Gemeente Hoogeveen

16 juli 2003

* Fractievoorzitters bijeen over Bethesda *
* Spreekuur wethouders *

* Openingstijden Buurtbeheer *

* Archief Hoogeveen biedt bijzondere bron voor stamboomonderzoek *
* Brand bij Ruma *

* Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen *

* Burgerjaarverslag in delen *

* Bezwaren en klachten *

* Spartelvijver Krakeel blijft droog *

* Buurtbeheer plaatst bankjes op kanaaldijk *
* David Maker op carillon *

* Gevarieerd werk *

* Eigen methode *

* Dat óók op www.hoogeveen.nl *


* Verkeersbesluiten Erflanden *

* Erflanden 1 *

* Erflanden 2 *

* Kapvergunningen *

* Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
* Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *

* Bouw- en sloopvergunningen *

Fractievoorzitters bijeen over Bethesda

Dinsdagmiddag zijn de fractievoorzitters op uitnodiging van burgemeester en wethouders bijeen geweest om te praten over de ontwikkelingen rond ziekenhuis Bethesda. De bijeenkomst was vooral bedoeld om informatie uit te wisselen en te praten over de inititatieven om een volwaardig ziekenhuis voor Hoogeveen te behouden.

Het college deelt de zorgen van talloze burgers van Hoogeveen en ommelanden over de toekomst van Bethesda. Het college is blij met de brede acties onder de bevolking voor behoud van een volwaardig ziekenhuis in onze gemeente.

Veel contacten

Het college houdt intussen de vinger aan de pols. Onlangs is er overleg geweest met de directie en de Raad van Toezicht van het ziekenhuis. In dat overleg heeft het ziekenhuis uitleg gegeven over de maatregelen die zijn genomen om te komen tot een herstelplan.

De verantwoordelijke wethouder voor gezondheidszorg Sjoukje de Haan heeft intensief contact met de voorzitter van de Hoogeveense huisartsen. Burgemeester en wethouders benaderen ook de provinciale en de landelijke politiek over de situatie van het Bethesdaziekenhuis. Ook hierbij is behoud van een volwaardig ziekenhuis uiteraard de inzet.

Spreekuur wethouders

Op maandag 21 juli vervallen de spreekuren van de wethouders Leistra, Van der Zwaag en Stoefzand.
tijdelijke openingsuren zijn:

* 07.00 - 08.30

10.00 - 19.30

* 10.00 - 19.30

* 10.00 - 19.30

* 07.00 - 08.30

* 10.00 - 19.30

* 10.00 - 17.30

* 10.00 - 16.00

* 10.00 - 15.30

Openingstijden Buurtbeheer

Ook wijkbeheerders hebben vakantie. Daarom zijn veel wijkkantoren van Buurtbeheer in de zomerperiode een tijdje gesloten. Hieronder treft u een overzicht.

Dorpen Zuid (Elim, Hollandscheveld, Nieuw-Moscou, Nieuwlande, Noordscheschut)

Het wijkkantoor is gesloten van 30 juni t/m 25 juli. Er zijn dan geen spreekuren.

Krakeel

Het wijkkantoor is gesloten van 7 juli t/m 2 augustus. Er zijn dan geen spreekuren.

Wolfsbos en Zuid

Het wijkkantoor is tijdens de vakantie geopend. De spreekuren gaan dus gewoon door.

Centrum-Oost

Van 14 juli t/m 1 augustus is er alleen op woensdag van 11.00-12.00 uur spreekuur in de wijkbeheerpost aan de K. de Raadstraat.

Centrum-West & Venesluis

Het wijkkantoor is gesloten van 14 juli t/m 25 juli. Er zijn geen spreekuren.

De Weide

Tijdens de gehele zomervakantie zijn er geen spreekuren in de Weideblik.

Dorpen Noord (Tiendeveen, Nieuweroord, Stuifzand, Pesse, Fluitenberg)

Het wijkkantoor is gesloten van 30 juni t/m 25 juli. Er zijn geen spreekuren. Na 25 juli zijn er weer spreekuren, maar het kantoor is slechts beperkt bezet.

