Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 23 juli 2003

Eerste reactie Transport en Logistiek Nederland op voorstel wijziging Eurovignet-richtlijn (richtlijn 1999/62/EG).

Achtergrond:

Het betreft hier een voorstel voor wijziging van de Europese richtlijn voor het toerekenen van kosten voor het gebruik van de weg aan vrachtauto s.

Op basis van de bestaande Eurovignet-richtlijn krijgen vrachtauto s via een vaste heffing de rekening gepresenteerd voor aanleg, onderhoud en beheer van de infrastructuur. Zes EU-landen maken gebruik van dit systeem: de Benelux, Duitsland (tot 31 augustus 2003), Denemarken en Zweden. Deze heffing het Eurovignet wordt betaald in de vorm van een jaar-, maand- of dagkaart voor zware vrachtauto s boven de 12 ton.

In het nieuwe voorstel introduceert de Europese Commissie een andere manier voor het toerekenen van kosten voor aanleg, onderhoud en beheer van de wegen aan vrachtauto s (boven de 3,5 ton). De bestaande Eurovignetheffing wordt omgezet in een bedrag per verreden kilometer op basis van het principe de gebruiker betaalt . We hebben het dan over een kilometerheffing. De Europese Commissie eist in de richtlijn dat de opbrengsten van de heffingen terugvloeien naar de infrastructuur. Onafhankelijke infrastructuurbeheerders moeten een correcte toepassing van het systeem inclusief de herinvestering in de betrokken infrastructuur garanderen. Het systeem geldt voor de doorgaande wegen in Europa. Het voostel maakt verdere differentiatie mogelijk naar tijd, plaats en kenmerken (aantal assen en milieuklasse van de auto) van het voertuig.

Algemeen standpunt:

Het is een goede zaak dat er Europese spelregels komen voor het beprijzen van de weg. We zien de laatste tijd een dreigende wildgroei van nationale overheden die allemaal met afzonderlijke heffingssystemen komen, die met name zijn gericht op het spekken van de staatskas. Dat is een regelrechte aantasting van het vrij verkeer van goederen en van de fundamenten van de Europese gedachte. Transport en Logistiek Nederland ziet in de nieuwe richtlijn een grote waarschuwing aan het adres van Duitsland, dat op 31 augustus een zeer omstreden kilometerheffing invoert.

De Europese Commissie stelt voor om wanneer EU-lidstaten wegbeprijzingssystemen willen invoeren bepaalde uitgangspunten in acht te nemen, zoals:


- heffing op basis van verreden kilometers in plaats van vaste bedragen


- heffing op elektronische manier afboeken


- de opbrengsten moeten terugvloeien naar de betrokken infrastructuur


- in beginsel geen kruissubsidie naar andere modaliteiten (dus bijvoorbeeld: van wegvervoer naar spoor en binnenvaart).

Transport en Logistiek Nederland onderschrijft deze uitgangspunten, maar heeft ook een aantal wezenlijke kritiekpunten op het voorstel.

Kritiekpunten :


- De Europese Commissie mikt met name op het tegengaan van verstoringen van het vrije verkeer, maar laat ruimte voor aanzienlijke lastenverzwaring voor het wegverkeer bestaan. Dat blijkt uit het feit dat de Commissie niet aangeeft hoe andere lasten (bijvoorbeeld accijns) kunnen worden verlaagd. Hierdoor ontstaat het risico van een kilometerheffing die bovenop de bestaande heffingen komt. Dat is niet aanvaardbaar, temeer daar geen soortgelijke eisen worden gesteld aan andere vervoersmodaliteiten, zoals spoor en binnenvaart.


- De Europese Commissie wil naast de infrastructuurkosten (aanleg, onderhoud en beheer van wegen), ook de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen en vanaf 2008 ook de filekosten in rekening brengen, de zogeheten externe kosten . Transport en Logistiek Nederland is mordicus tegen de plannen om de kosten voor files en verkeersonveiligheid alleen aan het vrachtverkeer door te berekenen. Op zich is de organisatie niet tegen het doorberekenen van externe kosten, maar dan moet dat wel voor alle vervoerswijzen gelden.


- Als het om filebestrijding gaat, zegt de Europese Commissie niets over het personenverkeer. Het is onaanvaardbaar om filekosten alleen toe te rekenen aan het vrachtverkeer. Immers, de files worden grotendeels veroorzaakt door de personenauto s die zich tijdens de spits massaal op weg begeven. Toerekening van de kosten alleen aan het goederenvervoer, zal geen oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen in Europa en de automobilist niet dwingen na te denken over alternatief vervoer.


- Transport en Logistiek Nederland wil hardere garanties voor het tegengaan van kruissubsidies. In het voorstel houdt de Europese Commissie de deur open om in sommige gevallen kruissubsidies toch toe te staan.

Al met al vindt Transport en Logistiek Nederland het voorstel een goede aanzet. Maar het is wel noodzakelijk om te komen tot een aantal verbeteringen. Wij zullen daar in Brussel scherp op aandringen.

Bel voor meer informatie met de afdeling Communicatie, Clarisse Buma, 079-3636115.


---