Verbond doet volgend jaar weer mee
Meld Misdaad Anoniem succesvol
Een terugblik op tien maanden Meld Misdaad Anoniem maakt duidelijk dat
één tot twee procent van de anonieme telefonische meldingen op
0800-7000 leidt tot resultaten in de opsporing van strafbare feiten.
Dit percentage komt overeen met die van vergelijkbare projecten, onder
meer in Engeland. Reden voor het Verbond om komend jaar de deelname
aan het project voort te zetten.
In september 2002 startte in een aantal politieregios het project Meld
Misdaad Anoniem, beter bekend onder de slogan: Bel M. Ook het Verbond
en de NVB deden (financieel) mee. Doel van het project was dat het zou
bijdragen aan het voorkomen en oplossen van misdrijven, door het
publiek in de gelegenheid te stellen via een centraal telefoonnummer
(en website) anonieme tips te geven. De eerste fase van een jaar, die
nu bijna is afgesloten, laat zien dat er bij een aantal van gemiddeld
2.000 meldingen per maand in 20 tot 40 zaken klaarheid of zelfs een
oplossing komt.
Waardering van Nederlandse volk
Guus Wesselink, initiator en een van de leiders van het project, is
tevreden over de resultaten. De Nederlandse bevolking waardeert het
project, belt massaal en heeft er vertrouwen in dat het anoniem is.
Dat had ik ook wel verwacht. De appreciatie is hetzelfde als in
Engeland, dat als voorbeeld voor de opzet van het project in Nederland
heeft gediend. Ook de resultaten komen precies overeen. De intenties
waarmee we het hebben opgestart, zijn uitgekomen.
Resultaat voor verzekeraars
Voor de verzekeringsbedrijfstak was het directe resultaat tot nu toe
minder florissant. Het koppelen van meldingen aan concrete polissen is
moeilijker dan verwacht en duurt vaak lang. Directe resultaten van M.
voor verzekeraars blijven dus vooralsnog wat achter bij het algemene
beeld. Gemiddeld waren er twintig directe meldingen per maand voor
verzekeraars. In een aantal gevallen kon daadwerkelijk fraude worden
aangetoond en werd de claim niet uitgekeerd. Ook is gebleken dat veel
meldingen die niet direct voor verzekeraars zijn bedoeld, wel degelijk
kunnen uitmonden in zaken waar verzekeraars wat mee kunnen. Zo kan een
tip over een hennepplantage in een woonhuis voor brandverzekeraars
zeer relevant zijn. Uit dergelijke informatiestromen is voor
verzekeraars nog veel winst te halen.
Andere prioriteiten
Uit de afgelopen periode blijkt verder dat op zich goede meldingen
niet worden gebruikt, omdat de politie andere prioriteiten heeft. We
wisten dat dit kon en zou gebeuren, vertelt Wesselink. Daarom hebben
we M. maximaal gericht op díe delicten waar de politie hoge prioriteit
aan geeft. Tegelijk weten we dat bruikbare meldingen die opzij worden
geschoven, een afbreukrisico voor het draagvlak van M. zijn. Want via
M. komt de maatschappij bij je langs: je weet wat men onacceptabel
vindt. Je kunt er je prioriteiten dus ook op bijsturen. Dat hebben we
gaandeweg ook gedaan, en we gaan proberen dat element te versterken.
Uiteindelijk moet M. een bruikbaar instrument worden voor alle
Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing. Dat betekent dat M. in
Groningen heel anders kan uitpakken dan in Den Haag of Eindhoven,
omdat elke regio een eigen invulling aan het project kan geven.
Uitbreiding naar alle regios
Het businessplan van M. voor 2004 richt zich op actieve participatie
van alle politieregios en uitbreiding van het aantal publieke en
private partners. Het Verbond heeft laten weten ook komend jaar weer
van de partij te zijn. Meer informatie is te vinden op de website
www.meldmisdaad.nl.
Bondig, juli 2003
Verbond van Verzekeraars