Socialistische Partij



Tariefverhoging NS misplaatst: overheid laat reiziger barsten

17-07-2003 * Verschillende consumentenorganisaties hebben ingestemd met een tariefsverhoging bij de NS. De SP is er echter niet van overtuigd dat de reizigers een grote prijsverhoging acceptabel vinden. De kwaliteit van de dienstverlening van de NS is nog zo ondermaats dat het realistischer zou zijn als men over prijsverlaging zou spreken.

Gelukkig gaat het de afgelopen tijd iets beter met de prestaties van de NS. De klanten beginnen de diensten wat hoger te waarderen en de punctualiteit lijkt dit jaar beter te zijn dan vorig jaar. Hierbij moet echter niet vergeten worden dat deze prestaties nog steeds ruim lager zijn dan de prestatie-eisen die de overheid met de NS had afgesproken in het Overgangscontract.

Vanuit de NS is de wens voor hogere tarieven logisch, omdat zij hun eigen broek moeten ophouden. Het standpunt van de consumentenorganisaties is echter wel opmerkelijk. Zij zeggen trots te zijn op het bereikte resultaat omdat er harde eisen zijn gesteld aan de punctualiteit en de prijs-kwaliteitverhouding, voordat de NS de tarieven mag verhogen. Hierbij lijken zij te vergeten dat de NS de tarieven al jaarlijks mag verhogen met 2 procent boven inflatie.

De prijsverhoging van de NS kan bij goede prestaties op basis van de afspraken met de consumentenorganisaties uitkomen op ruim 8,2 procent. Dat is absurd hoog voor een product van een bedrijf dat dan nog steeds ondermaats presteert. De SP vindt het niet redelijk de reiziger met dergelijke prijsstijgingen op te zadelen.

De oorzaak van de steeds slechtere prijs-kwaliteitsverhouding ligt in de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen. De politiek wil graag dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk in `de vrije markt' opereert. De NS zegt een tariefsverhoging nodig te hebben om niet in de rode cijfers te geraken. De gedachte dat openbaar vervoer zowel laagdrempelig als marktconform kan zijn, is volgens de SP een waanidee. De overheid moet durven investeren in het openbaar vervoer, maar in plaats van te investeren levert de overheid een slechte spoorinfrastructuur aan de NS en laat zij de reizigers in de kou staan.

Nu de tarieven absurd gaan stijgen, lijkt de politiek nog steeds niet bereid op te komen voor de treinreizigers. De SP vindt het totaal onverantwoord dat op deze wijze het openbaar vervoer steeds onaantrekkelijker wordt gemaakt en wil zo snel mogelijk de verzelfstandiging van de NS terugdraaien, waardoor de zeggenschap onder democratische controle zou komen.