23-7-2003
Vijfde generatie Volkswagen Golf eind dit jaar op markt
De nieuwe Golf wordt eind dit jaar geïntroduceerd. Het betreft de
inmiddels vijfde generatie van de met afstand succesvolste in
Duitsland ontwikkelde auto ooit. Design en techniek zijn de meest in
het oogspringende kwaliteiten van deze nieuwste generatie.
In één oogopslag een Volkswagen Golf - met de bekende karakteristieke
C-stijl en onderscheidende achterzijde maar onmiskenbaar nog
dynamischer en sportiever vormgegeven.
Sinds zijn debuut, alweer bijna dertig jaar geleden, is het DNA van de
Golf uitgegroeid tot een unicum in autoland. Het wereldwijde succes,
tot op heden meer dan 22 miljoen verkochte exemplaren, heeft er toe
geleid dat Volkswagen met de enige echte opvolger van de Kever een
nieuw icoon heeft gecreëerd. In de loop van vier generaties is het
design gekoesterd en verder geperfectioneerd. De vijfde generatie
sluit hier naadloos op aan. Het designteam is er ook nu weer in
geslaagd om met behoud van de karakteristieken van de Golf een
volledig nieuw model te ontwerpen dat in alle opzichten past bij het
huidige tijdsbeeld.
Het front van de nieuwe Golf blinkt onder meer uit door zijn
aërodynamische vormgeving. Onmiskenbaar Golf zijn de spitse koplampen
met dubbele ronde schijnwerpers. De in de koplampen geïntegreerde
knipperlichten zijn in de stijl van de Phaeton uitgevoerd. In de
spatschermen zijn welvingen aangebracht. Optisch vormen zij samen met
de motorkap een geheel met de grille waardoor een V-vormige eenheid is
ontstaan die de dynamiek van de nieuwe Golf nog nadrukkelijker tot
zijn recht laat komen.
Ook de achterzijde heeft een krachtiger, dynamischer uitstraling
gekregen, waarbij de karakteristieke ronde achterlichten duidelijk uit
het Volkswagen-programma afkomstig zijn. Zij zijn deels geïntegreerd
in de achterklep waardoor in combinatie met de direct tegen de C-stijl
aanliggende achterruit een bijzonder elegante uitstraling is ontstaan.
Drie uitrustingsvarianten
Bij zijn marktintroductie, eind dit jaar, verschijnt de als twee- en
vierdeursuitvoering leverbare Golf in drie uitrustingsvarianten:
Trendline, Comfortline en Sportline. Alle uitvoeringen zijn standaard
uitgerust met een uitgebreid comfort- en veiligheidspakket. Dit pakket
omvat onder meer zes airbags, vijf hoofdsteunen (waarvan die van de
voorstoelen zijn uitgerust met speciale anti-whiplashtechniek),
driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, een nieuw ontwikkelde
veiligheidsstuurkolom en een speciale constructie die de pedalen bij
een aanrijding als het ware in de motorruimte laat verdwijnen.
Perfectie tot in detail
De bediening van de nieuwe Golf blinkt uit door ergonomie,
functionaliteit en eenvoud. De positionering van schakelaars en
klokken zorgt ervoor dat de bestuurder bijna intuïtief zijn weg vindt.
Een goed voorbeeld van doordachte functionaliteit is het optioneel
leverbare climatronic (gescheiden regelbare, automatische
airconditioning). Bij het achteruitrijden schakelt het systeem
automatisch over op luchtrecirculatie zodat de uitlaatgassen niet in
de auto binnen dringen. Voorbeelden van ergonomische perfectie zijn de
stoelen. Volledig nieuw ontwikkeld vormen zij het toonbeeld van
comfort. Verder biedt Volkswagen als eerste in dit segment de
mogelijkheid de voorstoelen uit te rusten met een elektronisch
verstelbare, viervoudige lendensteun. Daarnaast kan, eveneens als
toevoeging aan de standaard uitvoering, de bijrijderstoel worden
uitgerust met een volledig naar voren neerklapbare rugleuning.
Carrosserie, nieuwe maatstaf
De carrosserie van de Golf is breder geworden (1.759, + 24 mm), hoger
(1.483, +39 mm) en langer (4.204, + 57 mm) en biedt daarmee voor zowel
de achterpassagiers als de bagage (374 liter) aanzienlijk meer ruimte.
Feitelijk doet de Golf hiermee een grote stap in de richting van een
hoger marktsegment en bevestigt daarmee eens te meer dat het segment
waarbinnen de Golf opereert lastig te duiden is. De carrosserie als
geheel nam in stijfheid toe met tachtig (!) procent. Daarmee behoort
de Golf tot de absolute top binnen zijn concurrentieveld.
Rijdynamiek, souplesse en veiligheid
Sportiviteit en comfort vormen de kernwaarden van de nieuwe Golf. Aan
de voorzijde zorgt de geoptimaliseerde voorwielophanging voor een
perfecte koersvastheid. Achter is een nieuw ontwikkeld systeem van
onafhankelijke wielophanging toegepast wat naast de koersvastheid ook
het algehele rijcomfort zeer ten goede komt. Handling en comfort zijn
verder verbeterd door de toepassing van snelheidsafhankelijke,
elektromechanische stuurbekrachtiging. De rechtuitstabiliteit is
hiermee verder toegenomen. Ook het remsysteem is nieuw ontwikkeld en
uitgerust met geoptimaliseerde koeling. De optelsom van deze
ontwikkelingen heeft gezorgd voor een klasse overstijgend rijcomfort
en perfecte stuur- en rijkwaliteiten.
Aandrijving, innovatie door directe inspuiting
De toepassing van vooruitstrevende techniek is natuurlijk ook terug te
vinden in de aandrijving. Kernwoord is hier directe inspuiting. De 2.0
liter 103 kW/ 140 pk sterke TDI motor blinkt uit door souplesse,
comfort en efficiënt brandstofverbruik. Deze zestien kleppen
viercilinder motor met een indrukwekkend koppel, wordt bediend door
een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is Direct Shift Gear
(DSG) leverbaar. Een systeem dat Volkswagen als eerste fabrikant ooit
introduceerde en onder meer toepast in de Golf R32. De benzinemotoren
zijn voor het merendeel uitgerust met FSI. Deze afkorting staat voor
directe brandstofinspuiting in de cilinder. De van de Touran bekende
1.6 liter FSI motor (85 kW/ 115 pk) wordt ook leverbaar in de nieuwe
Golf. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak is in combinatie met
deze motor ook een automatische zesversnellingsbak leverbaar. De
nieuwe generatie wordt direct leverbaar met vijf motoren. Naast de al
gememoreerde 1.6 liter FSI motor kan ook gekozen worden voor een 55
kW/75 pk sterke viercilinder benzinemotor en een 1.4 liter 16v FSI
66kW/90pk. Daarnaast zijn twee TDI dieselmotoren direct leverbaar: de
77 kW/ 105 pk en de 103 kW/ 140 pk. In een later stadium volgen nog
een FSI motor en een SDI motor. De sportieve topmodellen volgen
eveneens in een later stadium. De automatische zesversnellingsbak en
DSG zijn reeds vanaf begin volgend jaar leverbaar. Alle motoren van de
nieuwe Golf voldoen aan de Euro 4 norm.
AutoRai