AutoRai

22-7-2003

Nissan Sunderland weer meest productief

Nissan Sunderland is voor het zevende achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot meest productieve autofabriek in Europa. Dat blijkt uit de European Automotive Productivity Index die onlangs is uitgebracht door het onderzoeksbureau World Markets Research Centre (WMRC).

Nissan Sunderland heeft zichzelf andermaal overtroffen in productiviteit: in 2002 zijn 99 autos per medewerker gebouwd. Dat is een stijging van vier procent ten opzichte van 2001, toen de fabriek met een score van 95 autos per medewerker op de eerste plaats stond. Het onderzoek van WMRC bestrijkt de resultaten van veertig autofabrieken. Sunderland is lijstaanvoerder in Europa sinds 1996, toen Nissan nummer 1 werd met een score van 73 autos per medewerker.

Colin Dodge, directeur van Nissan Sunderland, is uiteraard in zijn nopjes met het resultaat: Het is vooral te danken aan het vakmanschap en de toewijding van het totale team, maar ook aan de ervaring van het managementteam, dat we andermaal een record in productiviteit hebben bereikt. Vooral omdat we in het afgelopen jaar voor flinke uitdagingen stonden met de komst van de nieuwe Primera en Micra en met de vele modificaties aan de Almera. Dit succes onderstreept de efficiency waarmee Nissan niet alleen in Sunderland maar wereldwijd autos bouwt.

Het blijkt onder meer uit de resultaten in Amerika. Daar staat Nissan over de afgelopen acht jaar bovenaan met zijn productiviteit en de Japanse fabrieken behoren bij de meest productieve ter wereld.

Colin Dodge: De uitgangspunten en de werkwijze in Sunderland zijn precies hetzelfde als bij de Nissan-autofabrieken elders in de wereld. Kwaliteit en een minimum aan afvalstoffen vormen de drijfveren achter dit resultaat.

De hoge productiviteit is een logisch gevolg van praktisch denken bij de productielijn en van de manier waarop je het totale proces organiseert. Nissan behoort hiermee tot de beste in de wereld. Waarbij komt, dat het vakmanschap en het aanpassingsvermogen van onze medewerkers nog altijd het grootste aandeel leveren voor dit succes.