Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Siebel Systems rapporteert omzet en winstcijfers over tweede kwartaal 2003; herstructurering voor hogere winstgevendheid
SAN MATEO, Calif.- 22 juli 2003 - Siebel Systems, Inc. (NASDAQ: SEBL), toonaangevend leverancier van eBusiness applicatiesoftware, heeft haar omzet en winstcijfers bekendgemaakt voor het tweede kwartaal, dat eindigde op 30 juni 2003.
De omzet over het tweede kwartaal bedroeg 333.3 miljoen dollar. De nettowinst was 9.8 miljoen dollar, ofwel $0.02 per aandeel.
De omzet uit licenties bedroeg in het tweede kwartaal van 2003 109.9 miljoen dollar. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere dienstverlening kwam uit op 223.4 miljoen dollar.
De positie van de organisatie ten aanzien van cash, cash-equivalenten en korte-termijn investeringen bedroeg op 30 juni 2003 2.3 miljard dollar, een toename van 80.9 miljoen dollar ten opzichte van 31 maart 2003. Het aantal dagen dat rekeningen openstonden liep terug tot 58 in het tweede kwartaal versus 63 dagen in het eerste kwartaal van 2003.
Hoogtepunten van het kwartaal
Sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems zijn de volgende hoogtepunten aangekondigd of hebben plaatsgevonden:
Nieuwe klanten: de organisatie heeft in het tweede kwartaal nieuwe softwarelicentieovereenkomsten gesloten met meer dan 140 nieuwe klanten waaronder 3M UK PLC; American Dental Association; Amersham Plc; Banco de Chile; Berlex Laboratories, Inc.; Binney & Smith, Inc.; Brinks Nederland B.V.; Britvic Soft Drinks Ltd.; Chartered Benefit Services, Inc.; City & Guilds of London Institute; Debitel Danmark AS; Fuji Xerox (Hong Kong) Limited; Hewlett-Packard Colombia Ltda.; Inveresk Clinical Research Ltd.; Martindale-Hubell; Motorola (China) Electronics Limited; Novartis Pharma Canada, Inc.; Organon NV; Sandisk Corporation; Shire Pharmaceutical Group PLC; Siemens Westinghouse Power Corporation; Thomson Legal & Regulatory Applications, Inc.; en T-Systems CSM GmbH.
Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications verder uitgebreid: in het tweede kwartaal heeft Siebel Systems aanvullende softwarelicentieovereenkomsten gesloten met ruim 175 bestaande klanten, waaronder Airbus S.A.S.; Bayerische Motoren Werke AG; Baxter Healthcare Corporation; Best Software SB, Inc.; BMW Financial Services, NA LLC; Cesky Telecom A.S.; ClientLogic B.V.; Credit Lyonnais Asset Management; General Services Administration; Greenpoint Mortgage Funding, Inc.; Guidant Corporation; Health Net, Inc.; Itron, Inc.; JPMorgan Chase Bank; KPN Telecom GSE ZW; Monster Worldwide, Inc.; National Australia Bank Limited; Network Appliance Inc.; Novo Nordisk Pharmaceuticals, Inc.; Otis; Pfizer, Inc.; Philip Morris International Management SA; Putnam Investments, Inc.; RAC Motoring Services, Ltd.; Royal Carribean Cruises, Ltd.; RWE Systems AG; SimCorp A/S; SITA; SKF Data Service AB; Stream S.p.A.; Telecom Italia Mobile S.p.A.; Telecom Italia S.p.A.; The Manufacturers Life Insurance Company; T-Mobile USA, Inc.; Trend Micro, Inc.; Warner Brothers Entertainment, Inc.; Xerox Corporation; en XM Satelite Radio, Inc.
Nieuwe klanten
Siebel Systems tekende nieuwe overeenkomsten met meer dan 140 nieuwe klanten en breidde de samenwerking uit met ruim 175 bestaande klanten, waaronder:
Autodesk, een toonaangevend leverancier van ontwerpsoftware, heeft Siebel eBusiness applicaties gekozen als haar wereldwijde CRM-software. Autodesk implementeert verschillende Siebel applicaties als onderdeel van een bedrijfsbreed initiatief om de relaties met klanten en partners te verbeteren en uit te breiden. De eerste fase van dit 4.000 gebruikers omvattende initiatief, waarin Siebel Partner Relationship Management (PRM) wordt gebruikt, focust op applicaties waarmee medewerkers van Autodesk orders voor complexe digitale ontwerp- en contentcreatieproducten en -diensten kunnen beheren. Dit wordt gevolgd door self-service en kanaalmanagement applicaties die gebruikt kunnen worden door klanten en partners voor directe interactie met Autodesk. In de daaropvolgende fases worden eBusiness applicaties voor verkoop-, marketing- en callcentergebruikers geïnstalleerd, waarbij Siebel Analytics de bestuurders en managers van het bedrijf inzicht zal verschaffen in klantengedrag en -voorkeuren. Twee belangrijke factoren in Autodesk's keuze voor Siebel CRM waren de aantrekkelijke gebruikersinterface en de uitgebreide functionaliteit.
