15-7-2003
Nieuwe Opel Corsa: fris ontwerp en zuinige motoren
De nieuwe editie van de Opel Corsa gaat gepaard met een fris,
dynamisch ontwerp en een breed scala aan technische innovaties.
Hoogtepunten zijn de nieuwe 1.3 liter en 1.7 liter common rail
turbo-diesel motoren met respectievelijk 51 kW/70 pk en 74 kW/100 pk
en een nieuw ontwikkelde 1.4 ECOTEC benzinemotor (66 kW/90 pk) met
TWINPORT technologie.
De Corsa 1.4 TWINPORT (66 kW/90 pk) verbruikt afhankelijk van de
gekozen transmissie tot 23 procent minder benzine dan de huidige Corsa
1.4 met hetzelfde vermogen. Het innovatieve brandstofbesparingsconcept
van Opel is ook leverbaar op de driecilinder 1,0 liter motor en biedt
ook hier een aanzienlijke reductie in brandstofverbruik. Deze Corsa
1.0 TWINPORT (44 kW/60 pk) verbruikt per 100 km 0,2 liter minder
brandstof dan de conventionele 1.0-liter motor en biedt tegelijkertijd
meer vermogen en een hoger koppel.
De elektrische, snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging reageert beter
en dankzij de kortere stuuroverbrengingsverhouding heeft de nieuwe
uitvoering van de Corsa verbeterde rijeigenschappen.
Met een aantal nieuwe opties zoals ESP of Xenon koplampen, is de Opel
Corsa technisch gezien volwassener dan ooit. De Easytronic
transmissie, waarmee zowel met de hand als automatisch geschakeld kan
worden, is nu leverbaar op alle benzinemotoren tot 1.4-liter en op de
nieuwe 1.3 CDTi.
Het uiterlijk van de vernieuwde Corsa valt op door een nieuwe grille
met de voor Opel zo karakteristieke vorm en onderscheidende 3D
ellipsoïde koplampen met drie cilindervormige lampen voor dimlicht,
groot licht en richtingaanwijzers (standaard in de Corsa Cosmo, Sport
en GSi modellen). De voor- en achterbumpers zijn uitgevoerd in de
kleur van de carrosserie en voorzien van geïntegreerde inzetdelen om
ze te beschermen tegen kleine botsingen.
De koper heeft de keuze uit zes verschillende profielen: Essentia,
Eco, Enjoy, Cosmo, Sport en GSi uitvoeringen voor zowel de drie- als
vijfdeursmodellen. De Corsa wordt bovendien leverbaar in 15
verschillende kleuren. In combinatie met de talrijke opties,
accessoires en verschillende uitrustingspakketten hebben Corsa klanten
zo oneindig veel mogelijkheden om hun auto op hun persoonlijke wensen
en behoeften af te stemmen.
Voortaan omvat de uitgebreide standaarduitrusting van alle Corsas een
remassistent en een follow me home verlichting, waarbij de koplampen
nog even blijven branden na het parkeren. Verder kan de achterbank
vastgezet worden in twee verschillende standen. Zowel de rugleuning
als de zitkussens van de achterbank kunnen separaat neergeklapt
worden. Nog meer flexibiliteit achterin wordt geleverd door de in
delen (1/3;2/3) neerklapbare achterbank en zittingen, standaard op
bepaalde modellen. Op verzoek zijn ook het elektronische
stabiliteitsprogramma (ESP), cruise-control (behalve op de 1.2) en
Xenon koplampen leverbaar.
TWINPORT: de nieuwe brandstofbesparende formule voor benzinemotoren
tot 1.6-liter
Het motorenprogramma van de Corsa bestaat uit zes viercilinder motoren
vier benzine en twee common rail turbo-diesels variërend van 1.0 tot
1.8 liter inhoud en van 60 tot 125 pk vermogen. Alle motoren voldoen
nu reeds aan de Euro 4 emissienorm. Het innovatieve TWINPORT systeem
wordt voor het eerst op brede schaal leverbaar bij het Corsa
modellenprogramma. Deze intelligente brandstofbesparende technologie
voor benzinemotoren met een inhoud tot 1.6-liter levert een
significante brandstofbesparing op door gebruik te maken van een
variabel inlaatspruitstuk en combinatie met een hoge mate van
uitlaatgasrecirculatie.
De nieuwe 1.0 ECOTEC TWINPORT motor (44 kW/60 pk) in de Corsa
bijvoorbeeld verbruikt slechts 5,3 liter brandstof per 100 kilometer;
dat is 0,2 liter of zon vier procent minder dan de conventionele
1.0-liter benzinemotor. De brandstofbesparing is zelfs nog groter bij
de nieuw ontwikkelde 1.4 ECOTEC TWINPORT motor (66 kW/90 pk) die is
gebaseerd op de 1.2 ECOTEC motor (55 kW/75 pk). De 1.4 TWINPORT
verbruikt slechts 5,9 liter per 100 km. Dat is 0,9 liter of bijna 13
procent minder dan zijn voorganger met hetzelfde vermogen en
vijfversnellingsbak. Vergeleken met de Corsa 1.4 met automatische
vierversnellingsbak die tot nu toe werd aangeboden, verbruikt de
nieuwe TWINPORT versie met Easytronic 1,7 liter of meer dan 23 procent
minder brandstof.
CDTi ECOTEC motor: nieuwste generatie common rail turbo-diesels
Grote efficiëntie in de motorwerking is ook een van de sterke punten
van de nieuwe 1.3- en 1.7-liter CDTi ECOTEC turbodiesels. Beide
motoren beschikken over de nieuwste generatie common rail direct
ingespoten technologie, voldoen aan de stringente Euro 4 emissie-eisen
en bieden een laag brandstofverbruik in combinatie met hoge prestaties
en verbeteringen. De uitzonderlijk compacte 1.3 CDTi ECOTEC (51 kW/70
pk) is de kleinste viercilinder common rail dieselmotor ter wereld.
Dankzij het Multi-jet injectie systeem verbruikt deze motor, in de
Corsa, slechts 4,5 liter diesel per 100 km.
De 74 kW (100 pk) sterke 1.7 CDTi ECOTEC motor beschikt over een
turbocompressor met variabele turbinegeometrie en ontwikkelt een
maximum koppel van 240 Newton meter. Het brandstofverbruik van de
Corsa 1.7 CDTi bedraagt daarbij slechts 4,8 liter diesel per 100 km.
Easytronic: semi-automatische transmissie nu ook leverbaar op een
dieselmotor
Alle Corsas worden standaard geleverd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Tegen meerprijs kunnen de twee TWINPORT motoren,
de 1.2 ECOTEC en de 1.3 CDTi ook geleverd worden met de Easytronic
semi-automatische transmissie. Easytronic combineert het gemak van een
automaat met de sportieve en economische eigenschappen van een manuele
transmissie. Er is geen koppeling en de bestuurder kan op elk gewenst
moment eenvoudig overschakelen van manuele naar automatische
transmissie of omgekeerd.
De reparatie- en onderhoudsvriendelijke constructie en de lange
service intervallen (twee jaar / benzine: 30.000 km; diesel 50.000 km)
maken de Corsa voordelig in het onderhoud. De nieuwe, adaptieve
service-interval indicator houdt ook rekening met de rijstijl van de
bestuurder en geeft aan wanneer de auto aan een onderhoudsbeurt toe
is.
De nieuwe editie van de Corsa komt in Nederland in september op de
markt. Prijzen zijn evenals de definitieve standaarduitrusting nog
niet bekend.
AutoRai