Openheid prima, maar alleen bij evidente fouten
Verzekeraars hebben er geen enkel probleem mee dat fouten worden
toegegeven, maar dan moet het wel gaan om evidente fouten, zoals een
links-rechtsverwisseling of het achterlaten van operatiemateriaal. Dat
zegt Leo De Boer, adjunct-directeur van het Verbond, in de jongste
uitgave van Medisch Contact, het weekblad van de Koninklijke
Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), dat
vorige week is verschenen.
Artsen vinden dat de polisvoorwaarden van
aansprakelijkheidsverzekeraars onduidelijkheid zaaien over het
toegeven van fouten. De afgelopen maanden ontstond er volgens de KNMG
discussie over de vraag of de polisvoorwaarden wel toestaan dat artsen
fouten toegeven. De artsenorganisatie vroeg daarom om een overleg met
de verzekeraars en beschrijft in een artikel in Medisch Contact de
standpunten van zowel de KNMG als het Verbond.
De Boer noemt het een vervelend misverstand als artsen menen dat zij
op grond van de polisvoorwaarden in het geheel niet over fouten mogen
praten. Verzekeraars zijn voorstander van maximale openheid over de
feiten van een medische behandeling, inclusief zaken die zijn
misgegaan. Maar zij willen er aan de andere kant wel voor waken dat
artsen fouten erkennen vóórdat is vastgesteld of die hebben geleid tot
een mislukte behandeling, aldus De Boer.
Misverstanden voorkomen
Het overleg tussen KNMG en Verbond heeft niet tot (volledige)
overeenstemming geleid, maar De Boer benadrukt dat beide partijen het
op de meeste punten van harte eens zijn met elkaar. Net als de KNMG
onderschrijven ook verzekeraars het belang van een goede en open
communicatie om misverstanden en onterechte claims te voorkomen. De
ruimte die de KNMG echter bepleit om fouten ook toe te kunnen geven,
is voor verzekeraars een stap te ver. De Boer: Het onderscheid tussen
fouten en complicaties in medische kwesties behoort niet voor niets
tot de meest complexe aansprakelijkheidsvraagstukken, waarvoor
zorgvuldig onderzoek naar (interpretatie van) feiten noodzakelijk is.
Het is, los van de evidente gevallen, in onze visie onmogelijk om
mislukte behandelingen op voorhand te categoriseren in fouten en
complicaties. Ieder geval staat op zichzelf en dient dan ook op zijn
eigen merites te worden beoordeeld.
De KNMG is weliswaar blij met dit standpunt, maar meent ook dat de
verzekeraars door de formulering evidente fouten, de ruimte die de
arts heeft nog steeds beperkter formuleren dan in het belang van de
arts-patiëntrelatie wenselijk is. Hierdoor blijft het risico bestaan
dat tussen arts en patiënt openheid en communicatie onvoldoende
centraal komen te staan, terwijl de arts vrijelijk met de patiënt over
fouten moet kunnen praten.
De standpunten van KNMG en Verbond kunnen worden gedownload via
www.medischcontact.nl.
Bondig, juli 2003
Verbond van Verzekeraars