BISYS®, leverancier van oplossingen voor bedrijfsproces outsourcing aan investeringsmaatschappijen, verzekeringsbedrijven en banken, heeft een additioneel aantal van 1.000 licenties gekocht van Siebel Finance, de editie voor de middenmarkt. BISYS, dat oorspronkelijk bijna 6.000 licenties had aangeschaft als basis van haar Relationship Manager Suite, merkt een zeer snelle klantacceptatie - al meer dan 65 bankverkopen - aan deze volledig geïntegreerde front-office oplossing voor dienstverlening, verkoop en marketing. De Relationship Management Suite, gebaseerd op Siebel eBusiness applicaties, zorgt ervoor dat BISYS medewerkers en regionale bankklanten consistente klantenservice kunnen verlenen, omdat een groot aantal financiële diensten over verscheidene toegangskanalen ondersteund wordt. Ook heeft BISYS Siebel Call Center intern ingezet om de dienstverlening te verbeteren en langdurige, winstgevende relaties op te bouwen met haar bankklanten.
BT heeft haar wereldwijde gebruik van Siebel eBusiness applicaties in het tweede kwartaal verder uitgebreid, als onderdeel van een geplande kostenbesparing van meer dan 200 miljoen dollar tegen het jaar 2004. Met deze implementatie, waarmee 22.500 gebruikers gemoeid zijn, transformeert de retaildivisie van deze toonaangevende communicatieleverancier zichzelf in een alerte, op klanten gerichte organisatie. Om haar 21 miljoen particuliere en bedrijfsklanten van dienst te kunnen zijn, creëert BT met behulp van Siebel CRM applicaties, 104 verschillende call centers en investeert 179.4 miljoen dollar in een netwerk van 33 multifunctionele, moderne contact centers, waarvan 31 in Engeland en twee in India. Zo ontstaat een geïntegreerd beeld van de klant, waarmee BT Retail consistent, snel en accuraat kan reageren op alle 850 miljoen klantenvragen die elk jaar binnenkomen, of het nu via het internet, de telefoon, mobiele apparatuur, lokale verkoopkanalen of via partners is.
The Civil Aviation Safety Authority (CASA), het onafhankelijke orgaan dat verantwoordelijk is voor de veiligheidsvoorschriften van het civiele luchtverkeer in Australië en de inzet van de Australische luchtvloot elders in de wereld, gaat Siebel eGovernment applicaties invoeren als standaard onder vijfhonderd gebruikers wereldwijd. CASA gaat Siebel Service, Siebel PRM, en Siebel Employee Relationship Management (ERM) applicaties gebruiken voor het beheer van haar omvangrijke archief, dat meer dan honderdduizend vluchtregistraties van de luchtvaartindustrie en luchtvloot bevat. Met gecentraliseerde en consistente informatie, geconsolideerde veiligheidsinformatie, en een geautomatiseerde workflow, zal CASA zich meer op de deelnemers kunnen richten, haar rapportagetaken naar de overheid beter kunnen nakomen en haar resources beter kunnen beheren.
GE Medical Systems, een onderdeel van General Electric Company en een leider in medische beelden, gezondheidszorg, en technologie standaardiseert haar wereldwijde dienstverlening op Siebel Medical oplossingen voor call centers, contractbeheer en facturering. Het nieuwe wereldwijde dienstverleningsplatform vervangt verschillende bestaande dienstenapplicaties en zal service-informatie samenbrengen van verschillende afdelingen en systemen, waardoor GE Medical Systems de flexibiliteit krijgt om haar dienstverlening aan te passen aan de toekomstige groei van het bedrijf. De Siebel-implementatie geeft een handzame opslag die door GE Medical Systems' dienstverlenende personeel wereldwijd geraadpleegd kan worden en zal de service-productiviteit en effectiviteit verbeteren, de dienstverleningsomzet verhogen, en de klanttevredenheid maximaliseren.
