Drempels weg


"Geen drempels maar stimulans"

Samenvatting van het onderzoek naar draagvlak voor en haalbaarheid van de ontwikkeling van een kwaliteitsregeling voor digitale toegankelijkheid ten behoeve van personen met een functiebeperking

Het onderzoek naar de haalbaarheid van een waarmerk voor digitale toegankelijkheid maakt deel uit van het "Businessplan voor een geaccrediteerde kwaliteitsregeling voor digitale toegankelijkheid". Het businessplan is tot stand gekomen op initiatief van het Landelijk Bureau Toegankelijkheid en Accessibility.nl. Op dit moment hebben al veel aanbieders van internetsites een intentieverklaring voor het project Drempels Weg getekend. Accessibility.nl wordt hierbij vaak ingezet voor advies en toetsing ten aanzien van de toegankelijkheid van hun internetsites. Naar aanleiding van deze ervaringen is ervoor gekozen om dit soort toetsingen door te ontwikkelen tot een voor het publiek herkenbaar waarmerk, dat op grond van een objectieve en vakkundige inspectie aangeeft dat een internetsite toegankelijk is.

Het doel van het onderzoek is om te bepalen of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat met verdere voorbereidende werkzaamheden de kwaliteitsregeling voor digitale toegankelijkheid van internetsites kan worden gerealiseerd. De haalbaarheid van het waarmerk is onderzocht met een exploratief onderzoek. De aard van het onderzoek is tweeledig, omdat enerzijds getracht wordt om de belanghebbende partijen bij de ontwikkeling van het waarmerk te betrekken en te enthousiasmeren en anderzijds om te verkennen of het waarmerk haalbaar is. In het kader van de haalbaarheid is gekeken naar de waardering van aanbieders van internetsites voor het waarmerk en hun bereidheid om het waarmerk te behalen en hiervoor kosten te maken. Het onderzoek is uitgevoerd door het houden van interviews met tien organisaties die het bedrijfsleven, overheidsinstellingen en de internetgebruikers met een functiebeperking vertegenwoordigen. Gelijktijdig zijn circa 1.355 aanbieders van internetsites in de gelegenheid gesteld om deel te nemen aan een digitale enquête, waarop respons van 209 organisaties is ontvangen.

Uit het onderzoek is gebleken dat er voor het waarmerk een breed maatschappelijk draagvlak bestaat onder de deelnemers die aan het onderzoek hebben deelgenomen. De belanghebbende partijen hebben aangegeven dat zij de ontwikkeling van het waarmerk binnen hun vermogens willen ondersteunen. De betrokkenen hebben ieder specifieke motivaties en belangen om het waarmerk positief te waarderen. Uit de digitale enquête blijkt dat aanbieders van internetsites het waarmerk voornamelijk waarderen omdat het een bijdrage levert aan het eigen imago en de herkenbaarheid van de toegankelijkheid. Daarnaast hechten aanbieders van internetsites aan het vrijwillige karakter van het waarmerk.

Aanbieders van internetsites zeggen bereid te zijn om te investeren in digitale toegankelijkheid en om hun internetsites op toegankelijkheid te laten inspecteren. Deze bereidheid wordt echter beperkt door twee factoren, namelijk de geringe bereidheid om voor deze inspecties te betalen en het feit dat de betrokkenen voorwaarden stellen aan de toepasbaarheid van de kwaliteitseisen. Uit de digitale enquête blijkt dat weinig respondenten spontaan bereid zijn om voor een inspectie van hun internetsite te betalen. De bereidheid om te investeren in digitale toegankelijkheid is iets groter indien het gaat om (in de ogen van de respondent) daadwerkelijke verbetering van de internetsite. Uit de interviews blijkt daarnaast dat er behoefte bestaat aan meer communicatie over digitale toegankelijkheid. Respondenten vinden het belangrijk dat de toegankelijkheidseisen eenvoudig toepasbaar zijn en geen beperking opleveren van de functionaliteit van de internetsite.

De slotconclusie van het onderzoek is dat de resultaten meerdere indicaties bieden om aan te nemen dat het waarmerk haalbaar is, mits rekening wordt gehouden met voldoende bewustwording ten aanzien van digitale toegankelijkheid, de betaalbaarheid van de inspecties en de praktische toepasbaarheid van de kwaliteitseisen.

Op grond van de uitkomsten en conclusies van het onderzoek strekken de aanbevelingen van het rapport ertoe om het waarmerk verder te ontwikkelen en te implementeren met inachtneming van de gemaakte opmerkingen met betrekking tot de betaalbaarheid van de inspecties en de toepasbaarheid van de kwaliteitseisen. Gelet op het belang van de betaalbaarheid wordt aanbevolen om bij wijze van complementariteit zowel de aanbieders door middel van promotie te overtuigen van de noodzaak om in digitale toegankelijkheid te investeren, als te streven naar minimalisatie van de inspectiekosten. De promotie kan als parallelle activiteit gebruikt worden om het bewustzijn ten aanzien van digitale toegankelijkheid te vergroten, vooroordelen weg te nemen en om belangenorganisaties te enthousiasmeren om vanuit hun specifieke belang druk uit te oefenen om digitale toegankelijkheid te realiseren. Ten aanzien van een eventuele verplichtstelling van het waarmerk wordt aanbevolen om hier niet naar te streven zonder aandacht te besteden aan bewustwording en promotionele activiteiten. Een verplichtstelling van het waarmerk in de subsidievoorwaarden door en voor overheidsinstellingen en maatschappelijk relevante organisaties in de private sector vormt echter een stimulans voor toepassing van digitale toegankelijkheid.