Heerlijk, bijna tropische temperaturen: fantastisch voor
zonneliefhebbers, maar het houdt meteen gevaar in voor een (te)
hoog ozongehalte. En da's dan weer minder leuk voor mensen die
bijzonder gevoelig zijn aan luchtvervuiling; vooral kinderen,
ouderen, zieken én astmapatiënten. Wanneer er 180 microgram ozon
per kubieke meter lucht wordt waargenomen, moet de bevolking
worden ingelicht. Vlaams leefmilieuminister Ludo Sannen vraagt de
automobilisten "ozonvriendelijker" te rijden. Het verkeer zorgt
immers voor een sterke toename van het ozongehalte in de lucht.
"Iedereen moet van deze mooie, zomerse dagen kunnen genieten; ook
onze kleinsten, onze ouderen, onze astmapatiënten. Daarom is het
belangrijk dat het ozongehalte in de lucht onder aanvaardbare
normen blijft. Wie "ozonvriendelijker" rijdt, zeg maar: minder
"sportief", zorgt voor minder ozon. En hij zal het meteen voelen
in zijn portemonnee! Eén voorbeeld: zet je fietsdrager niet op
maar achter je wagen. Dat bespaart tot 30 % op je
brandstofverbruik. Net nu de benzineprijs verhoogt, is dat mooi
meegenomen!"
Leefmilieuminister Ludo Sannen baseert zich voor de tips voor
"ozonvriendelijker" rijden op de studie: "Invloed van het
rijgedrag op de verkeersemissies: kwantificatie en maatregelen".
Die studie werd, in opdracht van AMINAL (Administratie Milieu-,
Natuur-, Land- en Waterbeheer), gerealiseerd door de Vrije
Universiteit Brussel in samenwerking met TNO uit Nederland. Die
studie vormde mee de basis voor wat in Nederland geldt als "Het
Nieuwe Rijden", een manier van veilig, comfortabel en
milieuvriendelijk rijden. "Ook België zou zich resoluut achter Het
Nieuwe Rijden moeten scharen," zo meent Vlaams leefmilieuminister
Ludo Sannen.
Een te hoog ozongehalte in de lucht veroorzaakt luchtvervuiling.
Dat is vooral nadelig voor mensen die bijzonder gevoelig zijn aan
luchtvervuiling, met name kinderen, ouderen, astmapatiënten en
personen met ademhalingsproblemen. Zij doen, bij dergelijk warm
weer, best geen ongewone lichamelijke inspanningen in de
buitenlucht tussen 12 en 20 uur. Bovendien wordt iedereen
aangeraden tijdens die periode langdurige fysieke inspanningen
(joggen!) zo veel mogelijk te vermijden. Een te hoge
ozonconcentratie kan leiden tot gezondheidsklachten zoals een
droge keel, hoest, benauwdheid, verstoring van
ademhalingsfuncties. Bovendien vermindert ozon de opbrengst van
gewassen en brengt ozon ernstige schade toe aan onze bossen.
Minister Ludo Sannen geeft alvast enkele tips voor een
"ozonvriendelijker" rijgedrag:
? Kruispunten, verkeerslichten, filevorming, zijn oorzaken van
emissieverhogende manoeuvres zoals optrekken en sterk
afremmen. Probeer optrekken en afremmen zo veel mogelijk te
vermijden.
? Hou het motortoerental zo laag mogelijk en schakel dus zo
snel mogelijk naar een hogere versnelling. Schakel onder
2500 toeren per minuut (tpm) bij benzine en 2000 tpm bij
diesel wagens. Vele bestuurders is geleerd om in hoge
toerentallen te gaan om hoge koppels te hebben voor een goede
acceleratie ("sportieve" rijstijl). Met de huidige
injectiemotoren heeft men echter al een hoog koppel bij een
laag toerental en hoeft men dus de motor niet in hoge
toerentallen te brengen.
? Rij met zo constant mogelijke snelheid.
