Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 18 juli 2003 Publicaties - 16 / 23 juli 2003
'Internationale' prijsuitreiking Radwandertag U vindt veilig wonen belangrijk?
Maandelijkse sirenetest weer ingevoerd Brunssum presenteert eerste Gezocht: vrouwen met politieke ambities Gemeente zoekt vrijwilligers CURSUS VERPLAATST NAAR AVONDUREN Reisdocumenten tijdig aanvragen Contracten voor beter wonen in Brunssum Oudkomers aan het woord Brunssum wil meer bewegen Overlast van steenmarters? Meld het bij de gemeente!
Open Monumenten Dag op 14 september Raadsvergadering van 8 en 9 juli 2003
Schutterspark blijft park voor Brunssumers Laat uw stem horen via het referendum
Nieuwe beheervisie en maatregelenplan voor Brunssummerheide Spreekuren wethouders
Wijkatlas 2003 op internet
Koopzondagen 2003 SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: Alles wat u wilde weten over Brunssum Informatiepunt voor huursubsidie BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit 30 kilometer-zone in Kloosterstraat
Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit Rembrandtstraat 19 augustus afgesloten
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Parkeerverbod Crijckelshof Bouwen zonder vergunning? Verkeersmaatregelen tijdens Schuttersfeest Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? Verkeersspreekuur De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' JONGEREN IN BRUNSSUM: Vul uw bouwaanvraag goed in! Brunssumse stichting '4 U 2' voor jongeren opgericht
Heeft m'n buurman bouwplannen? Sportpas voor jongeren in Brunssum VEILIGHEID: STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: U vindt veilig wonen belangrijk? In den Kloostertuyn klaar Brunssum wordt veiliger 250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum
Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Bouw zorgcomplex Emma gestart
Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord Beperkte overlast bouw Emmastaete
MILIEU: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Laatste kans voor halonen en CFK's! Dualisme in de gemeentepolitiek Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! Inspreekuur voor burgers Inleveren asbest
Papier ophalen
Regels voor bedrijfsafval
'Internationale' prijsuitreiking Radwandertag

Op donderdag 10 juli vond de prijsuitreiking plaats van de eerste Brunssumse deelname aan de Niederrheinische Radwandertag die op zondag 6 juli is gehouden. Tijdens de route konden de fietsers stempels op hun startkaart verzamelen. Daarmee konden ze deelnemen aan een tombola.

Aan het eind van de dag werden twee prijswinnaars getrokken, die een fietscomputer wonnen die beschikbaar was gesteld door Bike Totaal Brunssum. Ook de prijsuitreiking had een internationaal tintje. Eén van de prijzen ging naar Lena Romkatz uit Gangelt. De andere prijs werd gewonnen door mevrouw Van Haaf uit Brunssum.

De eerste Brunssumse deelname aan de Niederrheinische Radwandertag was een initiatief van de gemeente Brunssum en VVV Zuid-Limburg.

Prijsuitreiking Radwandertag.jpg (827325 bytes)

Van links naar rechts: Lena Romkatz met haar ouders, mevrouw Van Haaf en Kitty Schoenmakers van VVV Zuid-Limburg.
---

Informatiepunt voor huursubsidie

Heeft u vragen over huursubsidie? Bij de gemeente vindt u een informatiepunt voor huursubsidie, het Huursubsidie Informatiepunt gemeente Brunssum. Hier krijgt u antwoord op al uw vragen over uw huursubsidie(-aanvraag).

Het informatiepunt van de gemeente is ondergebracht in het gebouw van WWZ Kompas aan de Dorpstraat 19, telefoon (045) 404 81 81.

Enkele antwoorden op uw vragen
Het Huursubsidie Informatiepunt gemeente Brunssum zal u ook regelmatig via de gemeentepagina's in Parelnieuws informeren over actuele ontwikkelingen en antwoord geven op de meest voorkomende vragen.

Definitieve beschikkingen 2003/2004
Heeft u in de periode 2002/2003 huursubsidie ontvangen, dan heeft u in mei of in juni van het ministerie van VROM een huursubsidiebericht ontvangen met het verzoek de beschikbare gegevens te controleren. Bij wijziging van gegevens kon u via een bijgevoegd reactieformulier de gecorrigeerde gegevens naar het ministerie retourneren. In de maand juli kunt u de definitieve beschikking verwachten van het ministerie over de toegekende huursubsidie 2003/2004.

