverordening van
Gemeente Maastricht. Deze beleidsregels zijn eerder vastgesteld bij
collegebesluit van 23 juli 2002 en opvraagbaar via de website van
Gemeente Maastricht: www.maastricht.nl. De verdeling van de subsidies
vindt plaats overeenkomstig de verdeelregels, zoals opgenomen in de
betreffende beleidsregels (zie website Gemeente Maastricht)
Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat het om voorlopige
subsidieplafonds gaat. De definitieve subsidieplafonds kunnen pas
worden aangegeven, nadat de gemeenteraad van Maastricht, in zijn
vergadering van oktober 2003, de gemeentebegroting 2004 heeft
vastgesteld. In verband met noodzakelijke bezuinigingen kunnen de
hierboven aangegeven plafonds worden verlaagd.
Gewijzigde beleidsregels én structurele subsidies
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend dat zij:
· op 1 april 2003 hebben vastgesteld de gewijzigde beleidsregels
projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving. Deze beleidsregels
treden in werking op 1 januari 2004 en vervangen de op 23 juli 2002
vastgestelde beleidsregels projectsubsidies beeldende kunst en
vormgeving. In deze beleidsregels wordt aangegeven op basis van welke
voorwaarden en criteria wordt beoordeeld welke projecten op het gebied
van beeldende kunst en vormgeving aanmerking komen voor een
projectsubsidie van de gemeente Maastricht. Tengevolge van deze
verandering worden subsidieverzoeken nog maar 2 keer per jaar
behandeld. Er gelden bovendien 2 uiterste data van inlevering van de
subsidieverzoeken.
· op 23 juli 2002 hebben vastgesteld de beleidsregels structurele
subsidies voor instellingen voor professionele kunst en cultureel
erfgoed. Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 1 augustus
2002. In deze beleidsregels wordt aangegeven op basis van welke
voorwaarden en criteria wordt beoordeeld welke instellingen in
aanmerkingen komen voor een structureel subsidie van de gemeente
Maastricht, aan welke eisen moet worden voldaan in de periode van vier
jaar waarvoor een subsidie wordt verleend en hoe monitoring
plaatsvindt. Deze beleidsregels zijn opvraagbaar via de website van
Gemeente Maastricht: www.maastricht.nl.
Nieuwe gemeentesecretaris Maastricht
Mr. A.J.M. (Anita) Smeets zal per 1 november 2003 de functie gaan
bekleden van gemeentesecretaris van Maastricht. De functie kwam
onlangs vrij door het vertrek van drs. W. Rutten naar de Provincie
Brabant. Smeets (53) is op dit moment raadsgriffier van de gemeente
Amsterdam.
"De unieke combinatie van terugkeer naar mijn geboortestad en een baan
die past bij mijn ambities en mijn liefde voor het lokaal bestuur", zo
verwoordt Smeets het motief voor haar sollicitatie.
De sollicitatiecommissie werd voorgezeten door burgemeester Leers en
bestond uit vertegenwoordigers van het college van B&W, het
gemeentelijk managementteam en de ondernemingsraad. De procedure is
begeleid door Rieken & Oomen te Maastricht.
Een korte samenvatting van het curriculum vitae van Smeets:
Werkervaring:
2002-heden Raadsgriffier gemeente Amsterdam
1997-2002 Directeur van de Stadsbank van Lening (Amsterdam)
1994-1997 Sectorhoofd algemene zaken Stedelijke Woningdienst Amsterdam
1993-1994 Projectmanager gemeente Amsterdam (o.a. coördinatie nazorg
vliegramp)
1989-1993 Stadsdeelsecretaris Westerpark (gemeente Amsterdam)
1988-1989 Directeur afdeling Sociale Zaken gemeente Leidschendam
1985-1988 Directiesecretaris GG&GD Amsterdam
1980-1985 Beleidsmedewerker Secretarie
1976-1980 Maatschappelijk werkster (Amsterdam en Delft)
1967-1976 Radiodiagnostisch laborante, o.a. in ziekenhuis St.-Annadal
Maastricht
Opleidingen:
- Nederlands Recht
- HBO Radiodiagnostiek en Radiotherapie
- HBO Maatschappelijk Werk
Bestuursfuncties:
- Lid van de Raad van Toezicht Jellinekkliniek (tot heden)
- Bestuurslid van de Stichting Hulpfonds Bijlmermeer (tot 2001)
- Bestuurslid van de Stichting Simone de Beauvoir (tot 2001)
- Penningmeester van de Stichting Sarphati (tot 2001)
- Penningmeester van de Stichting Stedenband Amsterdam-Sarajewo (tot
2000)
Gemeente Maastricht