BURSON-MARSTELLER
miljoenste pak optimel vla
PERSBERICHT
Woerden, 18 juli 2003 - Vifit, het merk voor extra-gezonde zuivel, heeft dit voorjaar twee nieuwe productlijnen geïntroduceerd: Vifit Choless Control, cholesterolverlagende yoghurt waarvan de werking wetenschappelijk is bewezen en Vifit Optimel vla, vla die 0% vet en extra vitamine bevat en waaraan bovendien geen suiker is toegevoegd. Binnen acht weken na de introductie zijn al meer dan één miljoen pakken Optimel vla verkocht. Optimel vla presteert daarmee ruimschoots boven de verwachtingen en de rol van Optimel als absolute marktleider in het zogenoemde 'low-calory'-zuivelsegment wordt hiermee bevestigd.
In Nederland kampt 40% van de volwassenen met overgewicht. Ook bij kinderen komt overgewicht veel voor: één op de acht kinderen in Nederland heeft last van overgewicht. Om die reden werd in 1998 Optimel geïntroduceerd, een assortiment van producten met 0% vet en waaraan geen suiker is toegevoegd. Deze voedingsmiddelen helpen om de energiebalans in evenwicht te houden en overgewicht te voorkomen. De producten combineren 'minimale calorieën met een maximale smaak'.
Begin mei werd Optimel vla aan het assortiment toegevoegd, in de smaken chocolade en vanille. Optimel vla bevat ongeveer 50% minder calorieën dan gewone vla en zelfs minder calorieën dan magere vruchtenyoghurt. Met Optimel vla wil Vifit naast de bestaande doelgroep een bredere doelgroep aanspreken. Ruim 83% van de mensen eet verse vla, met name mannen en kinderen. Het ligt voor Vifit voor de hand om dan met Optimel vla nog meer mensen te bereiken, met name uit deze groepen.
In Nederland wordt men zich meer en meer bewust van de gevaren van overgewicht. De suiker- en vetvrije producten van Vifit Optimel kunnen een bijdrage leveren aan het voorkomen van overgewicht. 'Het enorme succes van Optimel vla, met 0% vet en geen suiker toegevoegd, toont dat mensen gezond en verantwoord willen eten. Deze snelle opmars van Optimel vla kunnen wij alleen verklaren door te stellen dat gezondheid meer dan een trend is. Gezondheid is een echte leef- en eetstijl. Er is een duidelijke behoefte aan gezond-heidsproducten als die van Vifit. Mensen doen hierbij geen concessie aan smaak', aldus Bas van den Berg, commercieel directeur bij Campina, verantwoordelijk voor onder andere Vifit.
Vifit Optimel was in de markt voor extra gezonde zuivel al de absolute motor achter de groei. Het 'low calory'-zuivelsegment is een groeimarkt met een omzet van ruim 48 miljoen euro. Optimel heeft hierin een marktaandeel van 83%.
Het overkoepelende Vifit-merk biedt 'zuivel met een plus'. Het merk is in het najaar van 2001 geïntroduceerd. Binnen één jaar is de merkomzet van Vifit gestegen tot boven de 52 miljoen euro. Inmiddels gebruikt één op de drie consu-menten Vifit. Daarmee is Vifit niet alleen marktleider in het segment van de extra gezonde zuivel (met een marktaandeel van 65%), maar ook neemt het merk bijna 60% van de absolute groei voor zijn rekening in de extra gezonde zuivelmarkt die een volume heeft van ruim 86 miljoen euro. Vifit is de motor achter de groei in de extra gezonde zuivel.
Noot aan de redactie
Met respectievelijk de proposities Vitamel, Calcimel, Optimel en Choless Control is Vifit marktleider in het segment van extra gezonde zuivelproducten. Vifit biedt consumenten een breed assortiment aan zuivelproducten, die stuk voor stuk unieke gezondheidsvoordelen bieden, zoals extra weerstand, sterke botten, 0% vet en cholesterolverlagende werking. Het assortiment omvat yoghurt, yoghurtdrink, vla en kwark. Binnen het segment yoghurt met toevoegingen is Vifit Optimel het grootste vruchtenyoghurtconcept van Nederland.