16 juli 2003
GemeenteLoket
Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals
onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil,
ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen
en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).
Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u
(043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het
rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.
Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350
44 00
Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ
Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur
(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor
aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie,
afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie
van begraafplaatsen).
Prullenbak is geen restzak
Steeds vaker zitten de gemeentelijke prullenbakken in de stad vol
plastic tassen met huishoudelijk afval. Die prullenbakken zijn
uiteraard niet bedoeld voor huishoudelijk afval. Gebruik hiervoor de
rode restzak. De milieupolitie zal strenger toezien op het correct
gebruik van de prullenbakken.
Bereikbaarheid Vrijthofgarage
De bereikbaarheid van de Vrijthofparkeergarage is al vele jaren
onderwerp van discussie. Om de bereikbaarheid van de parkeergarage
Vrijthof te verbeteren en verkeershinder zo veel mogelijk te voorkomen
worden inzinkbare palen geplaatst op het Vrijthof-oost. Daarnaast
wordt op en rondom het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat de
bestaande verkeersregelinstallatie aangepast (inclusief
ANWB-bewegwijzering en PRIS).
Aan zowel de noord- als de zuidzijde van het Vrijthof-oost wordt een
een inzinkbare paal geplaatst. Door dit selectieve toegangssysteem is
inrijden voor laden/lossen is toegestaan tot 11.00 uur en vanaf 18.00
uur en op koopavonden vanaf 21.00 uur. Daarnaast blijft het voor
diverse ontheffinghouders (openbaar vervoer en taxi's) mogelijk om het
Vrijthof-oost te passeren. Doorgaand verkeer is niet meer mogelijk.
Hierdoor wordt het Vrijthof aantrekkelijker voor de vele bezoekers van
het Kernwinkelgebied. De inzinkbare paal aan de zuidzijde van het
Vrijthof-oost is nodig om te voorkomen dat verkeer vanuit de
Bredestraat naar het Vrijthof-oost kan rijden.
Uit de inspraak van de PPS Mobiliteit - uitwerkingsconstructie
parkeren (incl. Vrijthofgarage en parkeertarieven 2003 blijkt dat
bewoners en belanghebbenden vrezen dat de tweede (nieuwe) inrit van de
parkeergarage Vrijthof leidt tot een wachtrij voor de parkeergarage.
Om wachtrijen te voorkomen wordt op piekmomenten het verkeer gedoseerd
toegelaten vanaf het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat. Hiervoor
wordt de bestaande verkeersregelinstallatie op het kruispunt
Hertogsingel - Calvariestraat gewijzigd. De toestroom wordt op deze
piekmomenten beperkt, waarbij het parkerende autoverkeer gestimuleerd
wordt via de zogenaamde `PRIS'-borden (Parkeer Route Informatie
Systeem) om door te rijden naar andere parkeerlocaties. De
parkeergarage Vrijthof zal volgens de planning in november opnieuw in
gebruik genomen worden.
Mandaatbesluiten
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft mandaat verleend aan
medewerkers van het GemeenteLoket om handelingen inzake publieke
dienstverlening te mogen verrichten en beslissingen daaromtrent te
ondertekenen. Hetzelfde geldt voor beslissingen van de directies SEZ
en SBF inzake WVG, stadstoezicht en parkeerontheffingen. De
betreffende besluiten liggen vanaf 17 juli 2003 ter inzage bij het
GemeenteLoket .
Parkeerplaatsen aan de Kakeberg
Burgemeester en wethouders hebben de parkeerplaatsen gelegen aan de
Kakeberg, tussen het Academieplein en de Tongersestraat, aangewezen
als parkeerplaatsen voor vergunninghouders van de sector
Kommelkwartier. Dit als tegemoetkoming in de reeds opgeheven
vergunninghoudersplaatsen aan de Patersbaan. Deze plaatsen zijn
daarmee niet meer bestemd voor bezoekersparkeren. Het besluit ligt
vanaf vandaag vier weken lang gratis ter inzage bij het GemeenteLoket
(zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht).
