PRICEWATERHOUSECOOPERS
PwC roept op tot nieuwe visie op compliance financiele instellingen
Uit nieuw onderzoek van PricewaterhouseCoopers en de Economist Intelligence Unit blijkt dat er nog te veel financiële instellingen zijn die niet optimaal voldoen aan de regels en voorschriften, en daardoor buitengewoon veel afbreukrisico lopen aan hun reputatie bij klanten, toezichthouders en andere belanghebbenden. Deze regels en voorschriften kunnen zijn opgelegd door wetgevers, beursorganisaties en toezichthouders, maar ook interne standaarden en verwachtingen van klanten, werknemers en andere belanghebbenden spelen een rol. Het rapport concludeert dat er sprake is van een kloof tussen enerzijds de procedures die ervoor moeten zorgen dat een organisatie steeds haar wettelijke verplichtingen nakomt, en anderzijds de gedragslijnen die nodig zijn om de reputatie van het bedrijf te beschermen en te verbeteren.
Voor het onderzoek, dat de titel Compliance: A gap at the heart of risk management. heeft meegekregen, is aan 160 directeuren van financiële instellingen wereldwijd een aantal dieptevragen voorgelegd over compliance. Verontrustend genoeg bleek dat nog niet één op de vijf deelnemers antwoordde dat men zich in alle onderdelen van het bedrijf goed bewust was van de met compliance samenhangende risico's. Minder dan 25% was goed op de hoogte van wettelijke eisen en interne regels en gedragslijnen.
Arno Pouw, partner bij PricewaterhouseCoopers, zegt hierover:
'Om die kloof te overbruggen is een nieuwe visie nodig. Een visie waarin de klant voorop komt te staan, waarbij rekening wordt gehouden met zowel interne richtlijnen als externe voorschriften en waarbij afbreuk aan het bedrijf wordt voorkomen - en niet wordt vastgesteld wanneer het al te laat is. En ook een visie waarin een compliance-cultuur binnen financiële instellingen een vanzelfsprekende zaak is.
Om die verandering tot stand te brengen, is op alle organisatieniveaus een grote cultuuromslag nodig, te beginnen bij het topmanagement.'
Dit nieuwe geluid begint geleidelijk weerklank te vinden in de sector en bij de toezichthouders. Van de ondervraagden vond 53% dat voor financiële instellingen het afbreukrisico veruit het grootste risico is. Niettemin werd het hebben van een adequaat toegeruste compliance-functie om dat risico te beperken slechts een bescheiden vierde plaats toebedacht.
In het kader van de studie heeft PricewaterhouseCoopers de volgende drie eigenschappen onderkend als belangrijkste kenmerken van een instelling die vooroploopt in het managen van het compliance-risico:
-De Raad van Bestuur en directieleden hebben een duidelijke visie op compliance geformuleerd die aanzienlijk verder reikt dan de compliance-functie op zich, en sturen vervolgens de verwezenlijking van die visie aan. Duidelijke, toegankelijke strategieën, gedragslijnen en procedures zijn verankerd in alle bedrijfsonderdelen en functies. Alle medewerkers, van hoog tot laag, zijn medeverantwoordelijk voor compliance.
-De instelling beschikt over een infrastructuur waarmee management bestaande en eventuele toekomstige kwesties op het gebied van compliance kan volgen en kenbaar maken aan belanghebbenden binnen en buiten de organisatie. Een omvangrijk stelsel van maatregelen en procedures ter bewaking van de interne controle garandeert dat het compliance-risico steeds beter wordt beheerd. Als onderdeel van de uitgezette strategie worden nieuwe ontwikkelingen op de voet gevolgd 'om verrassingen te voorkomen'en er wordt ingespeeld op zich aandienende kwesties nog voordat zij uitgroeien tot een lastig probleem. Technologie speelt daarbij een doorslaggevende rol.
-Compliance voegt waarde toe aan de onderneming. De instelling vult compliance op de juiste wijze in. Dat wil zeggen dat zij de verwachtingen van klanten en andere belanghebbenden begrijpt en inlost, zodat belangrijke relaties in kwaliteit toenemen.
Arno Pouw zegt hierover:
'Om als instelling succesvol in de markt te zijn en om ieder afbreukrisico te voorkomen, moet compliance deel uitmaken van het algehele bedrijfskader voor risico management. Van strategieontwikkeling en HR; management tot alle vormen van contact met de klant.'
EINDE
Opmerkingen voor de redactie
1. Het rapport Compliance: A gap at the heart of risk management is in te zien op: www.pwc.com/financialservices
2. Deze briefing gaat in op de meer algemene kwesties en complexiteit van compliance in de financiële dienstverlening. De Economist Intelligence Unit (EIU) en PricewaterhouseCoopers hebben daartoe onder meer een speciaal on-line onderzoek over compliance gehouden onder directeuren van financiële instellingen. Aan het in juni van dit jaar uitgevoerde onderzoek hebben 160 respondenten van organisaties in Noord-Amerika, Europa en Azië deelgenomen. De EIU heeft ook ruim 20 één-op-één interviews gehouden met leidinggevenden bij internationale financiële instellingen, toezichthouders en IT-huizen in de VS, het VK, Europa en Azië. De resultaten van de interviews en het on-line onderzoek zijn verder aangevuld met uitgebreid deskresearch.
3. De Financial Services Groep van PricewaterhouseCoopers heeft een mondiaal programma ontwikkeld voor briefings over de belangrijkste strategische vraagstukken in de financiële dienstensector. Hierbij is het met name de bedoeling conclusies te trekken over beste praktijken en toekomstige ontwikkelingen.
De briefings gaan onder meer in op:
-Wealth management
-Economic capital
-Risk management
-Rebuilding public trust
-International Financial Reporting Standards
De briefings kunnen worden gedownload van
www.pwc.com/financialservices
4. PricewaterhouseCoopers (www.pwc.com) is 's werelds grootste professionele-dienstenorganisatie. De organisatie kan putten uit de kennis en vaardigheden van meer dan 125.000 mensen, verspreid over 142 landen, en biedt haar klanten hoogwaardige diensten die op kwaliteit en integriteit zijn gebaseerd.
PricewaterhouseCoopers verwijst naar het netwerk van organisaties die deel uitmaken van PricewaterhouseCoopers International Limited. Elke organisatie is een afzonderlijke en onafhankelijke juridische entiteit.
17 jul 03 15:01