Siebel Systems' leiderschap in productontwikkeling en technologie
Tijdens de Europese User Week introduceerde Siebel Systems nieuwe producten en diensten voor het versnellen van ROI en gebruikers demonstreerden succesvolle implementaties: Meer dan 1.500 klanten en partners bezochten de jaarlijkse Europese User Week in Cannes (Frankrijk), waar Siebel Systems nieuwe producten en diensten voor het vereenvoudigen van integratie, snelle ingebruikname, en lagere 'total cost of ownership' liet zien. Het bedrijf onthulde Siebel 7.5.3, dat een nieuwe standaard zet voor versnelde time-to-value door een additionele kostenbesparing van 17% bij de inzet en het gebruik van Siebel eBusiness applicaties. Siebel Systems kondigde tevens Rapid Deployment Offering als standaardpakket tegen een vaste prijs aan om klanten te helpen het maximale, qua waarde en concurrentievoordeel, uit technologie-investeringen te halen. Bovendien helpen nieuwe Business Process Solution Sets om de meest waardevolle bedrijfsprocessen, die door Siebelapplicaties ondersteund worden, te identificeren welke het best passen bij de behoefte van klanten wanneer zij Siebel-applicaties voor versnelde ROI invoeren.
Siebel Systems en IBM introduceren Next Generation CRM Bank Teller oplossing:
De Siebel Branch Teller werd op de Europese User Week voor het eerst gedemonstreerd en is ontworpen voor snelle banktransacties. Hij geeft bankmedewerkers uitgebreide informatie en middelen via een zeer aantrekkelijke interface. Gecombineerd met een gedetailleerd klantenprofiel en allerhande managementfuncties geeft dit de mogelijkheid tot full-features transactieprocessing. De Teller is in nauwe samenwerking met IBM ontwikkeld en is gebaseerd op IBM's WebSphere. Het laat duidelijk de veranderende rol van de bankmedewerker zien naar een beter geïnformeerde en beter toegeruste klantenservice agent zien. Met de Siebel Branch Teller kunnen banken hun medewerkers de mogelijkheden bieden om klantenloyaliteit te verhogen en zowel de winstgevendheid van het filiaal als van de klant de verhogen.
Siebel Systems krijgt erkenning van de industrie
In het tweede kwartaal van 2003 is Siebel Systems algemeen erkend als een van 's werelds vooraanstaande softwarebedrijven:
- Analistenonderzoek bevestigt Siebel Systems' leidende rol in de CRM- en productie-implementatiemarkt: volgens het onderzoeksbureau Gartner, Inc., is Siebel Systems de onbetwiste leider in CRM software. Gartner Dataquest's inschatting van nieuwe CRM licentieverkoop plaatst Siebel Systems op de eerste plaats.1 Verder laat Gartner Dataquest's inschatting van de intentie van kopers om binnen 12 maanden te implementeren zien dat Siebel Systems met 28,1 procent marktaandeel de markt leidt, de eerstvolgende concurrent heeft slechts 5 procent marktaandeel. Een ander Gartner-onderzoek meldt dat het aantal jaarlijkse Siebel-gebruikers vijf tot acht maal groter is dan dat van de concurrentie.2 IDC rapporteert ook dat Siebel Systems haar dominerende marktpositie behouden heeft, met een marktaandeel van 17,1 procent in de CRM applicatie software markt in 2002, de eerstvolgende concurrent met 6 procent marktaandeel.3 In een IDC-onderzoek, dat nog moet uitkomen, over de plaats van bedrijven in de marketing-, verkoop- en dienstverleningssoftware segmenten, zal IDC aangeven dat Siebel Systems deze markt wereldwijd in elk segment domineert.
- Siebel Systems wereldleider in analytische klantenapplicaties: Volgens een in mei 2003 uitgekomen studie van IDC is Siebel Systems de marktleider in de snel groeiende markt van analytische klantenapplicaties.4 Siebel Systems heeft 15,4 procent (122,6 miljoen dollar) van de wereldwijde markt voor deze applicaties in 2002 veroverd, komend van een 5,5% marktaandeel in 2001. IDC verwacht dat analytische software de komende jaren sterk zal groeien met een percentage van 12,8 procent tot een marktwaarde van 1,4 miljard dollar in 2007. Daarnaast maakt IDC melding van het feit dat Siebel Systems de snelst groeiende analytische applicatieleverancier in de markt is, met een omzetgroei van 230 procent in 2002.