In spoedeisende gevallen kunt u terecht bij de gemeente Hoogeveen (291 911). Bij het voorlichtingscentrum van de gemeente wordt u verder geholpen.
Vrijwilligers vier jaar bezig met verwerking gegevens op computer

Archief Hoogeveen biedt bijzondere bron voor stamboomonderzoek Het archief van de gemeente Hoogeveen heeft een nieuwe service voor stamboomonderzoekers en andere belangstellenden. Op één van de computers in de studiezaal van de gemeente aan De Vos van Steenwijklaan bevindt zich het bestand van de Nationale Militie Hoogeveen van 1811 tot 1923. Daarin staan zo'n 10.000 Hoogeveense jongemannen, die op 19-jarige leeftijd werden ingeschreven voor het leger.

De genealogen Jan Pol en Anneke Pol-Snippe uit Hoogeveen hebben vier jaar lang gewerkt aan het koppelen van gegevens uit twee registers. Bovendien hebben zij er een computerprogramma voor geschreven.

Uniek in Drenthe

Jan en Anneke Pol hebben de gegevens uit het inschrijfregister en het lotingregister samengebracht. De koppeling van deze gegevens, ondergebracht in een database, is uniek voor Drenthe. De gemeente is het echtpaar Pol zeer dankbaar voor het op deze wijze toegankelijk maken van de gegevens.

Voor stamboomonderzoekers zijn de gekoppelde registers een zeer interessante bron. In het computerbestand zijn veel extra gegevens te vinden over onder meer signalement, gezondheid, beroep en eventueel het regiment waarin ze terecht kwamen.

De beschikbaarheid van de gegevens op de computer heeft als voordeel dat de oude boeken zelf niet meer geraadpleegd hoeven te worden. En dat is weer goed voor het behoud van die registers.

Dienstplicht

In 1811 voerde Napoleon in Nederland de dienstplicht in omdat hij in eigen land niet genoeg manschappen kon rekruteren. Iedere jongeman tussen de 18 en 19 jaar kreeg een oproep om zich te laten inschrijven in de gemeente waar zijn ouders woonden. In het inschrijfregister werden onder meer geboortedatum en -plaats, beroep en namen van ouders, maten en signalement en eventuele vrijstelling van dienst genoteerd.

Elk jaar was er een lotingsdag voor degenen die dat jaar 19 werden of waren geworden. Een aantal jongemannen moest in dienst, de rest werd vrijgesteld. Gegevens uit het inschrijfregister kwamen voor een deel terecht in het lotingregister, aangevuld met gegevens over broederdienst, lichaamsgebreken, regiment, plaatsvervanger, stamboeknummer enzovoorts.

Saillant

De nieuwe database van het gecombineerde inschrijf- en lotingregister van de Nationale Militie in het Hoogeveense archief biedt niet alleen saillante details over voorouders. Vaak zit daar informatie tussen waarmee stamboomonderzoekers in de zoektocht naar hun voorouders in andere archieven verder mee kunnen komen.

Het echtpaar Pol aan het werk in de studiezaal van het gemeentearchief. Foto: Gerrit Boer.

Brand bij Ruma

Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen

Bij een brand in een bedrijfspand van Ruma aan de Fabrieksweg kwam maandagnacht veel rook vrij. De rook was afkomstig van een kleine hoeveelheid rubber. Brandweer, politie en justitie constateerden dat bij de brand geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.

De brand werd omstreeks 23.40 uur ontdekt door buurtbewoners. De brandweer was snel ter plekke en werd geassisteerd door de bedrijfsbrandweer van het naastgelegen bedrijf van Impress. De blussers konden voorkomen dat de brand het volledige pand in de as legde en dat deze oversloeg naar andere panden.

De aanvankelijk zeer dikke rookwolk dreef dwars over Hoogeveen richting de Schutlanden. Enkele woonhuizen vlak naast het pand werden uit voorzorg ontruimd, maar de bewoners zijn inmiddels al weer terug naar huis. De regionaal officier gevaarlijke stoffen stelde vast dat er bij de brand geen gevaarlijke stoffen vrijkwamen. Burgemeester Urlings die ter plekke polshoogte kwam nemen kon daarom met de aanwezige persvoorlichter van de politie besluiten om geen verdere actie te ondernemen richting bewoners. De politie heeft een kort persbericht uitgebracht.

