Gemeente Maastricht

16 juli 2003

GemeenteLoket

Voor alle vragen over gemeentelijke diensten en aangelegenheden, zoals onderhoud van wegen en groen, afvalinzameling, zwerfvuil, ongediertebestrijding, burgerzaken, gemeentelijke belastingen, bouwen en wonen, sport en zorg (o.a. WVG).

Voor producten van Sociale Zaken (bijvoorbeeld uitkeringen) belt u (043) 350 60 00 of, als u daar al een uitkering hebt, het rechtstreekse nummer van uw behandelend consulent.

Met milieuklachten kunt u buiten openingstijden bellen naar (043) 350 44 00

Bezoekadres GemeenteLoket: Randwycksingel 22
Ingang tegenover entree van het VGZ

Openingstijden:
Ma t/m wo van 08.30 tot 16.00 uur
Do van 08.30 tot 19.00 uur
Vr van 08.30 tot 14.00 uur

(Op donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur is het loket gesloten voor aangifte van geboorte, vestiging vanuit het buitenland, naturalisatie, afgifte van verklaring van onvermogen, erkenning en voor administratie van begraafplaatsen).

Prullenbak is geen restzak

Steeds vaker zitten de gemeentelijke prullenbakken in de stad vol plastic tassen met huishoudelijk afval. Die prullenbakken zijn uiteraard niet bedoeld voor huishoudelijk afval. Gebruik hiervoor de rode restzak. De milieupolitie zal strenger toezien op het correct gebruik van de prullenbakken.

Bereikbaarheid Vrijthofgarage

De bereikbaarheid van de Vrijthofparkeergarage is al vele jaren onderwerp van discussie. Om de bereikbaarheid van de parkeergarage Vrijthof te verbeteren en verkeershinder zo veel mogelijk te voorkomen worden inzinkbare palen geplaatst op het Vrijthof-oost. Daarnaast wordt op en rondom het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat de bestaande verkeersregelinstallatie aangepast (inclusief ANWB-bewegwijzering en PRIS).

Aan zowel de noord- als de zuidzijde van het Vrijthof-oost wordt een een inzinkbare paal geplaatst. Door dit selectieve toegangssysteem is inrijden voor laden/lossen is toegestaan tot 11.00 uur en vanaf 18.00 uur en op koopavonden vanaf 21.00 uur. Daarnaast blijft het voor diverse ontheffinghouders (openbaar vervoer en taxi's) mogelijk om het Vrijthof-oost te passeren. Doorgaand verkeer is niet meer mogelijk. Hierdoor wordt het Vrijthof aantrekkelijker voor de vele bezoekers van het Kernwinkelgebied. De inzinkbare paal aan de zuidzijde van het Vrijthof-oost is nodig om te voorkomen dat verkeer vanuit de Bredestraat naar het Vrijthof-oost kan rijden.

Uit de inspraak van de PPS Mobiliteit - uitwerkingsconstructie parkeren (incl. Vrijthofgarage en parkeertarieven 2003 blijkt dat bewoners en belanghebbenden vrezen dat de tweede (nieuwe) inrit van de parkeergarage Vrijthof leidt tot een wachtrij voor de parkeergarage. Om wachtrijen te voorkomen wordt op piekmomenten het verkeer gedoseerd toegelaten vanaf het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat. Hiervoor wordt de bestaande verkeersregelinstallatie op het kruispunt Hertogsingel - Calvariestraat gewijzigd. De toestroom wordt op deze piekmomenten beperkt, waarbij het parkerende autoverkeer gestimuleerd wordt via de zogenaamde `PRIS'-borden (Parkeer Route Informatie Systeem) om door te rijden naar andere parkeerlocaties. De parkeergarage Vrijthof zal volgens de planning in november opnieuw in gebruik genomen worden.

Mandaatbesluiten

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft mandaat verleend aan medewerkers van het GemeenteLoket om handelingen inzake publieke dienstverlening te mogen verrichten en beslissingen daaromtrent te ondertekenen. Hetzelfde geldt voor beslissingen van de directies SEZ en SBF inzake WVG, stadstoezicht en parkeerontheffingen. De betreffende besluiten liggen vanaf 17 juli 2003 ter inzage bij het GemeenteLoket .

