Gemeente Amersfoort

Keiwijs sluit goed aan bij de wensen van het onderwijs

datum: 15 juli 2003

Keiwijs is een gemeentelijk project dat gericht is op de invoering en toepassing van computers door de Amersfoortse basisscholen. Uit een evaluatie blijkt dat de uitgezette lijn om te werken met kleinschalige ICT-projecten goed aansluit bij de wensen van het onderwijs. Volgend schooljaar wordt die lijn dan ook voortgezet. Wel verschuift het accent van stimulering van computergebruik naar implementatie in het schoolbeleid met die scholen die daaraan toe zijn.

Het project Keiwijs loopt van 2001 t/m 2004. Voor de leerlingen is Keiwijs belangrijk, omdat zij leren omgaan met de nieuwe media en zich daarmee voorbereiden op het gebruik hiervan in het voortgezet onderwijs. Het gebruik van computers op de basisscholen voorkomt dat kinderen die thuis geen computer hebben een achterstand oplopen. Het project is breed geëvalueerd om zo nodig in de laatste anderhalf jaar bij te kunnen sturen. Ook kan nu nog ingegaan worden op de wensen van het onderwijs. Alleen op kleine onderdelen is bijstelling nodig.

Keistenen
Het doel van Keiwijs is de deskundigheid van leerkrachten zo te vergroten dat zij computers goed kunnen inzetten in hun dagelijks onderwijs. Het is ook de bedoeling dat scholen van elkaar leren door de ervaringen met elkaar te delen. Hiertoe organiseert Keiwijs ook het komend schooljaar weer studiemiddagen en netwerkbijeenkomsten. Scholen maken ook gebruik van elkaars Keistenen. Dit zijn kleinschalige activiteiten met het gebruik van computers die de scholen zelf ontwikkelen en uitvoeren. Leerkrachten kunnen goed beschreven en uitgevoerde Keistenen van andere scholen direct of met enige aanpassing gebruiken. Keiwijs stimuleert de uitwisseling van kennis en bundelt de Keistenen op www.keiwijs.nl. Op deze site staan inmiddels al 86 Keistenen beschreven.

Schoolontwikkeling centraal
De rol en taak van de leerkracht krijgen de komende jaren nieuwe impulsen. De digitale mogelijkheden binden het onderwijs minder aan één plek. Leerlingen en leerkrachten kunnen nieuwe bronnen van informatie benutten, anders dan die in boeken. Ook komen zij heel eenvoudig met de wereld buiten de school in aanraking zonder ervoor te hoeven reizen. Keiwijs wil samen met een aantal scholen dit proces van verandering en vernieuwing ingaan en ondersteunen. Dit gebeurt in pilots en thematische groepen waarbij de scholen ook weer van elkaar kunnen leren. Het bevorderen van de deskundigheid van de leerkrachten staat daarbij voorop. Leerkrachten moeten op de werkplek kunnen leren. Daarvoor moeten scholen hun organisatie verder ontwikkelen op basis van vragen als 'Hoe pak je dit aan en hoe maak je dat mogelijk?' De mogelijkheden voor coaching, mentoring en begeleiding vanuit Keiwijs en vanuit de scholen zelf kunnen worden verbeterd door het clusteren van scholen.