Nieuwe aanvraag indienen?
In het afgelopen jaar heeft het ministerie van VROM het aanvragen van huursubsidie sterk vereenvoudigd. Hierdoor worden vanaf juli 2003 in bijna alle gevallen de huursubsidies gecontinueerd wanneer in de vorige periode (2002/2003) huursubsidies toegekend zijn. Maar let op: in een aantal gevallen moet u voor de periode 2003/2004 een 'eerste aanvraag' indienen, ook al heeft u dat al eerder gedaan. Heeft u voor de vorige periode (2002/2003) een 'eerste aanvraag' voor huursubsidie ingediend, of heeft u voor die periode een wijziging doorgegeven (bijvoorbeeld wegens verhuizing), en heeft het ministerie van VROM op uw aanvraag/wijziging geen beslissing genomen vóór 15 mei 2003, dan moet u voor de komende periode (2003/2004) een nieuwe 'eerste aanvraag' indienen!
Voor de rest geldt: als u verhuist moet u altijd een nieuwe 'eerste aanvraag' indienen voor het nieuwe adres.
U hoeft géén nieuwe 'eerste aanvraag' in te dienen wanneer uw partner komt te overlijden. Het ministerie past de huursubsidie zelf aan uw nieuwe situatie aan.

Meer informatie
Wilt u weten hoe het staat met uw aanvraag voor huursubsidie, kijk dan op internet, www.vrom.nl. Op deze pagina kunt u ook een proefberekening maken om de hoogte van uw huurbsubsidie vast te stellen.
Heeft u andere vragen? Neem dan contact op met het Huursubsidie Informatiepunt gemeente Brunssum, of met uw verhuurder.
---

30 kilometer-zone in Kloosterstraat

De Kloosterstraat wordt een 30 kilometer-zone. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten. Verder gaan er in de Kloosterstraat ook parkeer- en stopverboden gelden. De eenrichtingsweg wordt gedeeltelijk opgeheven: vanaf Koutenveld loopt de rijrichting in een richting naar het nieuwbouwcomplex In den Kloostertuijn, vanaf dit complex is de Kloosterstraat in twee rijrichtingen berijdbaar. De helling naar de Oude Markt blijft gesloten voor vrachtverkeer.

Het college van B&W tot bovenstaande verkeersmaatregelen besloten om de bereikbaarheid van en een vrije doorgang naar In den Kloostertuyn te waarborgen,

Bezwaar
Tegen bovengenoemd besluit kunt u binnen zes weken na bekendmaking (23 juli 2003) een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Hoe u precies bezwaar kunt maken, leest u in de folder 'Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'. Deze folder is verkrijgbaar bij de afdeling Voorlichting van de gemeente Brunssum, telefoon (045) 527 86 33.

---

Rembrandtstraat 19 augustus afgesloten

De Rembrandtstraat in Brunssum is dinsdag 19 augustus tussen 09.30 en 14.30 uur voor al het verkeer afgesloten. De afsluiting is nodig omdat die dag de baily-brug wordt afgebroken die de AFNORTH International School verbindt met het parkeerterrein van het voormalige Limburgia-complex.

De baily-brug is een militaire, mobiele voetgangersbrug die in betrekkelijk korte tijd opgebouwd en weer ontmanteld kan worden. De bailybrug werd in mei 2002 aangelegd omdat de verkeersdrukte in de Rembrandtstraat was toegenomen vanwege werkzaamheden aan de Bodempleinroute. De baily-brug over de Rembrandtstraat maakte het de leerlingen van de AFNORTH International School mogelijk om veilig hun school te bereiken. Nu de werkzaamheden aan de Bodempleinroute zijn afgerond, is de bailybrug niet langer nodig.

Tijdens de afsluiting van de Rembrandtstraat zal het verkeer worden omgeleid. De omleidingen worden duidelijk aangegeven.
---

Maandelijkse sirenetest weer ingevoerd

Vanaf maandag 1 september 2003 loeit de sirene weer iedere eerste maandag van de maand. Dat gebeurt om klokslag 12.00 uur. Met de invoering van de maandelijkse test komt het oude proefalarm, dat één keer per jaar elke eerste woensdag in juni plaatsvond, te vervallen.

Bij de maandelijkse test is het proefalarm één keer te horen. De sirene zal dan precies 1 minuut en 26 seconden hoorbaar zijn.

Test
Het regelmatig testen van de sirene is nodig om na te gaan of het luide alarm nog goed werkt. Vroeger gebeurde dat testen maandelijks, sinds een aantal jaren was de test jaarlijks.
Uit onderzoek is nu gebleken dat veel burgers het alarmsignaal niet of nauwelijks meer herkennen sinds de testen jaarlijks zijn. Vandaar dat besloten is om het oude systeem van maandelijks testen opnieuw in te voeren.
Het maandelijkse testen van de sirene vindt voor de eerste keer plaats op maandag 1 september, om 12.00 uur. Vanaf die datum zal op iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur de sirene loeien.

