Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
CBL: imago VWA in het geding
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel-organisatie
van de supermarkten, maakt zich ernstige zorgen over het imago van de
Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). De huidige activiteiten van
Keuringsdienst van Waren (KvW), onderdeel van de VWA, tasten de
geloofwaardigheid van de VWA als autoriteit op het gebied van
voedselveiligheid ernstig aan. Met alle publiciteit rondom het
toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet, recent nog over
undercoveracties in cafés en discos, krijgt de VWA in de ogen van het
grote publiek steeds meer het stempel van alcoholpolitie.
De Keuringsdienst zoekt publiciteit door undercoveracties uit te
voeren bij de ingang van discotheken en winkels om te controleren of
jongeren onder de 16 jaar geen alcohol drinken. Het CBL vindt dat deze
activiteit, waar de VWA nu kennelijk prioriteit aan geeft, niet
bijdraagt aan het opbouwen van autoriteit.
Naar het oordeel van het CBL moet de VWA dè autoriteit worden waar de
consument blindelings op kan vertrouwen en de supermarkten effectief
mee kunnen werken. Consumenten gaan ervan uit dat de veiligheid van
voedsel gewaarborgd is. Voedselveiligheid heeft voor supermarkten de
hoogste prioriteit. Het CBL juicht de komst van de Voedsel en Waren
Autoriteit dan ook van harte toe, mede gezien de voedselschandalen van
de afgelopen jaren. Echter, alle aandacht en inspanning moet nu
gericht zijn op het opbouwen van vertrouwen en autoriteit op het
gebied van voedselveiligheid.
Het CBL is van mening dat de KvW moet stoppen met haar
undercoveracties en het toezicht op naleving van de Drank- en
Horecawet moet overdragen aan de politie, zodat de autoriteit van de
VWA niet langer wordt aangetast. Bovendien pleit het CBL voor
strafbaarstelling van de jeugdige koper die willens en wetens de wet
overtreedt door alcohol te kopen terwijl hij of zij nog geen 16 jaar
is. Hiermee worden jongeren op hun gedrag aangesproken.
Supermarktmedewerkers worden geconfronteerd met jongeren die op een
agressieve manier drank proberen te kopen.