Parkeerplaatsen aan de Kakeberg

Burgemeester en wethouders hebben de parkeerplaatsen gelegen aan de Kakeberg, tussen het Academieplein en de Tongersestraat, aangewezen als parkeerplaatsen voor vergunninghouders van de sector Kommelkwartier. Dit als tegemoetkoming in de reeds opgeheven vergunninghoudersplaatsen aan de Patersbaan. Deze plaatsen zijn daarmee niet meer bestemd voor bezoekersparkeren. Het besluit ligt vanaf vandaag vier weken lang gratis ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht).

Saneringsregeling Wet bodembescherming

Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op 18 juni 2003, onder projectcode MA 093500009 (stuknummer SOG 2003-19288) een melding is ontvangen van de Stichting Bodemsanering Nederlandse Spoorwegen met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Nieuweweg 35 te Maastricht, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 3177 de bodem te saneren. Het betreft hier een gefaseerde sanering, fase 3 deellocatie 2 (modernisering hal B, spoor 10 t/m 12) ter plaatse van de werkplaats Maastricht NS-emplacement te Maastricht.

Naar aanleiding van de melding zullen wij het ingediende saneringsplan beoordelen. Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtsreeks bij ons besluit is betrokken zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.

Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs van de afdeling Milieu en Stad, telefoonnummer (043) 350 44 17.

Ketens om ketens te doorbreken

Opvang voor vrouwen in nood

Je bent een vrouw met kinderen en je wordt door je man mishandeld. Je bent in de prostitutie beland en wilt daaruit breken. Je bent een alleenstaande moeder, weet je geen raad meer met de opvoeding van je kinderen en hebt het gevoel dat je een dieptepunt hebt bereikt. Allemaal situaties waarin je hulp nodig hebt. Waar krijg je die hulp? In de Stadskrant twee instellingen die hulp bieden aan vrouwen in nood. Deze week deel 1: vrouwenopvang en -hulpverlening Xonar.

Het vrouwenopvanghuis van Xonar is zo veilig als tegenwoordig mogelijk is. Buiten staan camera's, er is een sluis bij het binnenkomen, het glas is kogelvrij. Mannen mogen niet door het pand lopen en niet iedereen mag naar binnen. De vrouwen krijgen een codenaam voor externe contacten. Wie de code niet kent, is geen naaste verwante of vriend van de vrouw en krijgt geen contact met haar.

Keten
De directeur van Xonar, Wies Meeussen, vertelt over Xonar, vrouwenopvang en hulpverlening: "Het sleutelwoord is `keten'. Om te beginnen is er de keten die gevormd wordt door zo'n dertig organisaties waarmee Xonar in Maastricht samenwerkt, waaronder politie en justitie, het Riagg (Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg) en TIS (Team Integrale Schuldhulpverlening). Ook werken we intensief samen met samenwerkingsverbanden Huiselijk Geweld in Parkstad en de Westelijke Mijnstreek. Het zijn stuk voor stuk schakels die kunnen helpen bij een volledige ondersteuning van vrouwen in nood. Ketens vormen ook de opeenvolgende generaties die telkens weer in dezelfde situaties belanden. Vrouwen die vroeger met hun moeders vluchtten naar opvangtehuizen, vragen nu vaak zélf als moeder met kinderen hulp. Die generatieketens kunnen alleen worden doorbroken door gerichte en consequente ondersteuning en begeleiding. En dan zijn er de (psychische of fysieke) ketens die deze vrouwen tegen hun wil aan hun directe omgeving binden. Voor het doorbreken van die ketens zijn ketens van samenwerkende organisaties noodzakelijk.

Wat is Xonar?
Meeussen legt uit: "Xonar is een organisatie voor jeugdhulpverlening, vrouwenopvang, opvang van minderjarige asielzoekers en pleegzorg. Xonar Zuid-Limburg is de grootste instelling van Nederland op dit gebied. De vrouwenopvang biedt niet alleen een dak boven het hoofd, maar ook hulpverlening. Zo vangen wij vrouwen op die slachtoffer zijn van huiselijk geweld, tienermoeders vanaf 15 jaar en alleenstaande moeders met opvoedkundige problemen. We merken heel duidelijk dat de maatschappij individualiseert en verhardt. Mensen met problemen staan steeds meer en langer alleen."