Saneringsregeling Wet bodembescherming
Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op
grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op
18 juni 2003, onder projectcode MA 093500009 (stuknummer SOG
2003-19288) een melding is ontvangen van de Stichting Bodemsanering
Nederlandse Spoorwegen met betrekking tot het voornemen om op de
locatie plaatselijk aangeduid Nieuweweg 35 te Maastricht, kadastraal
bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 3177 de bodem te saneren.
Het betreft hier een gefaseerde sanering, fase 3 deellocatie 2
(modernisering hal B, spoor 10 t/m 12) ter plaatse van de werkplaats
Maastricht NS-emplacement te Maastricht.
Naar aanleiding van de melding zullen wij het ingediende saneringsplan
beoordelen. Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtsreeks bij ons
besluit is betrokken zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte
gesteld.
Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs van
de afdeling Milieu en Stad, telefoonnummer (043) 350 44 17.
Ketens om ketens te doorbreken
Opvang voor vrouwen in nood
Je bent een vrouw met kinderen en je wordt door je man mishandeld. Je
bent in de prostitutie beland en wilt daaruit breken. Je bent een
alleenstaande moeder, weet je geen raad meer met de opvoeding van je
kinderen en hebt het gevoel dat je een dieptepunt hebt bereikt.
Allemaal situaties waarin je hulp nodig hebt. Waar krijg je die hulp?
In de Stadskrant twee instellingen die hulp bieden aan vrouwen in
nood. Deze week deel 1: vrouwenopvang en -hulpverlening Xonar.
Het vrouwenopvanghuis van Xonar is zo veilig als tegenwoordig mogelijk
is. Buiten staan camera's, er is een sluis bij het binnenkomen, het
glas is kogelvrij. Mannen mogen niet door het pand lopen en niet
iedereen mag naar binnen. De vrouwen krijgen een codenaam voor externe
contacten. Wie de code niet kent, is geen naaste verwante of vriend
van de vrouw en krijgt geen contact met haar.
Keten
De directeur van Xonar, Wies Meeussen, vertelt over Xonar,
vrouwenopvang en hulpverlening: "Het sleutelwoord is `keten'. Om te
beginnen is er de keten die gevormd wordt door zo'n dertig
organisaties waarmee Xonar in Maastricht samenwerkt, waaronder politie
en justitie, het Riagg (Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke
Gezondheidszorg) en TIS (Team Integrale Schuldhulpverlening). Ook
werken we intensief samen met samenwerkingsverbanden Huiselijk Geweld
in Parkstad en de Westelijke Mijnstreek. Het zijn stuk voor stuk
schakels die kunnen helpen bij een volledige ondersteuning van vrouwen
in nood. Ketens vormen ook de opeenvolgende generaties die telkens
weer in dezelfde situaties belanden. Vrouwen die vroeger met hun
moeders vluchtten naar opvangtehuizen, vragen nu vaak zélf als moeder
met kinderen hulp. Die generatieketens kunnen alleen worden doorbroken
door gerichte en consequente ondersteuning en begeleiding. En dan zijn
er de (psychische of fysieke) ketens die deze vrouwen tegen hun wil
aan hun directe omgeving binden. Voor het doorbreken van die ketens
zijn ketens van samenwerkende organisaties noodzakelijk.
Wat is Xonar?
Meeussen legt uit: "Xonar is een organisatie voor jeugdhulpverlening,
vrouwenopvang, opvang van minderjarige asielzoekers en pleegzorg.
Xonar Zuid-Limburg is de grootste instelling van Nederland op dit
gebied. De vrouwenopvang biedt niet alleen een dak boven het hoofd,
maar ook hulpverlening. Zo vangen wij vrouwen op die slachtoffer zijn
van huiselijk geweld, tienermoeders vanaf 15 jaar en alleenstaande
moeders met opvoedkundige problemen. We merken heel duidelijk dat de
maatschappij individualiseert en verhardt. Mensen met problemen staan
steeds meer en langer alleen."