Burgerjaarverslag in delen

Enkele weken geleden verscheen het eerste Burgerjaarverslag. Hierin doet de burgemeester verslag van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente. Deze zomer verschijnen regelmatig delen uit het verslag in het Torentje. Dit keer het hoofdstuk over bezwaren en klachten.

De rode draad in het Burgerjaarverslag is het contact tussen burger en gemeente. Een van de doelen van het verslag is de burger een blik te gunnen in de keuken van het gemeentebestuur. Want de deur van die keuken hoort wijd open te staan.

Het complete verslag is - zolang de voorraad strekt - gratis verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het raadhuis. Ook is het verslag te downloaden via www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op de website en in het Burgerjaarverslag vindt u een reactiebon. U kunt daarmee suggesties doen voor verbeteringen van het verslag voor de komende jaren.

Bezwaren en klachten

De gemeentelijke overheid opereert op veel fronten en raakt dus het leven van veel mensen. Wie het niet eens is met gemeentelijke besluiten, kan bezwaar maken. Wie zich onheus bejegent voelt, kan een klacht indienen. Hoe heeft de gemeente de procedures rondom bezwaren en klachten georganiseerd en hoe bevalt dit?

Bezwaren

Wie bezwaar heeft tegen een besluit van gemeenteraad, college of burgemeester (de drie gemeentelijke bestuursorganen), kan een bezwaarschrift indienen bij de gemeentelijke
bezwaarschriftencommissie. Deze onafhankelijke commissie adviseert het gemeentebestuur over de zaak. Meestal neemt het gemeentebestuur dit advies over.

Het aantal bezwaarschriften is in de loop der jaren fors gestegen. In 1978 bracht de commissie in totaal zes adviezen uit. De laatste jaren ligt het gemiddelde rond 250. Hierbij gaat het over reguliere zaken als sociale zaken, handhaving en vergunningen voor bouwen, kappen en slopen. In de grafiek zijn ook de pieken te zien, zoals in verband met de Wet Waardering onroerende zaken (WOZ) in 2002. Een volledig beeld van de werkzaamheden staat in het jaarverslag van de bezwaarschriftencommissie.

Willem Urlings: "Ik ben zeer tevreden over de Hoogeveense bezwaarschriftencommissie. De bezwaarschriften worden door de commissie zeer zorgvuldig behandeld. Voor raad, college en burgemeester is de commissie altijd een onmisbare partner. Niet nu eens een vriend en dan eens een vijand."

"De stijging van het aantal bezwaarschriften is logisch. De bezwaarschriftencommissie is in de loop der jaren steeds bekender geworden. En de burger stelt zich steeds kritischer op."

Klachten

Wie zich niet goed behandeld voelt door bestuurders of ambtenaren, kan bij de gemeente een klacht indienen. Het kan gaan om niet tijdige afhandeling van brieven, de wijze van dienstverlening en persoonlijke bejegening. Sinds 1986 kan men bij de onafhankelijke gemeentelijke ombudscommissie terecht. Hoogeveen loopt hierin voorop. Pas binnenkort wordt een ombudsman of -commissie voor elke gemeente verplicht gesteld.

Een goede interne klachtbehandeling is sinds 1 juli 1999 voor alle gemeenten wettelijk verplicht. Alleen als burgers het niet eens zijn met de afhandeling van de klacht volgens de interne klachtprocedure, kunnen zij zich richten tot de ombudscommissie. Zij doet elk jaar verslag van haar werkzaamheden.

"Een klacht is een gratis advies voor het verbeteren van de dienstverlening. En soms is een klacht reden om ronduit excuses aan te bieden. Een klacht correct afhandelen is een kans voor het gemeentebestuur eventuele fouten te herstellen. Op die manier kan een klachtbehandeling bijdragen aan het vertrouwen van de burger in de gemeente. Helemaal zonder fouten zullen we natuurlijk nooit zijn."

"Onze interne klachtprocedure werkt goed. Veel klachten worden tot tevredenheid van de klagers wordt opgelost. In Hoogeveen heeft de ombudscommissie het daardoor minder druk gekregen. Ook het hebben van een klachtcoördinator zorgt voor een goede klachtafhandeling. Een van zijn taken is het registreren van alle klachten. Daardoor kunnen we goed structurele verbeteringen invoeren en toekomstige fouten voorkomen."

