Ingezonden persbericht

KNV verhaalt schade vertraging op duitse overheid

Koninklijk Nederlands Vervoer onderzoekt samen met de Berlijnse advocaat Murk Muller de mogelijkheden om de schade die ontstaat door de onzorgvuldige invoering van de Duitse LKW-Maut te verhalen op de Duitse overheid. De Duitse tolheffing op vrachtauto's zal leiden tot grote vertragingen in het goederenvervoer over de weg.

Inmiddels geeft ook het consortium dat voor de Duitse overheid de tol zal innen, Toll Collect, toe dat vervoerders en verladers rekening moeten houden met tijdverlies en narigheid. Het tijdverlies wordt veroorzaakt door het ontbreken van de elektronische kastjes in de vrachtauto's die voor automatische registratie moet zorgen (Obu's). Een gevolg hiervan is dat chauffeurs aan de grens moeten stoppen om handmatig het tolgeld over een van tevoren vastgelegde route te betalen. Naast lange rijen bij de grens, leidt dit ook tot langere files ìn Duitsland omdat niet geanticipeerd kan worden op filevorming op de route.

In Nederland zijn momenteel ongeveer 500 Obu's beschikbaar. Naar schatting zijn er 40.000 van deze kastjes nodig. Zelfs als deze kastjes allemaal beschikbaar zouden zijn, zouden de 66 zogenaamde servicepunten (garagebedrijven) elk twintig man full-time aan het inbouwen van de Obu's moeten zetten om de resterende 39.500 kastjes voor 31 augustus in te bouwen. Dit geeft al aan hoe irreëel de planning van Toll Collect is, zelfs als de 39.500 kastjes wel beschikbaar zouden zijn.

KNV is van mening dat de Duitse regering, als opdrachtgever verantwoordelijk is voor de ontoereikende voorbereiding op de LKW-Maut, waardoor vele vervoerders en verladers onnodig in de problemen komen. Het is duidelijk dat de gehele constructie van afspraken tussen de Duitse regering en Toll Collect gaten vertoont, waardoor er grote problemen ontstaan. Hierdoor heeft de Duitse regering het onheil over de vervoerders, verladers en over zichzelf afgeroepen.

Koninklijk Nederlands Vervoer - Goederenvervoer is de werkgeversorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland.

Den Haag, 23 juli 2003
Noot voor de redactie (