Voor wie is Xonar?
Vrouwenopvang krijgt altijd te maken met complexe gevallen, vrouwen die met een combinatie van problemen zitten. Er is sprake van schuldgevoelens, problemen van relationele of opvoedkundige aard. Het kan te maken hebben met huisvesting (bijvoorbeeld de dreiging uit huis gezet te worden). Alcohol en drugs spelen vaak een rol, maar ook eenzaamheid, zeker in het geval van geïsoleerd levende buitenlandse vrouwen. Geweld is een gemeenschappelijke factor in veel gevallen. Verkrachting en psychische mishandeling zijn ervaringen die bijna alle betrokken vrouwen hebben meegemaakt. Daarnaast heeft de vrouwenopvang een landelijke opnameplicht. Meeussen: "Als een vrouw in Groningen moet vluchten om eerwraak, dan moet zij in een van de opvanghuizen in Nederland terecht kunnen. Plaatsing valt niet mee bij vrouwenopvang. Helaas moeten we 75 procent van de aanmeldingen afwijzen. Er is tegenwoordig een centraal meldpunt vrouwenopvang dat altijd probeert te bemiddelen omdat er steeds minder beschikbare plaatsen zijn."

Wat doet Xonar?
In de vrouwenopvang draait het om de vragen: wat wil de vrouw en wat heeft zij nodig? Het antwoord op die vragen bepaalt de vorm van hulpverlening. Er wordt uitgegaan van de vrouw, maar het streven is de partner in beeld te krijgen en te houden. De gedachte daarachter is dat vrouwen van geweld afwillen, maar niet altijd van de partner. "Het is erg belangrijk om aandacht en hulp te bieden aan de kinderen die hier binnenkomen, om te voorkomen dat zij later met dezelfde problemen komen te zitten. Bij onze hulpverlening proberen we de vrouwen te groeperen (bijvoorbeeld tienermoeders) zodat zij steun bij elkaar kunnen zoeken. De vrouw zélf is het uitgangspunt en bepaalt de vorm van de hulp: maatwerk binnen de eigen mogelijkheden. Er is altijd een dialoog."

Ontwikkelingen
"In dit huis gaan we terug naar twintig plaatsen," vertelt Meeussen. "In de stad komen andere huizen. Nu zijn dat er acht, maar uiteindelijk willen we toe naar elf huizen. Dan kunnen we ook meer en beter differentiëren. Vrouwen die hier in huis komen krijgen hulp en een veilige plek. Zodra het kan, stromen ze door naar een Xonar-pand en kunnen ze zelfstandig wonen. We helpen ze weer de regie over hun leven in eigen handen te nemen. Onze zorg vermaatschappelijkt daarmee. Zitten ze eenmaal in een Xonar-huis of kunnen ze terug naar hun eigen huis, dan wordt, zo nodig, hulpverlening in de huissituatie geboden. Daarmee wordt terugval in de oude situatie voorkomen. Er is hulp voor dader en slachtoffer, maar door verschillende instanties en apart. Riagg, maatschappelijk werk en CAD (Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs) bieden pleger- en daderhulp. Xonar bekommert zich om de vrouw. Het streven is uiteindelijk gezamenlijk relatie- of gezinstherapie te bieden.

Wat wil Xonar?
In 2004 wordt een provinciale publiekscampagne rond huiselijk geweld door de samenwerkende organisaties georganiseerd. Er is nog heel veel nodig om slachtoffers op te kunnen vangen en de middelen daarvoor moeten er komen. "We zullen de achterstand nooit inlopen," verzucht Meeussen, "maar het probleem is allang aangetoond en Kamerbreed geaccepteerd. De nieuwe wetgeving die er aan staat te komen is nog eens een extra stok achter de deur. In gevallen van huiselijk geweld moet dan de man de deur uit. De dader krijgt een straatverbod gedurende de eerste zeven dagen. Hij wordt aansprakelijk gesteld voor zijn eigen gedrag. Desondanks blijft vrouwenopvang nodig, want eenvijfde van de daders houdt zich nergens aan. In die gevallen móet de vrouw weg. Soms is vertrekken uit de stad of provincie zelfs niet genoeg. In die gevallen helpen we de vrouw de grens over."

Ketens
Vrouwenopvang in Nederland mist nog de middelen voor de broodnodige vernieuwing. Opvang alleen blijkt niet het antwoord. Ketens van hulp zijn nodig! "De politiek begint zich nu te realiseren wat, naast het persoonlijk leed, de kosten van huiselijk geweld voor de samenleving zijn op het gebied van politie, hulpverlening en opvang. Een verantwoorde investering in vrouwenopvang zou deze kosten voor de generaties na ons drastisch verminderen. We moeten vrouwen ervan doordringen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid en die van hun kinderen, en dat het hun plicht is daarvoor te zorgen. En we moeten mannen leren dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag. Die gedachte en die houding kan de keten van huiselijk geweld door de generaties heen doorbreken."

