Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Slecht weer oorzaak lichte groei files in 2003

In de eerste helft van 2003 is de filezwaarte (lengte × duur van een file) met 4,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2002. De stijging werd vooral veroorzaakt door de verkeersdrukte in de maand januari. In deze maand stonden er meer files op de Nederlandse wegen dan gemiddeld. Met uitzondering van de maand juni was de filezwaarte in de overige maanden lager dan het gemiddelde van de afgelopen drie jaar.
Vooral het slechte weer in januari en juni vormt de oorzaak van de lichte groei. Sneeuwval, hagel en gladheid leidde in januari tot veel ongevallen. Donderdag 30 januari was een uitzonderlijk drukke dag, zowel in de ochtend- als in de avondspits. De neerslag veroorzaakte veel aanrijdingen en lange files. De invloed van het weer was ook zichtbaar op de andere uitzonderlijk drukke dagen in het eerste half jaar van 2003. Bijvoorbeeld op de maandagen 2 en 30 juni veroorzaakte hevige regenval vele ongevallen, met wegafsluitingen en files als gevolg.
De filetop-10 geeft een indicatie van de grootste knelpunten op het Nederlandse wegennet. Het grootste knelpunt in de eerste zes maanden van dit jaar is de A27 voor de brug van Gorinchem in de richting van Breda. Vorig jaar stond de A2, Culemborg-Everdingen, op de eerste plaats. Dit knelpunt is gedaald naar nummer acht in de nieuwe filetop. Nummer twee van vorig jaar de A2, Vianen-Everdingen, is vervangen door Everdingen-Everdingen. Hier heeft Rijkswaterstaat spitsstroken in beide rijrichtingen en een bufferstrook bij Oudenrijn aangelegd. Het aantal files is daardoor verminderd en de filezwaarte is aanzienlijk afgenomen. De doorstroming van het verkeer in andere richtingen is door de aanleg van de spitsstroken bij Everdingen ook verbeterd. Het ministerie bereidt maatregelen voor om de knelpunten uit de filetop-10 aan te pakken. Een verbreding van de A2 Oudenrijn-Deil, de aanleg van een bufferstrook op de A8 (Coenplein) en de aanleg van spitsstroken in beide rijrichtingen op de A9 ter hoogte van het knooppunt Raasdorp en op de A4/A10 ter hoogte van het knooppunt Nieuwe Meer zullen de doorstroming op deze wegen de komende jaren verbeteren.

Er is sprake van een file wanneer er langzamer gereden wordt dan 50 kilometer per uur en de lengte langer is dan twee kilometer. Files worden berekend aan de hand van drie aspecten: het aantal files, de lengte in kilometers en de duur in minuten. De filezwaarte van een file is de lengte vermenigvuldigd met de duur van een file. Op die manier telt bijvoorbeeld een file van 5 kilometer die 20 minuten duurt even zwaar mee als een file van 2,5 kilometer die 40 minuten duurt (beide files hebben een filezwaarte van 100 kilometer). Begin volgend jaar komt Verkeer en Waterstaat weer met de jaarlijkse filetop-50.