Nationale Ombudsman
Arrondissementsparket blijft uitstellen
19 juli 2003
Caroline Vuurens* parkeert op zaterdagavond haar auto voor de deur van haar
huis. Als ze de volgende ochtend naar buiten stapt, is de auto verdwenen.
Gestolen. Caroline neemt contact op met de politie en doet aangifte van de
diefstal. Dezelfde dag meldt Caroline zich ook bij haar verzekeraar om een
bedrag voor haar auto terug te krijgen. Joop Smithuis* werkt bij de
verzekeraar en behandelt de zaak van Caroline. Hij keert een bedrag uit en
laat vervolgens aan de politie weten dat Caroline de eigendomsrechten aan de
verzekeraar heeft overgedragen. Hij vraagt de politie om hem te informeren
als de auto wordt gevonden of als de daders van de diefstal worden
achterhaald. Lange tijd is het stil rondom de gestolen auto, maar twee jaar
later ontvangt Joop Smithuis een brief van de politie. Hieruit blijkt dat de
daders de auto hebben doorverkocht en dat een proces-verbaal tegen hen is
opgemaakt. De officier van justitie zal de zaak verder onderzoeken en zal
Joop op de hoogte houden. Joop is benieuwd of ze de daders op het spoor
komen, want hij wil het bedrag voor de auto dat aan Caroline is uitgekeerd
op de daders verhalen.
Als Joop enkele maanden later niets heeft gehoord van de officier van
justitie, schrijft hij zelf een brief naar het arrondissementsparket. Hij
vraagt hierin om een afschrift van het proces-verbaal. Enkele dagen later
krijgt hij een ontvangstbevestiging waarin staat dat de strafzaak nog in
behandeling is en dat de gegevens daarom niet kunnen worden verstrekt. Of
hij over vier maanden zijn verzoek nog eens wil herhalen. Dan hoort hij van
de politie dat de auto door de officier van justitie is toegewezen aan de
nieuwe bezitter van de auto. Blijkbaar heeft de nieuwe eigenaar te goeder
trouw de auto van de dieven gekocht. Joop vindt het vreemd dat hij hierover
niets heeft gehoord van de officier van justitie. Een half jaar later stuurt
Joop nogmaals een brief naar het arrondissementsparket om een afschrift van
het proces verbaal toegestuurd te krijgen en om een schriftelijke
kennisgeving van de toewijzing van de auto aan de nieuwe bezitter te
krijgen. Een reactie blijft uit, dus stuurt hij na vier maanden weer een
brief. Dit keer krijgt hij wel een reactie, maar het is niet meer dan een
ontvangstbevestiging. Na de volgende brief van Joop krijgt hij een reactie
waarin een streefdatum wordt genoemd. De streefdatum wordt niet gehaald. Zo
gaat het nog een tijdje door, totdat Joop er na tien brieven schoon genoeg
van heeft. Inmiddels is het drie jaar geleden dat hij zijn eerste verzoek
heeft ingediend! Joop Smithuis stapt naar de Nationale ombudsman om schot in
de zaak te krijgen.
De Nationale ombudsman neemt de klacht in behandeling en stuurt de brief van
Joop door naar het arrondissementsparket. De ombudsman verzoekt het
arrondissementsparket om hem binnen twee weken te laten weten dat de klacht
van Joop inhoudelijk zal worden behandeld. Mocht het arrondissementsparket
zich vervolgens niet houden aan de termijn waarbinnen de klacht behandeld
dient te worden, dan kan Joop zich nogmaals wenden tot de Nationale
ombudsman. Dit doet Joop, want ook nu wordt zijn verzoek nog niet
inhoudelijk behandeld. De Nationale ombudsman neemt telefonisch contact op
met het arrondissementsparket en vraagt of de zaak zo snel mogelijk kan
worden opgelost. Dezelfde dag laat het parket weten dat Joop voor het eind
van de maand een gemotiveerd antwoord op zijn verzoeken zal ontvangen. Na
tussenkomst van de ombudsman krijgt Joop dus eindelijk de reactie waar hij
al jaren op wacht. De Nationale ombudsman sluit het dossier.
*Om redenen van privacy is de naam veranderd.
De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Lees hier hoe en
over welke instanties u bij de Nationale ombudsman kunt klagen of vraag de
folder aan: 0800 - 33 55555.
© 2003 De Nationale ombudsman