15-07-2003
Novem publiceert brochure 'Duurzame bedrijventerreinen in strategisch
perspectief'
Bedrijven die uit eigenbelang de handen ineenslaan om
win-win-situaties te creëren. Dat is de kern van veel
samenwerkingsprojecten op bedrijventerreinen. Meestal worden daarin
ecologische of sociale aspecten gecombineerd met economische
kortetermijnvoordelen. De Erasmus Universiteit en de TU Eindhoven
hebben samen onderzoek gedaan naar manieren waarop betrokkenen bij
bedrijventerreinen samen kunnen werken aan meer strategische,
terreinoverschrijdende doelstellingen op de (middel)lange termijn. Op
basis daarvan publiceert Novem binnenkort de brochure 'Duurzame
bedrijventerreinen in strategisch perspectief: een springplank'.
De brochure laat onder andere zien dat veel bedrijventerreinen zich
bevinden in de fase van 'regionale efficiëntie'. Bedrijven leren
elkaar kennen en bouwen aan een netwerk, een vertrouwensbasis en een
coördinatiestructuur. Veel terreinen hebben moeite om van daaruit de
sprong te maken naar de tweede fase: 'regionaal leren'. Daarin vormen
bedrijven een netwerk met andere lokale belanghebbenden, zoals
overheden en belangengroepen. De projecten in deze fase hebben een
meer strategisch en integraal karakter en er is meer aandacht voor de
regio als systeem. Er wordt overigens gesproken van een 'regio' zodra
de grenzen van een bedrijventerrein worden overschreden.
De brochure geeft aanwijzingen voor het maken van de sprong naar
regionaal leren. Het proces van duurzame ontwikkeling wordt daarbij
beschreven als een cyclus van actie en reflectie. De reflectie is
noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle actiefase. Een bruikbaar
instrument tijdens de reflectie is een strategische conferentie.
Verder bevat de brochure zeven werkbladen die fungeren als concrete
hulpmiddelen bij de voorbereiding en uitvoering van zo'n strategische
conferentie.
Wim Vergeer van Novem omschrijft de doelgroep van de brochure in
marketingtermen: "Ik verwacht dat de brochure vooral 'innovators' zal
aanspreken. Mensen die nieuwe wegen willen inslaan, en over de grenzen
van een samenwerkingsproject en van hun eigen bedrijventerrein heen
kijken. Beleidsmedewerkers, plannenmakers en adviseurs van het type
dat op het moment dat een project in volle gang is de benen op tafel
legt, en reflecteert: 'Wat waren ook weer de aanleidingen en doelen
van ons project? Hoe kunnen we wat we begonnen zijn perfectioneren?
Hoe trekken we ons project op een hoger plan?'"
U kunt de brochure 'Duurzame bedrijventerreinen in strategisch
perspectief: een springplank. Handleiding voor een strategische
analyse' bestellen via de helpdesk van Novem (030-2393533) en via
www.dbt.novem.nl. Het bestelnummer van de brochure is 3DBT-03.09.
Meer informatie:
* Contactpersoon Erasmus Universiteit vakgroep Milieukunde: dr. F.
Boons (010-4082050, boons@fsw.eur.nl)
* Helpdesk Novem Duurzame Bedrijventerreinen: (030-2393533,
dbt@novem.nl)
Novem website Duurzame Bedrijventerreinen ( Site )
Novem