Novem



15-07-2003
Novem publiceert brochure 'Duurzame bedrijventerreinen in strategisch perspectief'

Bedrijven die uit eigenbelang de handen ineenslaan om win-win-situaties te creëren. Dat is de kern van veel samenwerkingsprojecten op bedrijventerreinen. Meestal worden daarin ecologische of sociale aspecten gecombineerd met economische kortetermijnvoordelen. De Erasmus Universiteit en de TU Eindhoven hebben samen onderzoek gedaan naar manieren waarop betrokkenen bij bedrijventerreinen samen kunnen werken aan meer strategische, terreinoverschrijdende doelstellingen op de (middel)lange termijn. Op basis daarvan publiceert Novem binnenkort de brochure 'Duurzame bedrijventerreinen in strategisch perspectief: een springplank'.

De brochure laat onder andere zien dat veel bedrijventerreinen zich bevinden in de fase van 'regionale efficiëntie'. Bedrijven leren elkaar kennen en bouwen aan een netwerk, een vertrouwensbasis en een coördinatiestructuur. Veel terreinen hebben moeite om van daaruit de sprong te maken naar de tweede fase: 'regionaal leren'. Daarin vormen bedrijven een netwerk met andere lokale belanghebbenden, zoals overheden en belangengroepen. De projecten in deze fase hebben een meer strategisch en integraal karakter en er is meer aandacht voor de regio als systeem. Er wordt overigens gesproken van een 'regio' zodra de grenzen van een bedrijventerrein worden overschreden.

De brochure geeft aanwijzingen voor het maken van de sprong naar regionaal leren. Het proces van duurzame ontwikkeling wordt daarbij beschreven als een cyclus van actie en reflectie. De reflectie is noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle actiefase. Een bruikbaar instrument tijdens de reflectie is een strategische conferentie. Verder bevat de brochure zeven werkbladen die fungeren als concrete hulpmiddelen bij de voorbereiding en uitvoering van zo'n strategische conferentie.

Wim Vergeer van Novem omschrijft de doelgroep van de brochure in marketingtermen: "Ik verwacht dat de brochure vooral 'innovators' zal aanspreken. Mensen die nieuwe wegen willen inslaan, en over de grenzen van een samenwerkingsproject en van hun eigen bedrijventerrein heen kijken. Beleidsmedewerkers, plannenmakers en adviseurs van het type dat op het moment dat een project in volle gang is de benen op tafel legt, en reflecteert: 'Wat waren ook weer de aanleidingen en doelen van ons project? Hoe kunnen we wat we begonnen zijn perfectioneren? Hoe trekken we ons project op een hoger plan?'"

U kunt de brochure 'Duurzame bedrijventerreinen in strategisch perspectief: een springplank. Handleiding voor een strategische analyse' bestellen via de helpdesk van Novem (030-2393533) en via www.dbt.novem.nl. Het bestelnummer van de brochure is 3DBT-03.09.

Meer informatie:

* Contactpersoon Erasmus Universiteit vakgroep Milieukunde: dr. F. Boons (010-4082050, boons@fsw.eur.nl)

* Helpdesk Novem Duurzame Bedrijventerreinen: (030-2393533, dbt@novem.nl)

Novem website Duurzame Bedrijventerreinen ( Site )