Gemeente Maastricht

Bereikbaarheid Vrijthofgarage

De bereikbaarheid van de Vrijthofparkeergarage is al vele jaren onderwerp van discussie. Om de bereikbaarheid van de parkeergarage Vrijthof te verbeteren en verkeershinder zo veel mogelijk te voorkomen worden inzinkbare palen geplaatst op het Vrijthof-oost. Daarnaast wordt op en rondom het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat de bestaande verkeersregelinstallatie aangepast (inclusief ANWB-bewegwijzering en PRIS).

Aan zowel de noord- als de zuidzijde van het Vrijthof-oost wordt een een inzinkbare paal geplaatst. Door dit selectieve toegangssysteem is inrijden voor laden/lossen is toegestaan tot 11.00 uur en vanaf 18.00 uur en op koopavonden vanaf 21.00 uur. Daarnaast blijft het voor diverse ontheffinghouders (openbaar vervoer en taxi's) mogelijk om het Vrijthof-oost te passeren. Doorgaand verkeer is niet meer mogelijk. Hierdoor wordt het Vrijthof aantrekkelijker voor de vele bezoekers van het Kernwinkelgebied. De inzinkbare paal aan de zuidzijde van het Vrijthof-oost is nodig om te voorkomen dat verkeer vanuit de Bredestraat naar het Vrijthof-oost kan rijden.

Uit de inspraak van de PPS Mobiliteit - uitwerkingsconstructie parkeren (incl. Vrijthofgarage en parkeertarieven 2003 blijkt dat bewoners en belanghebbenden vrezen dat de tweede (nieuwe) inrit van de parkeergarage Vrijthof leidt tot een wachtrij voor de parkeergarage. Om wachtrijen te voorkomen wordt op piekmomenten het verkeer gedoseerd toegelaten vanaf het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat. Hiervoor wordt de bestaande verkeersregelinstallatie op het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat gewijzigd. De toestroom wordt op deze piekmomenten beperkt, waarbij het parkerende autoverkeer gestimuleerd wordt via de zogenaamde `PRIS'-borden (Parkeer Route Informatie Systeem) om door te rijden naar andere parkeerlocaties. De parkeergarage Vrijthof zal volgens de planning in november opnieuw in gebruik genomen worden.