Voor wie is Xonar?
Vrouwenopvang krijgt altijd te maken met complexe gevallen, vrouwen
die met een combinatie van problemen zitten. Er is sprake van
schuldgevoelens, problemen van relationele of opvoedkundige aard. Het
kan te maken hebben met huisvesting (bijvoorbeeld de dreiging uit huis
gezet te worden). Alcohol en drugs spelen vaak een rol, maar ook
eenzaamheid, zeker in het geval van geïsoleerd levende buitenlandse
vrouwen. Geweld is een gemeenschappelijke factor in veel gevallen.
Verkrachting en psychische mishandeling zijn ervaringen die bijna alle
betrokken vrouwen hebben meegemaakt. Daarnaast heeft de vrouwenopvang
een landelijke opnameplicht. Meeussen: "Als een vrouw in Groningen
moet vluchten om eerwraak, dan moet zij in een van de opvanghuizen in
Nederland terecht kunnen. Plaatsing valt niet mee bij vrouwenopvang.
Helaas moeten we 75 procent van de aanmeldingen afwijzen. Er is
tegenwoordig een centraal meldpunt vrouwenopvang dat altijd probeert
te bemiddelen omdat er steeds minder beschikbare plaatsen zijn."
Wat doet Xonar?
In de vrouwenopvang draait het om de vragen: wat wil de vrouw en wat
heeft zij nodig? Het antwoord op die vragen bepaalt de vorm van
hulpverlening. Er wordt uitgegaan van de vrouw, maar het streven is de
partner in beeld te krijgen en te houden. De gedachte daarachter is
dat vrouwen van geweld afwillen, maar niet altijd van de partner. "Het
is erg belangrijk om aandacht en hulp te bieden aan de kinderen die
hier binnenkomen, om te voorkomen dat zij later met dezelfde problemen
komen te zitten. Bij onze hulpverlening proberen we de vrouwen te
groeperen (bijvoorbeeld tienermoeders) zodat zij steun bij elkaar
kunnen zoeken. De vrouw zélf is het uitgangspunt en bepaalt de vorm
van de hulp: maatwerk binnen de eigen mogelijkheden. Er is altijd een
dialoog."
Ontwikkelingen
"In dit huis gaan we terug naar twintig plaatsen," vertelt Meeussen.
"In de stad komen andere huizen. Nu zijn dat er acht, maar
uiteindelijk willen we toe naar elf huizen. Dan kunnen we ook meer en
beter differentiëren. Vrouwen die hier in huis komen krijgen hulp en
een veilige plek. Zodra het kan, stromen ze door naar een Xonar-pand
en kunnen ze zelfstandig wonen. We helpen ze weer de regie over hun
leven in eigen handen te nemen. Onze zorg vermaatschappelijkt daarmee.
Zitten ze eenmaal in een Xonar-huis of kunnen ze terug naar hun eigen
huis, dan wordt, zo nodig, hulpverlening in de huissituatie geboden.
Daarmee wordt terugval in de oude situatie voorkomen. Er is hulp voor
dader en slachtoffer, maar door verschillende instanties en apart.
Riagg, maatschappelijk werk en CAD (Consultatiebureau voor Alcohol en
Drugs) bieden pleger- en daderhulp. Xonar bekommert zich om de vrouw.
Het streven is uiteindelijk gezamenlijk relatie- of gezinstherapie te
bieden.
Wat wil Xonar?
