Utrecht, 16-07-2003
Ouderenorganisaties scherpen overeenkomst met NS aan
De in het CSO samenwerkende ouderenorganisaties ANBO, voor
50-plussers, NISBO, NVOG, PCOB en Unie KBO vinden dat NS de tarieven
pas mag verhogen wanneer het oordeel van de reizigers over de prijs en
kwaliteitsverhouding een stijgende lijn vertoont. Deze voorwaarde is
op aandringen van de ouderenorganisaties toegevoegd aan de eerdere
afspraken tussen Consumentenbond en reizigersvereniging ROVER en NS.
In het eerder gesloten principeakkoord waren de tariefsverhogingen van
tweemaal 2,075 procent al opgenomen. De eerste verhoging bij een
punctualiteit over 12 maanden van minimaal 84,4 procent, de tweede bij
het bereiken van 86,8 procent. Hierover moesten nog wel de
ouderenorganisaties geraadpleegd worden.
De ouderenorganisaties zijn van mening dat de punctualiteit niet het
enige criterium kan zijn op basis waarvan NS de tarieven extra mag
verhogen. Andere serviceaspecten, zoals persoonlijke dienstverlening
op stations, zijn eveneens belangrijk. Daarom stellen de
ouderenorganisaties in de overeenkomst als voorwaarde dat het oordeel
van de reiziger over de verhouding tussen prijs en kwaliteit een
stijgende lijn moet vertonen, wil een extra tariefsverhoging
toegestaan zijn. NS heeft hiermee ingestemd. De ouderenorganisaties
zullen nu ook de overeenkomst ondertekenen.
Compensatie voor ouderen
De ouderenorganisaties vinden dat de extra tariefsverhogingen,
gecombineerd met de reguliere tariefsverhogingen, fors uitvallen voor
ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Zij zullen
daarom in het reguliere overleg met NS aandringen op compensatie voor
ouderen. Bijvoorbeeld door extra vrije reisdagen of een hoger
kortingspercentage dan 40 procent.
Notabene: NS kreeg in een laatste onderzoek naar klanttevredenheid het
cijfer 5,1 op het onderdeel prijs / kwaliteitsverhouding.