22-7-2003
Nissan Micra wint Duitse designprijs
Voor de vijfde keer in elf jaar wint Nissan een hoogstaande Duitse
designprijs van het Design Zentrum Nordrhein-Westfalen. De prijs is
dit keer gegeven aan de Nissan Micra.
Voor de vormgevers is dit een prachtige opsteker, zeker omdat Nissan
voor een aantal van zijn modellen eerder deze prijs heeft gekregen in
1993, 1996, 2001 en in 2002.
Al sinds 1955 wordt de zogenoemde Rote Punkt prijs jaarlijks aan een
toonaangevend industrieel product gegeven. Dit jaar hebben de 25
juryleden maar liefst 1494 inzendingen in elf designcategorieën
beoordeeld. Daarbij is gekeken naar verschillende aspecten, zoals
innovatie, functionaliteit, kwaliteit, ergonomie, duurzaamheid en
emotionele aantrekkingskracht.
Volgens de jury is de Nissan Micra een vriendelijk ogende auto door
zijn gedistingeerde front met de herkenbare vleugelvormige grille en
de grote ovale koplampen. Het ontwerp ademt enerzijds een zekere
eenvoud uit, terwijl de auto anderzijds opvalt door doordachte
techniek en uitstekende afwerking. De jury prijst de auto bovendien
voor de optimaal benutting van de interieurruimte, wat is bereikt door
de typerende boogvormen in de carrosserie.
Nissan heeft de Micra laten ontwerpen door verschillende designteams
in Japan en Europa. Het heeft geresulteerd in een synthese tussen
Europese en Japanse stijlen, aldus het juryoordeel.
Het hoofd van de Europese Nissan Design Studio, Christopher Reitz, die
verantwoordelijk is voor het interieurontwerp, reageert opgetogen: We
zijn vereerd met deze prijs voor de nieuwe Micra. Deze zien we als een
erkenning voor het werk van het totale team en als bewijs dat we erin
zijn geslaagd de achterliggende gedachte van de Micra over te brengen.
Nissan biedt in Europa in totaal aan ongeveer 12.000 mensen werk. In
het afgelopen jaar produceerden de fabrieken in Spanje en
Groot-Brittannië in totaal 382.638 voertuigen. Daarbij zijn er 474.000
voertuigen in Europa verkocht in 2002.
AutoRai