In 2004 wordt een provinciale publiekscampagne rond huiselijk geweld
door de samenwerkende organisaties georganiseerd. Er is nog heel veel
nodig om slachtoffers op te kunnen vangen en de middelen daarvoor
moeten er komen. "We zullen de achterstand nooit inlopen," verzucht
Meeussen, "maar het probleem is allang aangetoond en Kamerbreed
geaccepteerd. De nieuwe wetgeving die er aan staat te komen is nog
eens een extra stok achter de deur. In gevallen van huiselijk geweld
moet dan de man de deur uit. De dader krijgt een straatverbod
gedurende de eerste zeven dagen. Hij wordt aansprakelijk gesteld voor
zijn eigen gedrag. Desondanks blijft vrouwenopvang nodig, want
eenvijfde van de daders houdt zich nergens aan. In die gevallen móet
de vrouw weg. Soms is vertrekken uit de stad of provincie zelfs niet
genoeg. In die gevallen helpen we de vrouw de grens over."
Ketens
Vrouwenopvang in Nederland mist nog de middelen voor de broodnodige
vernieuwing. Opvang alleen blijkt niet het antwoord. Ketens van hulp
zijn nodig! "De politiek begint zich nu te realiseren wat, naast het
persoonlijk leed, de kosten van huiselijk geweld voor de samenleving
zijn op het gebied van politie, hulpverlening en opvang. Een
verantwoorde investering in vrouwenopvang zou deze kosten voor de
generaties na ons drastisch verminderen. We moeten vrouwen ervan
doordringen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid en
die van hun kinderen, en dat het hun plicht is daarvoor te zorgen. En
we moeten mannen leren dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen
gedrag. Die gedachte en die houding kan de keten van huiselijk geweld
door de generaties heen doorbreken."
Voor meer informatie over Xonar kunt u terecht op www.xonar.nl of bel
(043) 321 41 38. Volgende week in de Stadskrant deel 2: 't
Wieckerhoes.
Maastricht als Europese gaststad
Plotseling was Maastricht wereldnieuws. Twaalf jaar geleden werd in de
tot dan toe relatief onbekende stad geschiedenis geschreven. Het
Verdrag van Maastricht bepaalde de economische en monetaire eenwording
van de Europese Unie. Daarmee nam de naamsbekendheid van de
provinciale hoofdstad een hoge vlucht. In ieder geval in Europa werd
Maastricht de stad van de euro. Dit najaar is Maastricht opnieuw de
gaststad voor enkele bijeenkomsten van Europese leiders. En Maastricht
bereidt zich al volop voor.
Enkele bijeenkomsten zijn al definitief in Maastricht geboekt: de
Nederlands-Duitse Conferentie, de Standing Committee Raad van Europa
in november van dit jaar, en een bijeenkomst van de OVSE (Organisatie
voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) waaraan vijfenvijftig
landen deelnemen in december. De verwachting is dat in juli 2004
Maastricht de primeur krijgt van de eerste vergaderingen van de dan
uitgebreide Europese Unie. Vaststaat dat in elk geval de Informele
Milieuraad en de Informele Sociale Raad in Maastricht vergaderen.
Maastricht lobbyt nog altijd om het gastheerschap van meer politieke
vergaderingen.
Impuls
Voor Maastricht zijn dergelijke bijeenkomsten en vergaderingen een
reusachtige impuls voor de eigen naamsbekendheid en het imago. Na de
van 1991 en het Verdrag van Maastricht is het helaas niet precies
gemeten, maar iedere ondernemer in Maastricht merkte het verschil.
"Maastricht had in één keer wereldwijde naamsbekendheid gekregen",
vertelt wethouder John Aarts (Economische Structuurversterking). "Dat
had een geweldig effect op het bedrijfsleven, het congrestoerisme, het
dagjestoerisme. Het leverde de stad Maastricht een aanzienlijke
economische impuls op. Onze stad kreeg een geprofileerd en zorgvuldig
vormgegeven imago: de stad van de Bourgondische geneugten, met een
volwassen horeca en mogelijkheden om luxe te winkelen. Maar ook de
stad van congresbedrijvigheid, in de Europese driehoek met Aken en
Luik die het Europese achterland ontsluiten. Stad van een van de
hardst groeiende universiteiten van Nederland."
