Eurofractie SP


Erik Meijer opent aanval op `schadelijke en onbetaalbare' verkeersplannen EU

08-07-2003 o De kans is groot dat de Europese Unie binnen enkele maanden besluit om 600 miljard euro uit te geven aan uitbreiding van verkeerswegen, spoorlijnen, havens en luchthavens. `Dit is het antwoord van het verkeer op de euro', zegt verkeersminister Lunardi in de Italiaanse regering van Berlusconi en dit halfjaar voorzitter van de raad van EU-verkeersministers. `Een goede oppepper voor economie en werkgelegenheid,' zeggen ook andere voorstanders, zoals de sociaal-democratische voormalige eurocommissaris Karel van Miert die het voorstel opstelde. SP-europarlementslid Erik Meijer is heel wat minder enthousiast.

Meijer: "Op de lijst van Van Miert staat een aantal spoorlijnen met tunnels onder bergen en bruggen over zeearmen die al veel eerder gepland waren. Daarvan is het eigenlijk schandalig dat ze er niet al lang liggen. Maar Van Miert heeft ook zwaar toegegeven aan Oost-Europese regeringen die hun bestaande goede spoorwegnet verwaarlozen en nu van de EU geld verwachten voor de snelle bouw van een uitgebreid net van autosnelwegen."

In de vergadering van de verkeerscommissie van het Europees Parlement op 8 juli heeft de SP'er de aanval op Van Miert en Lunardi geopend. Meijer vindt dat de plannen zich zouden moeten beperken tot het oplossen van enkele knelpunten, vooral aan de staatsgrenzen en voor beter doorgaand spoorvervoer over de lange afstand. De rest roept vooral onnodige vervoersbehoefte op, die leidt tot het voortdurend heen en weer slepen van grondstoffen, halffabrikaten, eindproducten en slachtvee door Europa. Ondernemingen die dat doen willen overcapaciteit in het aanbod van verkeersverbindingen, dan kunnen ze elke keer opnieuw kiezen wat voor hun dan het goedkoopste transport oplevert.

Meijer vindt de plannen onbetaalbaar en schadelijk voor het milieu. Ze worden betaald door te korten op sociale zekerheid, onderwijs, zorg, postdiensten, het openbaar vervoer over de korte afstand en goed onderhoud van de bestaande wegen en spoorwegen. Zelfs nieuwe hogesnelheidsspoorlijnen, die op zich goed kunnen bijdragen tot vermindering van overlast en milieuvervuiling door het luchtverkeer, worden nu vaak betaald tenkoste van de stoptrein in de provincie. Die rijdt straks niet meer of minder vaak.

Sinds de invoering van de euro zijn alle euro-landen onderworpen aan het stabiliteitspact, waardoor ze veel minder mogen uitgeven. Nu wordt opeens geroepen dat de overheid veel geld moet pompen in de economie. Op zich kan dat heel nuttig zijn, zeker om een economische crisis te dempen, en hebben socialisten dat vaak verdedigd. Juist mensen als Berlusconi houden dat overal tegen, maar nu het gaat om een milieubedreigende verspilling aan meer snelwegen en luchthavens worden ze opeens enthousiast. Europa moet veel selectiever zijn bij de aanleg en financiering van nieuwe wegen, vindt Meijer. De SP steunt de strijd van de organisaties die zich nu al overal in Europa tegen deze plannen verzetten.