16 juli 2003
* Fractievoorzitters bijeen over Bethesda *
* Spreekuur wethouders *
* Openingstijden Buurtbeheer *
* Archief Hoogeveen biedt bijzondere bron voor stamboomonderzoek *
* Brand bij Ruma *
* Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen *
* Burgerjaarverslag in delen *
* Bezwaren en klachten *
* Spartelvijver Krakeel blijft droog *
* Buurtbeheer plaatst bankjes op kanaaldijk *
* David Maker op carillon *
* Gevarieerd werk *
* Eigen methode *
* Dat óók op www.hoogeveen.nl *
* Verkeersbesluiten Erflanden *
* Erflanden 1 *
* Erflanden 2 *
* Kapvergunningen *
* Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke
Ordening *
* Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
* Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
* Bouw- en sloopvergunningen *
Fractievoorzitters bijeen over Bethesda
Dinsdagmiddag zijn de fractievoorzitters op uitnodiging van
burgemeester en wethouders bijeen geweest om te praten over de
ontwikkelingen rond ziekenhuis Bethesda. De bijeenkomst was vooral
bedoeld om informatie uit te wisselen en te praten over de
inititatieven om een volwaardig ziekenhuis voor Hoogeveen te behouden.
Het college deelt de zorgen van talloze burgers van Hoogeveen en
ommelanden over de toekomst van Bethesda. Het college is blij met de
brede acties onder de bevolking voor behoud van een volwaardig
ziekenhuis in onze gemeente.
Veel contacten
Het college houdt intussen de vinger aan de pols. Onlangs is er
overleg geweest met de directie en de Raad van Toezicht van het
ziekenhuis. In dat overleg heeft het ziekenhuis uitleg gegeven over de
maatregelen die zijn genomen om te komen tot een herstelplan.
De verantwoordelijke wethouder voor gezondheidszorg Sjoukje de Haan
heeft intensief contact met de voorzitter van de Hoogeveense
huisartsen. Burgemeester en wethouders benaderen ook de provinciale en
de landelijke politiek over de situatie van het Bethesdaziekenhuis.
Ook hierbij is behoud van een volwaardig ziekenhuis uiteraard de
inzet.
Spreekuur wethouders
Op maandag 21 juli vervallen de spreekuren van de wethouders Leistra,
Van der Zwaag en Stoefzand.
tijdelijke openingsuren zijn:
* 07.00 - 08.30
10.00 - 19.30
* 10.00 - 19.30
* 10.00 - 19.30
* 07.00 - 08.30
* 10.00 - 19.30
* 10.00 - 17.30
* 10.00 - 16.00
* 10.00 - 15.30
Openingstijden Buurtbeheer
Ook wijkbeheerders hebben vakantie. Daarom zijn veel wijkkantoren van
Buurtbeheer in de zomerperiode een tijdje gesloten. Hieronder treft u
een overzicht.
Dorpen Zuid (Elim, Hollandscheveld, Nieuw-Moscou, Nieuwlande,
Noordscheschut)
Het wijkkantoor is gesloten van 30 juni t/m 25 juli. Er zijn dan geen
spreekuren.
Krakeel
Het wijkkantoor is gesloten van 7 juli t/m 2 augustus. Er zijn dan
geen spreekuren.
Wolfsbos en Zuid
Het wijkkantoor is tijdens de vakantie geopend. De spreekuren gaan dus
gewoon door.
Centrum-Oost
Van 14 juli t/m 1 augustus is er alleen op woensdag van 11.00-12.00
uur spreekuur in de wijkbeheerpost aan de K. de Raadstraat.
Centrum-West & Venesluis
Het wijkkantoor is gesloten van 14 juli t/m 25 juli. Er zijn geen
spreekuren.
De Weide
Tijdens de gehele zomervakantie zijn er geen spreekuren in de
Weideblik.
Dorpen Noord (Tiendeveen, Nieuweroord, Stuifzand, Pesse, Fluitenberg)
Het wijkkantoor is gesloten van 30 juni t/m 25 juli. Er zijn geen
spreekuren. Na 25 juli zijn er weer spreekuren, maar het kantoor is
slechts beperkt bezet.
In spoedeisende gevallen kunt u terecht bij de gemeente Hoogeveen (291
911). Bij het voorlichtingscentrum van de gemeente wordt u verder
geholpen.