Wereldsucces
Aarts vervolgt: "We willen tijdens de komende Europese bijeenkomsten
deze naamsbekendheid uitbouwen, maar vooral onder de aandacht brengen
dat het hier uitdagend werken is. Maastricht beschikt over een
aantrekkelijk ondernemings- en vestigingsklimaat, wat directe
voordelen biedt voor het bedrijfsleven. Eigenlijk zijn we als stad
voortdurend bezig met de naamsbekendheid van Maastricht. Bij de
Europese vergaderingen die op stapel staan, ligt een kans. Wat betreft
onze naamsbekendheid kunnen al van een wereldsucces spreken, nu moeten
we zorgen dat we goed op stoom blijven. Met de nadruk op
werkgelegenheid." En dus organiseert Maastricht tijdens de diverse
overleggen een aantal nevenactiviteiten, in samenwerking met de
Provincie, het MECC en de VVV. Ton Wanders is druk bezig als
programmamanager Gemeente Maastricht de samenwerking af te stemmen en
te coördineren.
Grote evenementen
Rondom de Europese overleggen in Maastricht worden de mogelijkheden
bekeken voor vier grote evenementen. Er zijn plannen voor een Europese
Architectuur Manifestatie, een project met jonge kunstenaars uit de
nieuwe lidstaten van de EU, een programma getiteld `Forts and Lights
Maestricht-Maastricht' in samenwerking met Lille en, tot slot, een
programma rondom de Heiligdomsvaart. "De rol van de gemeente is hierin
vooral faciliterend", aldus Wanders. "Dit betekent dat de gemeente dus
niet zozeer zelf de evenementen organiseert, maar bestaande
initiatieven en voorstellen van verschillende organisaties
ondersteunt. Rode draad voor de evenementen die tijdens de
bijeenkomsten zullen worden georganiseerd, is het thema `2004
Maastricht - Europa'. De kunst- en architectuurmanifestaties
onderstrepen bijvoorbeeld de culturele rol die Maastricht in
Euregionaal en Europees verband inneemt. Op een dergelijke manier zal
de gemeente ook de Heiligdomsvaart, die maar eens in de zeven jaar
plaatsvindt, en de samenwerking met de Franse stad Lille
ondersteunen."
Aansluiting
Gemeente Maastricht heeft in de Maastrichtse VVV een partner voor de
ondersteuning. De VVV richt zich specifiek op de promotie van de stad.
Marcel Knols, directeur van de Maastrichtse VVV: "Om de stad
Maastricht in de periode van de Europese bijeenkomsten zo sterk
mogelijk te profileren proberen we in overleg met de gemeente zo veel
mogelijk initiatieven van organisaties te verzamelen, en die
aansluiting te laten zoeken bij het thema `Europa'. Hoe meer alle
neuzen dezelfde richting op wijzen, hoe beter Maastricht door de VVV
`in de markt te zetten' is." De VVV stelt bijvoorbeeld een boekje
samen voor de pers en congresdeelnemers. "De mensen moeten het gevoel
krijgen dat Maastricht geweldig is om congressen te organiseren en
bovendien de moeite waard om daarna nog eens privé, met het gezin, een
weekje terug te komen", aldus Knols.
