Verbond van Verzekeraars

Verbond doet volgend jaar weer mee
Meld Misdaad Anoniem succesvol

Een terugblik op tien maanden Meld Misdaad Anoniem maakt duidelijk dat één tot twee procent van de anonieme telefonische meldingen op 0800-7000 leidt tot resultaten in de opsporing van strafbare feiten. Dit percentage komt overeen met die van vergelijkbare projecten, onder meer in Engeland. Reden voor het Verbond om komend jaar de deelname aan het project voort te zetten.

In september 2002 startte in een aantal politieregios het project Meld Misdaad Anoniem, beter bekend onder de slogan: Bel M. Ook het Verbond en de NVB deden (financieel) mee. Doel van het project was dat het zou bijdragen aan het voorkomen en oplossen van misdrijven, door het publiek in de gelegenheid te stellen via een centraal telefoonnummer (en website) anonieme tips te geven. De eerste fase van een jaar, die nu bijna is afgesloten, laat zien dat er bij een aantal van gemiddeld 2.000 meldingen per maand in 20 tot 40 zaken klaarheid of zelfs een oplossing komt.

Waardering van Nederlandse volk

Guus Wesselink, initiator en een van de leiders van het project, is tevreden over de resultaten. De Nederlandse bevolking waardeert het project, belt massaal en heeft er vertrouwen in dat het anoniem is. Dat had ik ook wel verwacht. De appreciatie is hetzelfde als in Engeland, dat als voorbeeld voor de opzet van het project in Nederland heeft gediend. Ook de resultaten komen precies overeen. De intenties waarmee we het hebben opgestart, zijn uitgekomen.

Resultaat voor verzekeraars

Voor de verzekeringsbedrijfstak was het directe resultaat tot nu toe minder florissant. Het koppelen van meldingen aan concrete polissen is moeilijker dan verwacht en duurt vaak lang. Directe resultaten van M. voor verzekeraars blijven dus vooralsnog wat achter bij het algemene beeld. Gemiddeld waren er twintig directe meldingen per maand voor verzekeraars. In een aantal gevallen kon daadwerkelijk fraude worden aangetoond en werd de claim niet uitgekeerd. Ook is gebleken dat veel meldingen die niet direct voor verzekeraars zijn bedoeld, wel degelijk kunnen uitmonden in zaken waar verzekeraars wat mee kunnen. Zo kan een tip over een hennepplantage in een woonhuis voor brandverzekeraars zeer relevant zijn. Uit dergelijke informatiestromen is voor verzekeraars nog veel winst te halen.

Andere prioriteiten

Uit de afgelopen periode blijkt verder dat op zich goede meldingen niet worden gebruikt, omdat de politie andere prioriteiten heeft. We wisten dat dit kon en zou gebeuren, vertelt Wesselink. Daarom hebben we M. maximaal gericht op díe delicten waar de politie hoge prioriteit aan geeft. Tegelijk weten we dat bruikbare meldingen die opzij worden geschoven, een afbreukrisico voor het draagvlak van M. zijn. Want via M. komt de maatschappij bij je langs: je weet wat men onacceptabel vindt. Je kunt er je prioriteiten dus ook op bijsturen. Dat hebben we gaandeweg ook gedaan, en we gaan proberen dat element te versterken. Uiteindelijk moet M. een bruikbaar instrument worden voor alle Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing. Dat betekent dat M. in Groningen heel anders kan uitpakken dan in Den Haag of Eindhoven, omdat elke regio een eigen invulling aan het project kan geven.

Uitbreiding naar alle regios

Het businessplan van M. voor 2004 richt zich op actieve participatie van alle politieregios en uitbreiding van het aantal publieke en private partners. Het Verbond heeft laten weten ook komend jaar weer van de partij te zijn. Meer informatie is te vinden op de website www.meldmisdaad.nl.

Bondig, juli 2003