Belangrijk!
Als de sirenes op enig ander moment beginnen te loeien (dus niet op de eerste maandag van de maand om precies 12.00 uur), dan is er beslist iets aan de hand. Ga in dit geval altijd naar binnen, sluit ramen en deuren en zet radio en/of televisie aan voor verdere instructies. Telefoneer niet, behalve als dat dringend nodig is, teneinde telefooncentrales niet onnodig te belasten.

---

Maak gebruik van gratis aanbod
U vindt veilig wonen belangrijk?

Bent u ouder dan 55 jaar? Woont u in de gemeente Brunssum? Dan kunt u een gratis veiligheidsadvies op maat aanvragen.

Iedereen wil lang fit en vitaal blijven, lekker genieten en zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Een ongeval in of om het huis kan echter een lelijke streep door de rekening trekken. De vervelende gevolgen van ongevallen zijn over het algemeen groter voor mensen boven de 55 jaar. Ook voor veiligheid in en om het huis geldt het oude gezegde: voorkomen is beter dan genezen.

Gratis veiligheidsadvies
Om ongelukken in en om het huis zoveel mogelijk te voorkomen heeft de gemeente Brunssum, in samenwerking met de GGD, het project 'Veiligheid in en om de woning (55+)' gestart. Het project bestaat onder meer uit een gratis veiligheidsadvies op maat. Tijdens een bezoek bij u thuis wordt een rondgang door uw woning gemaakt en kunnen knelpunten opgespoord worden op het gebied van o.a. brandveiligheid, kinderveiligheid, binnenmilieu en inbraakpreventie. Vervolgens krijgt u een advies over hoe u de knelpunten simpel, doeltreffend en tegen zo laag mogelijke kosten kunt oplossen.

Tevens verzorgt de GGD interactieve voorlichtingsessies over 'veiligheid in en om de woning'. Aan de hand van een videoband, ervaringsverhalen van veiligheidsadviseurs en een rondgang door het huis wordt aandacht besteed aan onveilige situaties in het huis. Voor organisaties in Brunssum kan de GGD deze voorlichting gratis verzorgen.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over een gratis veiligheidsadvies op maat of over een voorlichtingsessie, dan kunt u contact opnemen met de GGD Oostelijk Zuid-Limburg (045-573 23 00) en vragen naar Marlou Eggen of Merel Kimman.

---

In den Kloostertuyn klaar
bijeenkomsten vinden plaats in cultureel centrum d'r Brikke-Oave aan het Lindeplein in Brunssum.
en 25 september, en 2 en 9 oktober, steeds 's avonds van 19.00 tot 21.30 uur. De zes modulen hebben de volgende thema's: 1) Hoe kun je je De folder is verkrijgbaar aan de balie, in het Bestuurscentrum aan het Reageer snel, want er is plaats voor maximaal 20 deelnemers!
---

Cursus verplaatst naar avonduren

De 'Oriëntatiecursus gemeenteraad' is verplaatst naar de avonduren! Oorspronkelijk zou de cursus plaatsvinden tijdens de ochtenduren. Bij de Stichting Vrouwenbelangen, die de cursus organiseert, kwamen echter veel reacties binnen van vrouwen die een cursus overdag moeilijk kunnen combineren met werk en/of opvoeding. Vandaar dat besloten is tot verschuiving van de cursusuren.

De cursus vindt nu plaats op de donderdagavond van 19.00 tot 21.30 uur, op de volgende data: 4, 11, 18 en 25 september, en 2 en 9 oktober. Plaats: cultureel centrum d'r Brikke-Oave aan het Lindeplein in Brunssum.
Op donderdag 7 en donderdag 14 augustus vinden er vergaderingen plaats van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. De vergaderingen worden gehouden in de raadzaal in het Bestuurscentrum en beginnen om 14.00 uur. De bijeenkomsten zijn openbaar en kunnen door iedere geïnteresseerde worden bijgewoond.
Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 7 augustus zal behandelen, ligt ter inzage in het Bestuurscentrum, bij de publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 6 en donderdag 7 augustus tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op De stukken van de vergadering van 14 augustus kunt u inzien op woensdag 13 en donderdag 14 augustus.

Tijdens de vergaderingen is het alleen aanvragers van behandelde