Centraal Bureau Levensmiddelen


Persberichten

CBL: imago VWA in het geding

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel-organisatie van de supermarkten, maakt zich ernstige zorgen over het imago van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). De huidige activiteiten van Keuringsdienst van Waren (KvW), onderdeel van de VWA, tasten de geloofwaardigheid van de VWA als autoriteit op het gebied van voedselveiligheid ernstig aan. Met alle publiciteit rondom het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet, recent nog over undercoveracties in cafés en discos, krijgt de VWA in de ogen van het grote publiek steeds meer het stempel van alcoholpolitie.

De Keuringsdienst zoekt publiciteit door undercoveracties uit te voeren bij de ingang van discotheken en winkels om te controleren of jongeren onder de 16 jaar geen alcohol drinken. Het CBL vindt dat deze activiteit, waar de VWA nu kennelijk prioriteit aan geeft, niet bijdraagt aan het opbouwen van autoriteit.
Naar het oordeel van het CBL moet de VWA dè autoriteit worden waar de consument blindelings op kan vertrouwen en de supermarkten effectief mee kunnen werken. Consumenten gaan ervan uit dat de veiligheid van voedsel gewaarborgd is. Voedselveiligheid heeft voor supermarkten de hoogste prioriteit. Het CBL juicht de komst van de Voedsel en Waren Autoriteit dan ook van harte toe, mede gezien de voedselschandalen van de afgelopen jaren. Echter, alle aandacht en inspanning moet nu gericht zijn op het opbouwen van vertrouwen en autoriteit op het gebied van voedselveiligheid.

Het CBL is van mening dat de KvW moet stoppen met haar undercoveracties en het toezicht op naleving van de Drank- en Horecawet moet overdragen aan de politie, zodat de autoriteit van de VWA niet langer wordt aangetast. Bovendien pleit het CBL voor strafbaarstelling van de jeugdige koper die willens en wetens de wet overtreedt door alcohol te kopen terwijl hij of zij nog geen 16 jaar is. Hiermee worden jongeren op hun gedrag aangesproken. Supermarktmedewerkers worden geconfronteerd met jongeren die op een agressieve manier drank proberen te kopen.