"Een gemeente kan zich ook aansluiten bij de Nationale Ombudsman in Den Haag. Maar wij zullen dat niet doen, omdat onze commissie zo prima werkt."

Spartelvijver Krakeel blijft droog

De spartelvijver in de wijk Krakeel staat droog. Jammer voor de kinderen, want zij kunnen deze zomer dus niet spelen en zwemmen in de spartelvijver.

Het afgelopen jaar is de vijver regelmatig doelwit geweest van vernielingen. Het beton is beschadigd door brand en het pompsysteem moest worden vervangen. Er is nu ook een onderzoek gaande naar de waterkwaliteit in spartelvijvers. In afwachting van de onderzoeksresultaten heeft Buurtbeheer besloten om de spartelvijver nog niet te repareren.

Buurtbeheer plaatst bankjes op kanaaldijk

De bewoners van Krakeel hebben op de verkiezingsavond van het Wijkgebonden Leefbaarheidbudget hun stem laten horen. Vijf van de gekozen projecten worden nog dit jaar uitgevoerd. Eén van die projecten is het plaatsen van drie bankjes op de kanaaldijk.

De bankjes zijn inmiddels gearriveerd bij het onderkomen van de wijkploeg in het Zuiderkruis. Donderdagochtend 17 juli gaat Buurtbeheer de bankjes plaatsen. Ze komen ter hoogte van de Sirius, speeltuin Canopus en de Regulus.

Eerder deze week zijn al enkele 'blikvangers' (netten aan een ring waarin je lege blikjes kunt werpen) en papierbakken her en der in de wijk Krakeel geplaatst. Ook dit project is uitgevoerd in het kader van het Wijkgebonden Leefbaarheidbudget.

Zaterdag van 3 tot 4

David Maker op carillon

Aanstaande zaterdag 19 juli is er weer een concert op het carillon van het raadhuis. Van 15.00 -16.00 uur speelt de amerikaanse musicus David Maker, adjunct-hoofd van het muziekdepartement van de Universiteit van Connecticut.

David Maker werd geboren in Vermont en haalde zijn graad en muziekdiploma's aan de universiteiten van Michigan, Connecticut en Canada. Verdere studies volgde hij aan de universiteiten van Colorado en Ohio.

Gevarieerd werk

Tijdens zijn lange carrière als kapelmeester schreef Maker honderden musicalarrangementen en ontwierp veel composities en shows voor showbands. Hij leidde voorstellingen in Amerika en in veel hoofdsteden van Europa. Vijf jaar lang was hij het enige Amerikaanse jurylid bij het grootste muziekfestival voor muziekkorpsen en showbands ter wereld: het Wereldmuziekconcours in Kerkrade.

Tegenwoordig schrijft Maker voor Spielmannszug Rödemis in Husum (Duitsland) en voor het Seventh Regiment Drum and Bugle Corps in New London, Connecticut.

Eigen methode

David Maker bespeelt sinds 1994 het historisch Austin Cornelius Dunham Carillon aan de Universiteit van Connecticut. Ook bespeelt hij regelmatig de beiaard aan het Trinity College in Hartford, Connecticut en bij de Simsbury United Methodist Church in Connecticut. Zijn methode van adapted change ringing for carillon wordt steeds populairder in de VS. Zijn composities worden gepubliceerd door American Carillon Music Edition.

Zaterdag speelt David Maker de volgende stukken:
* Organ Concerto No 1. (Allegro, Grave, Presto) van Johann Sebastian Bach, bewerkt voor carillon door Albert Gerken.
* Almains and Galliards (Lady Laiton's Almain 1, Lady Laiton's Almain 2, Melancholy Galliard, The Frog Galliard) van John Dowland in een arrangement van Frank Deleu.