- Siebel Systems verkrijgt leiderschapsstatus in META Group's evaluatie van Channel Relationship Management: Siebel PRM kreeg de hoogste score voor channel relationship management (ChRM) oftewel het beheer van het partnerkanaal, in META Group's eerste jaarlijkse METAspectrumsm analyse van leveranciers van ChRM applicatie suites. Siebel Systems was de enige leverancier die als leider gekwalificeerd werd en de enige leverancier die hoge scores kreeg van META Group voor zowel channel als customer relationship management.
- De Harvard Business School Alumni Association geeft Siebel Systems de 2003 Entrepreneurial Company of the Year Award: De HBSA van Noord-Californië heeft Siebel Systems benoemt tot de 25ste 'Entrepreneurial Company of the Year' voor het bedrijf's ondernemerschap, duurzaamheid, en buitengewoon management gedurende periodes van snelle groei.
- Ernst & Young Noord-Californië roept Thomas M. Siebel Systems uit tot 'Master Entrepreneur of the Year 2003': Ernst & Young Noord-Californië gaf de erkenning aan de heer Siebel voor het oprichten en managen van een van de meest succesvolle softwarebedrijven uit de geschiedenis. Ernst & Young selecteert slechts één bestuurder uit 35 finalisten uit allerlei verschillende branches in Noord-Californië voor deze eer.
Siebel Systems herstructureert voor hogere winstgevendheid
Siebel Systems heeft een herstructureringsplan in gang gezet waarmee het een marge van 15 procent verwacht te behalen op het huidige omzetniveau. Enkele van de maatregelen zijn: afname van het aantal werknemers van ongeveer 490 mensen; consolidatie of eliminatie van bepaalde faciliteiten; afname van depreciatiekosten door afvoering van enkele activa; en migratie van bepaalde bedrijfsoperaties naar andere delen van de wereld. Het bedrijf verwacht aan het einde van het derde kwartaal nog zo'n 5.000 mensen in dienst te hebben. Het plan wordt geacht een kwartaalbesparing van bijna 30 miljoen dollar op te leveren tegen het vierde kwartaal van 2003 en bijna 40 miljoen halverwege 2004, wanneer het volledige effect van de afgenomen depreciatiekosten gerealiseerd is. Kosten van de herstructurering worden verwacht in het derde en vierde kwartaal van 2003.
Siebel Systems
Siebel Systems, Inc. is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware waarmee bedrijven via meerdere kanalen producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen. Met wereldwijd meer dan 3500 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen en bedrijfsprocessen. Bedrijven kunnen hiermee klanten een superieure ervaring bieden en winstgevende relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 28 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebelsystems.nl.
# # #
Meer informatie:
Sandra Wasseur
Marketing Director
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Noot aan de redactie: de balansen zijn te bekijken op http://www.siebel.com/downloads/about/news_events/press_releases/pdf/siebel_2003_q2_earnings.pdf
Als u nog vragen heeft, of met iemand van Siebel Systems wilt spreken, neemt u dan contact op met Applied Communications.
Met vriendelijke groet,
Ezra van Tiel
Senior Account Executive
Applied Communications
t: +31 20 531 3738
f: +31 20 531 3701
e: ezra@appliedcom.com
www.appliedcom.com
Member of WhiteOaks International
Amsterdam - Barcelona - London - Madrid - Milan - Munich - Paris - San Francisco
1. Siebel Still Holds Lead in Shrinking CRM Software Market, Tom Topolinski and Fabrizio Biscotti, June 2003.
2. Siebel Systems: 1H03 CRM Magic Quadrant Summary, Michael Maoz, June 2003.
3. Worldwide CRM Applications Forecast & Analysis, 2003-2007, IDC #29811, Mary Wardley, Robert Blumstein, 2003.
4. Worldwide Customer Relationship Management Analytic Applications Software Forecast and Analysis, Robert Blumstein, 2003.
5. IDC publishes research on three market segments that make up the overall analytic applications market-customer, financial/BPM, and operations: Worldwide Customer Relationship Management Analytic Applications Software Forecast and Analysis, Robert Blumstein, 2003; Worldwide Financial and Business Performance Management Analytic Applications Software Forecast and Analysis, 2003-2007, Henry D. Morris, 2003; Worldwide Operations Analytic Applications Software Forecast and Analysis, 2003-2007, Dan Vesset, 2003.