Gemeente Barendrecht


Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert

Op donderdag 17 juli vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in kamer G 010 van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 21.15 uur.

In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:


-tegen het besluit tot plaatsing van het object aan de Gebroken Meeldijk 68 op de gemeentelijke monumentenlijst (behandeling om 21.15 uur)


-tegen de verlening van bouwvergunningen voor twee appartementengebouwen aan de Avenue Carnisse en de Noordersingel (behandeling om 21.45 uur)

De op dit agendapunt betrekking hebbende bouwdossiers liggen ter inzage in de fractiekamer van het gemeentehuis.

De secretaris van deze commissie is de heer M. van Putten, (0180) 698 398.

Ter inzage

De stukken liggen ter inzage bij balie 12 in de hal van het gemeentehuis. Voor openingstijden: zie boven.

Bouwen en Milieu

Bouwaanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Wonen zijn de volgende aanvragen ingediend:
* Amstelmeer 44 (BR 2003-208), voor het gedeeltelijk vergroten van de 2^e verdieping (30-06-2003);

* Bakemaveld 14 (BL 2003-210), voor het vergroten van de woning (27-06-2003);

* Bakemaveld 18 (BL 2003-209), voor het vergroten van de woning (27-06-2003);

* Bakemaveld 20 (BL 2003-207), voor het plaatsen van een dakkapel (27-06-2003);

* 2^e Barendrechtseweg 189 (BL 2003-214), voor het vergroten van de woning (01-07-2003);

* Bergen (BR 2003-216), voor het oprichten van een bouwmarkt Praxis in Vaanpark III (01-07-2003);

* Rotonde Carnisserbaan (BR 2003-215), voor het plaatsen van een object (01-07-2003);

* Dordtsestraatweg (BL 2003-206), voor het plaatsen van een keet (26-06-2003);

* Riedermorgen (BR 2003-205), voor het plaatsen van een brug (25-06-2003);

* Vossermeer 8 (BR 2003-212), voor het vergroten van de woning (01-07-2003);

* Waddenring/Havenkwartier (BR 2003-213), voor het oprichten van een gebouw (27-06-2003);

* Zalmwater 15 (BR 2003-211), voor het vergroten van de woning (01-07-2003);

De bouwaanvragen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij de afdeling Bouwen en Wonen van het Servicecentrum. Het publiceren van aanvragen om bouwvergunning is informatief. U kunt nog geen bezwaar maken.

Belanghebbenden, die daar prijs op stellen, kunnen in de gelegenheid worden gesteld bij de welstandsvergadering aanwezig te zijn waarin de ingediende bouwaanvragen worden beoordeeld. Voor nadere inlichtingen, waaronder het tijdstip van behandeling, kunt u telefonisch contact opnemen met Bouw- en Woningtoezicht, tel. (0180) 698 398.

Voorgenomen vrijstelling

Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten behoeve van onderstaand bouwplan vrijstelling op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van het geldende bestemmingsplan te verlenen. U kunt de stukken inzien bij het Servicecentrum, balie Bouwen en Wonen. Inzagetermijn vier weken: van vrijdag 11 juli t/m donderdag 7 augustus 2003 (tenzij anders vermeld). Tijdens de inzagetermijn kunt u een schriftelijke en gemotiveerde zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders.


-Ebweg (Ziedewij II) - bedrijfsruimte - dossier BR2003-170 (art. 19 lid 2 WRO);

-Rotonde Carnisser Baan / Vaanpark IV - object ter aankleding rotonde
- dossier BR2003-215 (art. 19 lid 3 WRO).

Verleende sloopvergunning:


-Achterzeedijk 1 A (SA 2003-017), voor het slopen van een kantine, toiletgebouw en een A-woning (30-06-2003);

-Handelscentrum 32 t/m 35 (SA 2003-019), voor het slopen van een opslagloods (30-06-2003);

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De sloopvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij het Servicecentrum in het gemeentehuis.

