AutoRai

16-7-2003

DaimlerChrysler presenteert eerste CO2-neutrale dieselbrandstof

Op een milieupersconferentie die onlangs in Stuttgart werd gehouden, heeft DaimlerChrysler AG de eerste synthetische dieselbrandstof ter wereld gepresenteerd, genaamd Biotrol.

Het bijzondere van deze brandstof, die geheel uit organische stoffen wordt vervaardigd, is dat hij de CO2-balans in de atmosfeer niet aantast.

De kooldioxide die tijdens de verbranding in de motor ontstaat, wordt uiteindelijk door de groei van planten uit de lucht gehaald. Hiermee wordt voorkomen dat gedurende het rijden extra kooldioxide in de atmosfeer terechtkomt, zoals bij de toepassing van brandstoffen op aardoliebasis het geval is. Om die reden hecht DaimlerChrysler veel betekenis aan de productie van de biobrandstof. Volgens professor Jürgen Hubbert, directielid van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor de Mercedes Car Group, kondigt de nieuwe dieselbrandstof het begin aan van een veelbelovende ontwikkeling aan. Zijn collega dr. Thomas Weber die voor de research verantwoordelijk is, voegde eraan toe dat de brandstof de schoonste en meest milieuvriendelijke dieselbrandstof aller tijden is. De biodiesel wordt met steun van het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Arbeid geproduceerd in een gezamenlijk researchproject met de firma Choren in Freiberg (Saksen).

Choren beschikt hier over faciliteiten om de biomassa van houtresten in brandstof om te zetten. Het betreft hier de eerste productie-installatie in zijn soort ter wereld. Sinds de herfst van het afgelopen jaar neemt ook Volkswagen deel aan het researchproject.

De nieuwe biobrandstof kan probleemloos aan de bestaande brandstoffen worden toegevoegd. Nader onderzoek moet duidelijk maken of Biotrol ook als exclusieve brandstof kan worden gebruikt of dat daarvoor motormodificaties noodzakelijk zijn. Hiertoe heeft het concern onlangs een eigen tankstation geopend, waar een toenemend aantal testautos de nieuwe brandstof kan tanken. De onderzoekers houden zich intussen bezig met economische haalbaarheidsstudies en met vraagstukken omtrent de continue productie van Biotrol en de algehele invloed van de nieuwe brandstof op de energieproductie.

Omdat de brandstof gemakkelijk aan de huidige dieselbrandstof is toe te voegen, kan de CO2-emissie van zowel nieuwe als bestaande dieselautos omlaag worden gebracht, afhankelijk van de verhouding waarin Biotrol wordt bijgemengd. Volgens DaimlerChrysler kan in het volgende decennium een aanzienlijk deel van het Europese dieselverbruik door de biobrandstof worden gedekt.

Dr. Weber bood aan om met de mineraalolieindustrie te gaan samenwerken. Politieke kringen in Berlijn en Brussel hebben Weber toegezegd de verdere ontwikkeling met passende besluitvorming te ondersteunen en met name bij de milieudiscussies onderscheid te maken tussen CO2-emissies van biogene en fossiele brandstoffen.

De productiekosten voor Biotrol bedragen momenteel 0,70 per liter en daarmee is biodiesel twee tot drie maal duurder dan conventionele brandstoffen. Met de verdere ontwikkeling van de productietechnieken en een geoptimaliseerde distributie verwacht DaimlerChrysler dat de kosten zullen dalen.

Aangezien biogene brandstoffen sinds vorig jaar van de mineraaloliebelasting zijn vrijgesteld, zou Biotrol momenteel al tegen concurrerende prijzen kunnen worden aangeboden.

Tijdens de opening van het eerste Biotrol-tankstation was ook prof. Herbert Kohler, milieuverantwoordelijke en researchdirecteur van het concern, aanwezig. Hij zei: De nieuwe biobrandstof is een kleurloze, heldere vloeistof die zich wezenlijk van alle overige uit biomateriaal gemaakte brandstoffen onderscheidt.

Momenteel is de brandstof slechts in kleine hoeveelheden beschikbaar. De productie-installatie van Choren is een pilot-project, dat echter spoedig gezelschap krijgt van een tweede installatie met een hogere productiecapaciteit en een verbeterde technologie. Tevens is nog uitgebreid onderzoek naar de nieuwe brandstof noodzakelijk. DaimlerChrysler en Choren zijn er echter van overtuigd dat de verwachtingen omtrent de nieuwe brandstof ook zullen worden waargemaakt.

Tijdens de persconferentie kondigde DaimlerChrysler tevens aan dat aanzienlijke voortgang is geboekt bij het terugdringen van het brandstofverbruik dankzij de doorontwikkeling van conventionele aandrijfsystemen. Alleen al in het afgelopen jaar is het brandstofverbruik van wagenparken met bijna 4 procent verminderd tot gemiddeld 7,7 liter/100 km. In 2002 spendeerde het concern 1,7 miljard euro aan milieumaatregelen.