? Snelheid speelt een belangrijke rol voor de emissies van
voertuigen. Algemeen geldt dat hoe hoger de snelheid, hoe
groter de emissies. De meeste emissies en brandstofverbruik
zijn echter toe te schrijven aan voertuigacceleraties
(versnellen). Het effect van snelheidsbeperkingen onder 100
km/u is hierdoor eerder gering. Pas boven 100 km/uur speelt
de luchtweerstand een belangrijke rol, waardoor zowel
brandstofverbruik als emissies belangrijk kunnen toenemen. Op
lokale wegen is de ritdynamiek (versnellen en vertragen)
belangrijker dan de gemiddelde snelheid.
? Leg je motor stil als je ongeveer een halve minuut moet
wachten (bij een rood licht, bij een spoorweg).
? Rem op de motor in plaats van de ontkoppeling in te drukken
en met de mechanische rem tot stilstand te komen. Moderne
motoren sluiten immers automatisch de brandstoftoevoer af
zodra er op de motor wordt afgeremd.
? Volg de verkeersstroom en anticipeer op hetgeen voor je
gebeurt.
? Hou voldoende afstand ten opzichte van je voorligger.
Hierdoor vermijd je dat je sterk moet afremmen wanneer je
voorganger afremt.
? Verander niet onnodig van rijstrook.
? Laat uw wagen niet onnuttig geladen, maak steeds uw
kofferruimte leeg
? Gebruik de auto niet voor korte ritten vooral met koude motor
? Gebruik airco enkel indien nodig (buitentemperatuur hoger dan
20°c), schakel hem anders op "ECO" zodat de verwarming wel
blijft werken, maar de aircopomp geen energie vraagt. Een
open raampje bij hoge snelheid geeft tot 5% meer
brandstofverbruik en airco 10% meer.
? Hou de bandenspanning in de gaten: 0.2 meer dan
voorgeschreven zorgt dat je bij de volgende controle nog
steeds goed zit
? Boxen op het dak veroorzaken tot 10% meer brandstofverbruik,
vooral bij hogere snelheden. Een fietsdrager op het dak geeft
20 tot 30% meer brandstofverbruik. Plaats bij voorkeur
fietsen op een rek achter aan het voertuig en verwijder elk
ongebruikt bagagerek of box.
? Zorg ervoor dat je vooraf je weg uitstippelt zodat je geen
nodeloze omwegen moet rijden. Navigatiesystemen kunnen de
bestuurder helpen via de kortste weg zijn bestemming te
bereiken. Vermijd te rijden door de stad: het verbruik is er
dubbel zo hoog als op de snelweg.
? Parkeer je wagen in de rijrichting waarin je de volgende keer
weer zal wegrijden teneinde onnodig manoeuvreren met een
koude, vervuilende motor te vermijden.
Conclusie: wie opteert voor een nieuw rijgedrag (schakelen naar
hogere versnelling bij max. 2500 toeren voor benzine (2000 voor
diesel), motor zo lang mogelijk zonder koppeling in te drukken in
een zo hoog mogelijke versnelling), zorgt alvast voor een
vermindering van de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) van 5% in
stad en tot 25% op de buitenweg. De uitstoot van Nox
(stikstofoxide) wordt zelfs gehalveerd, zowel in als buiten de
stad. Het is precies die stikstofoxide, samen met vluchtige
organische stoffen (VOS) die er voor zorgt dat in de atmosfeer
ozon wordt gevormd.
"Op deze manier kunnen we allemaal ons steentje bijdragen tot
minder ozon in de lucht. En kunnen we met zijn allen blijven
genieten van de heerlijke Vlaamse zomer," concludeert minister
Sannen. "Wie ozonvriendelijker rijdt, mag zich bovendien alvast
trakteren op een extra drankje of ijsje. Zijn portemonnee zal het
hem toelaten want wie "ozonvriendelijk" rijdt, verbruikt minder.
Kortom, wie milieubewust rijdt, wordt meteen beloond."
Meer informatie
Voor meer informatie over Het Nieuwe Rijden kunt u de website
bezoeken:
www.hetnieuwerijden.nl.
Voor meer informatie over de meetwaarde in Vlaanderen kunt u de
website bezoeken van de Intergewestelijke cel voor het leefmilieu
(Ircel):
www.irceline.be
info : Ron Hermans, communicatieadviseur van
minister Sannen - tel. 0473 90 30 66
e-mail: persdienst.sannen@vlaanderen.be
---
Vlaamse overheid