16-7-2003
De nieuwe Opel Astra: een dynamisch ontwerp in de compacte klasse
Een spannend uiterlijk, veel rijdynamiek en een groot aantal
noviteiten voor de compacte klasse, de nieuwe Astra viert zijn debuut
op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (13 tot 21
september 2003).
Het ontwerp van de derde generatie Astra ligt geheel in lijn met de
nieuwe Opel designtaal: heldere lijnen, goed uitgebalanceerde
proporties, strakke oppervlakken en met precisie ontworpen details
kenmerken de nieuwe Opel Astra.
De nieuwe Astra symboliseert de dynamiek van het merk Opel op een
wijze zoals dit niet eerder te zien was bij een volumemodel. Met zijn
expressieve design maakt de auto een duidelijk statement in het
compacte segment. Met de Meriva en de Zafira zijn wij hierin al sterk
vertegenwoordigd, maar met de Astra zijn we er in geslaagd nog meer
emotie en individualiteit mee te geven aan het ontwerp. Hiermee
onderscheiden wij ons van de concurrentie, aldus Opel Voorzitter en
algemeen directeur Carl Peter Forster, die daarmee het geheel nieuwe
model positioneert.
Tot de technische hoogtepunten van de derde generatie van Opels
bestseller behoort onder meer het adaptieve wielophangingsysteem
IDSplus met elektronische dempercontrole (CDC, Continuous Damping
Control), dat vooralsnog voorbehouden was aan de luxe klasse en aan
exclusieve sportwagens. Het als optie verkrijgbare IDSplus systeem
beschikt over een sport modus waarmee een zeer dynamische
rijkarakteristiek geactiveerd kan worden met een simpele druk op de
knop. Andere technische hoogtepunten zijn het voor het eerst in deze
klasse verkrijgbare Adaptive Forward Lighting (AFL) systeem, waarbij
de koplampen meebewegen met de bocht, automatische activering van de
verlichting in het donker, nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common
rail turbo-dieselmotoren.
De nieuwe vijfdeurs Astra zal op de markt verschijnen in het voorjaar
van 2004, later gevolgd door een stationwagon en een sportieve
driedeurs. Voor de aandrijving is er keuze uit vijf benzine en drie
turbodiesel motoren met een cilinderinhoud variërend van 1.4 tot 2.0
liter. Het vermogen loopt uiteen van 80 pk tot 200 pk. Alle
krachtbronnen behoren tot de ECOTEC zestienkleps familie en voldoen
aan de Euro 4-emissienorm. Nieuw is de 1.9-liter CDTI dieselmotor (150
pk) en de 170 pk sterke 2,0 liter turbo motor. Evenals de 200 pk
sterke 2.0 Turbo zijn deze motoren gekoppeld aan een nieuwe
zesversnellingsbak. Naast deze transmissie biedt Opel ook een
handgeschakelde vijfversnellingsbak, een automaat en een verder
ontwikkelde Easytronic transmissie aan, waarbij zowel automatisch als
met de hand geschakeld kan worden en nu voorzien is van een speciaal
Sport-programma.
Kenmerkend voor het design van de nieuwe Astra zijn de
uitgebalanceerde proporties, de hoge schouderpartij, de sterke
wigvorm, gespierde wielkasten en duidelijke, heldere raamcontouren.
Het zijn allemaal kenmerken van de nieuwe designtaal van Opel. De
voorzijde wordt gekenmerkt door een brede grille met een horizontale
dwarsbalk en driedimensionale koplampen achter helder glas. De
aandacht voor details is ook terug te vinden aan de achterzijde waar
de grote achterlichten voor het eerst voorzien zijn van translucent
technologie. Hiermee is de Astra ook in het donker onderscheidend.
Samen met de dynamische daklijn, de pijlvormige overhang vóór en
achter, de lange wielbasis (2,61 m) en de vergrote spoorbreedte geeft
dit de nieuwe Opel een sportieve uitstraling. Aansluitend hierop is de
Astra voor het eerst af fabriek leverbaar met 18 inch lichtmetalen
wielen.
Opels Design Directeur, Martin Smith: Met de derde generatie Astra
laten wij de dynamische en expressieve zijde zien van Opels nieuwe
designtaal. Dit is ook terug te vinden in het interieur waar heldere
oppervlakken domineren. De kwaliteit van de gebruikte materialen is
zeer hoog. Kenmerkend is de karakteristieke rimpel op de motorkap die
ook is doorgevoerd in het interieur. De nieuwe Astra biedt meer
interieurruimte dan zijn voorgangers, dankzij de over de gehele linie
toegenomen buitenmaten (ongeveer 14 centimeter langer, twee centimeter
breder en vier centimeter hoger).
Uitmuntende handelbaarheid en een hoog niveau van actieve veiligheid
waren de doelstellingen bij het ontwikkelen van het IDS onderstel van
de nieuwe Astra. De voorwielophanging is voorzien van McPherson
veerpoten, een subframe en een torsie draagarm met een dubbelwandig
U-profiel achter. Deze constructie heeft naast de voordelen van het
lage gewicht, compacte afmetingen en hoge cambercontrole, het voordeel
dat het met precisie kan worden afgestemd op de specifieke eisen van
de verschillende varianten binnen een model.
Een van de opvallendste opties op de nieuwe Astra is het adaptieve
IDSplus wielophangingssysteem met Continuous Damping Control (CDC). De
basis van het systeem wordt gevormd door een nieuw elektronisch
architectuur met drie CANBUS systemen (Controller Area Network).
Dankzij het CDC reageren de dempers onvertraagd op veranderingen in
het wegoppervlak of rijstijl en stellen zich automatisch in op de
veranderende omstandigheden. In toevoeging op het IDSplus systeem, kan
de bestuurder overschakelen naar een sport modus dat niet alleen de
demperkarakteristiek aanpast, maar ook de respons van het gaspedaal en
het karakter van de elektro-hydraulische besturing. In combinatie met
de automaat of Easytronic wordt bij hogere snelheden geschakeld.
De nieuwe Astra zal begin volgend jaar zijn opwachting maken bij de
Nederlandse Opel dealers. In eerste instantie als vijfdeurs hatchback.
Later dat jaar volgen een stationwagon en een sportieve driedeurs
hatchback. Prijzen zijn evenals de standaarduitrusting nog niet
bekend.
AutoRai