Opsteker
Een andere belangrijke partner is MECC Maastricht, het Maastrichts
Expositie en Congres Centrum. Ook MECC Maastricht heeft regelmatig
contact met de gemeente, de Provincie en de VVV om alles zo gesmeerd
en professioneel mogelijk te laten verlopen. De meeste bijeenkomsten
zullen plaatsvinden in het Provinciehuis en hotels, maar MECC
Maastricht zal de bijeenkomst van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid
en Samenwerking in Europa) aanstaande december ontvangen, daartoe
aangewezen door een commissie van Buitenlandse Zaken. MECC Maastricht
is in felle competitie met andere congrescentra geweest. Uiteindelijk
bleek het MECC het beste te voldoen aan het verlanglijstje en de eisen
van Buitenlandse zaken. Maurice van der Linden, manager communicatie
van MECC Maastricht: "Het is al bijzonder dat de OVSE in Nederland
bijeenkomt, en al helemaal bijzonder dat dat ook nog in Maastricht kan
gebeuren. Dat is een geweldige opsteker voor ons. Onze directeur Erik
Rosier zei: `Het voelt alsof je de Olympische Spelen hebt binnen
gehaald.' Het is natuurlijk een commercieel succes en het geeft aan
hoe goed we als organisatie in elkaar zitten."
Kans
Kortom, de op stapel staande Europese bijeenkomsten zijn voor veel
organisaties en hun medewerkers nu al aan de orde van de dag. Het zal
een uitgelezen kans zijn Maastricht nog eens extra op de voorgrond te
plaatsen en de nadruk te leggen op de economische mogelijkheden van de
stad. Gemeente Maastricht geeft hiermee haar doelstelling
`werk-werk-werk' een stevige duw in de rug.
Voorkom lang wachten: maak een afspraak met het GemeenteLoket
Het GemeenteLoket biedt een nieuwe vorm van dienstverlening om de
lange wachttijden tegen te gaan: via internet of telefoon kunt u voor
een aantal producten een afspraak maken. Voorlopig zijn dat het
rijbewijs (eerste aanvraag, verlenging en uitbreiding categorieën), de
Nederlandse Identiteitskaart en verschillende soorten Nederlandse
paspoorten. Voor spoedprocedures kunt u geen afspraak maken. Als u op
de afgesproken tijd in het GemeenteLoket aan de Randwycksingel bent,
dan wordt u vrijwel meteen geholpen.
Internet
Als u via internet een afspraak wilt maken, dan surft u uiteraard
eerst naar www.maastricht.nl. Daar typt u in het zoekbalkje linksboven
in het scherm het gewenste product in. Vervolgens toets u de
`enter'-toets in of u klikt op zoek. In de zoekresultaten die hierna
verschijnen, klikt u op het gewenste product. Vervolgens krijgt u alle
benodigde informatie overzichtelijk op het scherm. Onder het kopje
`afspraak maken' vindt u een grijze knop met het opschrift `maak
afspraak'. Als u hierop klikt, opent zich het afsprakenscherm. Hier
kunt u zelf met enkele muisklikken een dag en tijdstip uitkiezen die u
het beste uitkomt. Groene balken geven beschikbare tijden aan, witte
balken zijn reeds gereserveerde tijden. Als u een afspraak heeft
gemaakt, ziet u een overzicht op het scherm dat u kunt uitprinten. U
heeft dan al meteen uw volgnummer. Omdat de inroostering van de balies
twee dagen van tevoren plaatsvindt, moet u minimaal twee werkdagen van
tevoren reserveren. Maximaal kunt u twee weken vooraf een afspraak
maken. Let er hierbij wel op dat u voor ieder verschillend product een
aparte afspraak dient te maken. Als u samen met uw echtgeno(o)t(e) een
paspoort wilt verlengen en twee kinderen wilt bijschrijven, moet u dus
vier afspraken maken. Op het afgesproken tijdstip kunt u plaatsnemen
in de wachtruimte. Op het display zal uw volgnummer verschijnen met
het nummer van de balie waar u terechtkunt.
Telefoon
Ook via de telefoon is een afspraak snel gemaakt. U belt (043) 350 40
00 en vertelt onze medewerker waarvoor u een afspraak wenst te maken.
