Ingezonden persbericht

Persbericht

Wereldwijd onderzoek voorspelt toename in telewerken

64 procent van de ondernemingen ziet hogere productiviteit als grootste voordeel van telewerken

Londen, V.K. / Den Haag, 16 juli 2003 - Telewerken zal de komende twee jaar een flinke groei doormaken in het bedrijfsleven, zo blijkt uit een onderzoek van AT&T, dat is uitgevoerd door The Economist Intelligence Unit (EIU - de zakelijke informatie-tak van The Economist Group, uitgever van The Economist). Ruim 80 procent van de ondernemingen wereldwijd verwacht in de komende twee jaar werknemers te hebben die telewerken of 'remote' werken, ten opzichte van 54 procent op dit moment. Hoewel op dit moment slechts 13 procent van de ondernemingen financiële en materiële middelen beschikbaar stelt om telewerkers bij te staan, zal dit percentage in 2005 tot ongeveer 32 procent zijn gestegen. De drie voornaamste redenen voor deze 26 procent toename in telewerken, die worden genoemd door de 237 aan het onderzoek deelnemende topmanagers, zijn: betere netwerktoegang vanaf remote locaties (62 procent), betere communicatiemogelijkheden (62 procent) en globalisering van zakelijke activiteiten (48 procent).
Hoewel 64 procent van de ondernemingen hogere productiviteit noemt als grootste voordeel van telewerken noemde 56 procent de moeilijkheid van het monitoren van de output van telewerkers als het grootste obstakel voor telewerken. In het rapport waarschuwt The Economist Intelligence Unit dat ondernemingen, die niet kunnen voldoen aan de controle- en beveiligingsuitdagingen die telewerken opwerpt, zich zorgen zouden moeten maken. Remote werken is namelijk slechts een facet van een grotere strategische trend richting wereldwijde netwerktoegang.
Het rapport van The Economist Intelligence Unit geeft aan dat ondernemingen steeds meer 'net-centric' worden; dus georganiseerd rondom netwerken in plaats van. Robuuste bedrijfsintranetten stellen medewerkers in staat elektronisch toegang te verkrijgen tot grote hoeveelheden bedrijfsgegevens via applicaties voor enterprise resource planning (ERP) en customer relationship management (CRM).
"Telewerken is een groeiende trend met meetbare voordelen voor AT&T en onze klanten", aldus Brad Allenby, vice president van AT&T Environment, Health and Safety. "We delen onze expertise op het gebied van telewerken met onze zakelijke klanten - een van de manieren waarop wij hen helpen concurrerend te blijven in een steeds moeilijker meer complexe kenniseconomie." Uit telewerkonderzoek onder medewerkers met een managementfunctie van AT&T zelf blijkt dat een derde van hen ten minste eenmaal per week remote werkt, wat een verviervoudiging in de laatste tien jaar betekent. Zeventien procent van de medewerkers met een managementfunctie werkt tegenwoordig zelfs in een full-time virual office, zonder aangewezen werkplek; twee keer zoveel als in 2001. De onderneming heeft jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de telewerktrends onder de eigen managers sinds 1992, waarbij is gekeken naar de voordelen voor de onderneming, de werknemers en de samenleving. "Meer dan $ 50 miljard aan technologie-uitgaven voor zakelijke automatisering in de VS heeft betrekking op telewerkers. Daarom is het in staat stellen van kleine en grote bedrijven om de kracht en flexibiliteit van telewerkprogramma's te benutten tegenwoordig een belangrijke kans voor service providers", aldus Kneko Burney, chief market strategist voor In-Stat/MDR. "AT&T bevindt zich in een unieke positie. De onderneming biedt 'best-in-class' toegang en 'managed services' voor telewerkers, naast de ruime ervaring die is opgedaan in het afgelopen decennium met het eigen telewerkprogramma." AT&T's netwerkgebaseerde structuur genereerde in 2002 een zakelijk voordeel voor AT&T van ruim $ 150 miljoen door hogere productiviteit, lagere overheadkosten zoals onroerend goed en eenvoudiger behouden van bestaande en aantrekken van nieuwe medewerkers.
Daarnaast heeft telewerken een positieve invloed op het milieu, volgens de heer Allenby van AT&T. De medewerkers van AT&T hebben vorig jaar door telewerken 248 miljoen kilometer aan woon-werkverkeer bespaard, waardoor ongeveer 33,6 miljoen liter brandstof werd bespaard en 70.000 ton aan koolstofdioxide minder werd uitgestoten.
De opkomst van Internet Protocol virtual private networks (IP VPNs) biedt ondernemingen de mogelijkheid bestaande netwerken eenvoudig, veilig en kosteneffectief toegankelijk te maken voor werknemers 'op afstand'. Daarnaast vergroot de beschikbaarheid van betaalbare breedbandverbindingen thuis het vertrouwen in telewerken.
Het nieuwe wereldwijde onderzoek van AT&T en the Economist Intelligence Unit is beschikbaar via: www.business.att.com/emea/english/whitepaper/remote.html

Het volledige AT&T Employee Telework-onderzoek is te vinden op: www.att.com/telework/article_library/survey_results_2003.html

Over AT&T
AT&T (www.att.com ) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-, video- en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T biedt een van de grootste en modernste communicatienetwerken en wordt hierbij ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T Labs. De organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en internetdiensten en biedt outsourcing, consultancy en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa en het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio managed connectivity en dataservices voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen. (zie ook www.att.com/emea )
AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale, interlokale en internetdiensten en transactiegebaseerde diensten zoals prepaid telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in 2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige communicatie van AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende performance en klantondersteuning.

Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde netwerk van meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence Unit voortdurend inschattingen en voorspellingen van politieke, economische en zakelijke omstandigheden in meer dan 200 landen. Als 's werelds grootste verzorger van dergelijke informatie per land helpt The Economist Intelligence Unit managers bij het maken van betere zakelijke beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige analyse van wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën. Voor meer informatie: www.eiu.com

Voor redactionele informatie:
Marald Brons
Influx PR
Tel: 055 366 3034
E-mail: prinflux@cs.com

John Schweizer
The Economist Intelligence Unit
Tel.: + 33.1.42.77.22.87. (Parijs)
E-mail: schweizer@wanadoo.fr