Eurofractie SP
Erik Meijer opent aanval op `schadelijke en onbetaalbare' verkeersplannen EU
08-07-2003 o De kans is groot dat de Europese Unie binnen enkele
maanden besluit om 600 miljard euro uit te geven aan uitbreiding van
verkeerswegen, spoorlijnen, havens en luchthavens. `Dit is het
antwoord van het verkeer op de euro', zegt verkeersminister Lunardi in
de Italiaanse regering van Berlusconi en dit halfjaar voorzitter van
de raad van EU-verkeersministers. `Een goede oppepper voor economie en
werkgelegenheid,' zeggen ook andere voorstanders, zoals de
sociaal-democratische voormalige eurocommissaris Karel van Miert die
het voorstel opstelde. SP-europarlementslid Erik Meijer is heel wat
minder enthousiast.
Meijer: "Op de lijst van Van Miert staat een aantal spoorlijnen met
tunnels onder bergen en bruggen over zeearmen die al veel eerder
gepland waren. Daarvan is het eigenlijk schandalig dat ze er niet al
lang liggen. Maar Van Miert heeft ook zwaar toegegeven aan
Oost-Europese regeringen die hun bestaande goede spoorwegnet
verwaarlozen en nu van de EU geld verwachten voor de snelle bouw van
een uitgebreid net van autosnelwegen."
In de vergadering van de verkeerscommissie van het Europees Parlement
op 8 juli heeft de SP'er de aanval op Van Miert en Lunardi geopend.
Meijer vindt dat de plannen zich zouden moeten beperken tot het
oplossen van enkele knelpunten, vooral aan de staatsgrenzen en voor
beter doorgaand spoorvervoer over de lange afstand. De rest roept
vooral onnodige vervoersbehoefte op, die leidt tot het voortdurend
heen en weer slepen van grondstoffen, halffabrikaten, eindproducten en
slachtvee door Europa. Ondernemingen die dat doen willen
overcapaciteit in het aanbod van verkeersverbindingen, dan kunnen ze
elke keer opnieuw kiezen wat voor hun dan het goedkoopste transport
oplevert.
Meijer vindt de plannen onbetaalbaar en schadelijk voor het milieu. Ze
worden betaald door te korten op sociale zekerheid, onderwijs, zorg,
postdiensten, het openbaar vervoer over de korte afstand en goed
onderhoud van de bestaande wegen en spoorwegen. Zelfs nieuwe
hogesnelheidsspoorlijnen, die op zich goed kunnen bijdragen tot
vermindering van overlast en milieuvervuiling door het luchtverkeer,
worden nu vaak betaald tenkoste van de stoptrein in de provincie. Die
rijdt straks niet meer of minder vaak.
Sinds de invoering van de euro zijn alle euro-landen onderworpen aan
het stabiliteitspact, waardoor ze veel minder mogen uitgeven. Nu wordt
opeens geroepen dat de overheid veel geld moet pompen in de economie.
Op zich kan dat heel nuttig zijn, zeker om een economische crisis te
dempen, en hebben socialisten dat vaak verdedigd. Juist mensen als
Berlusconi houden dat overal tegen, maar nu het gaat om een
milieubedreigende verspilling aan meer snelwegen en luchthavens worden
ze opeens enthousiast. Europa moet veel selectiever zijn bij de aanleg
en financiering van nieuwe wegen, vindt Meijer. De SP steunt de strijd
van de organisaties die zich nu al overal in Europa tegen deze plannen
verzetten.