Gemeente Wassenaar

Vliegkamp geen groot extra dorp
22-07-2003

De Wassenaarse wethouder Klooster van verkeer en vervoer moet nog zien dat vliegveld Valkenburg wordt gesloten. Daar is al vaker mee gedreigd, zegt hij. Dat het complex helemaal voor woningbouw zal worden bestemd, lijkt hem onwaarschijnlijk.

"De Tweede Kamer moet er nog over beslissen en die heeft bovendien het laatste woord. De infrastructuur rond het hele vliegveld is zó slecht, dat je niet eens op het idee zou moeten komen om daar huizen te bouwen", aldus de CDA-wethouder.

"Bovendien draaien de plannenmakers de rollen om. Eerst bouwen en dan pas kijken hoe je een woonwijk kunt ontsluiten. Een klassieke fout van de plannenmakers. Daar is geen geld voor en ook geen uitzicht op met al die aangekondigde bezuinigingen. Niemand heeft voor de aanleg van infrastructuur een cent te makken. Het rijk niet, de provincie niet en de gemeenten al helemaal niet."

Klooster eist een goed toekomstbeeld van het vliegkamp. Er moet naar woningbehoefte, landschapswaarde, ecologische ontwikkelingen, belang van groene buffergebieden én infrastructuur worden gekeken. Hij wijst er fijntjes op dat Leiden en een deel van het provinciebestuur alleen maar begerig naar Valkenburg als bouwlocatie kijken, maar zich verder niet druk maken over een wegenstelsel.
"Die zogenaamde voorstanders van een nieuwe woonwijk doen nul komma nul, niks. Terwijl Wassenaar nu al het verkeersputje van de hele regio is. Als op de A4 (Den Haag-Amsterdam) een ongeluk gebeurt of een file ontstaat dan zitten wij meteen ook op de Rijksstraatweg met de gebakken peren."

"Hoeveel huizen? Daar wordt altijd zo schimmig over gedaan. Wassenaar telt circa 12.000 woningen. En dan hoor ik cijfers tot 10.000 woningen. Je moet wel vreemd bezig zijn om een nieuwe gemeente van die grootte naast Wassenaar te bouwen. Dan zit meteen alles aan elkaar vast. Den Haag, Voorschoten, Leiden, Katwijk en Rijnsburg. Eén groot gebied en, nogmaals, zonder infrastructuur. Laat ze maar eerst met een plan komen voor nieuwe ontsluitingswegen die zo'n 600 miljoen euro kosten. Zonder aanleg van de A11-west tussen de A4 (Den Haag-Amsterdam) en de N44/A44 (Rijksstraatweg) willen we eigenlijk niet eens meer praten (haagsche courant.nl)."

Zie ook www.vliegkampopen.nl.