AutoRai

22-7-2003

Nissan Micra wint Duitse designprijs

Voor de vijfde keer in elf jaar wint Nissan een hoogstaande Duitse designprijs van het Design Zentrum Nordrhein-Westfalen. De prijs is dit keer gegeven aan de Nissan Micra.

Voor de vormgevers is dit een prachtige opsteker, zeker omdat Nissan voor een aantal van zijn modellen eerder deze prijs heeft gekregen in 1993, 1996, 2001 en in 2002.

Al sinds 1955 wordt de zogenoemde Rote Punkt prijs jaarlijks aan een toonaangevend industrieel product gegeven. Dit jaar hebben de 25 juryleden maar liefst 1494 inzendingen in elf designcategorieën beoordeeld. Daarbij is gekeken naar verschillende aspecten, zoals innovatie, functionaliteit, kwaliteit, ergonomie, duurzaamheid en emotionele aantrekkingskracht.

Volgens de jury is de Nissan Micra een vriendelijk ogende auto door zijn gedistingeerde front met de herkenbare vleugelvormige grille en de grote ovale koplampen. Het ontwerp ademt enerzijds een zekere eenvoud uit, terwijl de auto anderzijds opvalt door doordachte techniek en uitstekende afwerking. De jury prijst de auto bovendien voor de optimaal benutting van de interieurruimte, wat is bereikt door de typerende boogvormen in de carrosserie.

Nissan heeft de Micra laten ontwerpen door verschillende designteams in Japan en Europa. Het heeft geresulteerd in een synthese tussen Europese en Japanse stijlen, aldus het juryoordeel.

Het hoofd van de Europese Nissan Design Studio, Christopher Reitz, die verantwoordelijk is voor het interieurontwerp, reageert opgetogen: We zijn vereerd met deze prijs voor de nieuwe Micra. Deze zien we als een erkenning voor het werk van het totale team en als bewijs dat we erin zijn geslaagd de achterliggende gedachte van de Micra over te brengen.

Nissan biedt in Europa in totaal aan ongeveer 12.000 mensen werk. In het afgelopen jaar produceerden de fabrieken in Spanje en Groot-Brittannië in totaal 382.638 voertuigen. Daarbij zijn er 474.000 voertuigen in Europa verkocht in 2002.