Consumentenbond wil helderheid over beenruimte
22 juli 2003
De Consumentenbond eist van vliegtuigmaatschappijen dat zij heldere
informatie geven over beenruimte in vliegtuigen. Veel consumenten zijn
ontevreden over het gebrek aan comfort, maar kunnen bij hun keuze van
luchtvaartmaatschappij geen rekening houden met de beenruimte. De
Consumentenbond is daarom vandaag, 22 juli 2003, een actie gestart op
Schiphol, waarbij aan passagiers meetlintjes zijn uitgereikt.
Vooral op lange vluchten (die meer dan vier uur duren) is te weinig
beenruimte in vliegtuigen heel vervelend. Niet alleen omdat het niet
comfortabel is en mensen `gebroken' aankomen. Maar ook omdat het
gezondheidsproblemen kan opleveren. Voor bepaalde risicogroepen (zoals
zwangeren, zieken en ouderen) bestaat namelijk een verhoogde kans op
trombose als gevolg van te weinig beweging en circulatie van de
bloedsomloop, zo blijkt uit Engels onderzoek.
Veel reizigers zijn ontevreden over de beenruimte in vliegtuigen. Dat
blijkt onder meer uit meldingen die bij de bond binnenkomen,
bijvoorbeeld van mensen die naar Suriname of het Middellandse
Zeegebied zijn gevlogen, en onderzoeken waaruit blijkt dat de helft
van de Nederlanders te krap zit. Maar ook uit eerder, internationaal
onderzoek van consumentenorganisaties waaronder de Consumentenbond:
uit een enquête eind 2000 onder 23.000 passagiers kreeg beenruimte het
laagste rapportcijfer (een 5) van alle kwaliteitsaspecten. En gezien
de malaise in de branche zal het er niet beter op zijn geworden.
De Consumentenbond wil dat luchtvaartmaatschappijen meer duidelijkheid
bieden over de beenruimte in hun toestellen. Nu zijn hier alleen
algemene (gemiddelde) cijfers over bekend, maar die zeggen niets. Pas
als passagiers vooraf heldere informatie krijgen over de beenruimte
per vlucht, kunnen zij een goede keuze maken tussen
vliegtuigmaatschappijen. Dat zorgt er niet alleen voor dat veel
ellende kan worden voorkomen voor bijvoorbeeld lange mensen of mensen
die tot de risicogroepen behoren. Maar dat zorgt er ook voor dat de
hoeveelheid beenruimte een rol gaat spelen in de concurrentie tussen
vliegtuigmaatschappijen, waardoor het probleem van te weinig
beenruimte ongetwijfeld zal worden aangepakt.
De Consumentenbond heeft vandaag een steekproef gehouden op Schiphol.
Daarbij zijn meetlintjes uitgedeeld aan passagiers, die zelf actief
mee kunnen doen aan een peiling naar beenruimte. De resultaten daarvan
worden, samen met de eis voor een indeling in beenruimteklassen, in
het najaar overhandigd aan de luchtvaartmaatschappijen.
Wilt u ook meedoen aan onze enquete over beenruimte in vliegtuigen?
Klikt u dan hier om naar het formulier te gaan.
Consumentenbond