Slecht weer oorzaak lichte groei files in 2003
In de eerste helft van 2003 is de filezwaarte (lengte × duur van een
file) met 4,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2002. De
stijging werd vooral veroorzaakt door de verkeersdrukte in de maand
januari. In deze maand stonden er meer files op de Nederlandse wegen
dan gemiddeld. Met uitzondering van de maand juni was de filezwaarte
in de overige maanden lager dan het gemiddelde van de afgelopen drie
jaar.
Vooral het slechte weer in januari en juni vormt de oorzaak van de
lichte groei. Sneeuwval, hagel en gladheid leidde in januari tot veel
ongevallen. Donderdag 30 januari was een uitzonderlijk drukke dag,
zowel in de ochtend- als in de avondspits. De neerslag veroorzaakte
veel aanrijdingen en lange files. De invloed van het weer was ook
zichtbaar op de andere uitzonderlijk drukke dagen in het eerste half
jaar van 2003. Bijvoorbeeld op de maandagen 2 en 30 juni veroorzaakte
hevige regenval vele ongevallen, met wegafsluitingen en files als
gevolg.
De filetop-10 geeft een indicatie van de grootste knelpunten op het
Nederlandse wegennet. Het grootste knelpunt in de eerste zes maanden
van dit jaar is de A27 voor de brug van Gorinchem in de richting van
Breda. Vorig jaar stond de A2, Culemborg-Everdingen, op de eerste
plaats. Dit knelpunt is gedaald naar nummer acht in de nieuwe filetop.
Nummer twee van vorig jaar de A2, Vianen-Everdingen, is vervangen door
Everdingen-Everdingen. Hier heeft Rijkswaterstaat spitsstroken in
beide rijrichtingen en een bufferstrook bij Oudenrijn aangelegd. Het
aantal files is daardoor verminderd en de filezwaarte is aanzienlijk
afgenomen. De doorstroming van het verkeer in andere richtingen is
door de aanleg van de spitsstroken bij Everdingen ook verbeterd.
Het ministerie bereidt maatregelen voor om de knelpunten uit de
filetop-10 aan te pakken. Een verbreding van de A2 Oudenrijn-Deil, de
aanleg van een bufferstrook op de A8 (Coenplein) en de aanleg van
spitsstroken in beide rijrichtingen op de A9 ter hoogte van het
knooppunt Raasdorp en op de A4/A10 ter hoogte van het knooppunt Nieuwe
Meer zullen de doorstroming op deze wegen de komende jaren verbeteren.
Er is sprake van een file wanneer er langzamer gereden wordt dan 50
kilometer per uur en de lengte langer is dan twee kilometer. Files
worden berekend aan de hand van drie aspecten: het aantal files, de
lengte in kilometers en de duur in minuten. De filezwaarte van een
file is de lengte vermenigvuldigd met de duur van een file. Op die
manier telt bijvoorbeeld een file van 5 kilometer die 20 minuten duurt
even zwaar mee als een file van 2,5 kilometer die 40 minuten duurt
(beide files hebben een filezwaarte van 100 kilometer). Begin volgend
jaar komt Verkeer en Waterstaat weer met de jaarlijkse filetop-50.