Vrijwilligers vier jaar bezig met verwerking gegevens op computer
Archief Hoogeveen biedt bijzondere bron voor stamboomonderzoek
Het archief van de gemeente Hoogeveen heeft een nieuwe service voor
stamboomonderzoekers en andere belangstellenden. Op één van de
computers in de studiezaal van de gemeente aan De Vos van
Steenwijklaan bevindt zich het bestand van de Nationale Militie
Hoogeveen van 1811 tot 1923. Daarin staan zo'n 10.000 Hoogeveense
jongemannen, die op 19-jarige leeftijd werden ingeschreven voor het
leger.
De genealogen Jan Pol en Anneke Pol-Snippe uit Hoogeveen hebben vier
jaar lang gewerkt aan het koppelen van gegevens uit twee registers.
Bovendien hebben zij er een computerprogramma voor geschreven.
Uniek in Drenthe
Jan en Anneke Pol hebben de gegevens uit het inschrijfregister en het
lotingregister samengebracht. De koppeling van deze gegevens,
ondergebracht in een database, is uniek voor Drenthe. De gemeente is
het echtpaar Pol zeer dankbaar voor het op deze wijze toegankelijk
maken van de gegevens.
Voor stamboomonderzoekers zijn de gekoppelde registers een zeer
interessante bron. In het computerbestand zijn veel extra gegevens te
vinden over onder meer signalement, gezondheid, beroep en eventueel
het regiment waarin ze terecht kwamen.
De beschikbaarheid van de gegevens op de computer heeft als voordeel
dat de oude boeken zelf niet meer geraadpleegd hoeven te worden. En
dat is weer goed voor het behoud van die registers.
Dienstplicht
In 1811 voerde Napoleon in Nederland de dienstplicht in omdat hij in
eigen land niet genoeg manschappen kon rekruteren. Iedere jongeman
tussen de 18 en 19 jaar kreeg een oproep om zich te laten inschrijven
in de gemeente waar zijn ouders woonden. In het inschrijfregister
werden onder meer geboortedatum en -plaats, beroep en namen van
ouders, maten en signalement en eventuele vrijstelling van dienst
genoteerd.
Elk jaar was er een lotingsdag voor degenen die dat jaar 19 werden of
waren geworden. Een aantal jongemannen moest in dienst, de rest werd
vrijgesteld. Gegevens uit het inschrijfregister kwamen voor een deel
terecht in het lotingregister, aangevuld met gegevens over
broederdienst, lichaamsgebreken, regiment, plaatsvervanger,
stamboeknummer enzovoorts.
Saillant
De nieuwe database van het gecombineerde inschrijf- en lotingregister
van de Nationale Militie in het Hoogeveense archief biedt niet alleen
saillante details over voorouders. Vaak zit daar informatie tussen
waarmee stamboomonderzoekers in de zoektocht naar hun voorouders in
andere archieven verder mee kunnen komen.
Het echtpaar Pol aan het werk in de studiezaal van het
gemeentearchief. Foto: Gerrit Boer.
Brand bij Ruma
Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen
Bij een brand in een bedrijfspand van Ruma aan de Fabrieksweg kwam
maandagnacht veel rook vrij. De rook was afkomstig van een kleine
hoeveelheid rubber. Brandweer, politie en justitie constateerden dat
bij de brand geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
De brand werd omstreeks 23.40 uur ontdekt door buurtbewoners. De
brandweer was snel ter plekke en werd geassisteerd door de
bedrijfsbrandweer van het naastgelegen bedrijf van Impress. De
blussers konden voorkomen dat de brand het volledige pand in de as
legde en dat deze oversloeg naar andere panden.
De aanvankelijk zeer dikke rookwolk dreef dwars over Hoogeveen
richting de Schutlanden. Enkele woonhuizen vlak naast het pand werden
uit voorzorg ontruimd, maar de bewoners zijn inmiddels al weer terug
naar huis. De regionaal officier gevaarlijke stoffen stelde vast dat
er bij de brand geen gevaarlijke stoffen vrijkwamen. Burgemeester
Urlings die ter plekke polshoogte kwam nemen kon daarom met de
aanwezige persvoorlichter van de politie besluiten om geen verdere
actie te ondernemen richting bewoners. De politie heeft een kort
persbericht uitgebracht.
Burgerjaarverslag in delen
Enkele weken geleden verscheen het eerste Burgerjaarverslag. Hierin
doet de burgemeester verslag van de kwaliteit van de dienstverlening
door de gemeente. Deze zomer verschijnen regelmatig delen uit het
verslag in het Torentje. Dit keer het hoofdstuk over bezwaren en
klachten.
