Leidschendam, 15 juli 2003
Dierentuinen favoriete uitje in top 20
Efteling populairste dagje uit van 2002
Met nog een paar dagen voor de boeg, begint vrijdag de `grote vakantie' voor de regio Zuid.
Dit betekent dat vanuit deze regio zo'n 600.000 Nederlanders vakantie gaan vieren in Nederland. Tijdens deze binnenlandse vakanties maar ook vanuit huis is het bezoek aan attracties nog steeds populair. Uit een analyse van Toerisme Recreatie Nederland (TRN ) en de Provinciale Bureaus voor Toerisme blijkt dat de Efteling in 2002 de meeste bezoekers trok. Dat Nederlanders er graag op uit trekken blijkt uit de één miljard `dagjes uit' die jaarlijks worden gemaakt. Tijdens deze recreatieve activiteit waarvoor de consument minimaal twee uur van huis is, werd in 2002 zo'n 11,5 miljard euro uitgegeven.
In de top 20 van de bezoekersaantallen aan toeristische dagjes uit in 2002 (zie tabel) staat de Efteling met stip op nummer één (3,4 miljoen bezoekers) gevolgd door de Amsterdamse rondvaarten (3 miljoen bezoekers) en de eenmaal in de tien jaar georganiseerde Floriade 2002 (2,1 miljoen bezoekers). Dat het recreatief winkelen populair is, blijkt uit de vierde plaats van de in 2001 geopende Factory Outlet Centre Batavia Stad. Opvallend is de vertegenwoordiging van zeven dierentuinen in de top 20 waarvan Burgers' Zoo, de meeste toeristen ontving. Madurodam, Diergaarde Blijdorp, de Keukenhof en de Scheveningse Pier laten een daling van bezoekersaantallen zien ten opzichte van 2001, terwijl De Efteling en het Van Gogh Museum in 2002 juist meer consumenten de kassa's zagen passeren. De Efteling bestond in 2002 vijftig jaar en de tentoonstelling Van Gogh & Gauguin bleek zelfs werelds beste bezochte tentoonstelling in 2002. In de top 20 staan drie Amsterdamse musea genoteerd, het Anne Frank Huis, het Van Gogh- en het Rijksmuseum zijn de meeste geliefde toppers op cultureel gebied.
Musea en attractieparken verwachten meer bezoekers
De musea en attracties zijn positief over de zomer van 2003. Maar liefst de helft van de dagrecreatie-ondernemingen verwacht in de zomer meer bezoekers dan vorig jaar. Een nieuwe attractie of een nieuwe tentoonstelling zijn belangrijke oorzaken voor dit positief denken. Ook de aanwezigheid van een bepaald evenement en het feit dat men zelf meer marketingactiviteiten heeft ontwikkeld, leiden tot dit positieve vertrouwen. Dit bleek uit het vorige week gepresenteerde onderzoek `Bedrijvenmonitor' van TRN onder het toeristisch bedrijfsleven.
De top-20 toeristische dagjes uit in 2002
PLAATS
NAAM
2000
2001
2002
---
Kaatsheuvel
De Efteling
2.927.000
3.150.000
3.417.000
---
Amsterdam
Rondvaarten
3.000.000
3.000.000
3.000.000
---
Hoofddorp
Floriade
2.100.000
---
Lelystad
Batavia Stad
1.170.000
1.891.000
---
Arnhem
Burger's Zoo
1.826.000
1.612.000
1.620.000
---
Amsterdam
Van Gogh Museum
1.312.000
1.299.000
1.593.000
---
Rotterdam
Diergaarde Blijdorp
1.661.000
1.748.000
1.505.000
---
Emmen
Noorder Dierenpark
1.500.000
1.400.000
1.500.000
---
Wassenaar
Duinrell
1.208.000
1.285.000
1.291.000
10
Amsterdam
Natura Artis Magistra
1.189.000
1.197.000
1.230.000
---
Slagharen
Attractiepark Slagharen
1.200.000
1.200.000
1.200.000
12
Amsterdam
Rijksmuseum
1.116.000
1.011.000
1.090.000
13
Amsterdam
Diamantslijperijen
991.000
925.000
930.000
14
Amsterdam
Anne Frank Huis
884.000
900.000
909.000
15
Den Haag
Madurodam
951.000
887.000
775.000
16
Lisse
Keukenhof
798.000
746.000
700.000
17
Rhenen
Ouwehands Dierenpark
613.000
670.000
680.000
18
Amersfoort
Dierenpark Amersfoort
695.000
605.000
635.000
19
Scheveningen
Scheveningse Pier
niet bekend
600.000
585.000
20
Hilvarenbeek
Safaripark Beekse Bergen
510.000
500.000
550.000
© TRN