Socialistische Partij
Tariefverhoging NS misplaatst: overheid laat reiziger barsten
17-07-2003 * Verschillende consumentenorganisaties hebben ingestemd
met een tariefsverhoging bij de NS. De SP is er echter niet van
overtuigd dat de reizigers een grote prijsverhoging acceptabel vinden.
De kwaliteit van de dienstverlening van de NS is nog zo ondermaats dat
het realistischer zou zijn als men over prijsverlaging zou spreken.
Gelukkig gaat het de afgelopen tijd iets beter met de prestaties van
de NS. De klanten beginnen de diensten wat hoger te waarderen en de
punctualiteit lijkt dit jaar beter te zijn dan vorig jaar. Hierbij
moet echter niet vergeten worden dat deze prestaties nog steeds ruim
lager zijn dan de prestatie-eisen die de overheid met de NS had
afgesproken in het Overgangscontract.
Vanuit de NS is de wens voor hogere tarieven logisch, omdat zij hun
eigen broek moeten ophouden. Het standpunt van de
consumentenorganisaties is echter wel opmerkelijk. Zij zeggen trots te
zijn op het bereikte resultaat omdat er harde eisen zijn gesteld aan
de punctualiteit en de prijs-kwaliteitverhouding, voordat de NS de
tarieven mag verhogen. Hierbij lijken zij te vergeten dat de NS de
tarieven al jaarlijks mag verhogen met 2 procent boven inflatie.
De prijsverhoging van de NS kan bij goede prestaties op basis van de
afspraken met de consumentenorganisaties uitkomen op ruim 8,2 procent.
Dat is absurd hoog voor een product van een bedrijf dat dan nog steeds
ondermaats presteert. De SP vindt het niet redelijk de reiziger met
dergelijke prijsstijgingen op te zadelen.
De oorzaak van de steeds slechtere prijs-kwaliteitsverhouding ligt in
de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen. De politiek wil
graag dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk in `de vrije markt'
opereert. De NS zegt een tariefsverhoging nodig te hebben om niet in
de rode cijfers te geraken. De gedachte dat openbaar vervoer zowel
laagdrempelig als marktconform kan zijn, is volgens de SP een
waanidee. De overheid moet durven investeren in het openbaar vervoer,
maar in plaats van te investeren levert de overheid een slechte
spoorinfrastructuur aan de NS en laat zij de reizigers in de kou
staan.
Nu de tarieven absurd gaan stijgen, lijkt de politiek nog steeds niet
bereid op te komen voor de treinreizigers. De SP vindt het totaal
onverantwoord dat op deze wijze het openbaar vervoer steeds
onaantrekkelijker wordt gemaakt en wil zo snel mogelijk de
verzelfstandiging van de NS terugdraaien, waardoor de zeggenschap
onder democratische controle zou komen.