ANBO

Utrecht, 16-07-2003
Ouderenorganisaties scherpen overeenkomst met NS aan

De in het CSO samenwerkende ouderenorganisaties ANBO, voor 50-plussers, NISBO, NVOG, PCOB en Unie KBO vinden dat NS de tarieven pas mag verhogen wanneer het oordeel van de reizigers over de prijs en kwaliteitsverhouding een stijgende lijn vertoont. Deze voorwaarde is op aandringen van de ouderenorganisaties toegevoegd aan de eerdere afspraken tussen Consumentenbond en reizigersvereniging ROVER en NS.

In het eerder gesloten principeakkoord waren de tariefsverhogingen van tweemaal 2,075 procent al opgenomen. De eerste verhoging bij een punctualiteit over 12 maanden van minimaal 84,4 procent, de tweede bij het bereiken van 86,8 procent. Hierover moesten nog wel de ouderenorganisaties geraadpleegd worden.
De ouderenorganisaties zijn van mening dat de punctualiteit niet het enige criterium kan zijn op basis waarvan NS de tarieven extra mag verhogen. Andere serviceaspecten, zoals persoonlijke dienstverlening op stations, zijn eveneens belangrijk. Daarom stellen de ouderenorganisaties in de overeenkomst als voorwaarde dat het oordeel van de reiziger over de verhouding tussen prijs en kwaliteit een stijgende lijn moet vertonen, wil een extra tariefsverhoging toegestaan zijn. NS heeft hiermee ingestemd. De ouderenorganisaties zullen nu ook de overeenkomst ondertekenen.
Compensatie voor ouderen
De ouderenorganisaties vinden dat de extra tariefsverhogingen, gecombineerd met de reguliere tariefsverhogingen, fors uitvallen voor ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Zij zullen daarom in het reguliere overleg met NS aandringen op compensatie voor ouderen. Bijvoorbeeld door extra vrije reisdagen of een hoger kortingspercentage dan 40 procent.
Notabene: NS kreeg in een laatste onderzoek naar klanttevredenheid het cijfer 5,1 op het onderdeel prijs / kwaliteitsverhouding.