Preview race 4 fia sportscar championship 2003
Jan Lammers en John Bosch zetten jacht op titel voort
Het Duiste circuit van Oschersleben is aanstaand weekeinde het decor voor de vierde race om het FIA Sportscar Championship. Jan Lammers en John Bosch komen naar Duitsland als leiders in de tussenstand om het kampioenschap, waarin ze een voorsprong van 14 punten hebben op hun voorlopig als tweede geklasseerde Racing for Holland teamgenoten Felipe Ortiz (CH) en Beppe Gabbiani (I).
Lammers en Bosch stonden de eerste drie FIA races van dit jaar telkens op het erepodium, werden derde op Estoril (april), wonnen op de Lausitzring (mei) en Monza (juni), en hebben nu 26 punten. Daardoor zijn ze met hun Dome S101 wederom grote kanshebbers voor de ook in 2002 door Lammers en zijn team gewonnen FIA titels. Sinds de 500 km di Monza staan de zwart-wit geblokte Domes overigens op Dunlop banden.
Nederland-Frankrijk
Na de niet voor een kampioenschap meetellende 24 uur van Le Mans, is het FIA Sportscar startveld weer gegroeid. De belangrijkste tegenstander van de Nederlanders blijft echter de Courage-Peugeot van het team van Henri Pescarolo, die wordt bestuurd door de Franse ex-F1 coureurs Bouillon en Lagorce. Zij wonnen de eerste race op Estoril (april) en staan na drie van de zeven races derde in het kampioenschap. Na de race in Duitsland volgen nog de avondrace op Donington Park, de 1000 km van Spa-Francorchamps en de finale op het Franse Nogaro.
De race op Oschersleben zal zoals gebruikelijk 2,5 uur duren. Net als eerder dit jaar op de Lausitzring, kwam Racing for Holland niet eerder op dit circuit in actie.
Nieuw kampioenschap in 2004
Het is dit jaar 30 jaar geleden dat Jan Lammers als autocoureur debuteerde en 20 jaar geleden beleefde hij na 4 Formule 1 seizoenen zijn eerste jaar in de sportscar racerij. Sindsdien boekte hij 19 overwinningen in het WK en het Japanse en Amerikaanse kampioenschap, waaronder de 24 uurs races van Le Mans en Daytona. Tevens won hij in 1992 voor Toyota de Japanse titel en vorig jaar dus alle FIA titels met zijn eigen Racing for Holland team.
Lammers is tevreden met de gang van zaken: "Le Mans ging wederom beter dan het voorgaande jaar. Monza was vervolgens een leuke race, omdat er een mooi startveld aantrad en omdat we vanaf de laatste plaats toch nog wisten te winnen. Vanzelfsprekend hopen we dit jaar met succes onze FIA titels te kunnen verdedigen. Maar er zijn nog drie races te gaan en door het F1 puntensysteem neem je niet snel een grote voorsprong. Het is geen geheim dat we ook kijken naar de mogelijkheid om wellicht ook nog een aantal races buiten Europa te rijden, bijvoorbeeld in Amerika. Maar het één moet wel leiden tot het ander, want los van de lopende zaken is achter de schermen alles al weer gericht op volgend jaar. Wat betreft die toekomst is het natuurlijk goed nieuws dat de FIA en de ACO vanaf 2004 een heus Le Mans kampioenschap gaan organiseren, de Le Mans Endurance Series. Dat kampioenschap zal bestaan uit vier 1000 km races op de Nürburgring, Monza, Spa en Silverstone. Samen met de 24 uur van Le Mans mag je dan spreken van een prachtige kalender qua races. Het grote publiek kent de naam en de faam van Le Mans en om op bekende circuits een serie van races te kunnen rijden met een veld vol sport- en GT auto's, is een geweldig vooruitzicht voor teams, fabrikanten, coureurs, sponsors, pers en publiek. In november is er op het korte circuit van Le Mans al een 1000 km race, als test voor dit nieuwe kampioenschap. Het spreekt voor zich dat deelname aan die race momenteel onze aandacht heeft. Kortom, er gebeurt momenteel veel en dat is plezierig. Vooralsnog kijken we vooral achter de schermen naar de diverse opties die we hebben, maar binnenkort hopen we meer in detail te kunnen toelichten wat we het komende seizoen gaan doen."
Volg Racing for Holland...
Voor alle informatie over de trainingen en kwalificatie (zaterdag) en de race (zondag) op Oschersleben, kijk dit weekeinde op
Meer informatie?
Stuur een e-mail naar mark@janlammers.com of bel 023 544 1949