Bereikbaarheid Vrijthofgarage
De bereikbaarheid van de Vrijthofparkeergarage is al vele jaren
onderwerp van discussie. Om de bereikbaarheid van de parkeergarage
Vrijthof te verbeteren en verkeershinder zo veel mogelijk te voorkomen
worden inzinkbare palen geplaatst op het Vrijthof-oost. Daarnaast
wordt op en rondom het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat de
bestaande verkeersregelinstallatie aangepast (inclusief
ANWB-bewegwijzering en PRIS).
Aan zowel de noord- als de zuidzijde van het Vrijthof-oost wordt een
een inzinkbare paal geplaatst. Door dit selectieve toegangssysteem is
inrijden voor laden/lossen is toegestaan tot 11.00 uur en vanaf 18.00
uur en op koopavonden vanaf 21.00 uur. Daarnaast blijft het voor
diverse ontheffinghouders (openbaar vervoer en taxi's) mogelijk om het
Vrijthof-oost te passeren. Doorgaand verkeer is niet meer mogelijk.
Hierdoor wordt het Vrijthof aantrekkelijker voor de vele bezoekers van
het Kernwinkelgebied. De inzinkbare paal aan de zuidzijde van het
Vrijthof-oost is nodig om te voorkomen dat verkeer vanuit de
Bredestraat naar het Vrijthof-oost kan rijden.
Uit de inspraak van de PPS Mobiliteit - uitwerkingsconstructie
parkeren (incl. Vrijthofgarage en parkeertarieven 2003 blijkt dat
bewoners en belanghebbenden vrezen dat de tweede (nieuwe) inrit van de
parkeergarage Vrijthof leidt tot een wachtrij voor de parkeergarage.
Om wachtrijen te voorkomen wordt op piekmomenten het verkeer gedoseerd
toegelaten vanaf het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat. Hiervoor
wordt de bestaande verkeersregelinstallatie op het kruispunt
Hertogsingel - Calvariestraat gewijzigd. De toestroom wordt op deze
piekmomenten beperkt, waarbij het parkerende autoverkeer gestimuleerd
wordt via de zogenaamde `PRIS'-borden (Parkeer Route Informatie
Systeem) om door te rijden naar andere parkeerlocaties. De
parkeergarage Vrijthof zal volgens de planning in november opnieuw in
gebruik genomen worden.
Gemeente Maastricht