Ingezonden persbericht
Persbericht
Wereldwijd onderzoek voorspelt toename in telewerken
64 procent van de ondernemingen ziet hogere productiviteit als grootste voordeel van telewerken
Londen, V.K. / Den Haag, 16 juli 2003 - Telewerken zal de komende twee jaar
een flinke groei doormaken in het bedrijfsleven, zo blijkt uit een onderzoek
van AT&T, dat is uitgevoerd door The Economist Intelligence Unit (EIU - de
zakelijke informatie-tak van The Economist Group, uitgever van The Economist).
Ruim 80 procent van de ondernemingen wereldwijd verwacht in de komende
twee jaar werknemers te hebben die telewerken of 'remote' werken, ten opzichte
van 54 procent op dit moment. Hoewel op dit moment slechts 13 procent van de
ondernemingen financiële en materiële middelen beschikbaar stelt om telewerkers
bij te staan, zal dit percentage in 2005 tot ongeveer 32 procent zijn gestegen.
De drie voornaamste redenen voor deze 26 procent toename in telewerken,
die worden genoemd door de 237 aan het onderzoek deelnemende topmanagers, zijn:
betere netwerktoegang vanaf remote locaties (62 procent), betere
communicatiemogelijkheden (62 procent) en globalisering van zakelijke activiteiten (48
procent).
Hoewel 64 procent van de ondernemingen hogere productiviteit noemt als
grootste voordeel van telewerken noemde 56 procent de moeilijkheid van het
monitoren van de output van telewerkers als het grootste obstakel voor telewerken.
In het rapport waarschuwt The Economist Intelligence Unit dat ondernemingen,
die niet kunnen voldoen aan de controle- en beveiligingsuitdagingen die
telewerken opwerpt, zich zorgen zouden moeten maken. Remote werken is namelijk
slechts een facet van een grotere strategische trend richting wereldwijde
netwerktoegang.
Het rapport van The Economist Intelligence Unit geeft aan dat
ondernemingen steeds meer 'net-centric' worden; dus georganiseerd rondom netwerken in
plaats van. Robuuste bedrijfsintranetten stellen medewerkers in staat
elektronisch toegang te verkrijgen tot grote hoeveelheden bedrijfsgegevens via
applicaties voor enterprise resource planning (ERP) en customer relationship management
(CRM).
"Telewerken is een groeiende trend met meetbare voordelen voor AT&T en
onze klanten", aldus Brad Allenby, vice president van AT&T Environment, Health
and Safety. "We delen onze expertise op het gebied van telewerken met onze
zakelijke klanten - een van de manieren waarop wij hen helpen concurrerend te
blijven in een steeds moeilijker meer complexe kenniseconomie."
Uit telewerkonderzoek onder medewerkers met een managementfunctie van
AT&T zelf blijkt dat een derde van hen ten minste eenmaal per week remote werkt,
wat een verviervoudiging in de laatste tien jaar betekent. Zeventien procent
van de medewerkers met een managementfunctie werkt tegenwoordig zelfs in een
full-time virual office, zonder aangewezen werkplek; twee keer zoveel als in
2001. De onderneming heeft jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de
telewerktrends onder de eigen managers sinds 1992, waarbij is gekeken naar de voordelen
voor de onderneming, de werknemers en de samenleving.
"Meer dan $ 50 miljard aan technologie-uitgaven voor zakelijke
automatisering in de VS heeft betrekking op telewerkers. Daarom is het in staat stellen
van kleine en grote bedrijven om de kracht en flexibiliteit van
telewerkprogramma's te benutten tegenwoordig een belangrijke kans voor service providers",
aldus Kneko Burney, chief market strategist voor In-Stat/MDR. "AT&T bevindt
zich in een unieke positie. De onderneming biedt 'best-in-class' toegang en
'managed services' voor telewerkers, naast de ruime ervaring die is opgedaan in
het afgelopen decennium met het eigen telewerkprogramma."
AT&T's netwerkgebaseerde structuur genereerde in 2002 een zakelijk
voordeel voor AT&T van ruim $ 150 miljoen door hogere productiviteit, lagere
overheadkosten zoals onroerend goed en eenvoudiger behouden van bestaande en
aantrekken van nieuwe medewerkers.
Daarnaast heeft telewerken een positieve invloed op het milieu, volgens de
heer Allenby van AT&T. De medewerkers van AT&T hebben vorig jaar door telewerken
248 miljoen kilometer aan woon-werkverkeer bespaard, waardoor ongeveer 33,6
miljoen liter brandstof werd bespaard en 70.000 ton aan koolstofdioxide minder
werd uitgestoten.
De opkomst van Internet Protocol virtual private networks (IP VPNs) biedt
ondernemingen de mogelijkheid bestaande netwerken eenvoudig, veilig en
kosteneffectief toegankelijk te maken voor werknemers 'op afstand'. Daarnaast
vergroot de beschikbaarheid van betaalbare breedbandverbindingen thuis het
vertrouwen in telewerken.
Het nieuwe wereldwijde onderzoek van AT&T en the Economist Intelligence Unit
is beschikbaar via: www.business.att.com/emea/english/whitepaper/remote.html
Het volledige AT&T Employee Telework-onderzoek is te vinden op:
www.att.com/telework/article_library/survey_results_2003.html
Over AT&T
AT&T (www.att.com ) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-,
video- en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T biedt
een van de grootste en modernste communicatienetwerken en wordt hierbij
ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T Labs. De
organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en internetdiensten en biedt
outsourcing, consultancy en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T
Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa en het Midden-Oosten
en Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio
managed connectivity en dataservices voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen.
(zie ook www.att.com/emea )
AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale, interlokale en
internetdiensten en transactiegebaseerde diensten zoals prepaid telefoonkaarten,
collect calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in
2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke
klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige communicatie van
AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende performance en
klantondersteuning.
Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The
Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde netwerk van
meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence Unit voortdurend
inschattingen en voorspellingen van politieke, economische en zakelijke
omstandigheden in meer dan 200 landen. Als 's werelds grootste verzorger van dergelijke
informatie per land helpt The Economist Intelligence Unit managers bij het
maken van betere zakelijke beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige
analyse van wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën. Voor meer
informatie: www.eiu.com
Voor redactionele informatie:
Marald Brons
Influx PR
Tel: 055 366 3034
E-mail: prinflux@cs.com
John Schweizer
The Economist Intelligence Unit
Tel.: + 33.1.42.77.22.87. (Parijs)
E-mail: schweizer@wanadoo.fr