Verleende bouwvergunningen / vrijstellingen


-Achterzeedijk 1 A (AV 2003), voor het herinrichten van het terrein van camping De Oude Maas (02-07-2003);

-2^e Barendrechtseweg 207 (BL 2003-159), voor het plaatsen van een dakkapel (30-06-2003);

-Carnisseweg 57 (BR 2003-112), voor het vergroten van de woning (30-06-2003);

-Gebroken Meeldijk (BR 2003-142), voor het plaatsen van zes vlaggenmasten (30-06-2003);

-Gebroken Meeldijk 74 (BR 2003-090), voor het plaatsen van een tijdelijke keet (02-07-2003);

-Harplaan 30 (BL 2003-162), voor het veranderen van de garagedeur (30-06-2003);

-Hoefslag 5 en 7 (BR 2003-087), voor het vergroten van twee bergingen (30-06-2003);

-Lorentzweg 26 (B2 2003-182), voor het vernieuwen van een café/restaurant (30-06-2003);

-Middeldijk 54 (BL 2003-184), voor het vergroten van de woning (03-07-2003);

-Sluisleede 9 (BL 2003-123), voor het plaatsen van een hekwerk op het dakterras en het wijzigen van een gevelpui (02-07-2003);
-Stationsweg (BR 2003-059), voor het plaatsen van een tijdelijke fietsenstalling (30-06-2003);

-Talmaweg 115 (BL 2003-177), voor het vergroten van de woning (30-06-2003);

-Waalviaduct ter hoogte van de kruising van het spoor met de Noldijk (BR 2003-139), voor het tijdelijk plaatsen van een bouwkeet en een materiaalcontainer (30-06-2003);

-Walmolen 28 (BL 2003-091), voor het vergroten van de woning (30-06-2003);

-Zalmwater 75 (BR 2003-085), voor het bouwen van een dakopbouw (30-06-2003);

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij het Servicecentrum in het gemeentehuis.

Inspraak op vrijstellingsverzoek

Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te spreken op het vrijstellingsverzoek van:


-Giverbo B.V. voor het bouwen van een (auto-)brug aan de Riedermorgen ter ontsluiting van het perceel met 7 woningen Koudijs in aanbouw (ons kenmerk BR2003-205) Het plan is in strijd met het geldende bestemmingsplan.

Inzagetermijn 2 weken: van vrijdag 11 juli 2003 t/m donderdag 24 juli 2003 (bij het Servicecentrum, balie Bouwen en Wonen)

Het college is voornemens om vrijstellingsprocedures in gang te zetten t.b.v. bovengenoemde projecten.

Voordat de procedures worden gestart kunnen schriftelijke inspraak-reacties bij ons college worden ingebracht tijdens bovengenoemde inzagetermijnen.

Alle inspraakreacties worden hierna gebundeld, van commentaar voorzien én door het college meegewogen bij het besluit. Wanneer de vrijstellingsprocedures worden gestart, zullen de stukken gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Zienswijzen kunnen dan naar voren gebracht worden. Wanneer zienswijzen worden ingediend, zal een hoorzitting worden gehouden. Vervolgens zal het college een besluit op de zienswijzen nemen en besluiten of de procedures worden voortgezet.

Goedkeuring bestemmingsplan Ter Leede.

Op 25 juni 2003 hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hun besluit tot goedkeuring van bestemmingsplan Buitengebied-oost bekend gemaakt.

Op grond van artikel 28, lid 6 Wet op de Ruimtelijke Ordening ligt met ingang van vrijdag 11 juli 2003 het besluit met het bestemmingsplan voor een ieder gedurende 6 weken ter inzage in het servicecentrum van gemeentehuis. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 15.00 uur en op maandag en woensdagavond van 18.30 tot 20.00 uur.

Voor zover van toepassing wordt aangaande de mogelijkheid om beroep in te stellen tegen het besluit van Gedeputeerde Staten verwezen naar artikel 56 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Goedkeuring "Uitwerkingsplan II (winkelcentrum)"

Burgemeester en wethouders maken bekend dat Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland bij besluit van 23 juni 2003 het "Uitwerkingsplan II (Winkelcentrum)" van het bestemmingsplan "Carnisselande-Zuid" hebben goedgekeurd. Ingevolge het bepaalde in artikel 54 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) kan een belanghebbende tegen dat besluit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. De beroepstermijn bedraagt ingevolge artikel 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zes weken en vangt aan met ingang van de dag van terinzagelegging (11 juli 2003), zoals bepaald in artikel 56a, sub a WRO.