De rode draad in het Burgerjaarverslag is het contact tussen burger en
gemeente. Een van de doelen van het verslag is de burger een blik te
gunnen in de keuken van het gemeentebestuur. Want de deur van die
keuken hoort wijd open te staan.
Het complete verslag is - zolang de voorraad strekt - gratis
verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het raadhuis. Ook is het
verslag te downloaden via www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op de
website en in het Burgerjaarverslag vindt u een reactiebon. U kunt
daarmee suggesties doen voor verbeteringen van het verslag voor de
komende jaren.
Bezwaren en klachten
De gemeentelijke overheid opereert op veel fronten en raakt dus het
leven van veel mensen. Wie het niet eens is met gemeentelijke
besluiten, kan bezwaar maken. Wie zich onheus bejegent voelt, kan een
klacht indienen. Hoe heeft de gemeente de procedures rondom bezwaren
en klachten georganiseerd en hoe bevalt dit?
Bezwaren
Wie bezwaar heeft tegen een besluit van gemeenteraad, college of
burgemeester (de drie gemeentelijke bestuursorganen), kan een
bezwaarschrift indienen bij de gemeentelijke
bezwaarschriftencommissie. Deze onafhankelijke commissie adviseert het
gemeentebestuur over de zaak. Meestal neemt het gemeentebestuur dit
advies over.
Het aantal bezwaarschriften is in de loop der jaren fors gestegen. In
1978 bracht de commissie in totaal zes adviezen uit. De laatste jaren
ligt het gemiddelde rond 250. Hierbij gaat het over reguliere zaken
als sociale zaken, handhaving en vergunningen voor bouwen, kappen en
slopen. In de grafiek zijn ook de pieken te zien, zoals in verband met
de Wet Waardering onroerende zaken (WOZ) in 2002. Een volledig beeld
van de werkzaamheden staat in het jaarverslag van de
bezwaarschriftencommissie.
Willem Urlings: "Ik ben zeer tevreden over de Hoogeveense
bezwaarschriftencommissie. De bezwaarschriften worden door de
commissie zeer zorgvuldig behandeld. Voor raad, college en
burgemeester is de commissie altijd een onmisbare partner. Niet nu
eens een vriend en dan eens een vijand."
"De stijging van het aantal bezwaarschriften is logisch. De
bezwaarschriftencommissie is in de loop der jaren steeds bekender
geworden. En de burger stelt zich steeds kritischer op."
Klachten
Wie zich niet goed behandeld voelt door bestuurders of ambtenaren, kan
bij de gemeente een klacht indienen. Het kan gaan om niet tijdige
afhandeling van brieven, de wijze van dienstverlening en persoonlijke
bejegening. Sinds 1986 kan men bij de onafhankelijke gemeentelijke
ombudscommissie terecht. Hoogeveen loopt hierin voorop. Pas binnenkort
wordt een ombudsman of -commissie voor elke gemeente verplicht
gesteld.
Een goede interne klachtbehandeling is sinds 1 juli 1999 voor alle
gemeenten wettelijk verplicht. Alleen als burgers het niet eens zijn
met de afhandeling van de klacht volgens de interne klachtprocedure,
kunnen zij zich richten tot de ombudscommissie. Zij doet elk jaar
verslag van haar werkzaamheden.
"Een klacht is een gratis advies voor het verbeteren van de
dienstverlening. En soms is een klacht reden om ronduit excuses aan te
bieden. Een klacht correct afhandelen is een kans voor het
gemeentebestuur eventuele fouten te herstellen. Op die manier kan een
klachtbehandeling bijdragen aan het vertrouwen van de burger in de
gemeente. Helemaal zonder fouten zullen we natuurlijk nooit zijn."
"Onze interne klachtprocedure werkt goed. Veel klachten worden tot
tevredenheid van de klagers wordt opgelost. In Hoogeveen heeft de
ombudscommissie het daardoor minder druk gekregen. Ook het hebben van
een klachtcoördinator zorgt voor een goede klachtafhandeling. Een van
zijn taken is het registreren van alle klachten. Daardoor kunnen we
goed structurele verbeteringen invoeren en toekomstige fouten
voorkomen."
