Zoetermeer, 23 juli 2003
RDW is werkwijze NDAN beu
RDW overweegt juridische stappen
De RDW ergert zich in toenemende mate aan de herhaalde en
ongefundeerde aantijgingen van de stichting Normalisatie en
Democratisering Autobranche Nederland (NDAN). De stichting zoekt op
alle mogelijke manieren de publiciteit, maar weigert vooralsnog te
praten met de RDW. Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW:
"Ik vind het ongepast dat de NDAN de voorkeur geeft aan publicitaire
acties. Daarbij ergert het mij in hoge mate dat de stichting pas 'te
zijner tijd' op ons verzoek tot het voeren van een constructief
gesprek wil ingaan. Dat schrijven de oprichters van de stichting aan
diverse ministers en andere belanghebbenden in een `position paper',
waarvan de RDW deze week een afschrift heeft ontvangen. Eerder heeft
de stichting aangegeven dat ze ernstige en acute problemen heeft. Aan
het herhaalde verzoek om op korte termijn overleg te voeren, wil de
stichting echter geen gehoor geven."
Hoewel het 'position paper' meer duidelijkheid geeft over de inhoud
van de klachten van NDAN, geeft het een verkeerde voorstelling van
zaken en bevat het vele onjuistheden. Hakkenberg: "De aard van de
klachten over de kwaliteit van dienstverlening en het functioneren van
de RDW en haar medewerkers brengt de RDW ten onrechte in diskrediet.
Men heeft zich totaal niet in de zaak verdiept. Dit is voor mij reden
tot het schrijven van een open brief aan dezelfde ministers en
belanghebbenden. De RDW staat achter haar beleid en heeft goede
argumenten om dit te verdedigen. De aantijgingen van de NDAN zijn voor
de RDW reden om te onderzoeken of de RDW juridische stappen tegen NDAN
kan ondernemen."
Voorgeschiedenis
Enkele weken geleden hebben de heren Goes, Spierings en Meure, allen
erkenninghouder van de RDW, de nieuwe stichting NDAN opgericht. Deze
organisatie zoekt onder andere erkenninghouders een voedingsbodem voor
een gedragen protest tegen de werkwijze van de RDW. De stichting is
het niet eens met het toezicht- en sanctiebeleid van de RDW dat is
gebaseerd op de Wegenverkeerswet. Men probeert nu meer mensen te
vinden die deze mening delen, om zo een krachtiger stem te krijgen. De
stichting ageert tegen het zijns inziens strenge sanctiebeleid bij
overtredingen en tegen het feit dat de RDW zowel de controle als de
sanctionering van maatregelen in de hand heeft. Men heeft daartoe
eerder een enquête onder een aantal erkenninghouders gehouden en een
Tweede Kamerleden daarover geïnformeerd.
Het systeem van erkenningen - en daarbij behorende bevoegdheden -
stelt ondernemingen in staat om - op wetgeving gebaseerde taken - uit
te voeren. Daarbij valt te denken aan het uitvoeren van APK-keuringen,
het inbouwen van gasinstallaties, het tenaamstellen van voertuigen op
het voertuigbedrijf en het voeren van handelaarskentekens. Ook is het
mogelijk om met een erkenning bedrijfsvoorraad voertuigen op eigen
bedrijfsterrein te stallen zonder dat deze op naam van het bedrijf
zijn gesteld. Op deze manier zijn zij vrijgesteld van
voertuigverplichtingen zoals het betalen van belasting, de APK-keuring
en het afsluiten van een WA-verzekering. Voertuigbedrijven
(autobedrijven, kentekenplaatfabrikanten, dealers, importeurs en
fabrikanten) kunnen na een eerste schouwing door de RDW een erkenning
krijgen.
De erkenninghouders worden met enige regelmaat gecontroleerd om te
kijken of ze zich aan de voorwaarden houden die aan de erkenningen
verbonden zijn. Zo controleert de RDW door middel van steekproeven of
APK-keuringen volgens het boekje zijn uitgevoerd en krijgen houders
van de erkenning bedrijfsvoorraad bezoek van een bedrijvencontroleur.
De erkenninghouders worden uiteraard goed geïnformeerd over deze
voorwaarden en de bijbehorende sancties bij overtreding. Een van de
middelen is een cd-rom met APK-voorwaarden en een informatiemap voor
houders erkenning bedrijfsvoorraad, die ook op de internetsite van de
RDW is te zien (www.rdw.nl, kijk bij Diensten, Ondernemingen,
Informatiemap voor voertuigbranche).
Enkele weken geleden heeft de stichting NDAN zich met klachten over de
RDW gericht tot leden van de Eerste en Tweede Kamer. Toen de RDW dit
vernam is de stichting direct en tot tweemaal toe door Algemeen
Directeur Johan Hakkenberg uitgenodigd voor een gesprek. Helaas wil
NDAN niet eerder dan eind augustus met de RDW spreken. De RDW heeft
een reactie op de brief van NDAN gestuurd naar eerder genoemde
Kamerleden (zie persbericht 2 juli). Op 21 juli ontving de RDW een
afschrift van het `position paper' van de NDAN, dat zij onder andere
aan de ministers Zalm, De Graaf, Brinkhorst en Peijs en aan de
Consumentenbond, Bovag en ANWB hebben gestuurd.
Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met Koen Peeters
van de afdeling Communicatie, tel (0598) 69 22 32, E-mail:
kpeeters@rdw.nl.
RDW
De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren/houders en
de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen. Het
verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.
Daarnaast bewaakt RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het
Nederlandse voertuigpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming en
bestrijding van fraude en criminaliteit. Vanuit deze achtergrond
adviseert de RDW belanghebbenden, voert zij overleg in EG- en
ECE-verband en speelt zij een centrale rol in de internationale
informatie-uitwisseling.
© RDW 23-7-2003
RDW Centrum voor voertuigtechniek