Indien gedurende de beroepstermijn, naast het indienen van een beroep, tevens bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek om een voorlopige voorziening wordt gedaan (artikel 56b, lid 1 WRO, artikel 36 van de Wet op de Raad van State juncto artikel 8:81 Awb) treedt het besluit van Gedeputeerde Staten niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Bestemmingsplan Middeldijkerplein Noord onherroepelijk

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op 28 mei 2003 het beroep dat tegen dit bestemmingsplan was ingediend, ongegrond heeft verklaard.

Het bestemmingsplan Middeldijkerplein Noord is hierdoor onherroepelijk geworden.

Het bestemmingsplan kan dagelijks tijdens de openingstijden van het Servicecentrum worden ingezien.

Verleende ontheffing voor spoorwerkzaamheden

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht heeft Bouwcombinatie Drechtrail vof ontheffing verleend op de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

De werkzaamheden bestaan uit de verkanting van het spoor in verband met de verhoging van de snelheid van de treinen. Er zal ballast worden gestort waarna een stopmachine het ballastbed zal verdichten. De werkzaamheden worden uitgevoerd van zaterdag 19 juli 01:00 uur tot maandag 21 juli 05:00 uur van dit jaar en verschuiven zich gedurende deze periode over het spoortraject van IJsselmonde tot aan de A15.

Ter plaatse van Barendrechtse woningen aan de Westerhordijk, de Dordstestraatweg en de Reijerwaardseweg kunnen geluidsniveaus optreden tot circa 45 dB(A). Er wordt gewerkt met vrij nieuw en goed onderhouden materieel zodat reductie van de bronsterktes praktisch niet mogelijk is. Afscherming van het geluid is niet mogelijk omdat de werkzaamheden continu verschuiven over het traject.

Bezwaar

Tegen het verlenen van ontheffing op de APV kunt u bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien u de werkzaamheden wilt laten schorsen moet u een daartoe strekkend verzoek indienen bij de bestuursrechter.

Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt door dhr. J. Mooij tel. (0180) 698 454.

Eventuele bezwaren kunnen worden ingediend bij:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht Postbus 501
2990 EA Barendrecht

Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:

De voorzieningenrechter van de arrondissementsrechtbank Rotterdam Afdeling Bestuursrecht
Postbus 50951
3007 BM Rotterdam

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

33e Wielerronde van Barendrecht

Op zaterdag 26 juli wordt de 33ste Wielerronde van Barendrecht gehouden.

Het parcours is afgesloten van 08.00 tot 20.00 uur. Tussen 12.00 en 19.00 uur worden de wedstrijden gehouden op het parcours:


-Binnenlandse Baan - Lindehoevelaan - Dorpsstraat-oost - Buitenlandse Baan - Binnenlandse Baan.

Beperkte doorgang

Iedereen, die binnen het parcours woont en deze dag de auto wil gebruiken, doet er verstandig aan om zijn auto op vrijdag al te verplaatsen buiten het parcours. Voor wie dit problemen oplevert zal er een beperkte doorgang ter plaatse van de Kolk-Marjoleinlaan worden ingesteld om de straten binnen het parcours te bereiken. Bewoners van de wijk Centrum-oost en andere omwonenden hebben een brief ontvangen.

Wegomleiding

Vanwege de wielerronde worden de Dorpsstraat-Oost , een gedeelte van de Lindehoevelaan, Binnenlandse Baan en Buitenlandse Baan van 08.00 tot 20.00 uur afgesloten voor alle verkeer. Omleidingen voor het doorgaande verkeer zijn door middel van gele routeborden aangegeven. Vanwege de omleidingen en de toegankelijkheid van de aanliggende wijken wordt er in de Marjoleinlaan, de Rozemarijnsingel en de Gouwe een éénzijdig parkeerverbod ingesteld. Op de Marijkesingel/ Gouwe is in verband met de omleiding voor het openbaar vervoer een tweezijdig parkeerverbod van toepassing.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer rijdt op deze dag een gewijzigde route over de Gouwe, Marijkesingel, Margrietsingel, Ziedewijdse Baan, Buitenlandse Baan en vice versa. Vanwege deze wijzigingen worden de volgende halteplaatsen tijdelijk opgeheven


-Buitenlandse Baan halte Sporthal de Driesprong,
-Binnenlandse Baan halte Rozemarijnsingel,

-Binnenlandse Baan halte Postkantoor.

