Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 16 juli 2003

Overeenstemming over inhalen tariefstijging

NS is verheugd dat zij met de Consumentenbond, ROVER, de CG-raad ( Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland) en CSO (Coördinatieorgaan samenwerkende ouderenorganisaties) overeenstemming heeft bereikt over de tariefstijging. De geplande stijging per 1 juli 2003 van 4,15% wordt alsnog toegestaan als additionele verhoging, mits NS de kwaliteit van de dienstverlening aantoonbaar verbetert. Met deze overeenstemming is de juridische strijd over de tariefstijging van de baan. De consumentenorganisaties hebben vertrouwen in de aanpak van NS om de dienstverlening te verbeteren en zien een stijgende lijn.

Er is een procesafspraak gemaakt voor de situatie waarin het punctualiteitcijfer niet behaald wordt, omdat de infrastructuur tekort schiet. NS zal hiervoor dan alsnog worden gecompenseerd. Bert Meerstadt, directeur NS: "Wij zijn blij met deze overeenkomst, waarin mede onderkend wordt dat NS niet als enige verantwoordelijk kan worden gesteld voor de punctualiteitsverbetering. ProRail dient, als beheerder van de spoorweginfrastructuur namens de rijksoverheid, ook een aanzienlijke bijdrage te leveren. Wij kunnen ons nu tenminste met alle energie wijden aan ons opdracht om de klant van dienst te zijn, zonder daarbij afgeleid te worden door een rechtzaak".

De geplande tariefstijging per 1 juli 2003 van 4,15% die geen doorgang heeft gevonden, wordt alsnog toegestaan boven de jaarlijkse prijsaanpassingen vanaf
1 januari 2004. Op termijn wordt het haalbaar geacht dat 86,8% van de treinen op tijd rijdt (punctualiteitsniveau 1999). Deze additionele tariefstijging zal in twee gelijke stappen plaatsvinden:
2,075% tariefstijging bij het behalen van een punctualiteit van gemiddeld 84,4% gedurende een aaneengesloten periode van 12 maanden en nogmaals 2,075% stijging bij het behalen van een punctualiteit van gemiddeld 86,8% gedurende een aaneengesloten periode van 12 maanden

Berekening vindt plaats op basis van huidige definities en wijze van meting van de punctualiteit, bij een vergelijkbaar voorzieningenniveau en een treinuitval van maximaal 2%.

De overeenkomst is onder de opschortende voorwaarde(n) ondertekend dat de Staat deze afspraken niet of niet volledig aanvaardt.


* * * * * *

|Noot aan| |