Leidschendam, 15 juli 2003

Dierentuinen favoriete uitje in top 20

Efteling populairste dagje uit van 2002

Met nog een paar dagen voor de boeg, begint vrijdag de `grote vakantie' voor de regio Zuid.

Dit betekent dat vanuit deze regio zo'n 600.000 Nederlanders vakantie gaan vieren in Nederland. Tijdens deze binnenlandse vakanties maar ook vanuit huis is het bezoek aan attracties nog steeds populair. Uit een analyse van Toerisme Recreatie Nederland (TRN ) en de Provinciale Bureaus voor Toerisme blijkt dat de Efteling in 2002 de meeste bezoekers trok. Dat Nederlanders er graag op uit trekken blijkt uit de één miljard `dagjes uit' die jaarlijks worden gemaakt. Tijdens deze recreatieve activiteit waarvoor de consument minimaal twee uur van huis is, werd in 2002 zo'n 11,5 miljard euro uitgegeven.

In de top 20 van de bezoekersaantallen aan toeristische dagjes uit in 2002 (zie tabel) staat de Efteling met stip op nummer één (3,4 miljoen bezoekers) gevolgd door de Amsterdamse rondvaarten (3 miljoen bezoekers) en de eenmaal in de tien jaar georganiseerde Floriade 2002 (2,1 miljoen bezoekers). Dat het recreatief winkelen populair is, blijkt uit de vierde plaats van de in 2001 geopende Factory Outlet Centre Batavia Stad. Opvallend is de vertegenwoordiging van zeven dierentuinen in de top 20 waarvan Burgers' Zoo, de meeste toeristen ontving. Madurodam, Diergaarde Blijdorp, de Keukenhof en de Scheveningse Pier laten een daling van bezoekersaantallen zien ten opzichte van 2001, terwijl De Efteling en het Van Gogh Museum in 2002 juist meer consumenten de kassa's zagen passeren. De Efteling bestond in 2002 vijftig jaar en de tentoonstelling Van Gogh & Gauguin bleek zelfs werelds beste bezochte tentoonstelling in 2002. In de top 20 staan drie Amsterdamse musea genoteerd, het Anne Frank Huis, het Van Gogh- en het Rijksmuseum zijn de meeste geliefde toppers op cultureel gebied.

Musea en attractieparken verwachten meer bezoekers

De musea en attracties zijn positief over de zomer van 2003. Maar liefst de helft van de dagrecreatie-ondernemingen verwacht in de zomer meer bezoekers dan vorig jaar. Een nieuwe attractie of een nieuwe tentoonstelling zijn belangrijke oorzaken voor dit positief denken. Ook de aanwezigheid van een bepaald evenement en het feit dat men zelf meer marketingactiviteiten heeft ontwikkeld, leiden tot dit positieve vertrouwen. Dit bleek uit het vorige week gepresenteerde onderzoek `Bedrijvenmonitor' van TRN onder het toeristisch bedrijfsleven.

De top-20 toeristische dagjes uit in 2002

PLAATS

NAAM

2000

2001

2002


---

Kaatsheuvel

De Efteling


2.927.000


3.150.000

3.417.000


---

Amsterdam

Rondvaarten

3.000.000

3.000.000

3.000.000


---

Hoofddorp

Floriade

2.100.000


---

Lelystad

Batavia Stad


1.170.000


1.891.000


---

Arnhem

Burger's Zoo


1.826.000


1.612.000


1.620.000


---

Amsterdam

Van Gogh Museum


1.312.000


1.299.000


1.593.000


---

Rotterdam

Diergaarde Blijdorp


1.661.000


1.748.000


1.505.000


---

Emmen

Noorder Dierenpark


1.500.000


1.400.000


1.500.000


---

Wassenaar

Duinrell


1.208.000


1.285.000


1.291.000


10

Amsterdam

Natura Artis Magistra


1.189.000


1.197.000


1.230.000


---

Slagharen

Attractiepark Slagharen


1.200.000


1.200.000


1.200.000


12

Amsterdam

Rijksmuseum


1.116.000


1.011.000


1.090.000


13

Amsterdam

Diamantslijperijen


991.000


925.000


930.000


14

Amsterdam

Anne Frank Huis


884.000


900.000


909.000


15

Den Haag

Madurodam


951.000


887.000


775.000


16

Lisse

Keukenhof


798.000


746.000


700.000


17

Rhenen

Ouwehands Dierenpark


613.000


670.000


680.000


18

Amersfoort

Dierenpark Amersfoort


695.000


605.000


635.000


19

Scheveningen

Scheveningse Pier

niet bekend


600.000


585.000


20

Hilvarenbeek

Safaripark Beekse Bergen


510.000


500.000


550.000


© TRN