Afraden inkjetprinters Epson van de baan
18 juli 2003
Consumentenbond acht na uitleg Epson sanctie onnodig
De Consumentenbond raadt consumenten niet langer af inkjetprinters van
Epson te kopen. De gewraakte restinkt blijft niet te kwader trouw
achter. Een negatief koopadvies is daarom niet op zijn plaats. De
Consumentenbond betreurt het feit dat door het eerder gestelde
negatief koopadvies een verkeerd beeld over Epson in de markt is
ontstaan en dat Epson daardoor schade heeft geleden. Dat is de
uitkomst van een goed gesprek dat de Consumentenbond en Epson deze
week hebben gevoerd.
Na een onderzoek naar inktcartridges concludeerde de Consumentenbond
dat bij alle merkprinters inkt achterblijft als een waarschuwing volgt
om de cartridge te vervangen. Inkjetprinters van Epson stoppen zelfs
met printen. In een gesprek met de Consumentenbond heeft Epson
aangegeven dat wat als een technologisch nadeel beschouwd wordt voor
consumenten, juist een technologisch voordeel is. Met de restinkt als
buffer kan namelijk een constante kwaliteit van de prints gewaarborgd
worden en wordt ook de printkop beschermd. Epson heeft in het gesprek
goed onderbouwd waarom zij kiest voor een ruime marge, waardoor de
Consumentenbond de printerfabrikant niet langer wil betichten van
"slinkse foefjes". De Consumentenbond raadt daarom inkjetprinters van
Epson niet langer af en zal dit ook laten weten aan zijn
zusterorganisaties.
In het overleg is ook de rol van de chip op de inktcartridge ter
sprake gekomen. Anders dan eerder door de Consumentenbond gezegd is,
dient de chip niet om het printen te stoppen, maar om bij te houden
hoeveel inkt nog in de cartridge zit. Sinds de eerste introductie van
de Epson inkjetprinter is het de printersoftware die bepaalt wanneer
de cartridge leeg is en verder printen voorkomt.
In het gesprek heeft Epson toegezegd dat de voorlichting naar
consumenten - waar beide partijen veel belang aan hechten - ook te
vinden is via internet, op www.epson.nl/consument.
Consumentenbond