Persbericht
Presentatie definitiestudie "In Leiden zag Rembrandt het licht"
Publicatiedatum: 15 juli 2003
Vandaag is het 397 jaar geleden dat Rembrandt werd geboren in Leiden.
Daarom presenteerde wethouder Geertsema (Economische Zaken en
Toerisme) vandaag de definitiestudie In Leiden zag Rembrandt het
Licht, De jonge Rembrandt, Leiden 2006.
Op 15 juli 2006 is het precies 400 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn
in Leiden werd geboren. Daarom wordt vanaf 2006 deze wereldberoemde
schilder en zijn Leidse Gouden Eeuw als basisthema blijvend ingezet om
de stad via een nieuwe invalshoek te promoten.
Het is velen nog onbekend dat Rembrandt tot zijn 26ste in Leiden heeft
gewoond en gewerkt.
Zijn Leidse jaren waren voor hem bepalende jaren; hij leerde op school
de klassieken kennen, maakte kennis met de schilderkunst en besloot op
zijn veertiende schilder te worden. Hij verrichtte in Leiden zijn
eerste experimenten met licht- en donkereffecten op doeken en
etsplaten.
De definitiestudie is een raamwerk waarin invulling wordt gegeven aan
een blijvende associatie tussen Leiden en de jonge Rembrandt. Niet
alleen worden tijdens het Rembrandtjaar in 2006 evenementen
georganiseerd ter ondersteuning van het feestjaar. Ook na 2006 wordt
de jonge Rembrandt, door een aantal permanente Rembrandt onderdelen in
de openbare ruimte en evenementen, ingezet om de stad Leiden blijvend
te positioneren als cultuurhistorische, (inter)nationale A-bestemming.
Uit een studie verricht door de Afdeling Beleidsinformatie, Onderzoek
en Advies van de gemeente Leiden blijkt dat Leiden met een gedegen
invulling van het feestjaar In Leiden zag Rembrandt het licht in 2006,
300.000 meer cultuurtoeristische bezoekers kan trekken dan nu het
geval is (2002 telde 700.000 museumbezoekers).
De dekking van het bijbehorende kostenplaatje, geraamd op circa EUR 7
miljoen, moet eind 2004 voor 80 % rond zijn. Evenementen zullen
grotendeels gefinancierd worden door sponsoring en fondsenwerving. De
gemeente heeft nu ingestemd om met EUR 1,3 miljoen een deel van de
financiering voor haar rekening te nemen. De gemiddelde spin-off voor
de stad in 2006 is door de Afdeling Beleidsinformatie, Onderzoek en
Advies van de gemeente Leiden berekend op circa EUR 11 miljoen.
Dit najaar wordt een Leids projectbureau opgericht, verantwoordelijk
voor de realisatie, organisatie en programmering van het
Rembrandtjaar. Het projectbureau gaat een integere en op kwaliteit
gerichte invulling geven aan zaken zoals: fondsenwerving, sponsoring,
programmering, stadsaankleding, publicaties, vormgeving, communicatie-
en marketingstrategie, merchandising, monitoring en het inrichten van
specifieke Rembrandt-locaties in de openbare ruimte en een
ontvangsthal. Om het ambitieniveau van alle Rembrandt-producten en
-evenementen te bewaken wordt eind deze zomer een programmacommissie
opgericht die alle initiatieven en activiteiten streng controleert
voordat ze op de Rembrandt-evenementenkalender worden geplaatst en een
kwaliteitskeurmerk krijgen toebedeeld.
De viering van het Rembrandtjaar wordt ook landelijk opgepakt. Daarom
geeft het Leidse projectbureau mede gestalte aan de samenwerking met
overige partijen zoals bijvoorbeeld Toerisme en Recreatie Nederland
(TRN),Gemeente Amsterdam, Amsterdam Tourist Board (ATB),
Rembrandthuis, Rijksmuseum Amsterdam, Gemeentearchief Amsterdam,
Nederlands Filmfestival, Joods Historisch Museum Amsterdam, Nederlands
Filmmuseum, de ministeries van OCW en EZ, VVV Holland Rijnland en het
Stedelijk Museum de Lakenhal.
Deze pagina is gewijzigd op 15-07-2003
Gemeente Leiden