"Een gemeente kan zich ook aansluiten bij de Nationale Ombudsman in
Den Haag. Maar wij zullen dat niet doen, omdat onze commissie zo prima
werkt."
Spartelvijver Krakeel blijft droog
De spartelvijver in de wijk Krakeel staat droog. Jammer voor de
kinderen, want zij kunnen deze zomer dus niet spelen en zwemmen in de
spartelvijver.
Het afgelopen jaar is de vijver regelmatig doelwit geweest van
vernielingen. Het beton is beschadigd door brand en het pompsysteem
moest worden vervangen. Er is nu ook een onderzoek gaande naar de
waterkwaliteit in spartelvijvers. In afwachting van de
onderzoeksresultaten heeft Buurtbeheer besloten om de spartelvijver
nog niet te repareren.
Buurtbeheer plaatst bankjes op kanaaldijk
De bewoners van Krakeel hebben op de verkiezingsavond van het
Wijkgebonden Leefbaarheidbudget hun stem laten horen. Vijf van de
gekozen projecten worden nog dit jaar uitgevoerd. Eén van die
projecten is het plaatsen van drie bankjes op de kanaaldijk.
De bankjes zijn inmiddels gearriveerd bij het onderkomen van de
wijkploeg in het Zuiderkruis. Donderdagochtend 17 juli gaat
Buurtbeheer de bankjes plaatsen. Ze komen ter hoogte van de Sirius,
speeltuin Canopus en de Regulus.
Eerder deze week zijn al enkele 'blikvangers' (netten aan een ring
waarin je lege blikjes kunt werpen) en papierbakken her en der in de
wijk Krakeel geplaatst. Ook dit project is uitgevoerd in het kader van
het Wijkgebonden Leefbaarheidbudget.
Zaterdag van 3 tot 4
David Maker op carillon
Aanstaande zaterdag 19 juli is er weer een concert op het carillon van
het raadhuis. Van 15.00 -16.00 uur speelt de amerikaanse musicus David
Maker, adjunct-hoofd van het muziekdepartement van de Universiteit van
Connecticut.
David Maker werd geboren in Vermont en haalde zijn graad en
muziekdiploma's aan de universiteiten van Michigan, Connecticut en
Canada. Verdere studies volgde hij aan de universiteiten van Colorado
en Ohio.
Gevarieerd werk
Tijdens zijn lange carrière als kapelmeester schreef Maker honderden
musicalarrangementen en ontwierp veel composities en shows voor
showbands. Hij leidde voorstellingen in Amerika en in veel hoofdsteden
van Europa. Vijf jaar lang was hij het enige Amerikaanse jurylid bij
het grootste muziekfestival voor muziekkorpsen en showbands ter
wereld: het Wereldmuziekconcours in Kerkrade.
Tegenwoordig schrijft Maker voor Spielmannszug Rödemis in Husum
(Duitsland) en voor het Seventh Regiment Drum and Bugle Corps in New
London, Connecticut.
Eigen methode
David Maker bespeelt sinds 1994 het historisch Austin Cornelius Dunham
Carillon aan de Universiteit van Connecticut. Ook bespeelt hij
regelmatig de beiaard aan het Trinity College in Hartford, Connecticut
en bij de Simsbury United Methodist Church in Connecticut. Zijn
methode van adapted change ringing for carillon wordt steeds
populairder in de VS. Zijn composities worden gepubliceerd door
American Carillon Music Edition.
Zaterdag speelt David Maker de volgende stukken:
* Organ Concerto No 1. (Allegro, Grave, Presto) van Johann Sebastian
Bach, bewerkt voor carillon door Albert Gerken.
* Almains and Galliards (Lady Laiton's Almain 1, Lady Laiton's
Almain 2, Melancholy Galliard, The Frog Galliard) van John Dowland
in een arrangement van Frank Deleu.
* Fantasie für Glockenspiel van Peter Langberg.
* Sonata, WQ 132 (Poco Adagio, Allegro, Allegro) van Karl Philip
Emmanuel Bach, bewerkt voor carillon door David Maker zelf.
* Woodland Echoes (Stream, Pond, Cuckoo) van Anthony Skilbeck.
* Fife and Fiddle Tunes (The Downfall of Paris, Hell on the Wabash,
The Tennessee Waltz). Arrangement van David Maker.
* Excerpts from Petite Suite en Quinze Images (Prelude, Berceuse aux
etoiles, Adieu, Quadrille) van Jacques Ibert, arrangement van Bob
van Wely.
