European Commission

IP/03/1015

Brussel, 15 juli 2003

Spam: De Europese Commissie in het offensief

Europees commissaris voor ondernemingen en informatiemaatschappij, Erkki Liikanen, heeft vandaag in Brussel geschetst hoe de Europese Commissie de verspreiding van ongevraagde commerciële e-mail, ook wel spam genoemd, wil tegen gaan. De lidstaten moeten op grond van de vorig jaar vastgestelde Richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie uiterlijk eind oktober 2003 een verbod op spam in de nationale wetgeving opnemen. De tweede stap is dat de Europese Commissie vermoedelijk in het najaar met een mededeling over spam komt. Meer concreet zullen de activiteiten zich richten op een doeltreffende handhaving, vooral door middel van internationale samenwerking, technische voorzieningen ter bestrijding van spam en bewustmaking van de consument. De voorgestelde maatregelen zullen voor het eerst worden uitgetest door lidstaten en belanghebbende partijen op een workshop die in oktober moet plaatsvinden.

De verspreiding van ongevraagde commerciële e-mail of spam heeft een punt bereikt waarop deze een groot probleem voor de ontwikkeling van de elektronische handel en de informatiemaatschappij vormt. Bedrijven en particulieren verspillen steeds meer tijd en geld met het opschonen van hun mailboxen. Het productiviteitsverlies voor het EU-bedrijfsleven over 2002 wordt geschat op 2,5 miljard euro. Bovendien wordt verwacht dat nog voor het einde van de zomer meer dan de helft van het wereldwijde e-mailverkeer voor rekening van spam zal komen. Spam kan een deel van de grote voordelen van diensten zoals e-mail en SMS weer tenietdoen.

Dhr. Liikanen zei hierover: De bestrijding van spam is in het belang van ons allen en vormt een van de grootste problemen waar het internet zich momenteel voor gesteld ziet. Het is een strijd op vele fronten. De EU, de lidstaten, de industrie en de consumenten moeten alle hun steentje bijdragen aan de bestrijding van spam, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Wij moeten iets ondernemen voordat de gebruikers van e-mail en SMS het internet en de mobiele diensten laten vallen of er minder gebruik van maken dan zij anders zouden doen.

De EU is als eerste op juridisch front de strijd aangegaan door al in juli 2002 een richtlijn vast te stellen die tot een verbod op aan particulieren gericht spam in geheel Europa zal leiden. Afgezien van een beperkt aantal uitzonderingen, zoals voor bestaande klantrelaties, is marketing via e-mail uitsluitend toegestaan na voorafgaande toestemming (artikel 13 van Richtlijn 2002/58/EG van 12 juli 2002 betreffende privacy en elektronische communicatie). Deze zogenaamde opt-in-regeling geldt ook voor SMS-berichten en andere door mobiele of vaste eindapparatuur ontvangen elektronische berichten. De lidstaten mogen ook aan bedrijven gerichte ongevraagde commerciële e-mail verbieden. Zij moeten deze regeling uiterlijk per 31 oktober 2003 invoeren en toepassen.

Andere vandaag aangekondigde maatregelen hebben betrekking op de diverse juridische, technische en educatieve aspecten van spam. Van de lidstaten, de industrie en de consumenten wordt verwacht dat zij alle een bijdrage leveren aan de uitvoering: de maatregelen omvatten handhaving door de autoriteiten, samenwerking binnen de industrie (filters, gedragscodes), bewustmaking van de consument (en de industrie), evenals bilaterale en multilaterale internationale samenwerking. De Commissie zal met name samenwerken met de voor gegevensbescherming verantwoordelijke autoriteiten van de lidstaten in het kader van de zogenaamde Artikel 29-werkgroep.

Deze maatregelen zullen voor het eerst worden uitgetest door lidstaten en belanghebbende partijen op een door de Commissie in oktober te organiseren workshop. Deze workshop is in eerste instantie bestemd voor de lidstaten, de industrie en de consumentorganisaties. De bedoeling is een reeks activiteiten te definiëren waaraan de lidstaten en de betrokken partijen zich voor kunnen inzetten.

Omdat veel spam van buiten de EU afkomstig is, dient internationale samenwerking hoog op de agenda van activiteiten van de Commissie te staan. Tijdens een bezoek aan de Amerikaanse Federal Trade Commission in juni heeft commissaris Liikanen benadrukt dat dit wereldwijde probleem ook om een wereldwijde aanpak vraagt. Daarom heeft hij vandaag aangeboden begin 2004 als gastheer te willen optreden voor een OESO-workshop voor deskundigen uit de diverse regio's van de wereld. De EU heeft ook gevraagd om de kwestie van internationale samenwerking bij de bestrijding van spam op te nemen in het actieplan dat moet worden vastgesteld op de Wereldtop over de informatiemaatschappij, die van 10-12 december van dit jaar in Genève zal plaatsvinden. De bedoeling hiervan is ervoor te zorgen dat de politiek een hoge prioriteit aan deze problematiek toekent en dat de synergie van de verschillende initiatieven wordt bevorderd.

Commissaris Liikanen verheugde zich ook over de aankondiging dat de Transatlantische consumentendialoog (TACD) de strijd tegen spam in 2003 een hoge prioriteit heeft gegeven en hier een deel van de volgende jaarvergadering aan zal wijden.

Overige maatregelen van het nieuwe regelgevingskader voor elektronische communicatie

De Richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie maakt deel uit van een nieuw, breder raamwerk voor elektronische communicatie (zie IP/01/1801 en IP/02/259). Vandaag heeft de commissaris er nog eens aan herinnerd dat dit nieuwe regelgevingskader (met uitzondering van de Richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie) op 25 juli 2003 van toepassing wordt. Ofschoon in de meeste lidstaten goede vooruitgang is gemaakt, benadrukte de heer Liikanen dat de Commissie stappen zal ondernemen tegen lidstaten die het nieuwe pakket niet op tijd hebben geïmplementeerd.