* Fantasie für Glockenspiel van Peter Langberg.
* Sonata, WQ 132 (Poco Adagio, Allegro, Allegro) van Karl Philip Emmanuel Bach, bewerkt voor carillon door David Maker zelf.
* Woodland Echoes (Stream, Pond, Cuckoo) van Anthony Skilbeck.
* Fife and Fiddle Tunes (The Downfall of Paris, Hell on the Wabash, The Tennessee Waltz). Arrangement van David Maker.
* Excerpts from Petite Suite en Quinze Images (Prelude, Berceuse aux etoiles, Adieu, Quadrille) van Jacques Ibert, arrangement van Bob van Wely.

* Sometunes. In een arrangement van David Maker, een geïmproviseerde selectie van Something, Somebody Loves me, Somebody To Love (Jefferson Airplane), Somebody To Love (Queen), Someone To Watch Over Me, Some Day My Prince Will Come, Sometimes in Winter, Somewhere My Love, Somewhere.

Dat óók op www.hoogeveen.nl

Discussiëren over zaken die leven in Hoogeveen? Dat kan via de website van de gemeente. U kunt meediscussiëren onder de thema's Over het leven, Over Hoogeveen en Over het gemeentelijk beleid. U kunt reageren maar ook zelf een nieuwe discussie starten. Aanmelden is eenvoudig en hoeft maar eenmaal: een korte handleiding vindt u op de site. De discussiepagina's staan onder het hoofdstuk Uw mening in het digitaal gemeentehuis.
Mededelingen
Verkeersbesluiten Erflanden
Erflanden 1
besloten om in de nieuwe woonwijk Erflanden, de paden De Laan en de Vlinderdijk aan te wijzen als fietspad en het pad vanuit noordelijke naar zuidelijke richting gelegen in het westelijk deel van Erflanden aan te wijzen als voetpad.

Erflanden 2

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij voor het gebied

Erflanden hebben besloten om binnen de volgende grenzen een maximum toegestane snelheid van 30 km per uur in te stellen:

- Op de Noorddreef vanaf de aansluiting met de Zuidwoldigerweg.

- Op de Zuiddreef vanaf de aansluiting met de Zuidwoldigerweg.

- De toegang naar de wijk Erflanden via de Schutlandenweg.

Tegen deze twee verkeersbesluiten kunt u bezwaar maken. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen, telefoon 291646.
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:


* M.G.D. Kegel-Martens, voor het kappen van een Larix staande aan De Tellinghorst 11 in Hoogeveen.

* R. Koops, voor het knotten van een kastanje staande aan Dorpsstraat 26 in Elim.

* Flevo Bouw B.V. voor het kappen van een plataan staande aan de achterzijde van Alteveerstraat 18 in Hoogeveen.

Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Plan in Hoofdzaak, Landelijk Gebied en Schoonhoven ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* R. Winter, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het perceel Zuideropgaande 69 te Hollandscheveld
* J.J.A. van Diepen, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het perceel Coevorderstraatweg 95 te Nieuweroord
* Alescon, voor het bouwen van een machineschuur op het perceel Marten Kuilerweg 49 te Elim.

De bouwplannen liggen met ingang van 17 juli 2003 gedurende twee weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen. bestemmingsplannen Pesse, Landelijk Gebied en Zuid ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* J. Mulderij, voor het uitbreiden van de woning De Marke 27 te Pesse;

* N.A. van Hoogdalen, voor het plaatsen van een container/schuilstal hoek Carstenswijk/Rauweveldweg te Elim;

* W. Kraan, voor het uitbreiden van een fysiotherapie-praktijkruimte aan de Tamboerlaan 319 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 17 juli 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze over de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
bestemmingsplan Landelijk Gebied Beilen vrijstelling te verlenen aan:
* L.J.M. Duinkerken, voor het bouwen van een schuilstal aan het Bottersdijkje te Tiendeveen

Het bouwplan ligt met ingang van 17 juli 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen over het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.
Lichte bouwaanvragen:

* Molenberg R.M., plaatsen van twee dakkapellen op een woning, Groenland 27

* Schalen G., vernieuwen van een schuur en plaatsen van carport, Noorderweg 15 en Prinses Irenestraat 21

* Jonge de H., bouwen van een bijkeuken, Veldbrake 28, Pesse
* Bouwbedrijf Fieko, wijzigen van gevels, Canopus 8
* Bouwbedrijf Fieko, wijzigen van gevels, Canopus 10
* Achteren van J., verplaatsen van een garage/berging, Noorderweg 34
* Kruitbosch E.J., uitbreiden van een woning, Schelde 4
* Jaspers Faijer J.D.F., plaatsen van een dakkapel op de woning, van Leeuwenhoekstraat 55

