Metaalunie

Nieuws
Persberichten

Metaalunie bepleit ook afschaffing OZB voor niet-woningen 23-7-2002
RISICO DRASTISCHE VERHOGINGEN TOT 2005 GROOT
Nieuwegein, 23 juli 2002. - Het kabinet-Balkenende schaft de Onroerende Zaakbelastingen (OZB) voor woningen af. Dat staat tenminste in het regeerakkoord, wat coalitiepartijen CDA, LPF en VVD gesloten hebben. De maatregel lijkt meer haken en ogen te hebben dan aanvankelijk gedacht. Moeten ondernemers er wel blij mee zijn? Beleidsmedewerker Derk Jan Meijer van de Metaalunie heeft zo zijn twijfels. Volgens hem dreigen bedrijven regelrecht de dupe te worden van de afschaffing. In dit persbericht schetst hij diverse scenario's en doet hij het nieuwe kabinet een specifiek, aanvullend voorstel: ,,Schaf OZB ook voor niet-woningen af en maak voor gemeenten het jaar 2002 tot het ijkjaar voor de berekening van de compensatie voor het verlies van de OZB-inkomsten."

Het regeerakkoord van het nieuwe zakenkabinet CDA, LPF en VVD is er duidelijk over: de OZB voor woningen wordt in 2005 afgeschaft. Beleidsmedewerker Derk Jan Meijer van de Metaalunie plaatst er grote vraagtekens bij. Hij vreest dat door deze eenzijdige afschaffing de OZB-lasten voor bedrijven vanaf die datum exorbitant zullen stijgen. Tegelijkertijd wijst hij op het gevaar dat gemeenten in de jaren 2003 en 2004 al extra tariefsverhogingen kunnen doorvoeren om zo te anticiperen op het verlies aan inkomsten in 2005 door de daadwerkelijke afschaffing van de OZB voor woningen.

Tientallen procenten
Dat gemeenten tariefsverhogingen zouden kunnen doorvoeren, is een logische gedachte. In het regeerakkoord staat weliswaar dat gemeenten voor de afschaffing van de OZB volledige compensatie via het Gemeentefonds zullen ontvangen, maar hoe die precies zal plaatsvinden is (nog) niet bekend.Onlangs heeft het Erasmus Studiecentrum voor Belastingen van Lokale Overheden (ESBL) de gevolgen uitgerekend voor de 34 grootste gemeenten. Daarbij is uitgegaan van de optie dat elke gemeente gecompenseerd wordt door de totale WOZ-waarde van woningen in een gemeente te vermeningvuldigen met een gemiddeld (OZB)-tarief, wat voor alle gemeenten gelijk is. Volgens de ESBL leidt dit ertoe dat gemeenten die nu een lager, gemiddeld (OZB)-tarief toepassen, voordeel hebben van de compensatie door het Gemeentefonds. Gemeenten met een hoger tarief ondervinden groot nadeel, wat wel eens tientallen procenten van de huidige OZB-inkomsten kan bedragen. Meijer: ,,Hierin schuilt het gevaar dat juist die gemeenten - de gemeenten dus die inkomsten mislopen - de OZB-tarieven voor niet-woningen met ingang van 2005 drastisch zullen verhogen. Daarnaast moet gevreesd worden dat het risico bestaat dat deze gemeenten in de komende twee jaar de OZB-tarieven voor zowel woningen als niet-woningen fors zullen verhogen. Door dit te doen, kunnen ze een geldreserve creëren om het inkomstenverlies na 2004 te compenseren. En zelfs als het kabinet-Balkenende zou besluiten tot een overgangsmaatregel om de gemeenten die herverdeelnadelen ondervinden tijdelijk extra te compenseren, dan nog blijft er voor die gemeenten de mogelijke aanleiding bestaan om de komende jaren de OZB-tarieven nog snel even naar boven bij te stellen."

Flink opschroeven
Meijer vervolgt: ,,Indien de compensatie door het Gemeentefonds niet volgens de ESBL-methode zou zijn, maar volgens een model dat íedere afzonderlijke gemeente volledig compenseert via een gedifferentieerd tarief... Dan bestaat het grote risico dat veel, zo niet álle gemeenten de komende twee jaar de OZB-tarieven flink zullen opschroeven om toch nog maar zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Dit, omdat ze dan vanaf 2005 en verder, mogelijk gecompenseerd worden op basis van de opbrengsten van 2004.",,Zelfs als in 2003 nog niet duidelijk is, hoe gemeenten na 2004 gecompenseerd worden, blijft het risico bestaan dat gemeenten zekerheidshalve de tarieven in 2003 en in 2004 flink zullen laten stijgen", aldus de
Metaalunie-beleidsmedewerker.De twee scenario's die Meijer schildert hebben beide negatieve bijwerkingen. Ook prijsstijgingen op lokaal niveau zorgen voor toenemende inflatie en oefenen daardoor weer druk uit op de beheersing van loonkosten.Meijer: ,,Dit staat dan haaks op wat de coalitiepartijen eigenlijk vastgelegd hebben in hun regeerakkoord... Namelijk verbetering van de economische structuur door verdere lastenverlichting voor bedrijven zodat Nederland aansluiting houdt bij de top van Europa. Verhoging van de OZB-tarieven voor niet-woningen met ingang van 2005 levert een directe lastenverzwaring op voor het bedrijfsleven!"

`Slechts' ondernemers...
De kans op tariefsverhoging wordt volgens Meijer nog eens vergroot doordat met het vervallen van de OZB voor woningen ook de regulerende koppeling hiervan met niet-woningen komt te vervallen.,,Geen OZB voor woningen, betekent ook dat artikel 220 f van de Gemeentewet komt te vervallen. Deze bepaalt dat het tarief voor niet-woningen maximaal 20% meer mag zijn dan dat voor woningen. Deze bepaling heeft tot nu toe gemeenten ervan weerhouden om niet een nog hoger tarief aan bedrijven op te leggen. Valt die koppeling weg, dan is er dus geen enkel plafond meer!", aldus Meijer, die tenslotte nog meent dat de gemeenten dan ook minder schroom zullen voelen de OZB-tarieven drastisch te verhogen. ,, Na afschaffing is het aantal belastingplichtigen nog maar gering. En het zijn dan `slechts' nog enkele ondernemers..."

Plafond aangeven
Afschaffing van de OZB voor niet-woningen. De scenario's dat bedrijven erdoor de dupe worden, zijn helder. Realistisch ook. ,,Gelukkig", stelt Meijer, ,,is het regeerakkoord een globaal akkoord; er is nog veel mogelijk om de negatieve uitwerkingen van de OZB-afschaffing te beperken. Daarom dat de Metaalunie het nieuwe kabinet oproept de OZB ook af te schaffen voor niet-woningen!"Verder stellen wij voor, dat als de regering besluit alle afzonderlijke gemeenten volledig te compenseren voor het verlies aan OZB-inkomsten, daarbij dan uit te gaan van het jaar 2002. Of toch in ieder geval duidelijk een plafond aan te geven, zodat drastische tariefsverhogingen in 2003 en 2004 worden voorkomen."