Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam
Scholen en stadsdeel gaan gezamenlijk onderwijsachterstand tegen
Stadsdeel en basisscholen in ZuiderAmstel hebben concrete afspraken
gemaakt om onderwijsachterstanden tegen te gaan en de
ontwikkelingskansen van scholieren te vergroten. Op woensdag 28 mei
ondertekenen schoolbesturen en stadsdeelwethouder Onderwijs, Erik
Koldenhof, een convenant om dit officieel te bekrachtigen. De
zeventien openbare en bijzondere basisscholen in ZuiderAmstel willen
in de periode 2003-2006 de volgende resultaten behalen:
· Eind 2006 nemen ten minste 50% van kinderen uit de doelgroep deel
aan de voor- en vroegschoolse educatie (voorschool)
· Eind 2006 is het percentage allochtone leerlingen op havo en vwo met
minimaal 4% gestegen door de aansluiting tussen basis- en voortgezet
onderwijs te verbeteren
· Eind 2006 is de taalachterstand van kinderen uit de doelgroep met
25% verminderd
· Eind 2006 zijn leerkrachten deskundiger geworden in het adequaat
aanpakken van onderwijsachterstanden
· Eind 2006 is de `sociale competentie' van scholieren verbeterd
Landelijk onderwijsachterstandenbeleid vormt vertrekpunt
Bovengenoemde streefcijfers staan niet op zichzelf, maar zijn
doelstellingen uit het landelijk en gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid (GOA). Iedere gemeente in Nederland
krijgt GOA-gelden van het ministerie van Onderwijs. De hoeveelheid
geld is gerelateerd aan het aantal `gewichtenleerlingen' dat een
gemeente telt. `Gewichtenleerlingen' zijn scholieren waarbij
onderwijsachterstanden in de regel meer voorkomen. Daarbij geven
demografische kenmerken als etnische afkomst, opleidingsniveau van de
ouders de doorslag. Op basis van deze systematiek heeft stadsdeel
ZuiderAmstel ruim EUR 350.000 per jaar toegekend gekregen uit de
gemeentelijke GOA-gelden. Binnen stadsdeel ZuiderAmstel is er nu voor
gekozen om deze gelden niet automatisch door te sluizen naar de
basisscholen met de meeste gewichtenleerlingen. Iedere basisschool die
komt met een `onderwijsachterstandenplan' kan in aanmerking komen voor
subsidie. In zo'n plan geeft de school concreet aan hoe zij
onderwijsachterstanden wil tegengaan dan wel de ontplooiingskansen van
scholieren denkt te vergroten. Ook zet de basisschool in het plan
uiteen welke personele en materiële ondersteuning daarbij nodig is.
Eind 2006 zal door de gemeente Amsterdam worden gemeten in hoeverre
aan geformuleerde doelstellingen is voldaan.