Belangrijke ontwikkelingen rondom de WCT
Vorige week heeft de Raad van State het besluit vernietigd dat de
aanleg van de Westerschelde Container Terminal mogelijk maakt. Goes is
blij met deze uitspraak, want de WCT heeft verstrekkende gevolgen voor
haar inwoners. Zeker als het gaat om de gevolgen van verkeer en
vervoer van- en naar de containerhaven in het Sloegebied. De gemeente
is erg geschrokken van de voorgestelde maatregelen die de
consequenties op verkeersgebied dragelijk zouden moeten maken.
Bijvoorbeeld geluidsschermen van één tot drie meter hoogte langs de
gehele spoorlijn binnen de Goese stadsgrenzen. De effecten hiervan op
de leefbaarheid in de buurt van het spoor en op de (fysieke en
gevoelsmatige) eenheid van onze stad zijn ongekend groot. Goes heeft
nooit onder stoelen of banken gestoken dat zij geluidsschermen tot
drie meter hoogte niet maatschappelijk aanvaardbaar vindt. Stel dat de
WCT weer in beeld komt, dan zal de gemeente opnieuw afwegen welk
pakket van maatregelen eventueel wél aanvaardbaar is. Binnenkort zijn
ook resultaten bekend van lopende onderzoeken die een betere afweging
van alle opties mogelijk maken (eind deze maand onder andere een
verkeersstudie).
Inspraak Sloelijn gaat gewoon door
De uitspraak van de Raad van State verandert niets aan het feit dat de
gemeente Goes uiterlijk 25 augustus haar inspraakreactie op de
Sloelijn moet geven. De inspraak gaat enerzijds over het verleggen van
het traject van de Sloelijn (dit moet toch gebeuren ongeacht het wel
of niet doorgaan van de WCT) en anderzijds over de voorgestelde
aanpassingen en maatregelen in de omgeving van de Sloelijn. Deze
maatregelen tegen overlast van de Sloelijn zijn gebaseerd op extra
treinen die gaan rijden door de autonome groei van het goederenvervoer
èn de extra treinen die de WCT met zich mee zou brengen. Goes baseert
haar inspraakreactie op deze gegevens, ook na de uitspraak van de Raad
van State. Ze gaat er wel vanuit dat het niet doorgaan van de WCT een
heel ander licht op deze zaak zal werpen, met nieuwe berekeningen en
een minder vergaand pakket maatregelen.
De Provincie moet zich daarvoor eerst uitspreken over het wel of niet
opnieuw 'opstarten' van procedures die de WCT opnieuw mogelijk zouden
kunnen maken. Pas als daarover duidelijkheid bestaat kan Goes zich
opnieuw beraden hoe zij de belangen van haar inwoners (met name
omwonenden van het spoor) zo goed mogelijk veilig kan stellen. Die
ontwikkeling kan nog jaren duren, onder andere omdat allerlei nieuwe
onderzoeken eerst moeten plaatsvinden. Feit blijft dat Goes ook zonder
WCT aandacht zal schenken aan een pakket maatregelen dat overlast van
het huidige treinverkeer moet terugdringen. Want ook zonder de extra
treinen van de WCT zal het goederentransport op de Zeeuwse lijn de
komende jaren toenemen. Dit is ook het onderwerp van een overleg dat
zal plaatsvinden tussen de Provincie, Prorail (de eigenaar van het
spoor) en alle Zuid-Bevelandse gemeenten.
Extra raadsvergadering Sloelijn
Om een weloverwogen reactie te kunnen geven is een extra vergadering
van de gemeenteraad ingelast op donderdag 21 augustus (aanvang 19.30
uur in het stadhuis aan de Grote Markt). De bijeenkomst is openbaar en
er is spreekrecht voor de burgers. Spreekrecht dient minstens 48 uur
voor de aanvang van de vergadering aangevraagd te worden bij de
griffier (telefoon 249730).
Gemeente Goes