De halteplaatsen op de gewijzigde route zijn op deze dag voor alle buslijnen van toepassing.

Afsluiting Barendrechtseweg en Binnenlandse Baan

In vervolg op de werkzaamheden voor de riolering in de kruising van de Barendrechtseweg - Binnenlandse Baan is op 17 juni gestart met het vervangen van de riolering in de 1^e Barendrechtseweg vanaf de kruising Binnenlandse baan tot aan de Piet Heinstraat. Gelijktijdig wordt een wegversmalling doorgevoerd op het wegvak Piet Heinstraat - Evertsenstraat. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden is de 1^e Barendrechtseweg vanaf de kruising Binnenlandse Baan / Schaatsbaan tot de Dierensteinweg t/m 18 juli afgesloten voor het doorgaande verkeer.

In verband met het verwijderen van een oude duiker is ook de wegaansluiting Binnenlandse Baan op de Barendrechtseweg van 23 juni t/m 4 juli afgesloten voor het verkeer.

Consequenties voor de weggebruikers t/m 18 juli:

Openbaar vervoer t/m 18 juli


-Buslijn 267 rijdt in deze periode de rit 7.27 uur en de ritten vanaf 08.27 uur vanaf Heinenoord via de Boerhaavelaan, Hoefslag, Schaatsbaan. De halte op de Barendrechtseweg nabij de Evertsenstraat komt te vervallen. De eindhalte voor de ritten van 7.42 uur en 7.57 uur uit Heinenoord is de halte aan de Boerhaavelaan bij het RMPI. De bussen stoppen op alle halten van de omleiding.


-Buslijn 185 vervolgt in deze periode vanaf de Binnenlandse Baan de route over de Schaatsbaan, Hoefslag, Boerhaavelaan en de Henry Dunantlaan. In omgekeerde richting is deze route ook van toepassing. De halte op de 1^e Barendrechtseweg nabij de Evertsenstraat vervalt. De bussen stoppen op alle halten van de omleiding.

Autoverkeer t/m 18 juli

Omleiding

Het centrum is bereikbaar vanaf de zijde van de Kilweg via de 3^e en 2^e Barendrechtseweg en Binnenlandse Baan. Vanuit de zijde van de Dierensteinweg is het centrum te bereiken via de Henry Dunantlaan, Boerhaavelaan Schaatsbaan en de Binnenlandse Baan. Het doorgaande verkeer wordt via de rondweg doorverwezen.

Het doorgaande verkeer wordt dringend verzocht gebruik te maken van de zuidelijke rondweg.

Alle omleidingen worden met gele tekst en routeborden aangegeven.

Wanneer de werkzaamheden op de hoofdrijbaan van de 1^e Barendrechtseweg zijn afgerond wordt gestart met de vervanging van de riolering in de westelijke parallelweg van de 1^e Barendrechtseweg. Hierover wordt u tijdig via de Schakel en de gemeentelijke internetsite geïnformeerd.

Genoemde afsluitingen zijn of zoveel korter of langer als de werkzaamheden vereisen.

Voorgenomen verkeersbesluit, Besluit 2003-08,
Afsluiting Middeldijk ter hoogte van de Strausslaan


-het instellen van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer in de Middeldijk in de oostelijke tak van het kruispunt met de Strausslaan, uitgezonderd ontheffinghouders;

-de maatregel aan te duiden met bord C12 RVV 1990 en onderborden, die de uitzonderingen aangeven;

-de maatregel fysiek te ondersteunen met een zogenaamde `blocker'.
-in afwijking op het beleid voor het verlenen van ontheffingen voor het gebruik van bussluizen en andere beweegbare afsluitingen, het op aanvraag ontheffing verlenen aan langzaam gemotoriseerd verkeer met bestemmingen aan de Middeldijk;

-de verkeersmaatregelen zijn tevens vastgelegd op tekening nummer NL-13-86;

Indienen van zienswijzen

Iedere belanghebbende kan tijdens de inzagetermijn tot en met 31 juli 2003 zijn of haar zienswijze kenbaar maken.

