Den Haag, 15 juli 2003
Vragen van het lid van heemst (pVDa) aan de ministers van justitie, verkeer en waterstaat en van binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties
1. Herinnert u zich de vraag van de PvdA om "een inventarisatie te maken van mogelijke maatregelen tegen de bovenmatige overlast van scooters in woonwijken, omdat ze een bron van onveiligheid, intimidatie en irritatie zijn" 1) en uw reactie: "ik ben van plan met de verschillend branches overleg te voeren om te bezien welke afspraken gemaakt kunnen worden voor de uitvoering van het veiligheidsprogramma en in dat kader zal ik ook het aspect van de opvoersetjes van scooters bezien. Ik wil nog niet zover gaan om scooters als gevaarlijke handwapens te betitelen en ze uit die hoofde strafbaar te stellen. Dat is het uiterste middel." 2) ?
2. Heeft u met de branche al overleg gevoerd over het stopzetten van de verkoop van opvoersetjes?
3. Zo ja, hoe ver is dat overleg gevorderd? 4. Zo neen, waarom niet en wanneer gaat dat wel gebeuren? 5. Heeft u met de branche al overleg gevoerd over het aanbrengen van chips in scooters teneinde diefstal tegen te gaan en gestolen scooters gemakkelijker op te sporen? 6. Zo ja, hoever is dat overleg gevorderd? 7. Zo neen, waarom niet en wanneer gaat dat wel gebeuren?
8. Houdt een actieve inbreng van de rijksoverheid op bij afspraken met de branche over opvoersetjes en chips of ziet u nog een nadere rol weggelegd bij het aanscherpen van het instrumentarium? Zo ja, welke?
9. Welk beeld heeft u van de aard en omvang van de overlast door scooters? En wat is daarover uw oordeel?
11. Welke juridische en technische mogelijkheden heeft de politie om tegen de verschillende vormen van overlast op te treden?
912 Zijn deze mogelijkheden in de ogen van de politie toereikend of schieten ze te kort? Zo ja, welke aanvullingen of aanscherpingen worden noodzakelijk gevonden?
13. Wat is de beleidslijn van het Openbaar Ministerie bij herhaald wangedrag met scooters (zoals te hard rijden of ander agressief weggedrag)?
14. In welke mate zijn EU regels een obstakel om effectief te kunnen optreden?
15. Wat heeft u gedaan om de EU-regelgeving te veranderen c.q. wat gaat u doen om dat te bereiken?
16. Welke nieuwe instrumenten om effectiever op te treden zouden overwogen kunnen worden?
17.En kunt u met name ingaan op de voordelen die verbonden zijn aan de introductie van een "wielklem" voor scooters die een gevaarlijke situatie hebben opgeleverd waardoor de eigenaar gedurende een bepaalde periode geen gebruik van de scooter kan maken?
18. Wilt u zo'n nieuwe maatregel voorbereiden? Zo neen, waarom niet?
19. Hoe ver zijn maatregelen gevorderd om een kentekenregistratie voor scooters in te voeren? Wanneer gaat dat gebeuren?
20. Wordt in het onderwijs voldoende aandacht ( in de vorm van verkeerslessen) besteed aan het goed gebruik van de scooter en zo neen, wat gaat u doen om te bereiken dat die aandacht wordt vergroot?
1) Zie blz. 6 van het stenografisch verslag van het overleg over het Veiligheidsprogramma d.d. 11 december 2002
2) Zie blz. 44 van hetzelfde verslag
---
Tweede Kamer der Staten-Generaal
www.tweedekamer.nl
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Partij van de Arbeid