Voor meer informatie over Xonar kunt u terecht op www.xonar.nl of bel (043) 321 41 38. Volgende week in de Stadskrant deel 2: 't Wieckerhoes.

Maastricht als Europese gaststad

Plotseling was Maastricht wereldnieuws. Twaalf jaar geleden werd in de tot dan toe relatief onbekende stad geschiedenis geschreven. Het Verdrag van Maastricht bepaalde de economische en monetaire eenwording van de Europese Unie. Daarmee nam de naamsbekendheid van de provinciale hoofdstad een hoge vlucht. In ieder geval in Europa werd Maastricht de stad van de euro. Dit najaar is Maastricht opnieuw de gaststad voor enkele bijeenkomsten van Europese leiders. En Maastricht bereidt zich al volop voor.

Enkele bijeenkomsten zijn al definitief in Maastricht geboekt: de Nederlands-Duitse Conferentie, de Standing Committee Raad van Europa in november van dit jaar, en een bijeenkomst van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) waaraan vijfenvijftig landen deelnemen in december. De verwachting is dat in juli 2004 Maastricht de primeur krijgt van de eerste vergaderingen van de dan uitgebreide Europese Unie. Vaststaat dat in elk geval de Informele Milieuraad en de Informele Sociale Raad in Maastricht vergaderen. Maastricht lobbyt nog altijd om het gastheerschap van meer politieke vergaderingen.

Impuls
Voor Maastricht zijn dergelijke bijeenkomsten en vergaderingen een reusachtige impuls voor de eigen naamsbekendheid en het imago. Na de van 1991 en het Verdrag van Maastricht is het helaas niet precies gemeten, maar iedere ondernemer in Maastricht merkte het verschil. "Maastricht had in één keer wereldwijde naamsbekendheid gekregen", vertelt wethouder John Aarts (Economische Structuurversterking). "Dat had een geweldig effect op het bedrijfsleven, het congrestoerisme, het dagjestoerisme. Het leverde de stad Maastricht een aanzienlijke economische impuls op. Onze stad kreeg een geprofileerd en zorgvuldig vormgegeven imago: de stad van de Bourgondische geneugten, met een volwassen horeca en mogelijkheden om luxe te winkelen. Maar ook de stad van congresbedrijvigheid, in de Europese driehoek met Aken en Luik die het Europese achterland ontsluiten. Stad van een van de hardst groeiende universiteiten van Nederland."

Wereldsucces
Aarts vervolgt: "We willen tijdens de komende Europese bijeenkomsten deze naamsbekendheid uitbouwen, maar vooral onder de aandacht brengen dat het hier uitdagend werken is. Maastricht beschikt over een aantrekkelijk ondernemings- en vestigingsklimaat, wat directe voordelen biedt voor het bedrijfsleven. Eigenlijk zijn we als stad voortdurend bezig met de naamsbekendheid van Maastricht. Bij de Europese vergaderingen die op stapel staan, ligt een kans. Wat betreft onze naamsbekendheid kunnen al van een wereldsucces spreken, nu moeten we zorgen dat we goed op stoom blijven. Met de nadruk op werkgelegenheid." En dus organiseert Maastricht tijdens de diverse overleggen een aantal nevenactiviteiten, in samenwerking met de Provincie, het MECC en de VVV. Ton Wanders is druk bezig als programmamanager Gemeente Maastricht de samenwerking af te stemmen en te coördineren.

Grote evenementen
Rondom de Europese overleggen in Maastricht worden de mogelijkheden bekeken voor vier grote evenementen. Er zijn plannen voor een Europese Architectuur Manifestatie, een project met jonge kunstenaars uit de nieuwe lidstaten van de EU, een programma getiteld `Forts and Lights Maestricht-Maastricht' in samenwerking met Lille en, tot slot, een programma rondom de Heiligdomsvaart. "De rol van de gemeente is hierin vooral faciliterend", aldus Wanders. "Dit betekent dat de gemeente dus niet zozeer zelf de evenementen organiseert, maar bestaande initiatieven en voorstellen van verschillende organisaties ondersteunt. Rode draad voor de evenementen die tijdens de bijeenkomsten zullen worden georganiseerd, is het thema `2004 Maastricht - Europa'. De kunst- en architectuurmanifestaties onderstrepen bijvoorbeeld de culturele rol die Maastricht in Euregionaal en Europees verband inneemt. Op een dergelijke manier zal de gemeente ook de Heiligdomsvaart, die maar eens in de zeven jaar plaatsvindt, en de samenwerking met de Franse stad Lille ondersteunen."