De medewerker noteert uw gegevens en reserveert een dag en tijdstip
van uw keuze, mits er nog plaats is. Ook kunt u informatie krijgen
over prijzen en voorwaarden. Overigens gelden dezelfde beperkingen als
bij internet, dus minimaal twee en maximaal veertien dagen van tevoren
reserveren. Voor een afspraak die u via de telefoon geregeld heeft,
dient u zich bij de receptie te melden.
Bewoners van Caberg en Malpertuis aan zet
In september krijgen alle bewoners van de buurten Caberg en Malpertuis
een schriftelijke enquête in de bus met vragen over de huidige
situatie en de toekomst van de buurt. Tegelijkertijd wordt er aan een
aantal buurtbewoners telefonisch gevraagd naar hun opvattingen over
leefbaarheid en veiligheid. De informatie uit deze
bewonersinventarisatie wordt gebruikt bij het opstellen van een nieuw
buurtplan voor beide buurten. Om de buurtbewoners te stimuleren om mee
te doen, zal de Stadsbaliebus twee dagen in de buurt aanwezig zijn:
zondag 14 september tijdens de braderie in Caberg en zaterdag 20
september in Malpertuis. Bovendien is Mimi Hilven van de stichting
Trajekt aangesteld om de bewoners te ondersteunen bij het invullen van
de enquête en het vervolgproces, dat nodig is om een goede toekomst
van beide buurten te garanderen.
Volwaardige partij
De informatie uit de onderzoeken moet duidelijk maken wat er volgens
de bewoners van Caberg en Malpertuis moet gebeuren om een goede
toekomst voor de buurt te garanderen. De gemeente en de
woningstichtingen hebben daarover een akkoord gesloten met de beide
buurtplatforms. De buurt zit vanaf het begin van het proces als
volwaardige partij mee aan tafel. Wethouder Wim Hazeu is blij met het
akkoord, dat in ambtelijke termen het procesdocument Caberg/Malpertuis
genoemd wordt. "Uit het document blijkt dat wij lessen hebben
getrokken uit de gang van zaken bij het buurtplan Manjefiek Malberg.
Daar kwam uit de buurt de terechte kritiek dat de bewoners veel te
laat bij de planontwikkeling betrokken werden. Daarom hebben wij nu
met de buurtplatforms de afspraak gemaakt dat de mening van de
bewoners over de toekomst van hun buurt van het begin af aan een rol
speelt bij de plannenmakerij. Wanneer het standpunt van de bewoners
bekend is, zal dat bij de gesprekken over de nieuwe plannen een net zo
belangrijke rol spelen als de ideeën van de gemeente of de
woningstichtingen", aldus de wethouder. Hazeu wijst er nog op dat er
wel enkele randvoorwaarden gesteld worden, die voor alle partijen -
dus ook voor de bewoners - gelden. Het gaat er in deze tijd van
bezuinigingen bijvoorbeeld om dat de plannen zichzelf kunnen betalen.
Dat wil zeggen, dat alle projecten die geld kosten gefinancierd moeten
worden uit andere projecten binnen de buurten, zoals bijvoorbeeld
verkoop huurwoningen, exploitatie gronden en nieuwbouw van
koopwoningen. Het akkoord is geen garantie dat de bewoners automatisch
in alles hun zin zullen krijgen. Hazeu: "Het uiteindelijke plan zal
een evenwichtige en betaalbare afweging moeten zijn van de
toekomstvisie van gemeente en corporaties en de wensen van de
bewoners. Maar als wij een bepaalde wens van de bewoners niet
vervullen, moeten wij natuurlijk wel duidelijk uitleggen waarom dat
niet in het totaalplaatje past. Wij hopen dat we er - in het belang
van de buurt en de bewoners - samen met alle betrokkenen een creatief
en gedragen resultaat uit kunnen slepen". De bewoners worden begin
september met een aparte buurtkrant uitgebreid geïnformeerd over het
doel en de achtergronden van de bewonersonderzoeken en het plan van
aanpak voor het nieuwe buurtplan.
Gemeente Maastricht