Het inwinnen van zienswijzen maakt deel uit van de openbare voorbereidingsprocedure alvorens het definitieve besluit te nemen. Uw zienswijze dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. De zienswijzen worden verzameld en betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt gedurende bovengenoemde perioden ter inzage bij Balie 12 in het gemeentelijk servicecentrum.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za): 26/7, 30/8, 27/9, 25/10, 29/11, 20/12. Oud ijzer (wo): 30/7, 27/8, 24/9, 29/10, 26/11, 17/12.

Openingstijden


-Afvalaanbiedstation (tel. 698 398):

maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur


-Servicecentrum (tel. 698 398):

maandag t/m vrijdag 09.00-15.00 uur
maandagavond en woensdagavond* 18.30-20.00 uur


*tijdens de avondopenstelling is het servicecentrum ook telefonisch bereikbaar


-Kringloopwinkel (tel. 629 782):

dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur


-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949):

dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur

4e wijziging Leges-tarieventabel 2003

In de vergadering van de gemeenteraad van 30 juni is de 4^e wijziging leges-tarieventabel 2003 vastgesteld. In deze tabel zijn de tarieven voor het aanvragen van een urgentieverklaring en een urgentieverklaring op grond van medische of psychische redenen opnieuw vastgesteld. De tabel ligt ter inzage bij balie 12 in het Servicecentrum en kan tegen betaling worden meegenomen. De nieuwe tarieven uit deze tabel gaan 19 juli in werking.

Zaterdag 6 september, 11.30 - 16.30 uur:
Open Dag gemeentehuis Barendrecht, politiebureau, brandweerkazerne en sportschool Aad van Loon Sport

Zaterdag 6 september wordt het geheel vernieuwde Barendrechtse gemeentehuis aan het Binnenhof op feestelijke wijze geopend. Dit gebeurt omstreeks 10.45 uur met veel spektakel op het plein voor de hoofdingang. Vervolgens is er van 11.30 tot 16.30 uur een Open Dag waar voor jong en oud van alles te zien en te beleven is. Altijd al eens een kijkje willen nemen in de kamer van de burgemeester, in de trouwkamer of in de raadzaal? Op 6 september kan dat! Bovendien worden op deze feestelijke dag ook de nieuwe website en de nieuwe gemeentelijke huisstijl gepresenteerd.

Tijdens de Open Dag komt u via een rondleiding op alle interessante en boeiende plekken in het geheel vernieuwde gemeentehuis. Zo bezoekt u verschillende afdelingen van de gemeente, waar medewerkers enthousiast vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden en deze zelfs aan u demonstreren. In de centrale hal van het gemeentehuis vinden verschillende activiteiten plaats en hier bevindt zich ook een foto-expositie met als thema `Barendrecht, toen en nu'. De Open Dag is ook voor kinderen een belevenis. In de trouwzaal kunnen ze op een bijzondere manier op de foto. En op het plein voor het gemeentehuis vermaken ze zich met een springkussen en een schminktheater en maken ze kennis met een echte clown!

Behalve het gemeentehuis openen op zaterdag 6 september ook het politiebureau, de brandweerkazerne aan de Maasstraat en sportschool Aad van Loon Sport hun deuren. Ook hier vinden verschillende interessante en leuke activiteiten plaats. Alle inwoners van Barendrecht krijgen eind augustus in de vorm van een brochure nog nadere informatie over de Open Dag en het nieuwe gemeentehuis thuisgestuurd.

