Verbond van Verzekeraars

Openheid prima, maar alleen bij evidente fouten

Verzekeraars hebben er geen enkel probleem mee dat fouten worden toegegeven, maar dan moet het wel gaan om evidente fouten, zoals een links-rechtsverwisseling of het achterlaten van operatiemateriaal. Dat zegt Leo De Boer, adjunct-directeur van het Verbond, in de jongste uitgave van Medisch Contact, het weekblad van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), dat vorige week is verschenen.

Artsen vinden dat de polisvoorwaarden van
aansprakelijkheidsverzekeraars onduidelijkheid zaaien over het toegeven van fouten. De afgelopen maanden ontstond er volgens de KNMG discussie over de vraag of de polisvoorwaarden wel toestaan dat artsen fouten toegeven. De artsenorganisatie vroeg daarom om een overleg met de verzekeraars en beschrijft in een artikel in Medisch Contact de standpunten van zowel de KNMG als het Verbond.

De Boer noemt het een vervelend misverstand als artsen menen dat zij op grond van de polisvoorwaarden in het geheel niet over fouten mogen praten. Verzekeraars zijn voorstander van maximale openheid over de feiten van een medische behandeling, inclusief zaken die zijn misgegaan. Maar zij willen er aan de andere kant wel voor waken dat artsen fouten erkennen vóórdat is vastgesteld of die hebben geleid tot een mislukte behandeling, aldus De Boer.

Misverstanden voorkomen

Het overleg tussen KNMG en Verbond heeft niet tot (volledige) overeenstemming geleid, maar De Boer benadrukt dat beide partijen het op de meeste punten van harte eens zijn met elkaar. Net als de KNMG onderschrijven ook verzekeraars het belang van een goede en open communicatie om misverstanden en onterechte claims te voorkomen. De ruimte die de KNMG echter bepleit om fouten ook toe te kunnen geven, is voor verzekeraars een stap te ver. De Boer: Het onderscheid tussen fouten en complicaties in medische kwesties behoort niet voor niets tot de meest complexe aansprakelijkheidsvraagstukken, waarvoor zorgvuldig onderzoek naar (interpretatie van) feiten noodzakelijk is. Het is, los van de evidente gevallen, in onze visie onmogelijk om mislukte behandelingen op voorhand te categoriseren in fouten en complicaties. Ieder geval staat op zichzelf en dient dan ook op zijn eigen merites te worden beoordeeld.

De KNMG is weliswaar blij met dit standpunt, maar meent ook dat de verzekeraars door de formulering evidente fouten, de ruimte die de arts heeft nog steeds beperkter formuleren dan in het belang van de arts-patiëntrelatie wenselijk is. Hierdoor blijft het risico bestaan dat tussen arts en patiënt openheid en communicatie onvoldoende centraal komen te staan, terwijl de arts vrijelijk met de patiënt over fouten moet kunnen praten.

De standpunten van KNMG en Verbond kunnen worden gedownload via www.medischcontact.nl.

Bondig, juli 2003