Veiligheidsrisico's bij ontwikkeling vervoersknooppunten in kaart gebracht
(15-7-2003)
De veiligheidsrisico's van productie, transport, opslag en gebruik van de gevaarlijke stoffen chloor, ammoniak en LPG zijn in kaart gebracht. De stedelijke ontwikkeling van vervoersknooppunten in de regio's Amsterdam, Rotterdam en Drechtsteden en in Breda brengt in een aantal gevallen veiligheidsrisico's met zich mee. Vooral daar waar op deze knooppunten ook vervoer van LPG en ammoniak plaatsvindt ontstaan knelpunten. Mogelijke oplossingen worden onderzocht en eind 2003 zullen maatregelen worden voorgesteld om de knelpunten op te lossen. De problemen met de chloortransporten zijn met de afspraken tussen AKZO-Nobel en de rijksoverheid in 2002 zo goed als verholpen. Minister Dekker (VROM) heeft hierover een brief met bijbehorende onderzoeken naar de Tweede Kamer gestuurd.Stedelijke ontwikkelingMeer specifiek zijn er problemen bij de volgende locaties: rond het spoor bij Rotterdam CS, de Alexanderknoop, Parkstad, Medisch Centrum Rotterdam Zuid, Amsterdam Zuid Oost, het project rond de komst van de hogesnelheidslijn in Breda en de spoorzone in de Drechtsteden. Onderzocht wordt in hoeverre door locatiespecifieke maatregelen (bijvoorbeeld veiligheidsmaatregelen op het spoor) en aanpassing van de plannen de risico's voldoende kunnen worden beperkt.De projecten rond de komst van de hogesnelheidslijn in Utrecht, Arnhem en Amsterdam leveren geen knelpunten meer op met het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. De normen worden op dit moment niet overschreden. De mogelijkheden voor verdere risicobeperking worden onderzocht.De stedelijke ontwikkeling langs de A10 West en Zuid in Amsterdam staat op gespannen voet met het huidige LPG vervoer en de luchtkwaliteit langs deze wegen. Gekeken wordt naar omleidingroutes als voorlopige oplossing. Structurele maatregelen worden nog onderzocht. Langs de A16 en de A20 in Rotterdam zijn er knelpunten vanwege het vervoer van LPG. Het project Schieveste kampt met een luchtkwaliteitsprobleem. Ook hier wordt gedacht aan omleidingroutes en onderzoek naar structurele maatregelen.
TransportroutesOmdat de problemen bij de productie en het transport van chloor zo goed als verholpen zullen worden, zijn geen maatregelen in deze keten nodig. Wel zal onderzocht worden hoe de risico's bij het transport van ammoniak verder terug te dringen zijn. Het gaat daarbij om de spoortracés Geleen-IJmuiden en Geleen-Delfzijl. Oplossingen voor knelpunten met 170 ammoniakkoelinstallaties zullen ook worden onderzocht.Wegtransport van LPG voor de petrochemische industrie en bevoorrading van tussendepots en tankstations, levert bij de ring Amsterdam en Rotterdam en in steden in Noord-Brabant en Limburg aandachtspunten op. Ook bij het railtransport van LPG zijn er aandachtspunten, namelijk langs Zwijndrecht/Dordrecht, aan de Brabantroute en de route Rotterdam-Gouda-Amsterdam Zuid Oost en verder naar Amersfoort en oost Nederland. Bij het binnenvaarttransport van LPG doen zich geen knelpunten voor.
OnderzoekenIn Nederland is er grote verwevenheid van risicovolle en kwetsbare activiteiten. Dit wordt veroorzaakt door productie, transport, opslag en gebruik van gevaarlijke stoffen. Hoewel er continue aandacht is voor veiligheidsmaatregelen, is er mede naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede reden om te streven naar een hoger veiligheidsniveau. Met de huidige productie, opslag, vervoer en gebruik van gevaarlijke stoffen en de huidige ruimtelijke plannen zouden de kosten voor het realiseren van de veiligheidsambities miljarden euro's bedragen. Dit is geen reële optie en daarom wordt gezocht naar betaalbare en haalbare oplossingen. Het gaat daarbij om aanpak van de bronnen, gerichte aandacht voor veiligheid in de ruimtelijke ordening en innovatieve en structurele oplossingen.Gekozen is voor een twee sporen aanpak. In het eerste spoor wordt gezocht naar structurele oplossingen in de productie- en vervoersketens van gevaarlijke stoffen. Dit zijn de Integrale ketenstudies chloor, ammoniak en LPG ('Ketenstudies'). In het tweede spoor worden de problemen locatiespecifiek benaderd. Deze onderzoeken heten Knelpunten infrastructuur gerelateerde investeringsprojecten en externe veiligheid ('KIEV'). Beide trajecten worden in constructief overleg met overheden, bedrijfsleven en andere betrokken partijen doorlopen.De brief van de minister geeft de resultaten van de eerste fase van een aantal onderzoeken weer, namelijk naar de knelpunten. In de volgende fases zullen maatregelen om deze op te lossen worden onderzocht en tot slot eind 2003 voorgesteld.Meer info:Dossier Externe Veiligheid (Integrale ketenstudies en KIEV)
( bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=11373&site=persbericht )
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer