Vlaamse overheid

Heerlijk, bijna tropische temperaturen: fantastisch voor zonneliefhebbers, maar het houdt meteen gevaar in voor een (te) hoog ozongehalte. En da's dan weer minder leuk voor mensen die bijzonder gevoelig zijn aan luchtvervuiling; vooral kinderen, ouderen, zieken én astmapatiënten. Wanneer er 180 microgram ozon per kubieke meter lucht wordt waargenomen, moet de bevolking worden ingelicht. Vlaams leefmilieuminister Ludo Sannen vraagt de automobilisten "ozonvriendelijker" te rijden. Het verkeer zorgt immers voor een sterke toename van het ozongehalte in de lucht. "Iedereen moet van deze mooie, zomerse dagen kunnen genieten; ook onze kleinsten, onze ouderen, onze astmapatiënten. Daarom is het belangrijk dat het ozongehalte in de lucht onder aanvaardbare normen blijft. Wie "ozonvriendelijker" rijdt, zeg maar: minder "sportief", zorgt voor minder ozon. En hij zal het meteen voelen in zijn portemonnee! Eén voorbeeld: zet je fietsdrager niet op maar achter je wagen. Dat bespaart tot 30 % op je brandstofverbruik. Net nu de benzineprijs verhoogt, is dat mooi meegenomen!"

Leefmilieuminister Ludo Sannen baseert zich voor de tips voor "ozonvriendelijker" rijden op de studie: "Invloed van het rijgedrag op de verkeersemissies: kwantificatie en maatregelen". Die studie werd, in opdracht van AMINAL (Administratie Milieu-, Natuur-, Land- en Waterbeheer), gerealiseerd door de Vrije Universiteit Brussel in samenwerking met TNO uit Nederland. Die studie vormde mee de basis voor wat in Nederland geldt als "Het Nieuwe Rijden", een manier van veilig, comfortabel en milieuvriendelijk rijden. "Ook België zou zich resoluut achter Het Nieuwe Rijden moeten scharen," zo meent Vlaams leefmilieuminister Ludo Sannen.

Een te hoog ozongehalte in de lucht veroorzaakt luchtvervuiling. Dat is vooral nadelig voor mensen die bijzonder gevoelig zijn aan luchtvervuiling, met name kinderen, ouderen, astmapatiënten en personen met ademhalingsproblemen. Zij doen, bij dergelijk warm weer, best geen ongewone lichamelijke inspanningen in de buitenlucht tussen 12 en 20 uur. Bovendien wordt iedereen aangeraden tijdens die periode langdurige fysieke inspanningen (joggen!) zo veel mogelijk te vermijden. Een te hoge ozonconcentratie kan leiden tot gezondheidsklachten zoals een droge keel, hoest, benauwdheid, verstoring van ademhalingsfuncties. Bovendien vermindert ozon de opbrengst van gewassen en brengt ozon ernstige schade toe aan onze bossen.

Minister Ludo Sannen geeft alvast enkele tips voor een "ozonvriendelijker" rijgedrag:

