Nationale Ombudsman


Arrondissementsparket blijft uitstellen

19 juli 2003

Caroline Vuurens* parkeert op zaterdagavond haar auto voor de deur van haar huis. Als ze de volgende ochtend naar buiten stapt, is de auto verdwenen. Gestolen. Caroline neemt contact op met de politie en doet aangifte van de diefstal. Dezelfde dag meldt Caroline zich ook bij haar verzekeraar om een bedrag voor haar auto terug te krijgen. Joop Smithuis* werkt bij de verzekeraar en behandelt de zaak van Caroline. Hij keert een bedrag uit en laat vervolgens aan de politie weten dat Caroline de eigendomsrechten aan de verzekeraar heeft overgedragen. Hij vraagt de politie om hem te informeren als de auto wordt gevonden of als de daders van de diefstal worden achterhaald. Lange tijd is het stil rondom de gestolen auto, maar twee jaar later ontvangt Joop Smithuis een brief van de politie. Hieruit blijkt dat de daders de auto hebben doorverkocht en dat een proces-verbaal tegen hen is opgemaakt. De officier van justitie zal de zaak verder onderzoeken en zal Joop op de hoogte houden. Joop is benieuwd of ze de daders op het spoor komen, want hij wil het bedrag voor de auto dat aan Caroline is uitgekeerd op de daders verhalen.

Als Joop enkele maanden later niets heeft gehoord van de officier van justitie, schrijft hij zelf een brief naar het arrondissementsparket. Hij vraagt hierin om een afschrift van het proces-verbaal. Enkele dagen later krijgt hij een ontvangstbevestiging waarin staat dat de strafzaak nog in behandeling is en dat de gegevens daarom niet kunnen worden verstrekt. Of hij over vier maanden zijn verzoek nog eens wil herhalen. Dan hoort hij van de politie dat de auto door de officier van justitie is toegewezen aan de nieuwe bezitter van de auto. Blijkbaar heeft de nieuwe eigenaar te goeder trouw de auto van de dieven gekocht. Joop vindt het vreemd dat hij hierover niets heeft gehoord van de officier van justitie. Een half jaar later stuurt Joop nogmaals een brief naar het arrondissementsparket om een afschrift van het proces verbaal toegestuurd te krijgen en om een schriftelijke kennisgeving van de toewijzing van de auto aan de nieuwe bezitter te krijgen. Een reactie blijft uit, dus stuurt hij na vier maanden weer een brief. Dit keer krijgt hij wel een reactie, maar het is niet meer dan een ontvangstbevestiging. Na de volgende brief van Joop krijgt hij een reactie waarin een streefdatum wordt genoemd. De streefdatum wordt niet gehaald. Zo gaat het nog een tijdje door, totdat Joop er na tien brieven schoon genoeg van heeft. Inmiddels is het drie jaar geleden dat hij zijn eerste verzoek heeft ingediend! Joop Smithuis stapt naar de Nationale ombudsman om schot in de zaak te krijgen.

De Nationale ombudsman neemt de klacht in behandeling en stuurt de brief van Joop door naar het arrondissementsparket. De ombudsman verzoekt het arrondissementsparket om hem binnen twee weken te laten weten dat de klacht van Joop inhoudelijk zal worden behandeld. Mocht het arrondissementsparket zich vervolgens niet houden aan de termijn waarbinnen de klacht behandeld dient te worden, dan kan Joop zich nogmaals wenden tot de Nationale ombudsman. Dit doet Joop, want ook nu wordt zijn verzoek nog niet inhoudelijk behandeld. De Nationale ombudsman neemt telefonisch contact op met het arrondissementsparket en vraagt of de zaak zo snel mogelijk kan worden opgelost. Dezelfde dag laat het parket weten dat Joop voor het eind van de maand een gemotiveerd antwoord op zijn verzoeken zal ontvangen. Na tussenkomst van de ombudsman krijgt Joop dus eindelijk de reactie waar hij al jaren op wacht. De Nationale ombudsman sluit het dossier.


*Om redenen van privacy is de naam veranderd.

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Lees hier hoe en over welke instanties u bij de Nationale ombudsman kunt klagen of vraag de folder aan: 0800 - 33 55555.

© 2003 De Nationale ombudsman