Persbericht
Utrecht, 17 juli 2003
Klanten waarderen prestaties NS hoger
NS houdt stijgende lijn in dienstverlening vast
Het aantal klanten dat tevreden is over de dienstverlening van NS stijgt. In het tweede kwartaal van 2003 beoordeelt 55% de dienstverlening met het rapportcijfer zeven of hoger (gemiddeld rapportcijfer 6,5). Eind 2001 was dit 40% en gemiddeld voor 2002 48%. Op belangrijke onderdelen als op tijd rijden, informatie bij vertragingen en klantgerichtheid personeel is het klantoordeel gestegen. De beschikbaarheid van een zitplaats scoort het hoogst: daarvoor geeft inmiddels 72% NS een rapportcijfer van een zeven of hoger.
De inspanningen van NS om de punctualiteit te verbeteren laten ook in het tweede kwartaal van dit jaar resultaat zien: 83,6% van alle treinen reed op tijd (1e kwartaal 82,9%). NS is tevreden met de stijgende lijn. Wel hebben treinreizigers in het tweede kwartaal veel hinder ondervonden, omdat een deel van de infrastructuur niet beschikbaar was. Het punctualiteitcijfer werd dit kwartaal negatief beïnvloed, omdat bijvoorbeeld tussen Amsterdam en de kop van Noord-Holland reizigers een aantal weken geconfronteerd werden met vertraagde en uitgevallen treinen. Oorzaak hiervan waren storingen in de apparatuur waarmee ProRail het treinverkeer beveiligt en regelt. Ook tussen Amsterdam en Haarlem was de infrastructuur een aantal dagen niet volledig beschikbaar door een ontspoorde goederentrein.
Ieder jaar heeft het herfstweer invloed op het punctualiteitcijfer van het derde en vierde kwartaal. NS investeert dit jaar E 17 miljoen extra om de extreme overlast zoals in de herfst van 2002 te beperken.
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat NS samen met consumentenorganisaties en overheid verricht. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit van de verschillende aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers. In de bijgevoegde tabel staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Een uitgebreid overzicht staat vanaf 17 juli op het internetadres www.ns.nl.
* * * * * *
|Noot aan| |