* Sometunes. In een arrangement van David Maker, een geïmproviseerde
selectie van Something, Somebody Loves me, Somebody To Love
(Jefferson Airplane), Somebody To Love (Queen), Someone To Watch
Over Me, Some Day My Prince Will Come, Sometimes in Winter,
Somewhere My Love, Somewhere.
Dat óók op www.hoogeveen.nl
Discussiëren over zaken die leven in Hoogeveen? Dat kan via de website
van de gemeente. U kunt meediscussiëren onder de thema's Over het
leven, Over Hoogeveen en Over het gemeentelijk beleid. U kunt reageren
maar ook zelf een nieuwe discussie starten. Aanmelden is eenvoudig en
hoeft maar eenmaal: een korte handleiding vindt u op de site. De
discussiepagina's staan onder het hoofdstuk Uw mening in het digitaal
gemeentehuis.
Mededelingen
Verkeersbesluiten Erflanden
Erflanden 1
besloten om in de nieuwe woonwijk Erflanden, de paden De Laan en de
Vlinderdijk aan te wijzen als fietspad en het pad vanuit noordelijke
naar zuidelijke richting gelegen in het westelijk deel van Erflanden
aan te wijzen als voetpad.
Erflanden 2
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij voor het
gebied
Erflanden hebben besloten om binnen de volgende grenzen een maximum
toegestane snelheid van 30 km per uur in te stellen:
- Op de Noorddreef vanaf de aansluiting met de Zuidwoldigerweg.
- Op de Zuiddreef vanaf de aansluiting met de Zuidwoldigerweg.
- De toegang naar de wijk Erflanden via de Schutlandenweg.
Tegen deze twee verkeersbesluiten kunt u bezwaar maken. Voor nadere
informatie verwijzen wij u naar de officiële publicatie op het
publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het
gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen,
telefoon 291646.
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* M.G.D. Kegel-Martens, voor het kappen van een Larix staande aan De
Tellinghorst 11 in Hoogeveen.
* R. Koops, voor het knotten van een kastanje staande aan
Dorpsstraat 26 in Elim.
* Flevo Bouw B.V. voor het kappen van een plataan staande aan de
achterzijde van Alteveerstraat 18 in Hoogeveen.
Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en
Wethouders.
Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Plan in Hoofdzaak,
Landelijk Gebied en Schoonhoven ten behoeve van de volgende
bouwaanvragen:
* R. Winter, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het
perceel Zuideropgaande 69 te Hollandscheveld
* J.J.A. van Diepen, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan
op het perceel Coevorderstraatweg 95 te Nieuweroord
* Alescon, voor het bouwen van een machineschuur op het perceel
Marten Kuilerweg 49 te Elim.
De bouwplannen liggen met ingang van 17 juli 2003 gedurende twee weken
ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders
schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van
vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten
behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.
bestemmingsplannen Pesse, Landelijk Gebied en Zuid ten behoeve van de
volgende bouwaanvragen:
* J. Mulderij, voor het uitbreiden van de woning De Marke 27 te
Pesse;
* N.A. van Hoogdalen, voor het plaatsen van een container/schuilstal
hoek Carstenswijk/Rauweveldweg te Elim;
* W. Kraan, voor het uitbreiden van een fysiotherapie-praktijkruimte
aan de Tamboerlaan 319 te Hoogeveen.
De bouwaanvragen liggen met ingang van 17 juli 2003 gedurende vier
weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen,
in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze
termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze over de aanvragen bij
Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
bestemmingsplan Landelijk Gebied Beilen vrijstelling te verlenen aan:
* L.J.M. Duinkerken, voor het bouwen van een schuilstal aan het
Bottersdijkje te Tiendeveen
Het bouwplan ligt met ingang van 17 juli 2003 gedurende vier weken ter
inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze termijn
kunt u, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk uw zienswijze
naar voren brengen over het verlenen van vrijstelling van het van
toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van
dit bouwplan.