* Duinkerken P.W., plaatsen van een dakkapel op de woning, van Leeuwenhoekstraat 96

* Bouwbedrijf Fieko, uitbreiden van een woning, Riegshoogtendijk 40, Reguliere bouwaanvragen:

* Macobouw B.V., gewijzigd uitvoeren balkons appartementengebouw, Willemskade 27

* Lanting Klazienaveen Beheer B.V, uitbreiden van een bedrijfspand, Stephensonstraat 8

* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), tijdelijk plaatsen van een onderwijsgebouw, De Reiger (nabij huisnummer 102)
* Noordveld - Bos A., uitbreiden van een dakkapel op de woning, De Wezeboom 16

* Hosmar G.J., uitbreiden van een woonhuis, Rietland 22
* Klussenbedrijf P.J. Folkers, gedeeltelijk vergroten van een loods, Europaweg 26

* Boer L., aanbrengen van gevelreclame, Griendtsveenweg 30A
* Aldi Ommen B.V., wijzigen van de voorgevel Aldi, Markt 9
* Domesta Woonstichting, uitbreiden van bestaande woningen, Schoonvelde-Oost

Sloopaanvragen:

* Kramer H.F., gedeeltelijk slopen van een schuur, Kanaal W.Z. 16, Tiendeveen

* Achteren van J., slopen van een garage/berging, Noorderweg 34
* Wemmenhove J., gefaseerd slopen van een woning, kantoor, showroom en garage, Schutstraat 89-91
Bouw- en sloopvergunningen
Lichte bouwvergunningen:

* Jonge de R., plaatsen van een dakkapel op de woning, Roerdomplaan
---

* Kemfers R.D., uitbreiden van een woning, Laveranhof 16
* Gruppen E., bouwen van een erker/luifel, Nicolaas Beetsstraat 28
* Groothuis Woningbouw B.V., plaatsen van geïsoleerde bergingen en verlengen en verbreden van garages, Zuidwoldigerweg (kavels 41 t/m 45)

Reguliere bouwvergunningen:

* Gosink-Kranghand H., uitbreiden van een woning, Kanaalweg 37
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), verbouwen van een zoutloods tot stallingsruimte, De Vos van Steenwijklaan 75
* Barnstormers, plaatsen van een opslagloods, Plesmanstraat 8 (Vliegveld Hoogeveen)

* Afman T.K., uitbreiden van een woning, De Drift 15
* Ç. Zantingh-Akçelik, uitbreiden van een woning, Karper 24
* Dekker H., gedeeltelijk vernieuwen van een opslagloods, Jan Slotswijk 116, Elim

Reguliere bouwvergunning van rechtswege:

* Kremer R.J.A., uitbreiden van een woning, De Helling 41

Reguliere bouwvergunning fase I:

* Venko Groep B.V., uitbreiden van een kantoorpand, Marconistraat 1

Wijziging bouwvergunningen:

* Aannemingsbedrijf Roosdom Tijhuis, gewijzigde uitvoering bouw van vijfendertig woningen (type Constanza), Citroenvlinder, Kommavlinder, Aardbeivlinder en Groot Koolwitje (Erflanden)
* Koekoek H.J., plaatsen van een dakkapel met plat dak op de bedrijfswoning, Buitenvaart W12

* Klussenbedrijf Pol, uitbreiden/verbouwen van een woning en bouwen van een garage, Fluitenbergseweg 58, Fluitenberg

Weigering bouwvergunning:

* Smink P., bouwen van een woning met schuur, Zuideropgaande (t.o. huisnummer 138), Hollandscheveld

Sloopvergunningen:

* Jonkman H., slopen van een winkelpand, Alteveerstraat 52
* Provinciaal Bestuur Drenthe (Productgroep Wegen en Kanalen), slopen van een bedieningsgebouw, Zuidwoldigerweg (nabij de nr's 43 en 45)

* Aannemersbedrijf Friso, diverse sloopwerkzaamheden 't Kofschip, Booyenverlaat 11