AutoRai

16-7-2003

De nieuwe Opel Astra: een dynamisch ontwerp in de compacte klasse

Een spannend uiterlijk, veel rijdynamiek en een groot aantal noviteiten voor de compacte klasse, de nieuwe Astra viert zijn debuut op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (13 tot 21 september 2003).

Het ontwerp van de derde generatie Astra ligt geheel in lijn met de nieuwe Opel designtaal: heldere lijnen, goed uitgebalanceerde proporties, strakke oppervlakken en met precisie ontworpen details kenmerken de nieuwe Opel Astra.

De nieuwe Astra symboliseert de dynamiek van het merk Opel op een wijze zoals dit niet eerder te zien was bij een volumemodel. Met zijn expressieve design maakt de auto een duidelijk statement in het compacte segment. Met de Meriva en de Zafira zijn wij hierin al sterk vertegenwoordigd, maar met de Astra zijn we er in geslaagd nog meer emotie en individualiteit mee te geven aan het ontwerp. Hiermee onderscheiden wij ons van de concurrentie, aldus Opel Voorzitter en algemeen directeur Carl Peter Forster, die daarmee het geheel nieuwe model positioneert.

Tot de technische hoogtepunten van de derde generatie van Opels bestseller behoort onder meer het adaptieve wielophangingsysteem IDSplus met elektronische dempercontrole (CDC, Continuous Damping Control), dat vooralsnog voorbehouden was aan de luxe klasse en aan exclusieve sportwagens. Het als optie verkrijgbare IDSplus systeem beschikt over een sport modus waarmee een zeer dynamische rijkarakteristiek geactiveerd kan worden met een simpele druk op de knop. Andere technische hoogtepunten zijn het voor het eerst in deze klasse verkrijgbare Adaptive Forward Lighting (AFL) systeem, waarbij de koplampen meebewegen met de bocht, automatische activering van de verlichting in het donker, nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common rail turbo-dieselmotoren.

De nieuwe vijfdeurs Astra zal op de markt verschijnen in het voorjaar van 2004, later gevolgd door een stationwagon en een sportieve driedeurs. Voor de aandrijving is er keuze uit vijf benzine en drie turbodiesel motoren met een cilinderinhoud variërend van 1.4 tot 2.0 liter. Het vermogen loopt uiteen van 80 pk tot 200 pk. Alle krachtbronnen behoren tot de ECOTEC zestienkleps familie en voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Nieuw is de 1.9-liter CDTI dieselmotor (150 pk) en de 170 pk sterke 2,0 liter turbo motor. Evenals de 200 pk sterke 2.0 Turbo zijn deze motoren gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Naast deze transmissie biedt Opel ook een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een automaat en een verder ontwikkelde Easytronic transmissie aan, waarbij zowel automatisch als met de hand geschakeld kan worden en nu voorzien is van een speciaal Sport-programma.

Kenmerkend voor het design van de nieuwe Astra zijn de uitgebalanceerde proporties, de hoge schouderpartij, de sterke wigvorm, gespierde wielkasten en duidelijke, heldere raamcontouren. Het zijn allemaal kenmerken van de nieuwe designtaal van Opel. De voorzijde wordt gekenmerkt door een brede grille met een horizontale dwarsbalk en driedimensionale koplampen achter helder glas. De aandacht voor details is ook terug te vinden aan de achterzijde waar de grote achterlichten voor het eerst voorzien zijn van translucent technologie. Hiermee is de Astra ook in het donker onderscheidend. Samen met de dynamische daklijn, de pijlvormige overhang vóór en achter, de lange wielbasis (2,61 m) en de vergrote spoorbreedte geeft dit de nieuwe Opel een sportieve uitstraling. Aansluitend hierop is de Astra voor het eerst af fabriek leverbaar met 18 inch lichtmetalen wielen.

Opels Design Directeur, Martin Smith: Met de derde generatie Astra laten wij de dynamische en expressieve zijde zien van Opels nieuwe designtaal. Dit is ook terug te vinden in het interieur waar heldere oppervlakken domineren. De kwaliteit van de gebruikte materialen is zeer hoog. Kenmerkend is de karakteristieke rimpel op de motorkap die ook is doorgevoerd in het interieur. De nieuwe Astra biedt meer interieurruimte dan zijn voorgangers, dankzij de over de gehele linie toegenomen buitenmaten (ongeveer 14 centimeter langer, twee centimeter breder en vier centimeter hoger).

Uitmuntende handelbaarheid en een hoog niveau van actieve veiligheid waren de doelstellingen bij het ontwikkelen van het IDS onderstel van de nieuwe Astra. De voorwielophanging is voorzien van McPherson veerpoten, een subframe en een torsie draagarm met een dubbelwandig U-profiel achter. Deze constructie heeft naast de voordelen van het lage gewicht, compacte afmetingen en hoge cambercontrole, het voordeel dat het met precisie kan worden afgestemd op de specifieke eisen van de verschillende varianten binnen een model.

Een van de opvallendste opties op de nieuwe Astra is het adaptieve IDSplus wielophangingssysteem met Continuous Damping Control (CDC). De basis van het systeem wordt gevormd door een nieuw elektronisch architectuur met drie CANBUS systemen (Controller Area Network).

Dankzij het CDC reageren de dempers onvertraagd op veranderingen in het wegoppervlak of rijstijl en stellen zich automatisch in op de veranderende omstandigheden. In toevoeging op het IDSplus systeem, kan de bestuurder overschakelen naar een sport modus dat niet alleen de demperkarakteristiek aanpast, maar ook de respons van het gaspedaal en het karakter van de elektro-hydraulische besturing. In combinatie met de automaat of Easytronic wordt bij hogere snelheden geschakeld.

De nieuwe Astra zal begin volgend jaar zijn opwachting maken bij de Nederlandse Opel dealers. In eerste instantie als vijfdeurs hatchback. Later dat jaar volgen een stationwagon en een sportieve driedeurs hatchback. Prijzen zijn evenals de standaarduitrusting nog niet bekend.