Lichte bouwaanvragen:
* Molenberg R.M., plaatsen van twee dakkapellen op een woning,
Groenland 27
* Schalen G., vernieuwen van een schuur en plaatsen van carport,
Noorderweg 15 en Prinses Irenestraat 21
* Jonge de H., bouwen van een bijkeuken, Veldbrake 28, Pesse
* Bouwbedrijf Fieko, wijzigen van gevels, Canopus 8
* Bouwbedrijf Fieko, wijzigen van gevels, Canopus 10
* Achteren van J., verplaatsen van een garage/berging, Noorderweg 34
* Kruitbosch E.J., uitbreiden van een woning, Schelde 4
* Jaspers Faijer J.D.F., plaatsen van een dakkapel op de woning, van
Leeuwenhoekstraat 55
* Duinkerken P.W., plaatsen van een dakkapel op de woning, van
Leeuwenhoekstraat 96
* Bouwbedrijf Fieko, uitbreiden van een woning, Riegshoogtendijk 40,
Reguliere bouwaanvragen:
* Macobouw B.V., gewijzigd uitvoeren balkons appartementengebouw,
Willemskade 27
* Lanting Klazienaveen Beheer B.V, uitbreiden van een bedrijfspand,
Stephensonstraat 8
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), tijdelijk plaatsen van een
onderwijsgebouw, De Reiger (nabij huisnummer 102)
* Noordveld - Bos A., uitbreiden van een dakkapel op de woning, De
Wezeboom 16
* Hosmar G.J., uitbreiden van een woonhuis, Rietland 22
* Klussenbedrijf P.J. Folkers, gedeeltelijk vergroten van een loods,
Europaweg 26
* Boer L., aanbrengen van gevelreclame, Griendtsveenweg 30A
* Aldi Ommen B.V., wijzigen van de voorgevel Aldi, Markt 9
* Domesta Woonstichting, uitbreiden van bestaande woningen,
Schoonvelde-Oost
Sloopaanvragen:
* Kramer H.F., gedeeltelijk slopen van een schuur, Kanaal W.Z. 16,
Tiendeveen
* Achteren van J., slopen van een garage/berging, Noorderweg 34
* Wemmenhove J., gefaseerd slopen van een woning, kantoor, showroom
en garage, Schutstraat 89-91
Bouw- en sloopvergunningen
Lichte bouwvergunningen:
* Jonge de R., plaatsen van een dakkapel op de woning, Roerdomplaan
---
* Kemfers R.D., uitbreiden van een woning, Laveranhof 16
* Gruppen E., bouwen van een erker/luifel, Nicolaas Beetsstraat 28
* Groothuis Woningbouw B.V., plaatsen van geïsoleerde bergingen en
verlengen en verbreden van garages, Zuidwoldigerweg (kavels 41 t/m
45)
Reguliere bouwvergunningen:
* Gosink-Kranghand H., uitbreiden van een woning, Kanaalweg 37
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), verbouwen van een zoutloods
tot stallingsruimte, De Vos van Steenwijklaan 75
* Barnstormers, plaatsen van een opslagloods, Plesmanstraat 8
(Vliegveld Hoogeveen)
* Afman T.K., uitbreiden van een woning, De Drift 15
* Ç. Zantingh-Akçelik, uitbreiden van een woning, Karper 24
* Dekker H., gedeeltelijk vernieuwen van een opslagloods, Jan
Slotswijk 116, Elim
Reguliere bouwvergunning van rechtswege:
* Kremer R.J.A., uitbreiden van een woning, De Helling 41
Reguliere bouwvergunning fase I:
* Venko Groep B.V., uitbreiden van een kantoorpand, Marconistraat 1
Wijziging bouwvergunningen:
* Aannemingsbedrijf Roosdom Tijhuis, gewijzigde uitvoering bouw van
vijfendertig woningen (type Constanza), Citroenvlinder,
Kommavlinder, Aardbeivlinder en Groot Koolwitje (Erflanden)
* Koekoek H.J., plaatsen van een dakkapel met plat dak op de
bedrijfswoning, Buitenvaart W12
* Klussenbedrijf Pol, uitbreiden/verbouwen van een woning en bouwen
van een garage, Fluitenbergseweg 58, Fluitenberg
Weigering bouwvergunning:
* Smink P., bouwen van een woning met schuur, Zuideropgaande (t.o.
huisnummer 138), Hollandscheveld
Sloopvergunningen:
* Jonkman H., slopen van een winkelpand, Alteveerstraat 52
* Provinciaal Bestuur Drenthe (Productgroep Wegen en Kanalen),
slopen van een bedieningsgebouw, Zuidwoldigerweg (nabij de nr's 43
en 45)
* Aannemersbedrijf Friso, diverse sloopwerkzaamheden 't Kofschip,
Booyenverlaat 11
Gemeente Hoogeveen