Consumentenbond

Consumentenbond wil helderheid over beenruimte

22 juli 2003

De Consumentenbond eist van vliegtuigmaatschappijen dat zij heldere informatie geven over beenruimte in vliegtuigen. Veel consumenten zijn ontevreden over het gebrek aan comfort, maar kunnen bij hun keuze van luchtvaartmaatschappij geen rekening houden met de beenruimte. De Consumentenbond is daarom vandaag, 22 juli 2003, een actie gestart op Schiphol, waarbij aan passagiers meetlintjes zijn uitgereikt.

Vooral op lange vluchten (die meer dan vier uur duren) is te weinig beenruimte in vliegtuigen heel vervelend. Niet alleen omdat het niet comfortabel is en mensen `gebroken' aankomen. Maar ook omdat het gezondheidsproblemen kan opleveren. Voor bepaalde risicogroepen (zoals zwangeren, zieken en ouderen) bestaat namelijk een verhoogde kans op trombose als gevolg van te weinig beweging en circulatie van de bloedsomloop, zo blijkt uit Engels onderzoek.

Veel reizigers zijn ontevreden over de beenruimte in vliegtuigen. Dat blijkt onder meer uit meldingen die bij de bond binnenkomen, bijvoorbeeld van mensen die naar Suriname of het Middellandse Zeegebied zijn gevlogen, en onderzoeken waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders te krap zit. Maar ook uit eerder, internationaal onderzoek van consumentenorganisaties waaronder de Consumentenbond: uit een enquête eind 2000 onder 23.000 passagiers kreeg beenruimte het laagste rapportcijfer (een 5) van alle kwaliteitsaspecten. En gezien de malaise in de branche zal het er niet beter op zijn geworden.

De Consumentenbond wil dat luchtvaartmaatschappijen meer duidelijkheid bieden over de beenruimte in hun toestellen. Nu zijn hier alleen algemene (gemiddelde) cijfers over bekend, maar die zeggen niets. Pas als passagiers vooraf heldere informatie krijgen over de beenruimte per vlucht, kunnen zij een goede keuze maken tussen vliegtuigmaatschappijen. Dat zorgt er niet alleen voor dat veel ellende kan worden voorkomen voor bijvoorbeeld lange mensen of mensen die tot de risicogroepen behoren. Maar dat zorgt er ook voor dat de hoeveelheid beenruimte een rol gaat spelen in de concurrentie tussen vliegtuigmaatschappijen, waardoor het probleem van te weinig beenruimte ongetwijfeld zal worden aangepakt.

De Consumentenbond heeft vandaag een steekproef gehouden op Schiphol. Daarbij zijn meetlintjes uitgedeeld aan passagiers, die zelf actief mee kunnen doen aan een peiling naar beenruimte. De resultaten daarvan worden, samen met de eis voor een indeling in beenruimteklassen, in het najaar overhandigd aan de luchtvaartmaatschappijen.

Wilt u ook meedoen aan onze enquete over beenruimte in vliegtuigen? Klikt u dan hier om naar het formulier te gaan.