16-7-2003
DaimlerChrysler presenteert eerste CO2-neutrale dieselbrandstof
Op een milieupersconferentie die onlangs in Stuttgart werd gehouden,
heeft DaimlerChrysler AG de eerste synthetische dieselbrandstof ter
wereld gepresenteerd, genaamd Biotrol.
Het bijzondere van deze brandstof, die geheel uit organische stoffen
wordt vervaardigd, is dat hij de CO2-balans in de atmosfeer niet
aantast.
De kooldioxide die tijdens de verbranding in de motor ontstaat, wordt
uiteindelijk door de groei van planten uit de lucht gehaald. Hiermee
wordt voorkomen dat gedurende het rijden extra kooldioxide in de
atmosfeer terechtkomt, zoals bij de toepassing van brandstoffen op
aardoliebasis het geval is. Om die reden hecht DaimlerChrysler veel
betekenis aan de productie van de biobrandstof. Volgens professor
Jürgen Hubbert, directielid van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk
voor de Mercedes Car Group, kondigt de nieuwe dieselbrandstof het
begin aan van een veelbelovende ontwikkeling aan. Zijn collega dr.
Thomas Weber die voor de research verantwoordelijk is, voegde eraan
toe dat de brandstof de schoonste en meest milieuvriendelijke
dieselbrandstof aller tijden is. De biodiesel wordt met steun van het
Duitse Ministerie van Economische Zaken en Arbeid geproduceerd in een
gezamenlijk researchproject met de firma Choren in Freiberg (Saksen).
Choren beschikt hier over faciliteiten om de biomassa van houtresten
in brandstof om te zetten. Het betreft hier de eerste
productie-installatie in zijn soort ter wereld. Sinds de herfst van
het afgelopen jaar neemt ook Volkswagen deel aan het researchproject.
De nieuwe biobrandstof kan probleemloos aan de bestaande brandstoffen
worden toegevoegd. Nader onderzoek moet duidelijk maken of Biotrol ook
als exclusieve brandstof kan worden gebruikt of dat daarvoor
motormodificaties noodzakelijk zijn. Hiertoe heeft het concern onlangs
een eigen tankstation geopend, waar een toenemend aantal testautos de
nieuwe brandstof kan tanken. De onderzoekers houden zich intussen
bezig met economische haalbaarheidsstudies en met vraagstukken omtrent
de continue productie van Biotrol en de algehele invloed van de nieuwe
brandstof op de energieproductie.
Omdat de brandstof gemakkelijk aan de huidige dieselbrandstof is toe
te voegen, kan de CO2-emissie van zowel nieuwe als bestaande
dieselautos omlaag worden gebracht, afhankelijk van de verhouding
waarin Biotrol wordt bijgemengd. Volgens DaimlerChrysler kan in het
volgende decennium een aanzienlijk deel van het Europese
dieselverbruik door de biobrandstof worden gedekt.
Dr. Weber bood aan om met de mineraalolieindustrie te gaan
samenwerken. Politieke kringen in Berlijn en Brussel hebben Weber
toegezegd de verdere ontwikkeling met passende besluitvorming te
ondersteunen en met name bij de milieudiscussies onderscheid te maken
tussen CO2-emissies van biogene en fossiele brandstoffen.
De productiekosten voor Biotrol bedragen momenteel 0,70 per liter en
daarmee is biodiesel twee tot drie maal duurder dan conventionele
brandstoffen. Met de verdere ontwikkeling van de productietechnieken
en een geoptimaliseerde distributie verwacht DaimlerChrysler dat de
kosten zullen dalen.
Aangezien biogene brandstoffen sinds vorig jaar van de
mineraaloliebelasting zijn vrijgesteld, zou Biotrol momenteel al tegen
concurrerende prijzen kunnen worden aangeboden.
Tijdens de opening van het eerste Biotrol-tankstation was ook prof.
Herbert Kohler, milieuverantwoordelijke en researchdirecteur van het
concern, aanwezig. Hij zei: De nieuwe biobrandstof is een kleurloze,
heldere vloeistof die zich wezenlijk van alle overige uit biomateriaal
gemaakte brandstoffen onderscheidt.
Momenteel is de brandstof slechts in kleine hoeveelheden beschikbaar.
De productie-installatie van Choren is een pilot-project, dat echter
spoedig gezelschap krijgt van een tweede installatie met een hogere
productiecapaciteit en een verbeterde technologie. Tevens is nog
uitgebreid onderzoek naar de nieuwe brandstof noodzakelijk.
DaimlerChrysler en Choren zijn er echter van overtuigd dat de
verwachtingen omtrent de nieuwe brandstof ook zullen worden
waargemaakt.
Tijdens de persconferentie kondigde DaimlerChrysler tevens aan dat
aanzienlijke voortgang is geboekt bij het terugdringen van het
brandstofverbruik dankzij de doorontwikkeling van conventionele
aandrijfsystemen. Alleen al in het afgelopen jaar is het
brandstofverbruik van wagenparken met bijna 4 procent verminderd tot
gemiddeld 7,7 liter/100 km. In 2002 spendeerde het concern 1,7 miljard
euro aan milieumaatregelen.
AutoRai