IP/03/1015
Brussel, 15 juli 2003
Spam: De Europese Commissie in het offensief
Europees commissaris voor ondernemingen en informatiemaatschappij,
Erkki Liikanen, heeft vandaag in Brussel geschetst hoe de Europese
Commissie de verspreiding van ongevraagde commerciële e-mail, ook wel
spam genoemd, wil tegen gaan. De lidstaten moeten op grond van de
vorig jaar vastgestelde Richtlijn betreffende privacy en elektronische
communicatie uiterlijk eind oktober 2003 een verbod op spam in de
nationale wetgeving opnemen. De tweede stap is dat de Europese
Commissie vermoedelijk in het najaar met een mededeling over spam
komt. Meer concreet zullen de activiteiten zich richten op een
doeltreffende handhaving, vooral door middel van internationale
samenwerking, technische voorzieningen ter bestrijding van spam en
bewustmaking van de consument. De voorgestelde maatregelen zullen voor
het eerst worden uitgetest door lidstaten en belanghebbende partijen
op een workshop die in oktober moet plaatsvinden.
De verspreiding van ongevraagde commerciële e-mail of spam heeft een
punt bereikt waarop deze een groot probleem voor de ontwikkeling van
de elektronische handel en de informatiemaatschappij vormt. Bedrijven
en particulieren verspillen steeds meer tijd en geld met het opschonen
van hun mailboxen. Het productiviteitsverlies voor het
EU-bedrijfsleven over 2002 wordt geschat op 2,5 miljard euro.
Bovendien wordt verwacht dat nog voor het einde van de zomer meer dan
de helft van het wereldwijde e-mailverkeer voor rekening van spam zal
komen. Spam kan een deel van de grote voordelen van diensten zoals
e-mail en SMS weer tenietdoen.
Dhr. Liikanen zei hierover: De bestrijding van spam is in het belang
van ons allen en vormt een van de grootste problemen waar het internet
zich momenteel voor gesteld ziet. Het is een strijd op vele fronten.
De EU, de lidstaten, de industrie en de consumenten moeten alle hun
steentje bijdragen aan de bestrijding van spam, zowel op nationaal als
op internationaal niveau. Wij moeten iets ondernemen voordat de
gebruikers van e-mail en SMS het internet en de mobiele diensten laten
vallen of er minder gebruik van maken dan zij anders zouden doen.
De EU is als eerste op juridisch front de strijd aangegaan door al in
juli 2002 een richtlijn vast te stellen die tot een verbod op aan
particulieren gericht spam in geheel Europa zal leiden. Afgezien van
een beperkt aantal uitzonderingen, zoals voor bestaande klantrelaties,
is marketing via e-mail uitsluitend toegestaan na voorafgaande
toestemming (artikel 13 van Richtlijn 2002/58/EG van 12 juli 2002
betreffende privacy en elektronische communicatie). Deze zogenaamde
opt-in-regeling geldt ook voor SMS-berichten en andere door mobiele of
vaste eindapparatuur ontvangen elektronische berichten. De lidstaten
mogen ook aan bedrijven gerichte ongevraagde commerciële e-mail
verbieden. Zij moeten deze regeling uiterlijk per 31 oktober 2003
invoeren en toepassen.
Andere vandaag aangekondigde maatregelen hebben betrekking op de
diverse juridische, technische en educatieve aspecten van spam. Van de
lidstaten, de industrie en de consumenten wordt verwacht dat zij alle
een bijdrage leveren aan de uitvoering: de maatregelen omvatten
handhaving door de autoriteiten, samenwerking binnen de industrie
(filters, gedragscodes), bewustmaking van de consument (en de
industrie), evenals bilaterale en multilaterale internationale
samenwerking. De Commissie zal met name samenwerken met de voor
gegevensbescherming verantwoordelijke autoriteiten van de lidstaten in
het kader van de zogenaamde Artikel 29-werkgroep.
Deze maatregelen zullen voor het eerst worden uitgetest door lidstaten
en belanghebbende partijen op een door de Commissie in oktober te
organiseren workshop. Deze workshop is in eerste instantie bestemd
voor de lidstaten, de industrie en de consumentorganisaties. De
bedoeling is een reeks activiteiten te definiëren waaraan de lidstaten
en de betrokken partijen zich voor kunnen inzetten.
Omdat veel spam van buiten de EU afkomstig is, dient internationale
samenwerking hoog op de agenda van activiteiten van de Commissie te
staan. Tijdens een bezoek aan de Amerikaanse Federal Trade Commission
in juni heeft commissaris Liikanen benadrukt dat dit wereldwijde
probleem ook om een wereldwijde aanpak vraagt. Daarom heeft hij
vandaag aangeboden begin 2004 als gastheer te willen optreden voor een
OESO-workshop voor deskundigen uit de diverse regio's van de wereld.
De EU heeft ook gevraagd om de kwestie van internationale samenwerking
bij de bestrijding van spam op te nemen in het actieplan dat moet
worden vastgesteld op de Wereldtop over de informatiemaatschappij, die
van 10-12 december van dit jaar in Genève zal plaatsvinden. De
bedoeling hiervan is ervoor te zorgen dat de politiek een hoge
prioriteit aan deze problematiek toekent en dat de synergie van de
verschillende initiatieven wordt bevorderd.
Commissaris Liikanen verheugde zich ook over de aankondiging dat de
Transatlantische consumentendialoog (TACD) de strijd tegen spam in
2003 een hoge prioriteit heeft gegeven en hier een deel van de
volgende jaarvergadering aan zal wijden.
Overige maatregelen van het nieuwe regelgevingskader voor
elektronische communicatie
De Richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie maakt
deel uit van een nieuw, breder raamwerk voor elektronische
communicatie (zie IP/01/1801 en IP/02/259). Vandaag heeft de
commissaris er nog eens aan herinnerd dat dit nieuwe regelgevingskader
(met uitzondering van de Richtlijn betreffende privacy en
elektronische communicatie) op 25 juli 2003 van toepassing wordt.
Ofschoon in de meeste lidstaten goede vooruitgang is gemaakt,
benadrukte de heer Liikanen dat de Commissie stappen zal ondernemen
tegen lidstaten die het nieuwe pakket niet op tijd hebben
geïmplementeerd.
European Commission