INSP. VERKEER EN WATERSTAAT
IVW: beroep rangeerder gevaarlijk
Gemiddeld elke twee jaar valt er een dodelijk slachtoffer in de beroepsgroep van de ongeveer 1000 rangeerders. Het is daarmee één van de gevaarlijkste beroepen van Nederland. Vergeleken met andere beroepsgroepen is het aantal doden en gewonden onaanvaardbaar hoog.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft in het onderzoek 'Verbeteren Veiligheid Rangeren' nagegaan welke oorzaken hieraan ten grondslag liggen en op welke wijze de veiligheid kan worden verhoogd. In het onderzoeksteam hebben naast de Inspectie ook vertegenwoordigers van NS Reizigers, ShortLines, DSM, ProRail, ACTS, Railion en Strukton deelgenomen.
Conclusies uit het rapport zijn onder andere dat het grootste gevaar voor rangeerders schuilt in het aangereden of overreden te worden door materieel. Het blijkt dat rangeren door een trein voort te duwen grotere kans op letsel geeft dan bij getrokken bewegingen.Verder leidt het oversteken van sporen of een val tijdens het rangeren vaak tot dodelijke slachtoffers. Daarnaast is het op- of afstappen van rijdend materieel een belangrijke oorzaak van ernstig letsel.
Aanbevelingen als niet meer geduwd rangeren, snelheidsbeperking van10 km per uur en alleen op- en afstappen op stilstaand materieel moeten de veiligheid voor de rangeerders verhogen.
Het rapport is aangeboden aan de minister van Verkeer en Waterstaat met het verzoek om geld uit te trekken voor het uitvoeren van een aantal voorgestelde maatregelen, zoals het aanpassen van infrastructuur. Daarnaast onderzoeken de vervoerders welke aanpassingen in de werkwijze een oplossing bieden om veiligheidsproblemen het hoofd te bieden.
In het najaar houdt de Inspectie Verkeer en Waterstaat in samenwerking met de Arbeidsinspectie een landelijke inspectie rangeren.
Voor nadere informatie en het opvragen van het rapport 'Verbeteren Veiligheid Rangeren':
Anica Kortland, 030 - 2363153
Henk Houtman, 070 - 3517484
18 jul 03 10:21