Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam


Scholen en stadsdeel gaan gezamenlijk onderwijsachterstand tegen

Stadsdeel en basisscholen in ZuiderAmstel hebben concrete afspraken gemaakt om onderwijsachterstanden tegen te gaan en de ontwikkelingskansen van scholieren te vergroten. Op woensdag 28 mei ondertekenen schoolbesturen en stadsdeelwethouder Onderwijs, Erik Koldenhof, een convenant om dit officieel te bekrachtigen. De zeventien openbare en bijzondere basisscholen in ZuiderAmstel willen in de periode 2003-2006 de volgende resultaten behalen:
· Eind 2006 nemen ten minste 50% van kinderen uit de doelgroep deel aan de voor- en vroegschoolse educatie (voorschool)
· Eind 2006 is het percentage allochtone leerlingen op havo en vwo met minimaal 4% gestegen door de aansluiting tussen basis- en voortgezet onderwijs te verbeteren

· Eind 2006 is de taalachterstand van kinderen uit de doelgroep met 25% verminderd

· Eind 2006 zijn leerkrachten deskundiger geworden in het adequaat aanpakken van onderwijsachterstanden

· Eind 2006 is de `sociale competentie' van scholieren verbeterd

Landelijk onderwijsachterstandenbeleid vormt vertrekpunt Bovengenoemde streefcijfers staan niet op zichzelf, maar zijn doelstellingen uit het landelijk en gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA). Iedere gemeente in Nederland krijgt GOA-gelden van het ministerie van Onderwijs. De hoeveelheid geld is gerelateerd aan het aantal `gewichtenleerlingen' dat een gemeente telt. `Gewichtenleerlingen' zijn scholieren waarbij onderwijsachterstanden in de regel meer voorkomen. Daarbij geven demografische kenmerken als etnische afkomst, opleidingsniveau van de ouders de doorslag. Op basis van deze systematiek heeft stadsdeel ZuiderAmstel ruim EUR 350.000 per jaar toegekend gekregen uit de gemeentelijke GOA-gelden. Binnen stadsdeel ZuiderAmstel is er nu voor gekozen om deze gelden niet automatisch door te sluizen naar de basisscholen met de meeste gewichtenleerlingen. Iedere basisschool die komt met een `onderwijsachterstandenplan' kan in aanmerking komen voor subsidie. In zo'n plan geeft de school concreet aan hoe zij onderwijsachterstanden wil tegengaan dan wel de ontplooiingskansen van scholieren denkt te vergroten. Ook zet de basisschool in het plan uiteen welke personele en materiële ondersteuning daarbij nodig is. Eind 2006 zal door de gemeente Amsterdam worden gemeten in hoeverre aan geformuleerde doelstellingen is voldaan.