Aansluiting
Gemeente Maastricht heeft in de Maastrichtse VVV een partner voor de ondersteuning. De VVV richt zich specifiek op de promotie van de stad. Marcel Knols, directeur van de Maastrichtse VVV: "Om de stad Maastricht in de periode van de Europese bijeenkomsten zo sterk mogelijk te profileren proberen we in overleg met de gemeente zo veel mogelijk initiatieven van organisaties te verzamelen, en die aansluiting te laten zoeken bij het thema `Europa'. Hoe meer alle neuzen dezelfde richting op wijzen, hoe beter Maastricht door de VVV `in de markt te zetten' is." De VVV stelt bijvoorbeeld een boekje samen voor de pers en congresdeelnemers. "De mensen moeten het gevoel krijgen dat Maastricht geweldig is om congressen te organiseren en bovendien de moeite waard om daarna nog eens privé, met het gezin, een weekje terug te komen", aldus Knols.

Opsteker
Een andere belangrijke partner is MECC Maastricht, het Maastrichts Expositie en Congres Centrum. Ook MECC Maastricht heeft regelmatig contact met de gemeente, de Provincie en de VVV om alles zo gesmeerd en professioneel mogelijk te laten verlopen. De meeste bijeenkomsten zullen plaatsvinden in het Provinciehuis en hotels, maar MECC Maastricht zal de bijeenkomst van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) aanstaande december ontvangen, daartoe aangewezen door een commissie van Buitenlandse Zaken. MECC Maastricht is in felle competitie met andere congrescentra geweest. Uiteindelijk bleek het MECC het beste te voldoen aan het verlanglijstje en de eisen van Buitenlandse zaken. Maurice van der Linden, manager communicatie van MECC Maastricht: "Het is al bijzonder dat de OVSE in Nederland bijeenkomt, en al helemaal bijzonder dat dat ook nog in Maastricht kan gebeuren. Dat is een geweldige opsteker voor ons. Onze directeur Erik Rosier zei: `Het voelt alsof je de Olympische Spelen hebt binnen gehaald.' Het is natuurlijk een commercieel succes en het geeft aan hoe goed we als organisatie in elkaar zitten."

Kans
Kortom, de op stapel staande Europese bijeenkomsten zijn voor veel organisaties en hun medewerkers nu al aan de orde van de dag. Het zal een uitgelezen kans zijn Maastricht nog eens extra op de voorgrond te plaatsen en de nadruk te leggen op de economische mogelijkheden van de stad. Gemeente Maastricht geeft hiermee haar doelstelling `werk-werk-werk' een stevige duw in de rug.

Voorkom lang wachten: maak een afspraak met het GemeenteLoket

Het GemeenteLoket biedt een nieuwe vorm van dienstverlening om de lange wachttijden tegen te gaan: via internet of telefoon kunt u voor een aantal producten een afspraak maken. Voorlopig zijn dat het rijbewijs (eerste aanvraag, verlenging en uitbreiding categorieën), de Nederlandse Identiteitskaart en verschillende soorten Nederlandse paspoorten. Voor spoedprocedures kunt u geen afspraak maken. Als u op de afgesproken tijd in het GemeenteLoket aan de Randwycksingel bent, dan wordt u vrijwel meteen geholpen.

Internet
Als u via internet een afspraak wilt maken, dan surft u uiteraard eerst naar www.maastricht.nl. Daar typt u in het zoekbalkje linksboven in het scherm het gewenste product in. Vervolgens toets u de `enter'-toets in of u klikt op zoek. In de zoekresultaten die hierna verschijnen, klikt u op het gewenste product. Vervolgens krijgt u alle benodigde informatie overzichtelijk op het scherm. Onder het kopje `afspraak maken' vindt u een grijze knop met het opschrift `maak afspraak'. Als u hierop klikt, opent zich het afsprakenscherm. Hier kunt u zelf met enkele muisklikken een dag en tijdstip uitkiezen die u het beste uitkomt. Groene balken geven beschikbare tijden aan, witte balken zijn reeds gereserveerde tijden. Als u een afspraak heeft gemaakt, ziet u een overzicht op het scherm dat u kunt uitprinten. U heeft dan al meteen uw volgnummer. Omdat de inroostering van de balies twee dagen van tevoren plaatsvindt, moet u minimaal twee werkdagen van tevoren reserveren. Maximaal kunt u twee weken vooraf een afspraak maken. Let er hierbij wel op dat u voor ieder verschillend product een aparte afspraak dient te maken. Als u samen met uw echtgeno(o)t(e) een paspoort wilt verlengen en twee kinderen wilt bijschrijven, moet u dus vier afspraken maken. Op het afgesproken tijdstip kunt u plaatsnemen in de wachtruimte. Op het display zal uw volgnummer verschijnen met het nummer van de balie waar u terechtkunt.

