Gemeente Leiden

Persbericht

Presentatie definitiestudie "In Leiden zag Rembrandt het licht"

Publicatiedatum: 15 juli 2003

Vandaag is het 397 jaar geleden dat Rembrandt werd geboren in Leiden. Daarom presenteerde wethouder Geertsema (Economische Zaken en Toerisme) vandaag de definitiestudie In Leiden zag Rembrandt het Licht, De jonge Rembrandt, Leiden 2006.

Op 15 juli 2006 is het precies 400 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn in Leiden werd geboren. Daarom wordt vanaf 2006 deze wereldberoemde schilder en zijn Leidse Gouden Eeuw als basisthema blijvend ingezet om de stad via een nieuwe invalshoek te promoten.

Het is velen nog onbekend dat Rembrandt tot zijn 26ste in Leiden heeft gewoond en gewerkt.

Zijn Leidse jaren waren voor hem bepalende jaren; hij leerde op school de klassieken kennen, maakte kennis met de schilderkunst en besloot op zijn veertiende schilder te worden. Hij verrichtte in Leiden zijn eerste experimenten met licht- en donkereffecten op doeken en etsplaten.

De definitiestudie is een raamwerk waarin invulling wordt gegeven aan een blijvende associatie tussen Leiden en de jonge Rembrandt. Niet alleen worden tijdens het Rembrandtjaar in 2006 evenementen georganiseerd ter ondersteuning van het feestjaar. Ook na 2006 wordt de jonge Rembrandt, door een aantal permanente Rembrandt onderdelen in de openbare ruimte en evenementen, ingezet om de stad Leiden blijvend te positioneren als cultuurhistorische, (inter)nationale A-bestemming.

Uit een studie verricht door de Afdeling Beleidsinformatie, Onderzoek en Advies van de gemeente Leiden blijkt dat Leiden met een gedegen invulling van het feestjaar In Leiden zag Rembrandt het licht in 2006, 300.000 meer cultuurtoeristische bezoekers kan trekken dan nu het geval is (2002 telde 700.000 museumbezoekers).

De dekking van het bijbehorende kostenplaatje, geraamd op circa EUR 7 miljoen, moet eind 2004 voor 80 % rond zijn. Evenementen zullen grotendeels gefinancierd worden door sponsoring en fondsenwerving. De gemeente heeft nu ingestemd om met EUR 1,3 miljoen een deel van de financiering voor haar rekening te nemen. De gemiddelde spin-off voor de stad in 2006 is door de Afdeling Beleidsinformatie, Onderzoek en Advies van de gemeente Leiden berekend op circa EUR 11 miljoen.

Dit najaar wordt een Leids projectbureau opgericht, verantwoordelijk voor de realisatie, organisatie en programmering van het Rembrandtjaar. Het projectbureau gaat een integere en op kwaliteit gerichte invulling geven aan zaken zoals: fondsenwerving, sponsoring, programmering, stadsaankleding, publicaties, vormgeving, communicatie- en marketingstrategie, merchandising, monitoring en het inrichten van specifieke Rembrandt-locaties in de openbare ruimte en een ontvangsthal. Om het ambitieniveau van alle Rembrandt-producten en
-evenementen te bewaken wordt eind deze zomer een programmacommissie opgericht die alle initiatieven en activiteiten streng controleert voordat ze op de Rembrandt-evenementenkalender worden geplaatst en een kwaliteitskeurmerk krijgen toebedeeld.

De viering van het Rembrandtjaar wordt ook landelijk opgepakt. Daarom geeft het Leidse projectbureau mede gestalte aan de samenwerking met overige partijen zoals bijvoorbeeld Toerisme en Recreatie Nederland (TRN),Gemeente Amsterdam, Amsterdam Tourist Board (ATB), Rembrandthuis, Rijksmuseum Amsterdam, Gemeentearchief Amsterdam, Nederlands Filmfestival, Joods Historisch Museum Amsterdam, Nederlands Filmmuseum, de ministeries van OCW en EZ, VVV Holland Rijnland en het Stedelijk Museum de Lakenhal.

Deze pagina is gewijzigd op 15-07-2003