Verbouwing

In totaal heeft de verbouwing en uitbreiding van het gemeentehuis ruim drie jaar geduurd. In die periode is het gemeentehuis zowel van buiten als van binnen flink onder handen genomen. Bovendien zijn vrijwel alle 300 medewerkers sinds begin dit jaar weer onder één dak gehuisvest. De bijkantoren aan de 3^e Barendrechtseweg en de Evertsenstraat zijn verlaten en buiten het gemeentehuis is en blijft het Afvalaanbiedstation aan de Londen de enige dependance.

Kom op de fiets!

Gezien de drukte die verwacht wordt, vragen we u dringend om zaterdag 6 september zoveel mogelijk met de fiets, het openbaar vervoer of lopend naar de Open Dag te komen. Bij de hoofdingang van het gemeentehuis is op deze dag een bewaakte fietsenstalling. Wanneer u wel met de auto komt, moet u er rekening mee houden dat er op deze dag op het plein voor het gemeentehuis alleen plaats is voor voertuigen met een invalide parkeerkaart. Mensen die met de auto komen, kunnen parkeren bij de Christelijk Gereformeerde Kerk aan de Voordijk 252. Vanaf deze parkeerplaats rijden de hele dag gratis pendelbussen van en naar het gemeentehuis. Deze pendeldienst is uiteraard ook te gebruiken door bezoekers van het winkelcentrum aan de Middenbaan. Vanaf de Barendrechtse rondweg is de kerk aan de Voordijk als volgt bereikbaar: Ga op de rotonde op de Henry Dunantlaan de wijk Bijdorp in, op de splitsing rechtsaf (Dudokdreef) en daarna rechts met de weg mee en bij de kerk rechtsaf de parkeerplaats op. Zaterdag 6 september zal de route naar de parkeerplaats aan de Voordijk worden aangegeven met gele borden.

Vakantiesluiting Kringloopwinkel Barendrecht

Net als vorig jaar is er ook dit jaar weer een korte vakantiesluiting voor de Kringloopwinkel Barendrecht. Gedurende de periode van 20 juli t/m 11 augustus is de winkel gesloten en is het dus ook niet mogelijk artikelen bij u thuis op te laten halen. Mocht u toch nog goed bruikbare artikelen voor ons hebben tijdens deze periode, dan stellen wij het erg op prijs als u deze spullen toch nog zou willen bewaren tot na 11 augustus. Tot 20 juli is De Kringloopwinkel geopend van dinsdag t/m zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en bereikbaar onder telefoonnummer 0180-629782.

Wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Barendrecht

In de raadsvergadering van 30 juni 2003 is besloten de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Barendrecht geheel te herzien en opnieuw vast te stellen. De aanpassingen van de APV houden voornamelijk verband met wijzigingen in diverse wetten of betreffen slechts kleine veranderingen ten opzichte van de oude APV. Daarnaast wordt een aantal nieuwe artikelen toegevoegd en komt een aantal artikelen te vervallen.

Kleine wijzigingen en aanpassingen in verband met gewijzigde wet- en regelgeving):


-artikel 1.1 (begripsomschrijvingen)

-artikel 2.1.5.1 (voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg)
-artikel 2.1.5.2 (aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg)
-artikel 2.1.5.3 (maken en veranderen van een uitweg)
-artikel 2.1.6.1 (veroorzaken van gladheid)
-artikel 2.1.6.2 (winkelwagentjes)

-artikel 2.1.6.11 (veiligheid op het ijs)

-artikel 2.3.1.1 (begripsomschrijvingen)

-artikel 2.3.1.2 (exploitatievergunning horecabedrijf)
-artikel 2.3.1.5 (afwijking sluitingsuur; tijdelijke sluiting)
-artikel 2.4.7 (hinderlijk gedrag op of aan de openbare weg)
-artikel 2.4.17 (loslopende honden, verboden plaatsen, identificatie
-artikel 2.4.18 (verontreiniging door honden)
-artikel 3.2.2 (gedragseisen exploitant en beheerder)
-artikel 4.1.1 (begripsomschrijvingen)

-artikel 4.1.2 (aanwijzing collectieve festiviteiten)
-artikel 4.1.7 (geluidhinder)

-artikel 4.4.1 (verontreiniging van de weg en van terreinen)
-artikel 4.4.2 (verontreiniging bij werkzaamheden op de weg)
-artikel 4.5.1 (begripsomschrijvingen)

-artikel 4.5.3 (aanvraag vergunning)

-artikel 4.5.7 (schadevergoeding)

-artikel 4.7.2 (ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclames e.d.)
-artikel 5.1.1 (begripsomschrijvingen)

-artikel 5.1.5 (caravans e.d.)

