AutoRai

15-7-2003

Land Cruiser 100 op talrijke punten verbeterd

De vernieuwde Toyota Land Cruiser 100, die vanaf oktober 2003 in geheel Europa leverbaar zal zijn, is uitgerust met een groot aantal voorzieningen die de veiligheid en de prestaties van de dieselversies op een nog hoger niveau brengen.

Ook op het gebied van gebruiksgemak zijn er talrijke innovatieve verbeteringen. De dieselversie van de Land Cruiser 100 is nu uitgerust met enkele zaken die voor het eerst werden toegepast op de 4,7 liter V8-benzineversie, die in september 2002 werd geïntroduceerd. De beschikbaarheid van Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TRC) en de grotere, 18 inch lichtmetalen velgen verhoogt het actieve veiligheidsniveau van de Land Cruiser 100 diesel en zorgt tevens voor betere prestaties op de weg en in het terrein.

De 4,2 liter 24-kleppen dieselmotor kan optioneel gekoppeld worden aan een nieuwe automatische transmissie met vijf versnellingen. Deze nieuwe transmissie zorgt voor aanzienlijk betere prestaties: zo bedraagt de topsnelheid nu 180 km/h en vergt een acceleratie van 0 naar 100 km/h slechts 11,5 seconden. Vermeldenswaardig is verder het feit dat de Land Cruiser 100 de eerste 4WD van Toyota met een dieselmotor is die is uitgerust met een automatische transmissie met vijf versnellingen.

De nieuwe transmissie geeft de Land Cruiser 100 een uiterst laag brandstofverbruik van slechts 10,6 l/100 km, en dat voor een auto met een ledig gewicht van meer dan 2 ton. In vergelijking met de vorige versie met een automatische transmissie met vier versnellingen verbruikt de auto gemiddeld 2 liter brandstof per 100 km minder en is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van CO2-uitstoot.

VGRS: nog een primeur van Toyota
VGRS (Variable Gear Ratio Steering stuurinrichting met variabele overbrengingsverhoudingen) werd voor het eerst toegepast op de Toyota Land Cruiser 100 met benzinemotor, die in september 2002 werd geïntroduceerd, en is nu ook aanwezig op de uitvoeringen met dieselmotor. Dit systeem is een van de vele wereldprimeurs die door Toyota ontwikkeld en in productie gebracht zijn.

Het VGRS-systeem past de overbrengingsverhoudingen langs elektronische weg direct aan de rijstijl, de rijsnelheid en de wegcondities aan. Op een normale weg zal bij lage en middelhoge snelheden de besturing directer zijn, waardoor de bestuurder minder moeite hoeft te doen (d.w.z. minder aan het stuur hoeft te draaien), hetgeen de wendbaarheid van de auto in stadsverkeer en bij het parkeren zeer ten goede komt. Bij hoge snelheden wordt de besturing indirecter, waardoor de stabiliteit verbetert.

Bij een richtingverandering in een situatie waarin er plotseling geremd moet worden, communiceert het systeem met de Vehicle Stability Control (VSC), zodat de VGRS-ECU (Electronic Control Unit) de waarschijnlijke stuurhoek die voor het uitvoeren van de manoeuvre nodig is, kan berekenen, en de bestuurder gemakkelijker kan sturen.

Het belangrijkste is echter dat de Toyota Land Cruiser 100 de eerste productieauto is die is uitgerust met een dergelijk systeem.

Vanaf nu leverbaar met Bluetooth-communicatiesysteem De Land Cruiser 100 (met benzine- en met dieselmotor) heeft nu standaard een Bluetooth-communicatiesysteem als de auto is uitgerust met een navigatiesysteem. Als in het interieur een mobiele telefoon wordt gebruikt die geschikt is voor Bluetooth-communicatie, kunnen de inzittenden telefoonnummers kiezen met behulp van het 7 inch touch screen LCD-scherm (hetzelfde scherm dat gebruikt wordt voor het navigatiesysteem) en kan er gecommuniceerd worden via het ingebouwde handsfreesysteem. Het starten en beëindigen van een telefoongesprek vindt plaats met behulp van een toets op het stuurwiel, die zich vlak bij de toets voor het inschakelen van de stemactivering bevindt.

Achteruitrijcamera voor nog meer gebruiksgemak
Voorts is de Land Cruiser 100 de eerste personenauto in dit segment die standaard is voorzien van een achteruitrijcamera (op uitvoeringen met diesel- of benzinemotor uitgerust met navigatiesysteem).

Bij het inschakelen van de achteruit zorgt een kleine, achterop gemonteerde camera ervoor dat er op het 7 inch display in de middenconsole getoond wordt wat er zich achter de auto bevindt.

Dit systeem levert een bijdrage aan het gebruiksgemak en de veiligheid, doordat er goed te zien is of er zich obstakels achter de auto bevinden, waardoor parkeermanoeuvres een fluitje van een cent worden, zelfs voor een auto met de afmetingen van een Land Cruiser 100.

Ook leverbaar: een nieuw navigatiesysteem
Met de nieuwe Land Cruiser 100 wordt ook de 2004-versie van het Toyota-navigatiesysteem geïntroduceerd. Nieuwe hardware zorgt ervoor dat het berekenen van de route, het scrollen en het zoeken sneller verloopt. De software omvat verder fraaiere grafische afbeeldingen en kan worden bediend door middel van het touch screen.

Tot de andere verbeteringen behoort de mogelijkheid een locatie op te zoeken aan de hand van een telefoonnummer. De gebruiker kan nu ook de achtergrondkleuren en de menukleuren aanpassen.

Het al langer leverbare stembesturingssysteem maakt ook deel uit van de 2004-versie van het navigatiesysteem. Met dit systeem kan de bestuurder het navigatiesysteem bedienen met behulp van een groot aantal commandos. De Toyota Land Cruiser 100 is een van de eerste 4WD ter wereld die leverbaar is met een stembesturingssysteem.