Keiwijs sluit goed aan bij de wensen van het onderwijs
datum: 15 juli 2003
Keiwijs is een gemeentelijk project dat gericht is op de invoering en
toepassing van computers door de Amersfoortse basisscholen. Uit een
evaluatie blijkt dat de uitgezette lijn om te werken met kleinschalige
ICT-projecten goed aansluit bij de wensen van het onderwijs. Volgend
schooljaar wordt die lijn dan ook voortgezet. Wel verschuift het
accent van stimulering van computergebruik naar implementatie in het
schoolbeleid met die scholen die daaraan toe zijn.
Het project Keiwijs loopt van 2001 t/m 2004. Voor de leerlingen is
Keiwijs belangrijk, omdat zij leren omgaan met de nieuwe media en zich
daarmee voorbereiden op het gebruik hiervan in het voortgezet
onderwijs. Het gebruik van computers op de basisscholen voorkomt dat
kinderen die thuis geen computer hebben een achterstand oplopen. Het
project is breed geëvalueerd om zo nodig in de laatste anderhalf jaar
bij te kunnen sturen. Ook kan nu nog ingegaan worden op de wensen van
het onderwijs. Alleen op kleine onderdelen is bijstelling nodig.
Keistenen
Het doel van Keiwijs is de deskundigheid van leerkrachten zo te
vergroten dat zij computers goed kunnen inzetten in hun dagelijks
onderwijs. Het is ook de bedoeling dat scholen van elkaar leren door
de ervaringen met elkaar te delen. Hiertoe organiseert Keiwijs ook het
komend schooljaar weer studiemiddagen en netwerkbijeenkomsten. Scholen
maken ook gebruik van elkaars Keistenen. Dit zijn kleinschalige
activiteiten met het gebruik van computers die de scholen zelf
ontwikkelen en uitvoeren. Leerkrachten kunnen goed beschreven en
uitgevoerde Keistenen van andere scholen direct of met enige
aanpassing gebruiken. Keiwijs stimuleert de uitwisseling van kennis en
bundelt de Keistenen op www.keiwijs.nl. Op deze site staan inmiddels
al 86 Keistenen beschreven.
Schoolontwikkeling centraal
De rol en taak van de leerkracht krijgen de komende jaren nieuwe
impulsen. De digitale mogelijkheden binden het onderwijs minder aan
één plek. Leerlingen en leerkrachten kunnen nieuwe bronnen van
informatie benutten, anders dan die in boeken. Ook komen zij heel
eenvoudig met de wereld buiten de school in aanraking zonder ervoor te
hoeven reizen. Keiwijs wil samen met een aantal scholen dit proces van
verandering en vernieuwing ingaan en ondersteunen. Dit gebeurt in
pilots en thematische groepen waarbij de scholen ook weer van elkaar
kunnen leren. Het bevorderen van de deskundigheid van de leerkrachten
staat daarbij voorop. Leerkrachten moeten op de werkplek kunnen leren.
Daarvoor moeten scholen hun organisatie verder ontwikkelen op basis
van vragen als 'Hoe pak je dit aan en hoe maak je dat mogelijk?' De
mogelijkheden voor coaching, mentoring en begeleiding vanuit Keiwijs
en vanuit de scholen zelf kunnen worden verbeterd door het clusteren
van scholen.
Gemeente Amersfoort