ALPHACOMM SOLUTIONS BV

Nieuwe herinnerdienst bestrijdt no-shows en wachtlijsten

Persbericht Alphacomm CourtesyCall

Eerste automatische herinnerdienst bestrijdt no-shows en wachtlijsten

Rotterdam, 22 juli. Alphacomm lanceert met de CourtesyCall herinnerdienst een effectief wapen in de strijd tegen patiënten die niet komen opdagen bij hun afspraak in het ziekenhuis. Tijdens een automatische herinnering per telefoon kunnen patiënten aangeven of ze nog zullen verschijnen op de gemaakte afspraak.

Onderzoek onder Nederlandse ziekenhuizen laat zien dat met name in de grote steden sprake is van een aanzienlijk percentage patiënten dat niet op komt dagen. Dit kan bij sommige poliklinieken oplopen tot meer dan 20% van alle gemaakte afspraken. Het resultaat kan zijn dat medisch specialisten tevergeefs wachten op een patiënt terwijl ondertussen de wachtlijsten nog steeds vol zitten. De nieuwe reminder service heeft in het buitenland reeds aangetoond dat het aantal mensen dat niet komt opdagen aanzienlijk terug kan worden gebracht. Daarbij worden de lege gaten opgevuld met spoedeisende gevallen.

Het mes snijdt hiermee aan drie kanten: Het aantal patiënten dat niet komt opdagen wordt teruggebracht, de polikliniek kan efficiënter werken en de wachtlijsten worden korter. 'Alle relevante partijen hebben baat bij deze oplossing' aldus Menko Hoekenga, managing director van Alphacomm Solutions. 'De reminder service is kostenbesparend en daarnaast zijn de reacties van patiënten over het algemeen zeer positief'.

Andere methoden om patiënten aan hun afspraak te herinneren zoals brieven en SMS-jes hebben het grootste nadeel dat het ziekenhuis nog steeds niet zeker weet wie de herinnering heeft ontvangen en of de persoon daadwerkelijk zal komen. Bij het CourtesyCall systeem is er sprake van interactie waardoor het ziekenhuis direct feedback terug krijgt van de patiënt en daar acties op kan ondernemen.

Over CourtesyCall
De CourtesyCall services worden op dit moment in het buitenland succesvol toegepast bij onder meer het herinneren aan een afspraak op het ziekenhuis, herinneren aan uitstaande rekeningen en het bevestigen van betalingen.

Over Alphacomm Solutions
Alphacomm ontwikkelt en implementeert vernieuwende telecom oplossingen en diensten in de Europese telecommunicatie markt. De combinatie van vooruitstrevende technologie en een marktgerichte aanpak zorgen dat Alphacomm een uniek portfolio kan bieden aan haar partners en klanten. Samen met haar nationale en internationale partners wordt zorg gedragen voor de ontwikkeling en verbetering van technologie gedreven oplossingen. Daarmee profiteren onze klanten maximaal van gebruiksgemak en controle over de laatste technische toepassingen.