? Kruispunten, verkeerslichten, filevorming, zijn oorzaken van emissieverhogende manoeuvres zoals optrekken en sterk afremmen. Probeer optrekken en afremmen zo veel mogelijk te vermijden.
? Hou het motortoerental zo laag mogelijk en schakel dus zo snel mogelijk naar een hogere versnelling. Schakel onder 2500 toeren per minuut (tpm) bij benzine en 2000 tpm bij diesel wagens. Vele bestuurders is geleerd om in hoge toerentallen te gaan om hoge koppels te hebben voor een goede acceleratie ("sportieve" rijstijl). Met de huidige injectiemotoren heeft men echter al een hoog koppel bij een laag toerental en hoeft men dus de motor niet in hoge toerentallen te brengen.
? Rij met zo constant mogelijke snelheid. ? Snelheid speelt een belangrijke rol voor de emissies van voertuigen. Algemeen geldt dat hoe hoger de snelheid, hoe groter de emissies. De meeste emissies en brandstofverbruik zijn echter toe te schrijven aan voertuigacceleraties (versnellen). Het effect van snelheidsbeperkingen onder 100 km/u is hierdoor eerder gering. Pas boven 100 km/uur speelt de luchtweerstand een belangrijke rol, waardoor zowel brandstofverbruik als emissies belangrijk kunnen toenemen. Op lokale wegen is de ritdynamiek (versnellen en vertragen) belangrijker dan de gemiddelde snelheid. ? Leg je motor stil als je ongeveer een halve minuut moet wachten (bij een rood licht, bij een spoorweg). ? Rem op de motor in plaats van de ontkoppeling in te drukken en met de mechanische rem tot stilstand te komen. Moderne motoren sluiten immers automatisch de brandstoftoevoer af zodra er op de motor wordt afgeremd.
? Volg de verkeersstroom en anticipeer op hetgeen voor je gebeurt.
? Hou voldoende afstand ten opzichte van je voorligger. Hierdoor vermijd je dat je sterk moet afremmen wanneer je voorganger afremt.
? Verander niet onnodig van rijstrook.
? Laat uw wagen niet onnuttig geladen, maak steeds uw kofferruimte leeg
? Gebruik de auto niet voor korte ritten vooral met koude motor ? Gebruik airco enkel indien nodig (buitentemperatuur hoger dan 20°c), schakel hem anders op "ECO" zodat de verwarming wel blijft werken, maar de aircopomp geen energie vraagt. Een open raampje bij hoge snelheid geeft tot 5% meer brandstofverbruik en airco 10% meer.
? Hou de bandenspanning in de gaten: 0.2 meer dan voorgeschreven zorgt dat je bij de volgende controle nog steeds goed zit
? Boxen op het dak veroorzaken tot 10% meer brandstofverbruik, vooral bij hogere snelheden. Een fietsdrager op het dak geeft 20 tot 30% meer brandstofverbruik. Plaats bij voorkeur fietsen op een rek achter aan het voertuig en verwijder elk ongebruikt bagagerek of box.
? Zorg ervoor dat je vooraf je weg uitstippelt zodat je geen nodeloze omwegen moet rijden. Navigatiesystemen kunnen de bestuurder helpen via de kortste weg zijn bestemming te bereiken. Vermijd te rijden door de stad: het verbruik is er dubbel zo hoog als op de snelweg.
? Parkeer je wagen in de rijrichting waarin je de volgende keer weer zal wegrijden teneinde onnodig manoeuvreren met een koude, vervuilende motor te vermijden.

Conclusie: wie opteert voor een nieuw rijgedrag (schakelen naar hogere versnelling bij max. 2500 toeren voor benzine (2000 voor diesel), motor zo lang mogelijk zonder koppeling in te drukken in een zo hoog mogelijke versnelling), zorgt alvast voor een vermindering van de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) van 5% in stad en tot 25% op de buitenweg. De uitstoot van Nox (stikstofoxide) wordt zelfs gehalveerd, zowel in als buiten de stad. Het is precies die stikstofoxide, samen met vluchtige organische stoffen (VOS) die er voor zorgt dat in de atmosfeer ozon wordt gevormd.
"Op deze manier kunnen we allemaal ons steentje bijdragen tot minder ozon in de lucht. En kunnen we met zijn allen blijven genieten van de heerlijke Vlaamse zomer," concludeert minister Sannen. "Wie ozonvriendelijker rijdt, mag zich bovendien alvast trakteren op een extra drankje of ijsje. Zijn portemonnee zal het hem toelaten want wie "ozonvriendelijk" rijdt, verbruikt minder. Kortom, wie milieubewust rijdt, wordt meteen beloond."

Meer informatie
Voor meer informatie over Het Nieuwe Rijden kunt u de website bezoeken:
www.hetnieuwerijden.nl.
Voor meer informatie over de meetwaarde in Vlaanderen kunt u de website bezoeken van de Intergewestelijke cel voor het leefmilieu (Ircel):
www.irceline.be

info : Ron Hermans, communicatieadviseur van minister Sannen - tel. 0473 90 30 66
e-mail: persdienst.sannen@vlaanderen.be


---