Telefoon
Ook via de telefoon is een afspraak snel gemaakt. U belt (043) 350 40 00 en vertelt onze medewerker waarvoor u een afspraak wenst te maken. De medewerker noteert uw gegevens en reserveert een dag en tijdstip van uw keuze, mits er nog plaats is. Ook kunt u informatie krijgen over prijzen en voorwaarden. Overigens gelden dezelfde beperkingen als bij internet, dus minimaal twee en maximaal veertien dagen van tevoren reserveren. Voor een afspraak die u via de telefoon geregeld heeft, dient u zich bij de receptie te melden.

Bewoners van Caberg en Malpertuis aan zet

In september krijgen alle bewoners van de buurten Caberg en Malpertuis een schriftelijke enquête in de bus met vragen over de huidige situatie en de toekomst van de buurt. Tegelijkertijd wordt er aan een aantal buurtbewoners telefonisch gevraagd naar hun opvattingen over leefbaarheid en veiligheid. De informatie uit deze bewonersinventarisatie wordt gebruikt bij het opstellen van een nieuw buurtplan voor beide buurten. Om de buurtbewoners te stimuleren om mee te doen, zal de Stadsbaliebus twee dagen in de buurt aanwezig zijn: zondag 14 september tijdens de braderie in Caberg en zaterdag 20 september in Malpertuis. Bovendien is Mimi Hilven van de stichting Trajekt aangesteld om de bewoners te ondersteunen bij het invullen van de enquête en het vervolgproces, dat nodig is om een goede toekomst van beide buurten te garanderen.

Volwaardige partij
De informatie uit de onderzoeken moet duidelijk maken wat er volgens de bewoners van Caberg en Malpertuis moet gebeuren om een goede toekomst voor de buurt te garanderen. De gemeente en de woningstichtingen hebben daarover een akkoord gesloten met de beide buurtplatforms. De buurt zit vanaf het begin van het proces als volwaardige partij mee aan tafel. Wethouder Wim Hazeu is blij met het akkoord, dat in ambtelijke termen het procesdocument Caberg/Malpertuis genoemd wordt. "Uit het document blijkt dat wij lessen hebben getrokken uit de gang van zaken bij het buurtplan Manjefiek Malberg. Daar kwam uit de buurt de terechte kritiek dat de bewoners veel te laat bij de planontwikkeling betrokken werden. Daarom hebben wij nu met de buurtplatforms de afspraak gemaakt dat de mening van de bewoners over de toekomst van hun buurt van het begin af aan een rol speelt bij de plannenmakerij. Wanneer het standpunt van de bewoners bekend is, zal dat bij de gesprekken over de nieuwe plannen een net zo belangrijke rol spelen als de ideeën van de gemeente of de woningstichtingen", aldus de wethouder. Hazeu wijst er nog op dat er wel enkele randvoorwaarden gesteld worden, die voor alle partijen - dus ook voor de bewoners - gelden. Het gaat er in deze tijd van bezuinigingen bijvoorbeeld om dat de plannen zichzelf kunnen betalen. Dat wil zeggen, dat alle projecten die geld kosten gefinancierd moeten worden uit andere projecten binnen de buurten, zoals bijvoorbeeld verkoop huurwoningen, exploitatie gronden en nieuwbouw van koopwoningen. Het akkoord is geen garantie dat de bewoners automatisch in alles hun zin zullen krijgen. Hazeu: "Het uiteindelijke plan zal een evenwichtige en betaalbare afweging moeten zijn van de toekomstvisie van gemeente en corporaties en de wensen van de bewoners. Maar als wij een bepaalde wens van de bewoners niet vervullen, moeten wij natuurlijk wel duidelijk uitleggen waarom dat niet in het totaalplaatje past. Wij hopen dat we er - in het belang van de buurt en de bewoners - samen met alle betrokkenen een creatief en gedragen resultaat uit kunnen slepen". De bewoners worden begin september met een aparte buurtkrant uitgebreid geïnformeerd over het doel en de achtergronden van de bewonersonderzoeken en het plan van aanpak voor het nieuwe buurtplan.