-artikel 5.2.1 (inzameling van geld of goed)
-artikel 5.2.3 (standplaatsen: uitstallingen op de weg)
-artikel 5.2.4 (snuffelmarkten e.d.)

-artikel 5.3.5 (beschadigingen van waterstaatswerken en oevers)
-artikel 5.3.7 (veiligheid op het water)

-artikel 5.5.1 (verbod vuur te stoken)

-artikel 6.1 (strafbepaling)

-artikel 6.3 (binnentreden woningen)

-artikel 6.4 (inwerkingtreding)

De volgende artikelen uit de oude APV komen te vervallen:


-artikel 2.1.6.11 (verwijdering e.d. voorzieningen voor verkeer en verlichting)

-artikel 2.1.6.14 (verbod plaatsen fietsen en bromfietsen)
-artikel 2.3.1.8 (toegang ambtenaren van politie)
-artikel 2.4.15 (nodeloos alarmeren)

-artikel 2.5.5 (handel te water)

-artikel 2.9.1 (bestuurlijke ophouding)

-artikel 4.7.3 (aanschrijving)

De volgende artikelen worden toegevoegd:


-artikel 2.2.3 (ordeverstoring)

-artikel 2.7.1 (drugsoverlast)

-artikel 4.4.4 (wegwerpen van reclame- of strooibiljetten)
-artikel 4.4.6 (natuurlijke behoefte doen)

-artikel 4.5.3a (weigeringsgronden kapvergunning)
-artikel 5.1.2a (te koop aanbieden van voertuigen)
-artikel 5.1.4 (autowrakken)

-artikel 5.1.11 (overlast van fiets en bromfiets)

De nieuwe APV ligt voor een ieder kosteloos ter inzage bij balie 12 van het gemeentehuis en zal binnenkort tevens worden geplaatst op de internetsite van de gemeente.

De APV treedt in werking zes weken na deze publicatie.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht maken bekend dat op basis van de Tijdelijke referendumwet over het raadsbesluit betreffende de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening van Barendrecht een referendum gehouden kan worden. Verzoeken daarvoor kunnen binnen zes weken na deze publicatie worden ingediend bij de eenheid burgerzaken in het gemeentehuis, Binnenhof 1 te Barendrecht.

Indien u het als belanghebbende niet eens bent met dit referendabiliteitsbesluit betreffende het raadsbesluit tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening van Barendrecht, kunt u binnen zes dagen beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in Den Haag.

Traxx blijft gehandicapten voorlopig vervoeren

Gehandicapte inwoners uit de gemeente Barendrecht kunnen ook in de periode van 1 juli 2003 tot 31 december 2003 nog blijven reizen met TraXX tot en met 5 zones vanaf het woonadres. Aanvankelijk zou TraXX na 1 juli 2003 alleen nog maar de langere reizen verzorgen.

Het vervoer van gehandicapte inwoners van Barendrecht tot met 5 zones vanaf het woonadres wordt sinds 1999 uitbesteedt door de rijksoverheid aan Connexxion. De regeling staat bekend onder de naam TraXX. TraXX verzorgt bovenregionaal vervoer 'van deur tot deur' voor met name ouderen en gehandicapten. De belangrijkste verandering vanaf 31 december is dat de gemeente Barendrecht dat vervoer zelf moet gaan regelen. Het is nog onduidelijk hoe de regeling er precies uit gaat zien. Daarvoor loopt een aanbestedingstraject. Eind 2003 wordt duidelijk op welke wijze deze vorm van vervoer aangeboden gaat worden.

Na 31 december regelt TraXX alleen nog maar het vervoer vanaf 6 zones.

Voor meer informatie over de TraXX- regeling kan contact opgenomen worden met het gemeentelijk Servicecentrum (0180) 698 398 of haal de folder in het gemeentehuis.

10 juli 2003