STAP
Shirtreclame Bavaria mag niet
Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code geeft STAP gelijk in klacht over shirtsponsoring van Bavaria.
Shirtreclame Bavaria mag niet
Tijdens het voetbalseizoen 2002/2003 was bierproducent Bavaria hoofdsponsor van Vitesse. Gebruikelijk is dat de naam van hoofdsponsor op de shirts van de spelers staat. De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank (een zelfreguleringscode) verbiedt echter reclame voor alcohol op kleding van sporters. Daarom zette Bavaria de productnaam 'Bavaria Malt'de alcoholvrije variant van Bavaria bier, op de shirts van Vitesse spelers. De productnaam BAVARIA bleef echter zeer opvallend zichtbaar.
STAP diende een klacht in die door de Reclame Code Commissie werd afgewezen omdat het een niet-alcoholhoudend product betrof. In hoger beroep is nu uitgesproken dat het hier wel degelijk gaat om alcoholreclame omdat het product Bavaria Malt maar een klein gedeelte van Bavaria's omzet in Nederland uitmaakt. Veel mensen zullen reclame voor Bavaria Malt daarom tevens associëren met het alcoholhoudende Bavaria bier. De klacht werd alsnog toegekend.
Regels over alcoholreclame gemakkelijk te omzeilen Met de shirtsponsoring van Vitesse leek Bavaria een precedent te schapen voor het omzeilen van de regel die alcoholreclame op sportkleding verbiedt. Veel van de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank zijn volgens STAP gemakkelijk te omzeilen omdat ze te veel speelruimte laten voor de adverteerder. Alcoholproducenten slagen er daarom vaak in om hun eigen regels (ze hebben de code zelf mee opgesteld) op creatieve wijze te interpreteren zonder letterlijk in overtreding te zijn.
Daarom is STAP blij met de duidelijke uitspraak over de sponsoring van Bavaria. Hieruit blijkt dat met de regel die alcoholreclame op sportkleding verbiedt niet gesold kan worden.
Mosterd na de maaltijd
De uitspraak is wel mosterd na de maaltijd: het voetbalseizoen is afgelopen en Bavaria heeft een jaar lang ongehinderd haar reclame-campagne kunnen uitvoeren. Dit is vaak het geval bij klachten over overtredingen van de Reclamecode. Sponsor Carlsberg beging in november ook een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Dit binnen een jaar nadat zij berispt waren voor eenzelfde overtreding een seizoen eerder. Om te voorkomen dat dit soort praktijken zich bij voortduring herhalen zal STAP alle voetbal clubs van de Holland Casino Eredivisie nogmaals wijzen op de bepalingen in de Reclamecode.
Voor alcoholproducenten zijn voetbalwedstrijden een aantrekkelijk medium en omdat er vrijwel nooit boetes worden uitgedeeld worden adverteerders door klachten bijna niet ontmoedigd de regels van de zelfregulering te overtreden.
Utrecht, 15 juli 2003
Ir. W.E. van Dalen,
directeur STAP (Stichting Alcoholpreventie)
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid
en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88, 3533 JP Utrecht
Postbus 8181, 3503 RD Utrecht
tel: 030-6565041 / fax: 030-6565043
mobiel: 06-53295544 (Wim van Dalen, directeur)
e-mail: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
15 jul 03 13:24